Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#465
Sitat fra: El Tempo Gigante på lørdag 15. august 2015, klokken 17:50
Ny SC på E134.
Siden det var litt engasjement rundt plassering av neste SC mellom Aksdal og Åmot i Detektivtråden, vil jeg forklare hvorfor jeg mener den ikke bør komme i Røldal, men lenger vest. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.2595.html
Dersom en kommer fra Aksdal og skal over Hardangervidda, er det 33 mil til neste SC i Gol. En ny SC må komme vest for Vintertun/Odda for å hjelpe
. ...
Tur/retur fra Aksdal går ikke ved snøføre uten lading. Dagsturer hit blir dermed "umulig" uten en ekstra tur ned til Røldal. Dessuten kommer ny E134 utenom Røldal og her ville den da havnet i bakevja.
Aktuelle steder er Seljestad, Rullestad, Åkerfjordtunet, Kyrping og Etne. Avstandsmessig passer de best i den rekkefølgen, men det er Åkerfjordtunet som har best fasiliteter (butikk og veikro).

Avstanden mellom Aksdal og Gol på 330km over Hardangervidda er umulig for TMS med 60 og 70kWh batteri. 85KWh går akkurat på vinterføre dersom man sparer på varme og kjører økonomisk. Mellom Aksdal og Vinje er det 220km og man trenger strengt tatt ikke noe SC imellom. SC i Røldal er meningsløs dersom man skal over Hardangervidda med en stor omvei til Røldal.

Jeg har kjørt mange ganger over Hardangervidda; enten målet er nordover mot Trondheim eller østover mot Mjøsa. @El Tempo Gigante  har helt rett i sine forslag; ny SC må ligge vest for krysset fre E134 mot Odda, men på et sted med fasiliteter som er så nærme som mulig dette krysset. Han slår et slag for Åkerfjordtunet, og jeg vil gjerne slå et slag for Rullestad. Veikro, kiosk, toaletter av god standard og et flott område om man vil spasere en liten tur. Ligger 90km øst for SC Aksdal og avstand fra Rullestad til Gol over Hardangervidda blir nå 240km. Samtidig vil de som kjører over Haukeli får kortere vei mellom SC uten noen omveier.


ew

#466
Sitat fra: Stig71 på mandag 31. august 2015, klokken 09:23Strekningen Oslo-Kongsvinger-Sverige (Torsby-Branäs, vintersportsted), virker å være utelatt i alle planer.  Det er vel 1 Chademo-stasjon i Kongsvinger, men det hadde passet perfekt med SC på Skarnes.
Synes ikke det er så rart at det er "glemt". Det er jo bare knappe 18 mil fra Oslo til Torsby, overhode ikke langt nok til å trenge en SC på veien. For de som skal lenger inn i Sverige rekker man fint fra Oslo til SC Karlstad. De fleste som skal på ski i Sverige reiser vel for å overnatte?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Alfa Bergen

Sitat fra: Finnøy på mandag 02. november 2015, klokken 08:59
Sitat fra: El Tempo Gigante på lørdag 15. august 2015, klokken 17:50
Ny SC på E134.
Siden det var litt engasjement rundt plassering av neste SC mellom Aksdal og Åmot i Detektivtråden, vil jeg forklare hvorfor jeg mener den ikke bør komme i Røldal, men lenger vest. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.2595.html
Dersom en kommer fra Aksdal og skal over Hardangervidda, er det 33 mil til neste SC i Gol. En ny SC må komme vest for Vintertun/Odda for å hjelpe
. ...
Tur/retur fra Aksdal går ikke ved snøføre uten lading. Dagsturer hit blir dermed "umulig" uten en ekstra tur ned til Røldal. Dessuten kommer ny E134 utenom Røldal og her ville den da havnet i bakevja.
Aktuelle steder er Seljestad, Rullestad, Åkerfjordtunet, Kyrping og Etne. Avstandsmessig passer de best i den rekkefølgen, men det er Åkerfjordtunet som har best fasiliteter (butikk og veikro).

Avstanden mellom Aksdal og Gol på 330km over Hardangervidda er umulig for TMS med 60 og 70kWh batteri. 85KWh går akkurat på vinterføre dersom man sparer på varme og kjører økonomisk. Mellom Aksdal og Vinje er det 220km og man trenger strengt tatt ikke noe SC imellom. SC i Røldal er meningsløs dersom man skal over Hardangervidda med en stor omvei til Røldal.

Jeg har kjørt mange ganger over Hardangervidda; enten målet er nordover mot Trondheim eller østover mot Mjøsa. @El Tempo Gigante  har helt rett i sine forslag; ny SC må ligge vest for krysset fre E134 mot Odda, men på et sted med fasiliteter som er så nærme som mulig dette krysset. Han slår et slag for Åkerfjordtunet, og jeg vil gjerne slå et slag for Rullestad. Veikro, kiosk, toaletter av god standard og et flott område om man vil spasere en liten tur. Ligger 90km øst for SC Aksdal og avstand fra Rullestad til Gol over Hardangervidda blir nå 240km. Samtidig vil de som kjører over Haukeli får kortere vei mellom SC uten noen omveier.

En god analyse, men jeg er uenig i konklusjonen din siden den ekskluderer oss som kommer fra Bergen og skal over Haukeli. Jeg vet ikke hvor trasseen til nye E134 er tenkt, men pr i dag er nok den ideelle plasseringen et sted så nært krysset E134 / RV 13 som mulig. Da kan den ta hensyn til både de som skal fra Aksdal til Gol, Aksdal over Haukeli og Bergen over Haukeli.

Nå har jeg i løpet av mine 50 000 kjørte km ikke brukt superladere mer enn ca 10 ganger, men for MIN del er det ikke så viktig med en restaurant/ kafe i umiddelbar nærhet. Kan gjerne plassere den på en parkeringsplass langs veien, men alle er nok ikke enige med meg der.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

weld77

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 09. november 2015, klokken 14:24
Kan gjerne plassere den på en parkeringsplass langs veien, men alle er nok ikke enige med meg der.

Fordelen med å ha de på en plass med 0 eller nesten 0 fasiliteter er at folk da kjører videre når de kan og står der så kort som mulig og muligens dropper hele stoppet om de kan. Jeg blir stadig overrasket når jeg ser folk mener at eksempelvis IKEA og kjøpesentere er gode plasseringsalternativer for en SC...

Den ideelle plasseringen er et sted med dass og mat og hvor man får gjort unna stoppet på ca den tiden det tar å lade.

ksandal

Sitat fra: weld77 på mandag 09. november 2015, klokken 14:37
Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 09. november 2015, klokken 14:24
Kan gjerne plassere den på en parkeringsplass langs veien, men alle er nok ikke enige med meg der.

Fordelen med å ha de på en plass med 0 eller nesten 0 fasiliteter er at folk da kjører videre når de kan og står der så kort som mulig og muligens dropper hele stoppet om de kan. Jeg blir stadig overrasket når jeg ser folk mener at eksempelvis IKEA og kjøpesentere er gode plasseringsalternativer for en SC...

Den ideelle plasseringen er et sted med dass og mat og hvor man får gjort unna stoppet på ca den tiden det tar å lade.

VELDIG gode poeng. Ser mer og mer at noen duster syns det er OK og la bilen sin stå i timesvis på SC og handle osv... Håper vi ikke utvikler en kultur for slikt. men lader det vi trenger og flytter bil.  Det blir trangt når Model 3 kommer over alt og skal lade. 
Og når VW får tilgang til lading på SC om et par år.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

MrBacardi

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:25
Sitat fra: orjan på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:04
På meg så virker Dombås som et mer naturlig valg enn Alvdal, siden SC'en da også kan betjene oss som kjører mellom Oslo og - Møre og Romsdal.

For meg virker Otta mye bedre enn Dombås igjen. Her er min argumentasjon  fra en annen tråd:

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 12:01
Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderen på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).

For ruta Bergen-Trondheim: Det er 31mil fra Voss (der det trolig kommer lader) til Otta og litt lenger til Dombås. Dette er i øvre grense over hvor langt det bør være mellom laderne.

Det bør vel absolutt settes opp en supercharger rett øst for Strynefjellet, slik at de som skal fra Lillehammer Supercharger kommer seg greit fram til destinasjonene Epleskreller nevner. (Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet))

En god lokasjon for en slik supercharger vil være et av disse stedene: Bismo, Skjåk, Garmo eller Vågåmo. Otta, som jo var nevnt tidligere, er vel umulig siden den er rett ved Dombås.

Har tegnet opp et kart her:
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

weld77

Otta er riktig nok nærme Dombås, men trafikkmessig har de ikke vleidg mye med hverandre å gjøre da de langt fleste kjøreturer kun passerer ett av stedene. Otta er også noe mer anvendelig enn Fagernes da Valdresflye er vinterstengt (personlig skulle jeg gjerne hatt en på begge stedene siden jeg kjører litt til/fra Sunnmøre fra Oslo). Jeg klarer akkurat turen fra mamma og pappa til Lillehammer, men vinterstid tviler jeg på at det går med full bil. Så da må jeg evt bruke 22kW et sted på veien.

MrBacardi

Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 09:48
Otta er riktig nok nærme Dombås, men trafikkmessig har de ikke vleidg mye med hverandre å gjøre da de langt fleste kjøreturer kun passerer ett av stedene. Otta er også noe mer anvendelig enn Fagernes da Valdresflye er vinterstengt (personlig skulle jeg gjerne hatt en på begge stedene siden jeg kjører litt til/fra Sunnmøre fra Oslo). Jeg klarer akkurat turen fra mamma og pappa til Lillehammer, men vinterstid tviler jeg på at det går med full bil. Så da må jeg evt bruke 22kW et sted på veien.

Du har nok rett i det at de trafikkmessig kanskje ikke har så mye med hverandre å gjøre. Otta er jo et naturlig trafikknutepunkt også, hvor mange stopper og tar en pause på langtur.

Men jeg ser ikke hvilke tilfeller Otta vil fungere bedre enn feks Vågåmo, siden man allerede har Dombås:

- Hvis man skal fra Lillehammer og nordover forbi Otta så har man jo Dombås supercharger.
- Hvis man skal fra Lillehammer og vestover fra Otta, så vil både Otta og Vågåmo fungere like bra.
- Hvis man kjører Valdresflya og skal vestover retning Geiranger m.m. så vil Vågåmo fungere best.
- Hvis man kjører Valdresflya og skal østover så vil Vågåmo og Otta fungere like bra.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

DulciusExAsperis

Enig med Mr Bacardi. Hadde vært supert å få en SC i området mellom Bismo og Vågåmo med tanke på videre ferd over Strynefjellet til enten Stryn eller Geiranger.

weld77

De startet jo en prosess med Lom (som jeg mener er det beste stedet) men det kokte vel bort i kål...

MrBacardi

#475
Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:48
De startet jo en prosess med Lom (som jeg mener er det beste stedet) men det kokte vel bort i kål...

Lom er jo ideelt, et veldig flott og naturlig stoppested på langtur. Synd det ikke skjer noe der da. Vet man hvorfor Lom kokte bort i kålen? Høres jo rart ut at det ikke skjer noe der, et veldig hyggelig sted egentlig å ta en pause på.

Da håper jeg at Tesla ser på andre lokasjoner mellom Bismo og Vågåmo, slik at man får en lader på plass før Strynefjellet.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

cehauge

Sitat fra: MrBacardi på fredag 04. desember 2015, klokken 11:03
Sitat fra: weld77 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:48
De startet jo en prosess med Lom (som jeg mener er det beste stedet) men det kokte vel bort i kål...

Lom er jo ideelt, et veldig flott og naturlig stoppested på langtur. Synd det ikke skjer noe der da. Vet man hvorfor Lom kokte bort i kålen? Høres jo rart ut at det ikke skjer noe der, et veldig hyggelig sted egentlig å ta en pause på.

Da håper jeg at Tesla ser på andre lokasjoner mellom Bismo og Vågåmo, slik at man får en lader på plass før Strynefjellet.

Postlistene hos Lom gir visse svar: http://www.regiondata.no/lom/Modules/innsyn.aspx?mode=sa&SelPanel=2&ObjectType=ePhorteCase&VariantType=Innsyn&ViewType=Detail&Query=ePhorteCase.ID:13605

Eg les det som strammare kostnadskontroll hos Tesla, kombinert med fokus på utviding av andre lokasjonar. Den siste lokasjonen som er foreslått, rett nedanfor Esso, burde fungert veldig bra etter mitt syn.
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

kjellan

Sitat fra: MrBacardi på fredag 04. desember 2015, klokken 09:43
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:25
Sitat fra: orjan på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:04
På meg så virker Dombås som et mer naturlig valg enn Alvdal, siden SC'en da også kan betjene oss som kjører mellom Oslo og - Møre og Romsdal.

For meg virker Otta mye bedre enn Dombås igjen. Her er min argumentasjon  fra en annen tråd:

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 12:01
Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderen på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).

For ruta Bergen-Trondheim: Det er 31mil fra Voss (der det trolig kommer lader) til Otta og litt lenger til Dombås. Dette er i øvre grense over hvor langt det bør være mellom laderne.

Det bør vel absolutt settes opp en supercharger rett øst for Strynefjellet, slik at de som skal fra Lillehammer Supercharger kommer seg greit fram til destinasjonene Epleskreller nevner. (Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet))

En god lokasjon for en slik supercharger vil være et av disse stedene: Bismo, Skjåk, Garmo eller Vågåmo. Otta, som jo var nevnt tidligere, er vel umulig siden den er rett ved Dombås.

Har tegnet opp et kart her:


Mitt ønske og forslag er Lom, då vil ein også dekke Sognefjellet & Sogn   8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Avh

E134 blir ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet meldes det nå

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil satse på E134 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Riksvei 7 over Hardangervidda og riksvei 52 over Hemsedal vil bli vurdert videre som den andre hovedveien.

Da kan  SC-lokasjoner og falle fortere på plass?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

TRM

Sitat fra: Avh på fredag 18. desember 2015, klokken 14:19
E134 blir ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet meldes det nå

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil satse på E134 som ny hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet. Riksvei 7 over Hardangervidda og riksvei 52 over Hemsedal vil bli vurdert videre som den andre hovedveien.

Da kan  SC-lokasjoner og falle fortere på plass?
Ikke nødvendigvis. På EV134 forbi Røldal er det snakk om tunneller og omlegging av traseen. Tipper det er grunnen til at det ikke allerede står en Superlader i Røldal. Dumt å bygge ladestasjon når hovedveien blir lagt et helt annet sted...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA