Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Voll1

"Evenskjer for å dekke Lofoten/Vesterålen"    :-1-:

For å dekke Lofoten/Vesterålen må det plasseres en SC i Lofastkrysset i Gullesfjordbotn  :+1:. Det er tross alt 35 mil fra Andenes til Å, og da kan du ikke kjøre en omvei på 15 mil t/r  til Evenskjer for å superlade.  :)

Utfordringen er at det ikke finnes annen infrastruktur ved Lofastkrysset enn strøm. Det mangler toalett og mat.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

THE

@Voll1, da har jeg endret lokasjon for Vesterålen/Lofoten i posten min.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: ed1son på torsdag 10. august 2017, klokken 00:45
Det beste hadde vært å flyttet superladeren på Sandane til Byrkjelo,
slik det er i dag så må en kjøre omvei for å bruke Sandane.

Kommer litt an på hvilken rute man tar, men ja, Byrkjelo hadde vært perfekt uansett hvilken rute man kommer der. Som trøst har jeg i alle fall fått god mat og service på Mona Lisa hver gang jeg lader i Sandane. :)

Sitat fra: nix på torsdag 10. august 2017, klokken 20:59
Likeledes Geilo, Berkåk, Trysil, Lillesand, Sem, Magnor, Geiranger...

Geiranger har vel neppe bruk for noen superlader; det er ikke et sted man vanligvis reiser via (en del reiser nok via Geiranger om sommeren som en opplevelse på turen, men det er unødvendig mye krøkkete veg og ferger for å reise der til vanlig). Destinasjonsladere hadde nok vært mer nyttig her.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

Sitat fra: Voll1 på fredag 11. august 2017, klokken 09:09
For å dekke Lofoten/Vesterålen må det plasseres en SC i Lofastkrysset i Gullesfjordbotn  :+1:. Det er tross alt 35 mil fra Andenes til Å, og da kan du ikke kjøre en omvei på 15 mil t/r  til Evenskjer for å superlade.  :)
Det er mer enn 20 mil fra Gullesfjord til Å. Hvis man har lyst til å kjøre frem og tilbake, betyr det minst 40 mil.
Det beste er derfor å ha noe på midten, enten i Svolvær eller Leknes, slik at man kan kjøre rundt i hele Lofoten uten å gå tom. Der har de infrastruktur også.

Hvis man kommer med ferge, så ligger Gullesfjord alt for nær Innhavet.

Voll1

Sitat fra: Ellemelle på fredag 11. august 2017, klokken 10:55
Det er mer enn 20 mil fra Gullesfjord til Å. Hvis man har lyst til å kjøre frem og tilbake, betyr det minst 40 mil.
Det beste er derfor å ha noe på midten, enten i Svolvær eller Leknes, slik at man kan kjøre rundt i hele Lofoten uten å gå tom. Der har de infrastruktur også.

Hvis man kommer med ferge, så ligger Gullesfjord alt for nær Innhavet.

Utfordringen med Lofoten/Vesterålen er at det er relativt store områder man snakker om. Hvis man plasserer noe i Svolvær, så er det fortsatt 20 mil til Andenes (40 mil t/r). Da betinger det at man plasserer noe lengre nord også. Kanskje Sigerfjorden/Sortland er en god plassering. Jepp  :+1:, det er løsningen. En SC på Sortland og en i Svolvær. Da er det bare for Tesla å sette igang byggingen  :) 
Model S  2013-2018
Model X  2017-

jlan

Svolvær må være en bra plassering. Det gjør det også lettere å kjøre Storjord - Bodø -(ferge)- Moskenes - Svolvær- Setermoen
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Philip Marlowe

Sitat fra: ed1son på torsdag 10. august 2017, klokken 00:45
Det beste hadde vært å flyttet superladeren på Sandane til Byrkjelo,
slik det er i dag så må en kjøre omvei for å bruke Sandane.

Ikke flytte, men bygge en til! Vi ønsker vel å ha superladere på mange steder?  ;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cra

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 11. august 2017, klokken 14:10
Sitat fra: ed1son på torsdag 10. august 2017, klokken 00:45
Det beste hadde vært å flyttet superladeren på Sandane til Byrkjelo,
Ikke flytte, men bygge en til! Vi ønsker vel å ha superladere på mange steder?  ;)

Godt poeng! Sandane kunne fungert ypperlig som redundans til Byrkjelo, og er det problemer eller kø på den ene er det ikke langt til den andre.

Pro-tip til de som skal over Utvikfjellet og skal innom Sandane er å ta Fv692. Ta av til høyre (skilt mot Reed) i hårnålsvingen før du kommer ned. Tilsvarende motsatt retning er å svinge av til venstre mot Øvreset. Sparer ca 5 km på å ikke kjøre helt til Byrkjelo.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: cra på fredag 11. august 2017, klokken 14:54
Godt poeng! Sandane kunne fungert ypperlig som redundans til Byrkjelo, og er det problemer eller kø på den ene er det ikke langt til den andre.
Det er vel et stykke nede på listen, men kanskje heller Grodås da. Så kan en kjøre Fv.40 om Stranda uten omvei til Sandane og Skodje. Den vi også være bra for  Rv15.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

nie

Sitat fra: jlan på fredag 11. august 2017, klokken 19:45
Sitat fra: cra på fredag 11. august 2017, klokken 14:54
Godt poeng! Sandane kunne fungert ypperlig som redundans til Byrkjelo, og er det problemer eller kø på den ene er det ikke langt til den andre.
Det er vel et stykke nede på listen, men kanskje heller Grodås da. Så kan en kjøre Fv.40 om Stranda uten omvei til Sandane og Skodje. Den vi også være bra for  Rv15.
Med Lavik på plass tror jeg at vi må være happy med dekningen i Sogn og Fjordane selv om Sandane ikke er optimal.
Da er jeg mer misfornøyd med mitt andre reisemål, dvs strekningen Bergen-Haukeli. SC Røldal står jo på planene men det virker ikke som det skjer så mye. Håper de får ut fingeren og får den på plass før vinteren.

Gordon Retriever

Sitat fra: jlan på fredag 11. august 2017, klokken 19:45kanskje heller Grodås da. Så kan en kjøre Fv.40 om Stranda uten omvei til Sandane og Skodje. Den vi også være bra for  Rv15.

I tillegg til trafikken fra nord-sør forbindelsen fv60 og øst-vest traseen rv15, fører Eiksundsambandet og Kvivsvegen reisende mellom Herøy/Ulstein samt Ørsta/Volda og Østlandet gjennom Stryn.

Årsdøgntrafikken mellom Stryn sentrum og Kjøs bru er dermed høyere enn langs E39 forbi Sandane.  Stryn er et knutepunkt og bør være en sterk kandidat for en kommende supercharger.

i05L0

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 11. august 2017, klokken 22:55
Sitat fra: jlan på fredag 11. august 2017, klokken 19:45kanskje heller Grodås da. Så kan en kjøre Fv.40 om Stranda uten omvei til Sandane og Skodje. Den vi også være bra for  Rv15.

I tillegg til trafikken fra nord-sør forbindelsen fv60 og øst-vest traseen rv15, fører Eiksundsambandet og Kvivsvegen reisende mellom Herøy/Ulstein samt Ørsta/Volda og Østlandet gjennom Stryn.

Årsdøgntrafikken mellom Stryn sentrum og Kjøs bru er dermed høyere enn langs E39 forbi Sandane.  Stryn er et knutepunkt og bør være en sterk kandidat for en kommende supercharger.

Nettopp! Her er det mye politikk og hestehandel om fremtidens traseer. De som ønsker indre trasé i Nordfjord vil se Byrkjelo som naturlig valg (Grodås-Utvik-Byrkjelo i tunell under Utvikfjellet) mens de andre ønsker trafikken Nordfjordeid-Sandane-Byrkjelo.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

ElProff

Finnmark:
Skaidi: 12mil Hvåg, 6mil Hfest, 9mil Lakselv, 11mil Havøysund
Alta: 9mil Skaidi, 17mil Sørkjosen, 13mil Kautokeino
Kautokeino: 13mil Alta, 13mil Karasjok,22mil Levi-Finland 50kW DC der, 
Lakselv: 9mil Skaidi, 16mil Hvåg, 7mil Karasjok
Karasjok: 18mil Tana Bru, 7 mil Lakselv, 11mil Utsjok Finland
Tana Bru: 11mil Båtsfjord, 13mil Berlevåg, 14mil Kirkenes, 14mil Vardø
Ifjord: Vil dekke de som kjører Lakselv Nordkyn, samt all trafikk øst-vest over Ifjordfjellet
Varangerbotn: Trafikknutepkt for trafikk Sør-Varanger - Varangerhalvøya

Grunnen til at jeg mener Tana Bru før Varangerbotn er at da dekkes også de som kommer E6 fra Karasjok og skal til Båtsfjord, Berlevåg, Nordkyn/Ifjord
Dette er basert på den daglige kjøringen i Finnmark, ikke de 4-6 ukene med turisttrafikk. I turistsesongen stopper det feks flere turister i Olderfjord enn Skaidi, og "alle" skal til Honningsvåg.
Så det bør og monteres Supercharger i Honningsvåg....

Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

jlan

For oss som ønsker å besøke Finnmark i feriemodus vil selv bare Skaidi hjelpe godt. Deretter vil jeg si Palojoensuu i Finland, som vil knytte begge sider av Bottenviken mot Nord-Norge når Töre og Ii åpner.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Ellemelle

Når vi snakker om feriemodus, så kommer vi ikke unna Nordkapp. Det er en kjempedestinasjon for veldig mange europeere.
Både Storslett-Skaidi og Skaidi-Nordkapp-Skaidi blir litt for langt. Det optimale for Nordkappreisende vil vel være Alta og Honningsvåg hvis man bare kan få to SuC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA