Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

cstromme

Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. april 2017, klokken 13:11
Eneste argument for Digerneset, er vel at Tesla allerede har servicesenter der.
Det er ikke akkurat noe trafikknutepunkt for langturer østover/nordover, men mer et lokalt kryss for de som skal til diverse nærliggende bygder og øyer.

Og at det er plenty med strøm der.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

cra

Sitat fra: cstromme på mandag 24. april 2017, klokken 13:49
Sitat fra: Ellemelle på mandag 24. april 2017, klokken 13:11
Eneste argument for Digerneset, er vel at Tesla allerede har servicesenter der.
Det er ikke akkurat noe trafikknutepunkt for langturer østover/nordover, men mer et lokalt kryss for de som skal til diverse nærliggende bygder og øyer.
Og at det er plenty med strøm der.

Ja, det er flere parametere som spiller inn regner jeg med, og flere mindre argumenter kan utveie ett større/tyngre. Sandane er også slik; det er litt omvei om man kommer indre, men det var sikkert noen grunner til at den ble lagt der og ikke på Byrkjelo som sånn sett hadde vært bedre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

I det nye kartet er den tegnet inn på Dragsundet.

Jaja, midt i mellom :-) Er det ikke der kraftselskapet holder til også?

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rettep

Tja, det der er som en annen sa - i Dragsundet. Det må være feil.
Der er absolutt ingenting (servering/ bensinstasjon ol). Det må være på Digerneset den kommer. Der er det tross alt en døgnåpen bensinstasjon, Burgerking (snart) og en Tesla butikk ++

Andrewas

Det er flott at Tesla har plottet de i kartet sitt. Men jeg mener at plasseringen fremdeles er det vi kan kalle "generelt indikerende" og ikke eksakt. Se bare nærmere på noen. Plasseringen er midt i veien, midt i et kryss, midt i en rundkjøring. Jeg mener de kun indikerer at det skal komme i nærheten av angitte tettsted eller i nærheten av "der vei XX og YY møtes".

Avstanden til virkelig plassering kan være stor. Se for eksempel på Otočac, Croatia:

Hos Tesla er den plassert midt i landsbyen Otočac som ligger på østsiden av E71.
https://www.tesla.com/findus?redirect=no#/bounds/53.717145,10.123491999999942,53.399999,9.73215099999993,d?search=supercharger,&place=otocacsupercharger

Sikker plassering er ved et serviceområde langs E71 (nesten 6km unna landsbyen) - denne er vel dokumentert ved bilder og plassering angitt fra andre Tesla-eiere som har vært forbi og tatt bilder av ladestolpene som står klare innpakket i plast.
https://supercharge.info/  (zoom inn på Croatia og finn Otočac selv)

Tror vi ikke kan utelukke Digerneset basert på plasseringen i veikrysset ved Dragsundet. Jeg holder fremdeles en knapp på Digerneset, men mener selv at Sjøholt er enda bedre siden "indre rute" også dekkes.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

cstromme

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 25. april 2017, klokken 16:33
Tror vi ikke kan utelukke Digerneset basert på plasseringen i veikrysset ved Dragsundet. Jeg holder fremdeles en knapp på Digerneset, men mener selv at Sjøholt er enda bedre siden "indre rute" også dekkes.

Tror ikke at vi kan utelukke Digerneset, men tror heller ikke at pinnen på Dragsundet er tilfeldig plassert. Det er rett ved siden av en større trafo, og ved en stoppeplass med en større plen som lett kunne blitt asfaltert til Superchargere.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

cra

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. april 2017, klokken 08:34
Tror ikke at vi kan utelukke Digerneset, men tror heller ikke at pinnen på Dragsundet er tilfeldig plassert. Det er rett ved siden av en større trafo, og ved en stoppeplass med en større plen som lett kunne blitt asfaltert til Superchargere.

Ja, alt stemmer. Det eneste negative med plassen er at det er "ingenting" der. Relativt kort veg til golfbanen, men en runde golf tar litt lenger tid enn det tar å lade. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Sitat fra: cra på onsdag 26. april 2017, klokken 09:06
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. april 2017, klokken 08:34
Tror ikke at vi kan utelukke Digerneset, men tror heller ikke at pinnen på Dragsundet er tilfeldig plassert. Det er rett ved siden av en større trafo, og ved en stoppeplass med en større plen som lett kunne blitt asfaltert til Superchargere.

Ja, alt stemmer. Det eneste negative med plassen er at det er "ingenting" der. Relativt kort veg til golfbanen, men en runde golf tar litt lenger tid enn det tar å lade. :)

Med den nye traséen til Møreaksen, er det meningen at man skal kjøre via Digerneset/Tennfjord/Tomrefjorden når man skal til Vik på Vestnes? Ser at det er 1 minutt kortere å kjøre i følge Google Maps med dagens veier.

I så tilfelle gir jo Dragsundet mye mening. Det blir da midt imellom Sjøholt og Digerneset, og vil dermed fungere for både de som skal Ålesund/Molde, og de som skal Molde/Geiranger.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Jejl

Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 10:09
Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.

Hver eneste ferjeleie? Svelvik-Verket inkludert? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Siggen

Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 10:09
Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.


Spennende tanke. Hvor mye vil du betale for å lade i køen? Og hvem skal holde styr på køen ?

cra

Nå har ikke jeg tatt alle fergestrekninger som finnes, men de færreste jeg har tatt har propblemer med at ikke alle kommer med på en avgang, med unntak av når en av fergene har tekniske problemer, samt på enkelte avganger enten i rushtida eller på store utfartsdager.

Så på genrelt grunnlag: Drit i å lade mens du står i kø, det er håpløst å administrere, og antakelig ikke verdt kostnaden. Koble deg på laderen, og koble deg fra og still deg i kø når du synes det begynenr å se fullt ut. :)

For min egen del kunne jeg like godt lade etter å ha kjørt av ferga som før jeg skal ombord, så slipper jeg å kjøre i klynge med alle de andre. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eadie

Sitat fra: Kavorka på lørdag 01. april 2017, klokken 22:50
Ønsker meg en anstendig superlader nord for Bergen. Har aldri fått full hastighet tidligere, og nå er i tillegg 3 av 6 satt ut av spill. Det ble ledig etter 15 min venting, og så får jeg bare 40 kW... hvis man skal kåre dårligste superlader nominerer jeg Åsane, for kategori: dårlig plass, lav hastighet, dårlige omgivelser, og til sist ustabil.

Fikk beskjed om "reduced service" da jeg la inn ladestasjon. Hva hjelper det når jeg ikke kan velge en annen superlader?

Åsane superladere er veldig treg. Selv når jeg står alene på stallene, med oppvarmet batteri, og lav SOC, f.eks 20%, så oppnår jeg sjelden mer enn 70kW på denne laderen.
Min bil er fra mars 2014.
Sist jeg sto der, mandag 24.04, hadde jeg 70kW på stall 2, ingen sto på stall 1. På stall 4 kom en helt ny Tesla, hadde ingen på de andre stallene. Han på Stall 4 fikk 95kW på omtrent samme SOC som meg (ca 20%), og med oppvarmet batteri.
Noe er merkelig på denne superladeren.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Jejl

Sitat fra: Siggen på onsdag 26. april 2017, klokken 13:07
Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 10:09
Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.


Spennende tanke. Hvor mye vil du betale for å lade i køen? Og hvem skal holde styr på køen ?
Tenkte at Tesla skulle betale, slik de gjør ellers.
Når du betaler for fergen kan dama i billettluka få lov til å bestemme hvilken ferge som jeg tilhører i forhold til i køen på ferjekaien.
Har prøvd å beregne tid på SC før f.eks Moss-Horten. 25 min gikk i dass den ene veien, og den andre veien tror jeg vi tapte minst 40 minutter.
Ferjestrekningene på E39 hadde vært kjekt å få SC på. Da kunne du kjørt fra Stavanger til Molde like raskt som en fossil bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA