Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. september 2013, klokken 09:07
I dag var temperatuern 8 grader og merket meg at regenerering er begrenset til 40 kW. Lurer på om dette er max effekt du kan lade med også. Da vil supercharging gå langsommere...
Merka du det på dårligere bremsing? Ifølge Tesla skal bremseenergien gå til oppvarming hvis batteriet er kaldt, men usikker på om det faktisk gjør det i særlig grad. Hadde du i laderen før du starta?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ArneS

Sitat fra: taraquin på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:06
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. september 2013, klokken 09:07
I dag var temperatuern 8 grader og merket meg at regenerering er begrenset til 40 kW. Lurer på om dette er max effekt du kan lade med også. Da vil supercharging gå langsommere...
Merka du det på dårligere bremsing? Ifølge Tesla skal bremseenergien gå til oppvarming hvis batteriet er kaldt, men usikker på om det faktisk gjør det i særlig grad. Hadde du i laderen før du starta?

Kan ikke påstå at jeg merka noe særlig men hadde heller ingen brå oppbremsing (via regen) på mine 11 km til jobb. Jeg lada ikke i natt men streken forsvann ikke etter 11 km heller så en må nok kjøre lenger for å varme opp batteriet
P85+ Signature (solgt)
P85DL

laumb

Sitat fra: getor på tirsdag 17. september 2013, klokken 10:53
Jeg synes "gjerten" har et veldig godt poeng. Betalingsladning i byene er en naturlig konsekvens dersom det er rekkevidde som er fokuset, og det er det jo. Skal man fra by til by og enda en by og overnatte så bør det være en SC mulighet også i byen.

Er helt enig med at gratis ikke vil gå i byene for verden er full av snyltere som vil utnytte servicen. Å betale hva det vitterlig koster vil allikevel bare bli en fraksjon av tilsvarende bensinpris.

Tror Tesla har en vinner her dersom de bygger dette ut på en lur måte - en Tesla "bensinstasjon" med ditto kiosk og pølsesalg? At ikke bensinstasjonkjedene har sett mulighetene her er meg ubegripelig. Muligens er det Tesla som famler litt i "laboratoriet" og ikke helt har definert sluttpunktet i forretningsmodellen. For de er ikke bare en bilprodusent men en transportleverandør, og da kan man definere hele opplevelsen som er lading selvsagt men også mat og drikke inklusive.

Jeg er rimelig sikker på at dette er noe som kommer, og er noe Tesla har holdt hemmelig - og vil holde hemmelig - i flere år til.

Førsteprioritet er langdistanse.

Tesla trenger heller ikke, enda, å tenke på å selge bil til de som bor uten lademuligheter. De har mer enn nok kunder som det er.

OleJA

Sitat fra: getor på tirsdag 17. september 2013, klokken 10:53
.... Betalingsladning i byene er en naturlig konsekvens dersom det er rekkevidde som er fokuset, og det er det jo. Skal man fra by til by og enda en by og overnatte så bør det være en SC mulighet også i byen.

Er helt enig med at gratis ikke vil gå i byene for verden er full av snyltere som vil utnytte servicen. Å betale hva det vitterlig koster vil allikevel bare bli en fraksjon av tilsvarende bensinpris....

Helt enig med dette, men tror Tesla har malt seg litt inn i et hjørne siden de har sagt veldig tydelig at all superlading skal være gratis i bilens levetid. Dermed får de et forklaringsproblem, og muligens sure kunder, dersom det dukker opp superladere som ikke er gratis.

Dette kan kanskje løses dersom betalingslading kan tilbys av andre enn Tesla. Samtidig så ser nok Tesla på superladerne som et av sine store konkurransefortrinn, og vil kanskje ikke slippe de løs i markedet for bruk av konkurrenter.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: OleJA på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:53
Helt enig med dette, men tror Tesla har malt seg litt inn i et hjørne siden de har sagt veldig tydelig at all superlading skal være gratis i bilens levetid. Dermed får de et forklaringsproblem, og muligens sure kunder, dersom det dukker opp superladere som ikke er gratis.

Nja, det problemet fikses lett ved å kalle det noe annet :p  La oss si de introduserer "Hyperlading" med 150kW som en betalingstjeneste i byene?

Sitat fra: OleJA på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:53
Dette kan kanskje løses dersom betalingslading kan tilbys av andre enn Tesla.

Dette er helt klart en annen  mulighet. Tesla har nok ingen ting i mot å selge superchagere til kommersielle aktører.


Sitat fra: OleJA på tirsdag 17. september 2013, klokken 12:53
Samtidig så ser nok Tesla på superladerne som et av sine store konkurransefortrinn, og vil kanskje ikke slippe de løs i markedet for bruk av konkurrenter.

Joda, det er helt klart ett stort konkurransefortrinn. Men Elon har bekreftet at de er mer enn villig til å la konkurrentene slippe til dersom de vil betale sin del av dette.  Dette kan skje via en ~USD2000 avgift på alle solgte biler med SC, eller ved at konkurrenten forplikter seg til å være med på utbyggingen av nettverket. Kanskje f.eks. Daimler vil få jobben med å bygge drifte de bynære lade punktene?

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lille Lance

Noen som vet (eller tror) hvor neste SC kommer hen?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

ELbilist1

Sverige HÅPER og tror jeg :)

Mottatt Rød og lekker Model S.
:) Ren nytelse, hvær dag!

Lanber

102 kwh i Lyngdal
93 kwh Brokelandsheia
93 kwh Lillehammer

NTesla

Steinkjer/Grong og Mosjøen tror jeg de neste kommer for å starte byggingen nordover. Ellers er en plass mellom Stavanger og Bergen et godt bet, f.eks. Aksdal (med mindre Tesla har planer om å plassere SC i storbyene, da faller behovet for SC ut mellom Bergen-Stavanger).

Har forøvrig fått testet SC nå og fikk i underkant av 400km/h i typical range så må påberegne 45 minutters stopp på SC hvis en skal gå fra lav til høy batterinivå. Selvfølgelig litt mindre bekvemt enn fossilbil hvis en har veldig til hastverk, men helt ok for vanlige turer hvor det er greit med litt benstrekk (og evt. søndagsåpne butikker for de dagene det blir aktuelt) :)

Øyvind.h

Fun facts:
Model S har kjørt ca 130 millioner miles så langt (alle bilene totalt).
3,2 millioner (snaut) av disse er fylt på Superchargers.

Med grunnlag i disse tallene fylles ca 2,5% av alt forbruk på Superchargers. Resten fylles hjemme :)

For min egen del ligger jeg nok på rundt 4-6% pga turer til Trondheim, men det blir nok ikke mer enn 2-300kWh fylt på Superchargers hvert år.

Kilder:
- 130 mill miles - ca tall fra Deutsche Banks rapport om Tesla nylig
- 3,2 mill miles fylt på SC - tweet fra Tesla Motors for tre uker siden
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

#205
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2013, klokken 07:47
Model S har kjørt ca 130 millioner miles så langt (alle bilene totalt).
3,2 millioner (snaut) av disse er fylt på Superchargers.

Med grunnlag i disse tallene fylles ca 2,5% av alt forbruk på Superchargers. Resten fylles hjemme :)

For min egen del ligger jeg nok på rundt 4-6% pga turer til Trondheim, men det blir nok ikke mer enn 2-300kWh fylt på Superchargers hvert år.

Såpass ja. Jeg har fylt på ca. 300kWh på SC de første 4 ukene jeg, står vel for ca. 30% av ladingen min så langt ;)
Ca. 40% har blitt tatt hjemme og ca. 30% på andre ladesteder ute.

Og denne uka blir det nok nye 40-50kWh på SC...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2013, klokken 07:56
Såpass ja. Jeg har fylt på ca. 300kWh på SC de første 4 ukene jeg, står vel for ca. 30% av ladingen min så langt ;)
Ca. 45% har blitt tatt hjemme og ca. 25% på andre ladesteder ute.

Og denne uka blir det nok nye 40-50kWh på SC...
Hehe. Unntaket som bekrefter regelen :) Statistikken lyver nok litt, for det er mange Model S eiere som ikke har tilgang til SC og som ville brukt SC om de var mer tilgjengelige. 

Har selv ikke hatt behov for en eneste langtur ila først måned med eierskap. Og høstens/vinterens hytteturer vil heller ikke kreve Superchargers da avstandene ikke er mer enn maks 23-24 mil  >:(

Ser på Facebook-siden til TOCN at noen er flinke til å kjøre langturer. Og legge ut bilder  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Anew

Artikkel om superchargernettverket:
http://insideevs.com/meet-teslas-hq-supercharging-dashboard-most-fills-between-30-kwh-and-40-kwh/

Ved å myse litt klarer jeg å lese at bruksmengden av de norske SCene i stigende rekkefølge er Aurland, Lyngdal, Dombås, Gol, Lillehammer og Cinderella. Cinderella er den 14. mest brukte SC totalt.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

laumb


Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA