Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

BlueS

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 19. desember 2013, klokken 22:16
Finnes det et ladekart noen plass for Europa?

Teslas superchargere finnes på Google maps. Desverre er det ikke helt oppdatert. Søk på supercharger.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Birger

Jeg synes det begynner å bli en snodig prioritering og politikk fra Teslas side når det gjelder superladere.

I Norge selger de som hakka møkk og det er ikke usannsynlig at Norge står for minst 50% av Teslas salg i Europa i 2014. Dersom det er riktig at en legger i ca 10.000,- for hver solgte Model S så burde de kunne prioritere Norge høyt.

Allikevel er det slik at det ikke er en SC inne på Haukeli området selv for vinteren 2014. En veldig trafikkert rute i Norge. Det er ikke kommet opp SC i Danmark eller i Sverige mot København. Veldig aktuelle ruter for de mange Tesla eierne i Norge dersom  en skal ut av landet.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

jkirkebo

Sitat fra: Birger på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Jeg synes det begynner å bli en snodig prioritering og politikk fra Teslas side når det gjelder superladere.

I Norge selger de som hakka møkk og det er ikke usannsynlig at Norge står for minst 50% av Teslas salg i Europa i 2014. Dersom det er riktig at en legger i ca 10.000,- for hver solgte Model S så burde de kunne prioritere Norge høyt.

Allikevel er det slik at det ikke er en SC inne på Haukeli området selv for vinteren 2014. En veldig trafikkert rute i Norge. Det er ikke kommet opp SC i Danmark eller i Sverige mot København. Veldig aktuelle ruter for de mange Tesla eierne i Norge dersom  en skal ut av landet.

Det er vel heller slik at her selger TMS allerede svært bra. Så bruker de SC-utbygging for å få fart på salget andre steder også. Markedsføringsmessig er det ganske logisk synes jeg, selv om vi selvsagt heller skulle ønske at de ble satt opp proporsjonalt etter salgstall ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Det var noen i USA som ble irriterte når de satte opp 6 SC her i Norge - slik irritasjon er nok noe man bare må leve med en tid. Det er umulig for Tesla å prioritere alt høyere enn alt annet. Det vil komme flere SC i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: Birger på fredag 20. desember 2013, klokken 12:38
Jeg synes det begynner å bli en snodig prioritering og politikk fra Teslas side når det gjelder superladere.

I Norge selger de som hakka møkk og det er ikke usannsynlig at Norge står for minst 50% av Teslas salg i Europa i 2014. Dersom det er riktig at en legger i ca 10.000,- for hver solgte Model S så burde de kunne prioritere Norge høyt.

Allikevel er det slik at det ikke er en SC inne på Haukeli området selv for vinteren 2014. En veldig trafikkert rute i Norge. Det er ikke kommet opp SC i Danmark eller i Sverige mot København. Veldig aktuelle ruter for de mange Tesla eierne i Norge dersom  en skal ut av landet.

Denne runden superladere har klart fokus på at kunder i Nederland, Sveits og Sør-Tyskland skal få reist på skiferie.

Det hjelper på salget på kontinentet at de kan vise til at bilen kan brukes til en skiferie.

Superladerne er et markedsføringstiltak for Tesla. Disse nye superladerne hjelper for markedsføringen.

Så får vi bare håpe på at de snart kobler sammen superladerne i Norge med de nye superladerne med noen superladere i Sverige, Danmark og nord-Tyskland, slik at vi også kan kjøre sydover.

Eller de kunne prioritere superladere til land der lading idag er vanskelig, som feks Frankrike, Italia og til dels Sverige.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Birger

Sitat fra: fredag på fredag 20. desember 2013, klokken 17:08
Superladerne er et markedsføringstiltak for Tesla. Disse nye superladerne hjelper for markedsføringen.

Det er nok et viktig aspekt. Men det er et praktisk aspekt i dette som for mange av oss er viktigere. Vi kan komme frem over mye lenger distanser en med tidligere el-biler.

Uten dette hadde ikke engang Tesla kunnet være hovedbilen for oss.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

sn0le

Et godt argument for en SC i Danmark må jo være at Nederlenderne og Tyskerne kan kjøre helt opp til Trondheim på sommerferie. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Viking

I følge ladekartet til Tesla skal det vinter 2014 være mulig å kjøre til Stockholm, Gøteborg og København. Det blir veldig spennende å se hvor laderne i Sverige blir plassert.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Marmolada

Enig i at det er viktig med utbygging i Europa. Samtidig er det ikke urealistisk at 50000 elbiler i Norge oppnås løpet av 2015 basert på høstens salgstall. Jeg tror at Tesla vil øke markedsandeler ved å raskt annonsere mer konkret informasjon om superlader utbyggingen i Norge, heldst med dekning på alle viktige stamveier. Små avgiftsjusteringer etter 50000 elbiler kan gjøre det mye vanskeligere å selge model S/X i Norge, så tror kanskje det haster litt...

Knut Øygard

Det begynner å bli mange av oss:-)
Står på Brokkelandsheia nå. Her er det foreløpig 4 ladepunkter. Den halvtimen jeg har stått her har det vært 6 Teslaer innom. På det meste har alle 4 punktene vært i bruk, men ingen har stått i kø. Er det noen som har opplevd kø på superlader ennå?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

jkirkebo

Sitat fra: KnutGol på onsdag 01. januar 2014, klokken 18:37
Det begynner å bli mange av oss:-)
Står på Brokkelandsheia nå. Her er det foreløpig 4 ladepunkter. Den halvtimen jeg har stått her har det vært 6 Teslaer innom. På det meste har alle 4 punktene vært i bruk, men ingen har stått i kø. Er det noen som har opplevd kø på superlader ennå?

Er det 2 uttak som ikke er koblet til ennå?

Bildet på http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger/cinderella viser klart 6 uttak, men det står også "stalls - 4" i teksten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. januar 2014, klokken 18:43
Sitat fra: KnutGol på onsdag 01. januar 2014, klokken 18:37
Det begynner å bli mange av oss:-)
Står på Brokkelandsheia nå. Her er det foreløpig 4 ladepunkter. Den halvtimen jeg har stått her har det vært 6 Teslaer innom. På det meste har alle 4 punktene vært i bruk, men ingen har stått i kø. Er det noen som har opplevd kø på superlader ennå?

Er det 2 uttak som ikke er koblet til ennå?

Bildet på http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger/cinderella viser klart 6 uttak, men det står også "stalls - 4" i teksten.

Kun 4 som tilkoblet.  Det siste stativet er tomt.  Ellers vil jeg ikke anbefale noen å følge navigeringen i det kartet som ligger i Tesla-linken over.  Må kjøre ned mot Statoil og til venstre mot Spar.  Rett før Spar går det en liten bakke opp til venstre og vips er SC der.

X-Trail

Det er avkjøring til cinderella rett fra rundkjøringen, kun 15 meter inn på gamle e18 sørover. Men der er utkjøring forbudt, da må man nedom statoil.
Stolt eier av ELise♡

Epleskreller

#238
Noen som vet hvorfor de har ulike hastigheter på laderne? På Brokelandsheia fikk jeg bare rundt 360 på den ene og 400 km/t på den andre. I Lyngdal fikk jeg 500km/t. Var alene på laderen begge steder.

Kan det være at de ikke har mere tilgjengelig strøm der? De to tomme laderne har jo stått der en stund nå..

forøvrig merkelig at Cinderella skulle ha så mye stengt i utfartsdagene i jula, heldigvis andre spisealternativer i nærheten...

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 01. januar 2014, klokken 22:00
Noen som vet hvorfor de har ulike hastigheter på laderne? På Brokelandsheia fikk jeg bare rundt 360 på den ene og 400 km/t på den andre. I Lyngdal fikk jeg 500km/t. Var alene på laderen begge steder.

Hadde du like mye strøm igjen på batteriet begge steder, når du startet lading? Hva med temperaturen på batteriet, var den noenlunde lik?

Sitat
forøvrig merkelig at Cinderella skulle ha så mye stengt i utfartsdagene i jula, heldigvis andre spisealternativer i nærheten...

Hadde delvis det samme problemet på Marché Lillehammer. Masse folk ute og inne, vi ankom 17.30 og fikk da beskjed om at kjøkkenet stengte fordi stengetiden var 18.00 i romjulen. Burde vel heller vært 21.00 (mot normalt 20.00) med den trafikken som var på søndagen. Det var flere enn oss som ble skuffet og måtte gå ut igjen med tom mage.

Redningen ble Esso-burger...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA