Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Har hørt rykter om at Tesla lager en adapter til CHDdeMO lader i Japan. Japan har ekstremt mange CHDdeMO hurtigladerer og det hadde vært veldig dumt av Tasla og ikke kunne burke alle disse.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Nuvolari

#91
Ser at Tesla skriver eksplisitt at de skal begynne å bygge superchargers i europa 2 andre halvår 2013:
http://www.teslamotors.com/about/press/releases/tesla-motors-launches-revolutionary-supercharger-enabling-convenient-long-dista

Med norge som det klart største markedet i europa er det ikke unaturlig at de begynner med norge.

I USA lanserte de vel superchargers 3mnd etter lansering av bilen. I så fall vil det bety at vi kan håpe på en supershargerlansering i norge i september 2013.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

kjølholdt

Vel skal ikke Elon Musk komme til Norge 6 mars, da må han jo kunne si noe om Superchargers
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Per Magnus

Sitat fra: kjølholdt på mandag 25. februar 2013, klokken 13:30
Vel skal ikke Elon Musk komme til Norge 6 mars, da må han jo kunne si noe om Superchargers

Håper at noen av journalistene stiller det spørsmålet (når og hvor omfattende utbygging av sc i Norge) til Musk.
Model X - 90

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på mandag 25. februar 2013, klokken 12:21
Ser at Tesla skriver eksplisitt at de skal begynne å bygge superchargers i europa 2 andre halvår 2013:
Med norge som det klart største markedet i europa er det ikke unaturlig at de begynner med norge..
Bilen selger jo godt i Norge så det er vel i Tyskland/Frankrike noe må gjøres for å fjerne motforestillingene mot "ubrukelig pga. rekkevidde", så da er det vell mer naturlig å begynne der?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleJA

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Nuvolari på mandag 25. februar 2013, klokken 12:21
Ser at Tesla skriver eksplisitt at de skal begynne å bygge superchargers i europa 2 andre halvår 2013:
Med norge som det klart største markedet i europa er det ikke unaturlig at de begynner med norge..
Bilen selger jo godt i Norge så det er vel i Tyskland/Frankrike noe må gjøres for å fjerne motforestillingene mot "ubrukelig pga. rekkevidde", så da er det vell mer naturlig å begynne der?

Jeg vil tro at en forventning om SC utbygging allerede ligger inne i de høye reservasjonstallene i Norge. Kommer det tegn på at utbygging i Norge ikke blir prioritert, så vil ihvertfall jeg utsette bestillingen min.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

Sitat fra: kjølholdt på mandag 25. februar 2013, klokken 13:30
Vel skal ikke Elon Musk komme til Norge 6 mars, da må han jo kunne si noe om Superchargers

Kilde? Stilig at han tar seg en tur :)

Sitter i sola ved hytteveggen på fjellet.. skulle ønske det kom en lader i Nes i Ådal på E16. Mange hyttefolk og gjennomreisende som stopper der. Dessuten kunne den muliggjøre Tesla-bruk til den solelektriske hytta :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Per Magnus

Sitat fra: OleJA på mandag 25. februar 2013, klokken 15:32
Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Nuvolari på mandag 25. februar 2013, klokken 12:21
Ser at Tesla skriver eksplisitt at de skal begynne å bygge superchargers i europa 2 andre halvår 2013:
Med norge som det klart største markedet i europa er det ikke unaturlig at de begynner med norge..
Bilen selger jo godt i Norge så det er vel i Tyskland/Frankrike noe må gjøres for å fjerne motforestillingene mot "ubrukelig pga. rekkevidde", så da er det vell mer naturlig å begynne der?

Jeg vil tro at en forventning om SC utbygging allerede ligger inne i de høye reservasjonstallene i Norge. Kommer det tegn på at utbygging i Norge ikke blir prioritert, så vil ihvertfall jeg utsette bestillingen min.

Problemet i andre land med unntak av Norge er nok vel så mye prisen. Tror det vil være fornuftig og en god investering for Tesla å bygge ut sc i Norge slik at det gode salget fortsetter.
Model X - 90

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 25. februar 2013, klokken 15:35
Sitter i sola ved hytteveggen på fjellet.. skulle ønske det kom en lader i Nes i Ådal på E16. Mange hyttefolk og gjennomreisende som stopper der. Dessuten kunne den muliggjøre Tesla-bruk til den solelektriske hytta :)

Nes ? Er ikke det bare 12-13 mil fra Sætre da ? Burde vel fint gå tur/retur selv med en ukes opphold ?

Ellers er vel Hønefoss en bedre plassering tror jeg. Det er på veien, men en litt mer sentralt knutepunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. februar 2013, klokken 15:48
Sitat fra: Epleskreller på mandag 25. februar 2013, klokken 15:35
Sitter i sola ved hytteveggen på fjellet.. skulle ønske det kom en lader i Nes i Ådal på E16. Mange hyttefolk og gjennomreisende som stopper der. Dessuten kunne den muliggjøre Tesla-bruk til den solelektriske hytta :)

Nes ? Er ikke det bare 12-13 mil fra Sætre da ? Burde vel fint gå tur/retur selv med en ukes opphold ?

Ellers er vel Hønefoss en bedre plassering tror jeg. Det er på veien, men en litt mer sentralt knutepunkt.

Har ca 17 mil til hytta som ligger ca 900 moh. Er skeptisk til å kjøre så langt, la bilen stå i minusgrader en uke for så å kjøre hjemover igjen. En lader ved Hønefoss vil hjelpe litt med toppfylling der, men det ideelle for mitt egoistiske behov hadde vært i Nes i Ådal. Men ser jo at Hønefoss i det store bildet trolig er bedre. Men denne hytta kan fort bli grunnen til at jeg beholder dieselbilen istedenfor to Teslaer.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Jeg blir svært overrasket dersom musk ikke forteller om konkrete superchargerplaner for Norge 6 mars.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 25. februar 2013, klokken 16:14
Har ca 17 mil til hytta som ligger ca 900 moh. Er skeptisk til å kjøre så langt, la bilen stå i minusgrader en uke for så å kjøre hjemover igjen. En lader ved Hønefoss vil hjelpe litt med toppfylling der, men det ideelle for mitt egoistiske behov hadde vært i Nes i Ådal. Men ser jo at Hønefoss i det store bildet trolig er bedre. Men denne hytta kan fort bli grunnen til at jeg beholder dieselbilen istedenfor to Teslaer.

17 mil blir kanskje i overkant midtvinters ganger 2 med opphold ja. Men strømtapet skal jo minimaliseres igjen i neste software-release så det er ikke så sikkert det betyr noe særlig med en ukes opphold. 900moh opp betyr også 900moh ned. Det største problemet er nok kaldt batteri og ingen regen i starten, evt. oppvarming på batteristrøm. Det har jeg tenkt å løse ved å varme opp bilen mens den er tilkoblet aggregatet på hytta. 5,5kW i 30-60 minutter bør gjøre både bil og batteri gjennomvarmt. Men det fungerer kun om du kan kjøre til hytteveggen og har aggregat...

Jeg har litt av samme problemstillingen selv, med 19 mil fra Oslo til hytta nord for Dokka, 815moh opp. I Oslo regner jeg med at det blir lading (uansett kjører jeg ofte fra jobben), da gjenstår noe underveis på vinteren. Enten SC på Hamar o.l., eller 22kW på steder som Gran eller Dokka. Jeg holder på med litt lobbyvirksomhet ovenfor kjøpesentre, kommuner osv. for å få opp 22kW ladepunkter. Kanskje du kunne prøvd det samme i Nes eller på Hønefoss ? 20kW en times tid mens dere spiser og/eller handler hadde vel ordnet det meste, forutsatt at du bestiller dobbeltladeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2013, klokken 15:24
Bilen selger jo godt i Norge så det er vel i Tyskland/Frankrike noe må gjøres for å fjerne motforestillingene mot "ubrukelig pga. rekkevidde", så da er det vell mer naturlig å begynne der?

Jeg klarer igrunnen ikke å se for meg at Model S er en bil som passer inn i Tyskland i det hele tatt: Det som er unikt med Tesla er lang rekkevidde, men for tyskere er langt mer eller mindre synonymt med å kjøre fort på autobahn - og da har man ikke rekkevidde lengre. :-\ Er man vant til å komme seg fort frem på autobahn, så er ikke en times ladestopp etter 1.5 - 2 timers kjøring så atraktivt heller.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

Takk for gode innspill jkirkebo, vi kan parkere inntill hytta og har i dag et aggregat på 2 kW.

22 kW i Nes hadde vært helt konge, snakket med en kollega om hvor hytta var og han nevnte at de pleide å stoppe for en rast i Nes da det er halveis fra Beitostølen til Oslo.. Så håpet må være at den kan være aktuell for mange.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA