Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

jlan

#570
Hvis en skal tenke på inntekter fra turismen så er vel smartere å ha destinasjonsladere på de større stedene som Alta og Honningsvåg, så folk overnatter der, eller ihvertfall stopper noen timer.

Storslett - Skaidi er 250km, det skulle jeg greit klart med campingvogn med litt saktelading i Alta. Så hadde jeg satt campingvognen i Skaidi og kjørt de 300km t/r Nordkapp (hvis jeg skulle dit - men det er et sted jeg synes det er fint å ikke ha vært).
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jkirkebo

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. august 2017, klokken 13:10
Når vi snakker om feriemodus, så kommer vi ikke unna Nordkapp. Det er en kjempedestinasjon for veldig mange europeere.
Både Storslett-Skaidi og Skaidi-Nordkapp-Skaidi blir litt for langt. Det optimale for Nordkappreisende vil vel være Alta og Honningsvåg hvis man bare kan få to SuC.

Evt. destinasjonsladere i Honnsingsvåg og på Nordkapp-platået. Det vil hjelpe mye med 11/16.5/22kW lading mens man er der da de fleste tilbringer en stund der etter å ha kjørt så langt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Jeg ønsker meg noe rundt Gøteborg mtp. Oslo-Køben-korridoren. Uddevalla blir for kort til første stopp - både i tid og brukt strøm.
Nye Halmstad blir 380 km fra Oslo men er hele 4,5 timer å kjøre. Avstandsmessig funker det for min S90D men neppe for en 75 i 130 km/t.

SuC på Oslo-grensen ville også vært naturlig mtp. folk som vil inn i byen men ikke kan lade i sentrum. Lysaker/Alnabru/Ryen.
Riksvei 4 er vel ikke dekket foreløpig, E16 på østlandet heller ikke. Da vil Grua/Roa/Lunner være en fin kombo, men hvem den skulle brukes av tør jeg ikke si.

jlan

#573
Sitat fra: Elmo på onsdag 16. august 2017, klokken 08:07
Selvfølgelig litt vanskelig grenseoppgang, men flere av de siste innleggene hører vel hjemme i "Tesla superchargers - ønsker og forslag" tråden ?!!
Flyttet:

Sitat fra: olekroll på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:35
Supercharger I  Norheimsund?

Et godt alternativ til Haukås for dem som skal over Haukeli eller Hardangervidda?

Tesla har vært I kontakt med heradet og grunneier om plass til åtte ladere, forstår det slik at alle involverte her inne er positive til dette. Poster mer her om det kommer nye opplysninger.
Hardangervidda-Bergen kjøres vanligvis om Voss og er bra dekket med Eidfjord, men jeg ser jo et visst behov  i Norheimsund. Det kan for eksempel være greit å hoppe over Røldal hvis en kommer over Haukeli og skal rekke en ferge. Jeg synes likevel det er en litt rar prioritering hvis det ikke kommer noe sør for Stavanger.

Sitat fra: olekroll på onsdag 16. august 2017, klokken 08:25

Prioriteringen til Tesla er kanskje å dekke flest mulig kombinasjoner av gjennomfartsårer og lademuligheter. Men som alle andre er også Tesla prisgitt grunneiere og kommunale instanser for å få til disse ladestedene og da kan det ta noe mer tid å få til i enkelte områder enn andre, kanskje det forklarer mangelen rundt Stavanger?
Har merket meg at mange med Tesla kjører Fv7, tidsmessig er det ikke så ulikt Bergen-Voss når en skal videre på Rv7. Det er spesielt mye trafikk når Bergen Voss er stengt, og det blir det nok mer av i årene som kommer...
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

nie

#574
Sitat fra: jlan på onsdag 16. august 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Elmo på onsdag 16. august 2017, klokken 08:07
Selvfølgelig litt vanskelig grenseoppgang, men flere av de siste innleggene hører vel hjemme i "Tesla superchargers - ønsker og forslag" tråden ?!!
Flyttet:

Sitat fra: olekroll på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:35
Supercharger I  Norheimsund?

Et godt alternativ til Haukås for dem som skal over Haukeli eller Hardangervidda?

Tesla har vært I kontakt med heradet og grunneier om plass til åtte ladere, forstår det slik at alle involverte her inne er positive til dette. Poster mer her om det kommer nye opplysninger.
Hardangervidda-Bergen kjøres vanligvis om Voss og er bra dekket med Eidfjord, men jeg ser jo et visst behov  i Norheimsund. Det kan for eksempel være greit å hoppe over Røldal hvis en kommer over Haukeli og skal rekke en ferge. Jeg synes likevel det er en litt rar prioritering hvis det ikke kommer noe sør for Stavanger.

Sitat fra: olekroll på onsdag 16. august 2017, klokken 08:25

Prioriteringen til Tesla er kanskje å dekke flest mulig kombinasjoner av gjennomfartsårer og lademuligheter. Men som alle andre er også Tesla prisgitt grunneiere og kommunale instanser for å få til disse ladestedene og da kan det ta noe mer tid å få til i enkelte områder enn andre, kanskje det forklarer mangelen rundt Stavanger?
Har merket meg at mange med Tesla kjører Fv7, tidsmessig er det ikke så ulikt Bergen-Voss når en skal videre på Rv7. Det er spesielt mye trafikk når Bergen Voss er stengt, og det blir det nok mer av i årene som kommer...
Det ville jo være trist som faen hvis Nordheimsund kommer i stedet for Røldal. Svært mye av trafikken over Haukeli går videre mot Rogaland og da funker ikke Nordheimsund.
PS! Bor i Bergen så for meg personlig kan Nordheimsund fungere.

ElProff

Sitat fra: Ellemelle på mandag 14. august 2017, klokken 13:10
Når vi snakker om feriemodus, så kommer vi ikke unna Nordkapp. Det er en kjempedestinasjon for veldig mange europeere.
Både Storslett-Skaidi og Skaidi-Nordkapp-Skaidi blir litt for langt. Det optimale for Nordkappreisende vil vel være Alta og Honningsvåg hvis man bare kan få to SuC.
Vi snakker ikke feriemodus her vi :)
Har lyst å kunne kjøre i hele fylket hele året :)
Det virker ikke som om debatten lenger sør i landet går på hvor det mest optimale er å plassere SC for ferierende europeere, men for vanlig transport rundt om..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

Amoss

Sitat fra: Lystig69 på fredag 18. august 2017, klokken 01:26
Vi snakker ikke feriemodus her vi :)
Har lyst å kunne kjøre i hele fylket hele året :)
Det virker ikke som om debatten lenger sør i landet går på hvor det mest optimale er å plassere SC for ferierende europeere, men for vanlig transport rundt om..

Nå, det har også vært nevnt for turist-destinasjoner lengre sør også, som Geiranger og Prekestolen (som er de jeg kommer på i farten).

Har så klart full forståelse for at du ønsker tilgang til å kjøre rundt i hele fylket :)  Men det kan være vanskelig for Tesla å forsvare utbygging av ett så tynt befolket distrikt - i alle fall før dere går man av huse og kjøper Teslas biler ;)  Men destinasjon Nordkapp kan i tillegg til å være viktig for turistene være enda viktigere for Tesla i PR sammenheng. Se for deg overskrifter som "Gibraltar til Nordkapp på kun superchargere!".

Når det først begynner å komme noen superchargere i fylket kan det kanskje også medføre mer salg der, og derved enda bedre grunn for Tesla til å dekke resten av fylket. Se på Nordkapp passasjen som en brekkstang for å få enda flere ladere :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jlan

Inntil videre er det er vel mest realistisk for Tesla eiere å  basere seg på Chademo for full helårsdekning i Finnmark. Selv det ser ut til å være vanskelig. Det blir kanskje et bedre kundegrunnlag når snøscooterene blir elektriske.
https://www.nrk.no/finnmark/ingen-vil-bygge-elbil-ladere-i-finnmark-1.13279000
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

kjellsve

Sitat fra: jlan på fredag 18. august 2017, klokken 09:03
Inntil videre er det er vel mest realistisk for Tesla eiere å  basere seg på Chademo for full helårsdekning i Finnmark. Selv det ser ut til å være vanskelig. Det blir kanskje et bedre kundegrunnlag når snøscooterene blir elektriske.
https://www.nrk.no/finnmark/ingen-vil-bygge-elbil-ladere-i-finnmark-1.13279000

Chademo blir for tregt, og derfor lite praktisk. Siden Skaidi er et av de viktigste knutepunktene i Finnmark vi det være en tabbe å ikke legge Supercharger der. Fra Skaidi kan du nå svært mange destinasjoner, også Nordkapp 15 mil unna. Med destinasjonslader på Nordkapp vil det ikke være noe problem å komme seg tilbake til Skaidi samme dag , selv med S/x75, for de som ønsker det.
TMS85D - juni 2015

daktari

Vanskelig - høna eller egget.
ÅDT på under 1500 biler. Usikker på hvor mange som passerer Skaidi. Synes (dessverre for dere) at Tesla skal prioritere sentrale strøk.
Kilde: http://www.ntp.dep.no/Forside/_attachment/819672/binary/1022261?_ts=14c21f917f8

jlan

Sitat fra: kjellsve på fredag 18. august 2017, klokken 10:10
Siden Skaidi er et av de viktigste knutepunktene i Finnmark vi det være en tabbe å ikke legge Supercharger der.
Ja, som nevnt lenger oppe, enig i Skaidi, den kunne vel gjerne vært prioritert foran Storslett, men her var det forslag om 8 SuC. Når en allerede sliter med å få på plass vanlige hurtigladere....
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Eip

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 10:55
Vanskelig - høna eller egget.
ÅDT på under 1500 biler. Usikker på hvor mange som passerer Skaidi. Synes (dessverre for dere) at Tesla skal prioritere sentrale strøk.
Kilde: http://www.ntp.dep.no/Forside/_attachment/819672/binary/1022261?_ts=14c21f917f8

Ta deg en tur nordover og kjør e6 til kirkenes. Da vil du letter forstå at dere sørpå ikke trenger SUC hver 5 mil så du slipper å lade hjemme.
VIN: 509XX PD

daktari

Ser på nye kartet at det fortsatt mangler en SuC ved Gøteborg. Kunne ligget rett nord f.eks. Uddevalla er for kort fra Oslo, nye Halmstad blir for langt.
Ser også at det kommer en ny på Berkåk, og da er mesteparten av E6 og Rv3 Oslo-Trondheim komplett vil jeg tro.

samotholt

Tar denne diskusjonen over til riktig tråd.

Ser at det er rundt 7 mil fra Stjørdal til Storlien og 12/13 mil til Duved/Åre. Etter å ha tenkt litt så må jeg si meg enig med JørgenM at det gir mer mening med lader der enn på Storlien - da man både dekker de som kommer fra Stjørdal og Verdal.

De som kun kjører til Storlien (fra Stjørdal) trenger ikke å lade der uansettt (i tillegg til at det allerede er ladere der).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Marinius95

Ser det graves og ligger klare kabler på Hovden. Er det planlagt noe fra Tesla her?


Sent from my iPad using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA