Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 16:14
Å tro at andre hurtigladere (CHAdeMO) vil bli driftet og vedlikeholdt på ekstra salg av av pølser, is og VG er etter min mening å tro på julenissen.

Det tror ikke jeg heller, fordi CHAdeMO er vesentlig mer komplisert og det er mange flere leverandører og brukergrupper involvert. 22kW Mennekes-ladepunkter derimot er svært enkle å sette opp og drifte (så lenge man velger "dumme" bokser uten tilgangskontroll og betaling) så slike tror jeg vi vil få endel av utenfor kjøpesentre, butikker, i kommunesentra osv. på sikt. De passer som hånd i hanske for Tesla-eiere som trenger å forlenge rekkevidden litt utenom der det finner SuperChargere. Jeg ville ikke kjøpt en Model S uten å krysse av for den ekstra laderen for å si det slik...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#76
Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. januar 2013, klokken 16:19
Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 16:14
Å tro at andre hurtigladere (CHAdeMO) vil bli driftet og vedlikeholdt på ekstra salg av av pølser, is og VG er etter min mening å tro på julenissen.

Det tror ikke jeg heller, fordi CHAdeMO er vesentlig mer komplisert og det er mange flere leverandører og brukergrupper involvert. 22kW Mennekes-ladepunkter derimot er svært enkle å sette opp og drifte (så lenge man velger "dumme" bokser uten tilgangskontroll og betaling) så slike tror jeg vi vil få endel av utenfor kjøpesentre, butikker, i kommunesentra osv. på sikt. De passer som hånd i hanske for Tesla-eiere som trenger å forlenge rekkevidden litt utenom der det finner SuperChargere. Jeg ville ikke kjøpt en Model S uten å krysse av for den ekstra laderen for å si det slik...
Enig i dette. Mennekes-ladepunkter er vesentlig rimligere å installere og ikke minst vedlikeholde, og blir nok vanligere enn CHAdeMO.

CHAdeMO adapter for Tesla er etterlyst, men tatt i betraktning av at CHAdeMO laderen lever 100 A og en innebygget 20kW lader leverer 80 A til batteriet, blir det lite å hente i ekstra ladefart.
Jeg har derfor ingen tro på tredjeparts adaptere heller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Prøver å lære meg litt om lading av disse bilene :P

Så bilen leveres med 1 eller 2 ladere, dette har ingen betydning praktisk når du kobler til et ladepunkt da du enten kan ta imot 10kw eller 20kw ikkesant?

Hvis chademo adapter kommer, og du sier at bilen maks kan ta imot 40A per lader eller totalt 80A men allikevel bare 20kw på slike ladepunkter? Betyr det at chademo er ac lading? Trodde en 50kw ladepunkt var DC lading og bypassa laderene i MS.. hmm
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Rio

CHAdeMo er DC-lading, med direkte tilkobling til batteriet. "Laderen" sitter altså i CHAdeMO-kabinettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Laderen sitter i bilen, enten en 10kW lader som leverer opp til 40 A DC til batteriet eller 20 kW lader som leverer opp til 80 A DC til batteriet. Ladestrømmen er i tillegg begrenset av hva ladepunktet kan levere.
CHDdeMO er en lader som leverer inntil 100A direkte til batteriet. Ladestrømmen er i tillegg begrenset av hva ladekontroller i bilen forteller til Laderen hva den får lov til å levere av strøm avhengig av temperatur og ladetilstand på batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingebrigt

Tror det er en liten misforståelse ute og går her.

Model S har en batterispenning på 375V, ifølge en kjapp googling som kan være feil (wikipeida hevder ladespenningen til superchargerene er 480V men et nivå må vi legge oss på for å regne). Så mens det stemmer at 10kw laderen trekker ca 40A max på 240V, og 20kw ca 80A, leverer de henholdsvis ca 26,7A og 53,4A på 375V batterispenning, mens en 50kw CHAdeMO lader vil avhengig av spesifikasjoner kunne levere opp til 133A på denne spenningen. Jeg mener å ha lest at ABB sine er begrenset til max 125A uansett spenning. For superchargeren blir det magiske tallet 240A på samme spenning.

Så en CHAdeMO lader vil kunne lade en Model S størrelse batteripakke ca:
400% raskere enn en 10kw lader
150% raskere enn en 20kw lader
45% tregere enn en supercharger

Leaffen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. januar 2013, klokken 16:19
Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 16:14
Å tro at andre hurtigladere (CHAdeMO) vil bli driftet og vedlikeholdt på ekstra salg av av pølser, is og VG er etter min mening å tro på julenissen.

Det tror ikke jeg heller, fordi CHAdeMO er vesentlig mer komplisert og det er mange flere leverandører og brukergrupper involvert. 22kW Mennekes-ladepunkter derimot er svært enkle å sette opp og drifte (så lenge man velger "dumme" bokser uten tilgangskontroll og betaling) så slike tror jeg vi vil få endel av utenfor kjøpesentre, butikker, i kommunesentra osv. på sikt. De passer som hånd i hanske for Tesla-eiere som trenger å forlenge rekkevidden litt utenom der det finner SuperChargere. Jeg ville ikke kjøpt en Model S uten å krysse av for den ekstra laderen for å si det slik...

Helt enig med dere begge. Uten tvil vil det være smart å betale for dobbeltlader, slik at man kan lade med 20kW over alt når man er ute å reiser. 10 mils ladefart på en time vil holde for det aller meste. Om superladere kommer, vil disse komme i begrenset antall.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

#82
Sitat fra: Ingebrigt på søndag 06. januar 2013, klokken 20:35
Tror det er en liten misforståelse ute og går her.

Model S har en batterispenning på 375V, ifølge en kjapp googling
Mulig det, jeg tok utgangspunkt jkirkebo 80A ledninger som måtte forsterkes. Siden  jkirkebo vanligvis er godt informert om Teslas spesifikasjoner antar jeg at det er riktig. Superladeren leverer jo DC, så det er ikke AC ledningen som må byttes. Er det korrekt at batterispenningen er 375 V blir regnestykket anderledes og orginalladeren 20kW leverer rundt 50A. Altså ca 50% av en vanlig CHAdeMO lader.
Men jeg tor alikevell ikke på noe CHAdeMO adapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#83
Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Ingebrigt på søndag 06. januar 2013, klokken 20:35
Tror det er en liten misforståelse ute og går her.

Model S har en batterispenning på 375V, ifølge en kjapp googling
Mulig det, jeg tok utgangspunkt jkirkebo 80A ledninger som måtte forsterkes. Siden  jkirkebo vanligvis er godt informert om Teslas spesifikasjoner antar jeg at det er riktig. Superladeren leverer jo DC, så det er ikke AC ledningen som må byttes. Er det korrekt at batterispenningen er 375 V blir regnestykket anderledes og orginalladeren 20kW leverer rundt 50A. Altså ca 50% av en vanlig CHAdeMO lader.
Men jeg tor alikevell ikke på noe CHAdeMO adapter.

Jeg skjønner hva misforståelsen kommer av.

Når du lader med vekselstrøm (AC) benyttes bilens innebygde lader(e). Maks ladestrøm i USA er 80A. 80A*240V=19.2kW (spenningen kan være opp til 250V). Dette går inn i bilens ladere, som gjør om spenningen til batterispenning på ca. 365-385V og dermed færre ampere videre til batteriet.

Når du lader med likestrøm (DC) forbikobles bilens innebygde lader(e) og ladestrømmen går direkte til batteriet. 250A ved inntil 385V.

Merk at det fra inntakspluggen til en evt. kontaktor for hurtiglading er det de samme ledningene som benyttes for AC og DC lading. Disse må derfor tåle 250A for SC-tilpassede biler mens de for biler uten hurtiglademulighet ikke trenger å tåle mer enn 80A. Vi snakker vel ca. om forskjellen mellom 16mm2 og 70mm2 kabler, mao. ganske mye....

I EU får vi trefase-lading og maks AC ladestrøm per fase blir antageligvis 32A (for enfase, noe lavere for trefase). Hurtiglading blir fortsatt 250A men nå antageligvis fordelt på to ledere istedenfor en (siden en trefase-plugg får 4 kontaktpunkter istedenfor 2 som enfasepluggen i USA har). Men dette vet vi ikke med sikkerhet ennå.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. januar 2013, klokken 23:41
Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Ingebrigt på søndag 06. januar 2013, klokken 20:35
Tror det er en liten misforståelse ute og går her.

Model S har en batterispenning på 375V, ifølge en kjapp googling
Mulig det, jeg tok utgangspunkt jkirkebo 80A ledninger som måtte forsterkes. Siden  jkirkebo vanligvis er godt informert om Teslas spesifikasjoner antar jeg at det er riktig. Superladeren leverer jo DC, så det er ikke AC ledningen som må byttes. Er det korrekt at batterispenningen er 375 V blir regnestykket anderledes og orginalladeren 20kW leverer rundt 50A. Altså ca 50% av en vanlig CHAdeMO lader.
Men jeg tor alikevell ikke på noe CHAdeMO adapter.

Jeg skjønner hva misforståelsen kommer av.

Når du lader med vekselstrøm (AC) benyttes bilens innebygde lader(e). Maks ladestrøm i USA er 80A. 80A*240V=19.2kW (spenningen kan være opp til 250V). Dette går inn i bilens ladere, som gjør om spenningen til batterispenning på ca. 365-385V og dermed færre ampere videre til batteriet.

Når du lader med likestrøm (DC) forbikobles bilens innebygde lader(e) og ladestrømmen går direkte til batteriet. 250A ved inntil 385V.

Merk at det fra inntakspluggen til en evt. kontaktor for hurtiglading er det de samme ledningene som benyttes for AC og DC lading. Disse må derfor tåle 250A for SC-tilpassede biler mens de for biler uten hurtiglademulighet ikke trenger å tåle mer enn 80A. Vi snakker vel ca. om forskjellen mellom 16mm2 og 70mm2 kabler, mao. ganske mye....

I EU får vi trefase-lading og maks AC ladestrøm per fase blir antageligvis 32A (for enfase, noe lavere for trefase). Hurtiglading blir fortsatt 250A men nå antageligvis fordelt på to ledere istedenfor en (siden en trefase-plugg får 4 kontaktpunkter istedenfor 2 som enfasepluggen i USA har). Men dette vet vi ikke med sikkerhet ennå.
Siden det er 60kWh modellen som skulle oppgraderes vil jo det bety en oppgradering av DC kabler fra ca 50 A til 150A.
Supercahrger har vel mest sansynlig en separat ladeport.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ebbrey

Håper tesla kommer med 3 fas løsningen snart..
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 06. januar 2013, klokken 23:48
Siden det er 60kWh modellen som skulle oppgraderes vil jo det bety en oppgradering av DC kabler fra ca 50 A til 150A.
Supercahrger har vel mest sansynlig en separat ladeport.

Ladeporten er den samme, og det er de samme pinnene som brukes.
Du har rett i at 60kWh-modellen neppe støtter 250A DC, rundt 175A kanskje. Men AC lading er fortsatt 80A i USA for 60kWh-modellen om man har kjøpt ekstraladeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#87
Jeg skulle ønske Tesla kunne bruke helt opp til 43kw AC Mennekes lading på EU modeller, og 200A DC combined charging (iec 62196-3). Dersom model S har 375v batteri vil den kunne lade med 75KW fra en slik DC lader.

Dersom mange i Norge som har reservert Model S krever at Tesla leverer den nye Combined Charging kontakten, vil vi kunne lade med alle variantene utenom Chademo.

Tesla sine egne superladere kan kanskje og bruke den samme kontakten om de forsterker den til å tåle 250A, eksisterende Chademo punkter vil relativt enkelt tilpasses til å levere 50kw DC til den nye kontakten.



http://www.phoenixcontact.com/online/portal/de?1dmy&urile=wcm:path:/dede/web/main/products/subcategory_pages/e-mobility_plug-in_connectors_p-20-12/1f74b3a9-8007-4e93-9c59-a123837c4edf/1f74b3a9-8007-4e93-9c59-a123837c4edf

klauss

Fikk dette svaret fra Christoffer H. Rortveit i Tesla Motors på spørsmål om Superladere i Norge:
"Det er ikke noe offentliggjort angående Superladerne enda, men de vil bygges langs sterkt trafikkerte veier i Europa."

Mao. intet nytt utover det som står på de offisielle sidene: "Tesla bygger et nettverk av Superladere over hele Europa langs bereiste veier." (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options)

Stig O

"de vil bygges langs sterkt trafikerte veier i Europa". Med en slik definisjon ligger vi dårlig ann her i Norge, men det må jo være sterkt trtafikerte med Tesla biler, og da håper jeg saken blir anderledes. Det er nesten en forutsetning for meg.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA