Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Bent

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42
Jeg kan ikke se at det er noe i dagens kraftmarked som skulle tilsi at strøm skal være gratis, hverken for elbiler eller andre flott tiltak.
Den drivende faktoren vil være at strøm er nesten gratis i Norge, mens pølser koster skjorta. Det er en veldig enkel kalkulasjon at du gjerne gir bort et kvarter med strøm til noen som kjøper ei pølse og ei flaske brus mens de venter.

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42At noen profilerer seg med gratis strøm som miljøtiltak, tror jeg er av forbigående karakter. Hvor langt Tesla kommer til å dra sin satsing på ladestasjoner er ikke godt å si, uansett vil Tesla bileiere ende opp med regningen.
I USA, og da kanskje spesielt i California, hevder Tesla at det hele finansierer seg selv pga at man kan selge strøm fra solcellene som brukes tilbake inn i elnettet. Dette virker litt som PR-jippo på meg men selv om det er riktig så passer vel neppe modellen særlig godt i Norge. Det måtte være om Tesla legger hurtigladerne ved småelver da, og bygger minikraftverk. Jeg ser det vel ikke helt.

Jeg vil tro at de i praksis tar det på markedsføringsbudsjettet. De skulle ha nok å ta av der, bilen markedsfører jo seg selv.

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Når nå BMW, VW, MB og alle andre kommer med elbiler, hvor skal disse lades? Jeg ser ikke noe fremtid i at alle bilprodusenter bygger ladestasjoner til sine biler, virker ikke kostnadseffektivt på meg.
Dette er et mye større problem enn gratis vs betalt strøm, dette er det store ladepluggproblemet. Man vil vel komme fram til en løsning en gang men såvidt jeg forstår har Tesla forsøkt å samarbeide med de store, bare for ikke å få noen forståelse overhode for behovet for virkelig hurtig hurtiglading. Det var vel ingen i Detroit, Tyskland eller Asia som tok det alvorlig når Tesla hevdet at man i framtiden ville ha 50kWh+ i batteriet i en elbil.

Jeg stiller meg sammen med andre her som har sagt at man skal bare legge ut 3-fase-stikk med høy spenning og bra strøm (240V/32A og/eller 400V/32A) og så får elbilprodusentene komme etter med adaptere. Chademo meg i øret. :D

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Vi må dit at alle bensinstasjoner installerer hurtiglader, og de må kunne ta seg slik betalt at det er attraktivt for dem. Om elbil eiere spiser så mye pølse i ladepausen at de ikke trenger å ta veldig høy pris, vet jeg ikke, men dette vil markedet finne ut av.
Hvis markedet fungerer etter læreboka så vil vi først få dyre hurtigladerinstallasjoner med betalingsløsning, som etterhvert utfordres av billigere installasjoner med gratis strøm, som så ender opp med å dominere markedet.

Det eneste som kan utfordre dette, slik jeg ser det, er om strømprisen stiger markant i Norge slik at et kvarter med strøm utgjør en for stor del av prisen på ei pølse.
Tesla Roadster, 25Mm

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Jeg kan ikke se at det er noe i dagens kraftmarked som skulle tilsi at strøm skal være gratis, hverken for elbiler eller andre flott tiltak. At noen profilerer seg med gratis strøm som miljøtiltak, tror jeg er av forbigående karakter. Hvor langt Tesla kommer til å dra sin satsing på ladestasjoner er ikke godt å si, uansett vil Tesla bileiere ende opp med regningen. Når nå BMW, VW, MB og alle andre kommer med elbiler, hvor skal disse lades? Jeg ser ikke noe fremtid i at alle bilprodusenter bygger ladestasjoner til sine biler, virker ikke kostnadseffektivt på meg. Og vi elbileiere kan ikke argumentere for løsninger som er lite kostnadseffektive og samtidig være så naive at vi tror noen andre vil plukke opp regningen. Kan ikke se hvem det skal være.
Det er så klart ikke gratis med strøm. Hvis Tesla inkluderer gratis lading, der en gjennomsnittlig bilkjøper lader 5 ganger per år i 15 år, så er dette 75 ladinger og totalt i området 3500 kWh. Dette blir ca 2800 kroner i strøm. I tillegg er koster en stor nok bit av en hurtiglader i 15 år ca 4000 kroner.

Det er ikke en veldig stor kostnad å bake inn inn i bilprisen. Men så klart, det er også mulig å senke prisen per bil med 6800 kroner, og ha en eller annen betalingsløsning.

Jeg ville kanskje tro den beste løsningen er å tilby tilgang til hurtigladerene som en opsjon, der de 6800 kronene er baket inn i prisen på opsjonen. Jeg ville tro det er dette vi ser på 60 kWh modellen, der Supercharger-tilgang koster 12750 kroner. 6800 kroner for strøm og hurtigladere for 15 år, og 5950 for noen ekstra releer og kabling.

Når det gjelder andre elbiler tenker jeg at selskapene får gjøre avtaler med Tesla. Hvis Tesla får bygget ut et hurtigladenettverk av høy kvalitet vil selskapene stå i kø for å få bruke infrastrukturen på sine egne biler.
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 11:42Vi må dit at alle bensinstasjoner installerer hurtiglader, og de må kunne ta seg slik betalt at det er attraktivt for dem. Om elbil eiere spiser så mye pølse i ladepausen at de ikke trenger å ta veldig høy pris, vet jeg ikke, men dette vil markedet finne ut av. Når vi kommer dit, vil all rekkeviddeangst være borte, og mange fler vil kunne kjøpe seg el bil. Videre vil en trenge mindre batteripakker, elbilene vil bli billigere, eierrisikoen vil bli mindre (med mindre penger i batterier) og kostnadene vil bli lavere ved å eie elbil. Dette vil bety massive besparelser for alle elbileiere, om en kan spare noen hundringser i dann og vann på billig strøm er helt uinteressant i det store bildet. Det er når det lønner seg å sette opp hurtigladere vi vil få mange av dem.
Det er helt bak mål med hurtigladere på bensinstasjoner. Jeg har ikke lyst til å bruke 30 minutter på en bensinstasjon et eller annet sted. Hurtigladere må plasseres steder man har lyst til å bruke 30 minutter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian

Det er klart det ikke blir så dyrt når en deler regningen på alle, men jeg mener det er bedre at en betaler ved bruk. Istedenfor 2500 + 500 pr år, kan en betale et par hundrelapper pr lading. Det vil da muligens lønne seg for kommersielle aktører å stille med ladeplasser, og en kan finne ladeplasser på alle bensinstasjoner og kroer. Ser for meg at når en fredag kveld kommer til Tesla stasjonen så står det 8 biler foran i kø. Det er også eneste lademulighet fordi ingen greier å konkurrere med gratis, og det er sjeldent kø. Bare når jeg kommer. Jeg er riktignok glad i pølse, men skulle gjerne betalt et par hundrelapper for å slippe å spise pølser i flere timer. :o

Poenget mitt er at lett tilgang på ladning betyr mye mer enn prisen. La oss betale for oss slik at andre ønsker å serve oss. Det representerer mye større verdier for oss, også i rene penger. Da blir det bra for alle, kapitalismen funker! :D
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

#48
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 13:27
Det er klart det ikke blir så dyrt når en deler regningen på alle, men jeg mener det er bedre at en betaler ved bruk. Istedenfor 2500 + 500 pr år, kan en betale et par hundrelapper pr lading.

Det er uaktuelt for min del ihvertfall, siden det fort vil komme på over 50.000 kroner de årene jeg muligens beholder bilen.

Jeg har mye større tro på modellen der laderne betales av mersalg som kommer pga. mulighet for gratis hurtiglading overalt. Jeg ser mye heller at markedsføringsbudsjettet brukes på dette fremfor TV-reklame.

Man selger ikke elbiler til folk ved å vise til at man på langtur kan kjøre til samme kostnad som en bensinbil...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror ikke mersalg er riktig måte å betale for seg når det gjelder hurtiglading. Problemet er at med 90 kW flytter man penger inn i batteriet for raskt. Hvis jeg skulle stoppe et sted i 30 minutter for å kjøpe noe, så må jeg kjøpe for kanskje 200-500 kroner for at stedet skulle gå i null. De ville mest sannsynelig ikke tjene penger på meg, så det ville ikke lønne seg. 20 kW trefase er mer aktuelt for gratis-lading. Det er ganske rimelig å installere, og om man bruker 30 minutter et sted får man bare med seg 8 kroner i strøm. Trefase passer seg også bedre til topplading, så det er enklere å parkere bilen og være inne på et kjøpesenter i 1-2-3 timer uten at man irriterer 10 andre bilister som trenger 90 kW mens du lader med 10 kW på en supercharger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:36
Det er uaktuelt for min del ihvertfall, siden det fort vil komme på over 50.000 kroner de årene jeg muligens beholder bilen.

OK, så du planlegger å bruke så massive mengder strøm at hvis ikke regningen deles på alle elbileiere eller noen andre plukker opp regningen, så er ikke du med? Å betale for eget strømforbruk er helt uaktuelt?

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:36
Man selger ikke elbiler til folk ved å vise til at man på langtur kan kjøre til samme kostnad som en bensinbil...

I dag er alternativet å leie en fosilbil, så det tror jeg ikke er særlig avskrekkende. Og mye billigere blir det uansett, du starter med full tank og ankommer med tom.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. januar 2013, klokken 13:46
Jeg tror ikke mersalg er riktig måte å betale for seg når det gjelder hurtiglading. Problemet er at med 90 kW flytter man penger inn i batteriet for raskt. Hvis jeg skulle stoppe et sted i 30 minutter for å kjøpe noe, så må jeg kjøpe for kanskje 200-500 kroner for at stedet skulle gå i null. De ville mest sannsynelig ikke tjene penger på meg, så det ville ikke lønne seg. 20 kW trefase er mer aktuelt for gratis-lading. Det er ganske rimelig å installere, og om man bruker 30 minutter et sted får man bare med seg 8 kroner i strøm. Trefase passer seg også bedre til topplading, så det er enklere å parkere bilen og være inne på et kjøpesenter i 1-2-3 timer uten at man irriterer 10 andre bilister som trenger 90 kW mens du lader med 10 kW på en supercharger.

Jeg mente ikke mersalg i butikker, men mersalg av biler pga. at det tilbys et landsdekkene nett av gratis hurtigladere. Altså brukt som markedsføring, istedenfor div. reklame. Da går også markedsføringsbudsjettet tilbake til brukerne, istedenfor til reklamebyråer og TV-stasjoner. Genialt :)

Ellers er jeg enig i at ved butikker, kjøpesentre og slikt er det 22kW som gjelder mhp. gratislading. Handler jeg i 1 time i sentrum av Dokka på vei til hytta får jeg strøm for 15 kroner men handler fort for en tusenlapp (det var ihvertfall såpass vi brukte der på onsdag :))
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. januar 2013, klokken 13:46
Jeg tror ikke mersalg er riktig måte å betale for seg når det gjelder hurtiglading. Problemet er at med 90 kW flytter man penger inn i batteriet for raskt. Hvis jeg skulle stoppe et sted i 30 minutter for å kjøpe noe, så må jeg kjøpe for kanskje 200-500 kroner for at stedet skulle gå i null. De ville mest sannsynelig ikke tjene penger på meg, så det ville ikke lønne seg. 20 kW trefase er mer aktuelt for gratis-lading. Det er ganske rimelig å installere, og om man bruker 30 minutter et sted får man bare med seg 8 kroner i strøm. Trefase passer seg også bedre til topplading, så det er enklere å parkere bilen og være inne på et kjøpesenter i 1-2-3 timer uten at man irriterer 10 andre bilister som trenger 90 kW mens du lader med 10 kW på en supercharger.

Jeg mente ikke mersalg i butikker, men mersalg av biler pga. at det tilbys et landsdekkene nett av gratis hurtigladere. Altså brukt som markedsføring, istedenfor div. reklame. Da går også markedsføringsbudsjettet tilbake til brukerne, istedenfor til reklamebyråer og TV-stasjoner. Genialt :)

Ellers er jeg enig i at ved butikker, kjøpesentre og slikt er det 22kW som gjelder mhp. gratislading. Handler jeg i 1 time i sentrum av Dokka på vei til hytta får jeg strøm for 15 kroner men handler fort for en tusenlapp (det var ihvertfall såpass vi brukte der på onsdag :))
Da er vi helt enig. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

klauss

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 13:27
(...)
Ser for meg at når en fredag kveld kommer til Tesla stasjonen så står det 8 biler foran i kø. Det er også eneste lademulighet fordi ingen greier å konkurrere med gratis, og det er sjeldent kø. Bare når jeg kommer. Jeg er riktignok glad i pølse, men skulle gjerne betalt et par hundrelapper for å slippe å spise pølser i flere timer. :o
(...)
Superladestasjonene bør plasseres i grissgrendte strøk mellom byene (men nært en kafe/restaurant eller annet sted man kan bruke en halvtime). I grissgrendte områder er det forhåpentligvis færre som vil gidde å bruke ladestasjonene til daglig slik at man unngår kø selv om ladingen er gratis. I byen der folk bor eller overnatter er ikke superlading like viktig for privatpersoner. Da har man tid til tregere ladefart som en selv eller jobben betaler for.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 13:56
OK, så du planlegger å bruke så massive mengder strøm at hvis ikke regningen deles på alle elbileiere eller noen andre plukker opp regningen, så er ikke du med? Å betale for eget strømforbruk er helt uaktuelt?

Strømforbruket kan jeg godt betale for, men ikke til 5,- pr. kWh. Det utgår. Og jeg foreslår som sagt at selve nettet betales via markedsføringsbudsjettet. Dermed får eksisterende eiere også noe tilbake fra denne utgiftsposten, istedenfor at det går til reklamebyråer og TV-stasjoner.

Sitat
I dag er alternativet å leie en fosilbil, så det tror jeg ikke er særlig avskrekkende. Og mye billigere blir det uansett, du starter med full tank og ankommer med tom.

Alternativet for de fleste er som regel å bruke en fossilbil de alt eier, evt. byttelåne med noen. Og argumentet med full tank virker bare på kortere turer. Skal jeg til Nordkapp har kostnaden på første tank praktisk talt ingenting å si.

Elbil tar lengre tid å kjøre, dermed bør man ha andre fordeler. Gratis eller rimelig drivstoff er den viktigste etter min mening, forsvinner den tar man fort den bilen man kommer raskest frem med.

Jeg har kjørt Leaf på hytta mange ganger. Riktignok måtte jeg lade til 1x44,- på Statoil Minnesund men så lenge jeg kunne lade gratis i Oslo og til 2x15,- for en halvtime på Gjøvik var det greit. Når det nå er 2x44,- på Gjøvik også står Touranen parkert utenfor hytteveggen isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 13:56
OK, så du planlegger å bruke så massive mengder strøm at hvis ikke regningen deles på alle elbileiere eller noen andre plukker opp regningen, så er ikke du med? Å betale for eget strømforbruk er helt uaktuelt?

Strømforbruket kan jeg godt betale for, men ikke til 5,- pr. kWh. Det utgår. Og jeg foreslår som sagt at selve nettet betales via markedsføringsbudsjettet. Dermed får eksisterende eiere også noe tilbake fra denne utgiftsposten, istedenfor at det går til reklamebyråer og TV-stasjoner.

Sitat
I dag er alternativet å leie en fosilbil, så det tror jeg ikke er særlig avskrekkende. Og mye billigere blir det uansett, du starter med full tank og ankommer med tom.

Alternativet for de fleste er som regel å bruke en fossilbil de alt eier, evt. byttelåne med noen. Og argumentet med full tank virker bare på kortere turer. Skal jeg til Nordkapp har kostnaden på første tank praktisk talt ingenting å si.

Elbil tar lengre tid å kjøre, dermed bør man ha andre fordeler. Gratis eller rimelig drivstoff er den viktigste etter min mening, forsvinner den tar man fort den bilen man kommer raskest frem med.

Jeg har kjørt Leaf på hytta mange ganger. Riktignok måtte jeg lade til 1x44,- på Statoil Minnesund men så lenge jeg kunne lade gratis i Oslo og til 2x15,- for en halvtime på Gjøvik var det greit. Når det nå er 2x44,- på Gjøvik også står Touranen parkert utenfor hytteveggen isteden.

"Liker"  Mye fornuftig har blitt skrevet siden jeg var sist innom "tråden" Jeg bor relativt usentralt til men har de siste dagene fått med meg at det er gratis ladepunkt på den lokale skolen og på lokalbutikken.  Lastet ned appen "ladenå!" hin dagen og slik jeg tolker den kryr det av ladepunkt som stort sett er gratis. Den kapitalistiske ideen noen har om å melke el-bilistene er etter min mening dårlig. De som er villige til å betale "skjorta" her på forumet ser for seg at det blir noen få ladinger a 3-400,- kroner i året. Hvis det er representativt så faller nok den forretningsideen i grus. Heldigvis... Tatt i betraktning alle gratisstasjonene så antar jeg at de fleste styrer unna betalingsløsninger. Jeg liker som sagt mcdonald, kro, bensinsinstasjon, kjøpesenterløsningene med gratis løsninger. Har stor tro på at eierne av disse løsningene får masse igjen for dette. Og selvsagt gratis superchargerstasjoner fra Tesla. Kan rett og slett ikke fatte at noen ønsker å bidra til å fjerne den aller aller viktigste goden man har med el-bil. Regjering og det offentlige er med, i tillegg tilbyr flere og flere bedrifter gratis lading, kjøpesentre osv. Det er mange gratis ladepunkt allerede. La oss heller jobbe for å få dem oppgradert til superchargere. Kjøper forøvrig fremdeles ikke argumentet med at en drøss ladere med en pris på 3-400,- per lading gjør noe som helst positivt for verdien av elbiler. Tvert imot som det har blitt nevnt så vil et nettverk av gratis ladere virkelig gjøre el-bil mer attraktiv. Incentiver som kollektivfelt, gratis bompenger, gratis ferge og 600,- i årsavgift kan med et pennestrøk fjernes av regjering. Så lett er det ikke med "drivstoffet" så la oss for Guds skyld ikke selv prøve å lage noe kapitalistisk marked for det... AMEN!
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Kristian

Sitat fra: klauss på fredag 04. januar 2013, klokken 14:03
Superladestasjonene bør plasseres i grissgrendte strøk mellom byene (men nært en kafe/restaurant eller annet sted man kan bruke en halvtime). I grissgrendte områder er det forhåpentligvis færre som vil gidde å bruke ladestasjonene til daglig slik at man unngår kø selv om ladingen er gratis. I byen der folk bor eller overnatter er ikke superlading like viktig for privatpersoner. Da har man tid til tregere ladefart som en selv eller jobben betaler for.
Ser også for meg at Teslas ladestasjoner står i grissgrendte strøk, men med en svært begrenset kapasitet og store variasjoner i trafikken, kan en lett oppleve køer f.eks fredag kveld og søndag ettermiddag.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 16:58
Ser også for meg at Teslas ladestasjoner står i grissgrendte strøk, men med en svært begrenset kapasitet og store variasjoner i trafikken, kan en lett oppleve køer f.eks fredag kveld og søndag ettermiddag.

Tja, begrenset kapasitet ? Det virker som om 6 ladeplasser blir "standarden" i mer trafikkerte strøk og i så fall blir det neppe mye kø eller venting de første årene. Selv om alle 6 skulle være opptatt tar det neppe lang tid før en blir ledig. 6 stk. som står der i snitt i 30 minutter betyr at en forsvinner hvert 5. minutt. Så om det er to foran deg i køen blir det et kvarter å vente i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian

Sitat fra: Harlex på fredag 04. januar 2013, klokken 16:38
"Liker"  Mye fornuftig har blitt skrevet siden jeg var sist innom "tråden" Jeg bor relativt usentralt til men har de siste dagene fått med meg at det er gratis ladepunkt på den lokale skolen og på lokalbutikken.  Lastet ned appen "ladenå!" hin dagen og slik jeg tolker den kryr det av ladepunkt som stort sett er gratis. Den kapitalistiske ideen noen har om å melke el-bilistene er etter min mening dårlig. De som er villige til å betale "skjorta" her på forumet ser for seg at det blir noen få ladinger a 3-400,- kroner i året. Hvis det er representativt så faller nok den forretningsideen i grus. Heldigvis... Tatt i betraktning alle gratisstasjonene så antar jeg at de fleste styrer unna betalingsløsninger. Jeg liker som sagt mcdonald, kro, bensinsinstasjon, kjøpesenterløsningene med gratis løsninger. Har stor tro på at eierne av disse løsningene får masse igjen for dette. Og selvsagt gratis superchargerstasjoner fra Tesla. Kan rett og slett ikke fatte at noen ønsker å bidra til å fjerne den aller aller viktigste goden man har med el-bil. Regjering og det offentlige er med, i tillegg tilbyr flere og flere bedrifter gratis lading, kjøpesentre osv. Det er mange gratis ladepunkt allerede. La oss heller jobbe for å få dem oppgradert til superchargere. Kjøper forøvrig fremdeles ikke argumentet med at en drøss ladere med en pris på 3-400,- per lading gjør noe som helst positivt for verdien av elbiler. Tvert imot som det har blitt nevnt så vil et nettverk av gratis ladere virkelig gjøre el-bil mer attraktiv. Incentiver som kollektivfelt, gratis bompenger, gratis ferge og 600,- i årsavgift kan med et pennestrøk fjernes av regjering. Så lett er det ikke med "drivstoffet" så la oss for Guds skyld ikke selv prøve å lage noe kapitalistisk marked for det... AMEN!

Jeg synes ikke vi skal blande gratis 16a stikk med hurtigladere. At McDonald har et stikk på parkeringsplassen koster ikke stort, og det gir tilsvarende liten verdi for brukeren. En supercharger derimot koster ganske mye i bruk, det er selvfølgelig flott hvis noen ser seg tjent med å sponse det, men jeg har bare ikke trua. Kan ikke se at det er en levedyktig modell. Javel, kanskje Tesla kan dele regningen på mange og få det til å gå rundt, men hva med alle de andre bilmerkene? Skal de også sette opp egne superchargere?

For meg er det svært verdifullt at jeg kan få tak i strøm når jeg trenger det, men jeg forventer ikke at noen andre skal plukke opp regningen. Selvfølgelig hyggelig men det virker så naivt og urealistisk. Akkurat nå er det bare noen få elbiler og det har en viss pr effekt, men alt dette kommer til å endres.

Jeg begriper ikke hvorfor dette er så verdifullt for enkelte, det er jo bare småpenger i bilholdsammenheng? Og hvis noen mener det ikke er småpenger, men store penger, hvordan kan du da forvente at noen bare skal gi det til deg?
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

klauss

Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 16:58
Ser også for meg at Teslas ladestasjoner står i grissgrendte strøk, men med en svært begrenset kapasitet og store variasjoner i trafikken, kan en lett oppleve køer f.eks fredag kveld og søndag ettermiddag.
Det er en utfordring at folk drar på langtur i flokk. -Påske, fellesferie og jul, samt fredag ettermiddag og søndag. Disse behovstoppene kan utjevnes noe av mobilapper med sannstidsbelegg på hvert ladepunkt. Så drar man videre dersom den nærmeste ladestasjonen er opptatt de neste 15+ minuttene. Jo større rekkevidde bilen har på en lading, jo mer kan man flate ut behovstoppene på denne måten. Om Tesla Motors kan tilby sanntidsdata, vil entusiaster lage mobilapp'en. (Jeg kunne godt bidratt til en Android-app).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA