Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

klauss

Det virker heldigvis som Tesla klarer å tenke både på hva som ivaretar bilens frihetsfølelse/anvendelighet og å holde oppe kapasitet der behovet er størst. For frihetsfølelsen vil Norge sør for Bodø bli bra dekket i løpet av 2015. Deretter er det superladere i Lofoten/Troms/Finnmark som vil gi elbilen samme frihet/anvendelighet som fossilbiler i Norge. Selv om jeg aldri har kjørt bil i Finmark vil jeg heller ha superladere der enn teppebombing av Drammen-Oslo som antagelig har størst tetthet av Teslaer.

Car-El

Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Flere enn Nissan Leaf skulle æ tru. Da Tesla rekker til butikken og hjem igjen. Mens VW e-Golf må fylles på med Duracell for retur.

Sitat fra: Rio på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:15
Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?

La mæ tenke litt.... eeh.. ALLE! Vi kjøper biler for å bruke dem. Ikke polere dem med bleie, motsols, med carrambavoks. Og når det e 25mil te nærmeste, så e det fint med hurtiglading så man kommer sæ hjem igjen. Helst før at rein kommer å spis dæ.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Car-El

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 14:52
Men det må da finnes utallige steder i mer befolkede deler av Norge hvor langt flere vil benytte den hurtigladeren?

Man kunne jo hatt en 22 kW stolpe på steder med 6 biler?

Det der va dommere å melde enn at en Nissan eller VW trenger ikke CHAdeMO eller CCS, for batterikapsiteten er så liten.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sånn til orientering:

Per dags dato er det ikke en eneste hurtiglader som Tesla kan bruke på Vestlandet mellom Kristiansand og Molde/Ålesund (vanskelig å se på kartet).

Taxisjåfører med Tesla i Stavanger fortviler fordi de ikke har noe sted å hurtiglade taxien...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman


eadie


Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. oktober 2014, klokken 18:41
Sitat fra: fonberg på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:13
Sitat fra: NilsG på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:39
I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)

Det bør komme en SC på Berkåk eller Ulsberg i løpet av 2015. Kommer til å bli mye "hyttefolk" (les: Trondheim-Oppdal mm) som kjøper Tesla SD.
For de som kommer fra Nordmøre, og har tatt seg opp Gråura, vil litt påfyll på Oppdal være midt i blinken. Langt til Alvdal, og nytt fjell til Dombås om man skal sørover.

Oppdal er et naturlig sted ja. Molde-Oppdal er vel ca 16 mil, og 9% stigning opp Gråura et stykke.
Det er vel 13-15 mil fra Oppdal til Trondheum, og ca 8 mil fra Oppdal til Dombås.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: eadie på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:52

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 25. oktober 2014, klokken 18:41
Sitat fra: fonberg på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:13
Sitat fra: NilsG på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:39
I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)

Det bør komme en SC på Berkåk eller Ulsberg i løpet av 2015. Kommer til å bli mye "hyttefolk" (les: Trondheim-Oppdal mm) som kjøper Tesla SD.
For de som kommer fra Nordmøre, og har tatt seg opp Gråura, vil litt påfyll på Oppdal være midt i blinken. Langt til Alvdal, og nytt fjell til Dombås om man skal sørover.

Oppdal er et naturlig sted ja. Molde-Oppdal er vel ca 16 mil, og 9% stigning opp Gråura et stykke.
Det er vel 13-15 mil fra Oppdal til Trondheum, og ca 8 mil fra Oppdal til Dombås.

Det er sikkert flere enn 6 Tesla i nærheten også! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Knut Øygard

Da jeg bestilte Teslaen for 2 år siden håpte jeg å kunne komme meg rundt i Sør-Norge med en kombinasjon av superladere, CHAdeMO og god tid. Jeg hadde et håp om 10 superladere i Sør-Norge. Jeg hadde ikke drømt om at de ville bygge ut så mange ladere så fort!

Men man blir fort godt vant og nå håper jeg på noen flere prikker på 2016-kartet slik at jeg kan ta bilen når jeg skal besøke familie i Kirkenes. Det var helt utenkelig for meg for 2 år siden.

Jeg er mektig imponert over Tesla som bare ruller ut gratis superladere der de trengs mest mens andre utbyggere leter etter kronglete dyre betalingsløsninger, søker enova, bygger usammenhengende og der ladestasjonene trengs minst.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:57
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Der ser du sjølv.  Raskaste vegen frå Kristiansand til Molde går via fire superladarar.  Brokelandsheia, Lier, Lillehammer, Dombås.  Alternativt kan du køyre via Vinje, Aurland, Sandane.  Begge rutene skulle gå heilt fint.  Ja, det skulle vore eit par til på E39.  Mellom Stavanger og Bergen og mellom Bergen og Sandane.  E39 frå Stavanger til Sandane er nokre kilometer for langt, men sjølv drosjesjåførar skal vel ta pause før dei har køyrt ni timar?  Ein halvtime i Bergen og ein halvtime på Oppedal, kanskje?

OddB

Nå har det kommet tips om at det kommer en ved Bergen, sitat fra TOCNs FB-gruppe :

"Morten-Christian Bernson :Fikk vite av en i Sønnico at det jobbes med en sc rett ved Coop obs bygg i åsane, og at den neppe var så langt unna. Det er alt jeg vet."

Hjelper det på humøret Rio ? ;)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Sitat fra: OddB på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:34

Hjelper det på humøret Rio ? ;)


Tror ikke det OddB. Da Tesla ikke lager biler for folk flest (Rio sine ord) så er det nok ikke aktuelt for han å benytte seg av den SC. (Eller noen annen SC for den sakens skyld.)

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: sturle på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:17
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:57
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Der ser du sjølv.  Raskaste vegen frå Kristiansand til Molde går via fire superladarar.  Brokelandsheia, Lier, Lillehammer, Dombås.  Alternativt kan du køyre via Vinje, Aurland, Sandane.  Begge rutene skulle gå heilt fint.  Ja, det skulle vore eit par til på E39.  Mellom Stavanger og Bergen og mellom Bergen og Sandane.  E39 frå Stavanger til Sandane er nokre kilometer for langt, men sjølv drosjesjåførar skal vel ta pause før dei har køyrt ni timar?  Ein halvtime i Bergen og ein halvtime på Oppedal, kanskje?

Jeg tenkte mer at det var veldig mange flere som kjører i Rogaland og Hordaland, og som har behov for en hurtiglader, enn de 6 bilene i Finnmark! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA