Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:59
Dessuten ingen stigning (mot ca. 150m til Lillehammer) og lavere fartsgrense.

Lierbakken teller ikke? Enig i at det ikke netto over hele strekningen er den store stigningen men man skal nå likevel opp bakkene og regenerering gir ikke tilbake alt det brukte tross alt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:59
Enig i det, men Lier-Karlstad er et par mil kortere enn Solli-Lillehammer. Dessuten ingen stigning (mot ca. 150m til Lillehammer) og lavere fartsgrense. Altså synes jeg Kløfta eller deromkring er litt mer kritisk enn Ørje, selv om den også trengs.

Da mener jeg at det at der ikke er SC mellom Gol og Bergen om man kjører over Hardangervidden er mer kritisk. Det er en i Aurland ja. Men er Hemsedalsfjellet stengt så er Aurland en 150 KM omvei. Der er 295 KM fra Gol til Bergen. Det kan bli langt på vinterstid. Det er langt på sommeren og. Og man må lade nesten fullt. Om vinteren helst fullt. Må en vente en mulig kolonnekjøring, så sliter man. Kjørte selv over fjellet for noen uker siden. Ladet til ca 87 % på Gol og hadde under 30 km igjen da jeg var hjemme i Bergen. Så en lader i Eidfjord eller på Voss bør kanskje stå høyere på prioriteringslisten. Mellom Solli og Lillehammer er det jo en del 22 KW ladere og annen infrastruktur. Det er det mye mindre av mellom Gol og Bergen.
Før amerikansk, nå tysk.

hgs

Sitat fra: mariowing på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:59
Dessuten ingen stigning (mot ca. 150m til Lillehammer) og lavere fartsgrense.

Lierbakken teller ikke? Enig i at det ikke netto over hele strekningen er den store stigningen men man skal nå likevel opp bakkene og regenerering gir ikke tilbake alt det brukte tross alt.

Det er raskere å kjøre tunnelen, og du kan ta noen snarveier mellom E6 og E18 som av en eller annen grunn ikke Google foreslår. Denne strekningen er uproblematisk, kanskje en S60 sliter litt på dårlig vinterføre.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NilsG

Tror ikke vi skal se oss alt for blinde på kartet, tror ikke det blir bygd bare 2 SC'er i 2016... Enig med Kirkebø i at det mangler en nord for Oslo (Les : Kløfta) I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

jkirkebo

Sitat fra: NilsG på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:39
Tror ikke vi skal se oss alt for blinde på kartet, tror ikke det blir bygd bare 2 SC'er i 2016... Enig med Kirkebø i at det mangler en nord for Oslo (Les : Kløfta) I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)

Hønefoss burde nok også fått noe. Solli-Beitostølen er over 30 mil og bra med stigning. Hønefoss dekker dessuten tverrforbindelsen via Rv35.

Generelt må det en fortetning til på Østlandet. Typisk er det 3-4 biler på Lillehammer når jeg er der, og det er ikke på typiske utfartsdager. Jeg har sett opptil 6 biler der. I 2016, med 3-4 ganger så mange Teslaer på veiene må det mange flere ladesteder til om vi ikke skal få lange køer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: NilsG på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:39
I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)

Det bør komme en SC på Berkåk eller Ulsberg i løpet av 2015. Kommer til å bli mye "hyttefolk" (les: Trondheim-Oppdal mm) som kjøper Tesla SD.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

afitch80

Sitat fra: Per Magnus på mandag 13. oktober 2014, klokken 11:24
Kan den ene prikken på sør-vestlandet være området rundt Odda (E134/RV13), evt. Røldal (E134), da i tillegg til Aksdal (E39)?

Ja, Odda/Røldal ville vært gode valg for denne prikken begge to. Ligger jo på det som virker som valget for ny hovedvei øst-vest.
Odda kanskje beste valget med tanke på utvalg i serveringssteder i nærheten.
Før amerikansk, nå tysk.

krister461

Sitat fra: afitch80 på søndag 12. oktober 2014, klokken 17:25
Da mener jeg at det at der ikke er SC mellom Gol og Bergen om man kjører over Hardangervidden er mer kritisk. Det er en i Aurland ja. Men er Hemsedalsfjellet stengt så er Aurland en 150 KM omvei. Der er 295 KM fra Gol til Bergen. Det kan bli langt på vinterstid. Det er langt på sommeren og. Og man må lade nesten fullt. Om vinteren helst fullt. Må en vente en mulig kolonnekjøring, så sliter man. Kjørte selv over fjellet for noen uker siden. Ladet til ca 87 % på Gol og hadde under 30 km igjen da jeg var hjemme i Bergen. Så en lader i Eidfjord eller på Voss bør kanskje stå høyere på prioriteringslisten. Mellom Solli og Lillehammer er det jo en del 22 KW ladere og annen infrastruktur. Det er det mye mindre av mellom Gol og Bergen.
Tja. Nå er Aurland SC genial for den dekker både Hemsedalsfjellet, Aurland-Hol og Filefjell, hvorav begge de to førstnevnte også går via Gol. Jeg skjønner ikke hva du mener med 150 KM omvei. Aurland-Hol er i følge Google Maps 28 km lenger enn Hemsedalsfjellet.

Når det gjelder 22 KW-ladere mellom Bergen og Gol så finnes dette i alle fall i Eidfjord og snarlig også på Dale og Voss. Men uansett, en superlader i Eidfjord hadde vært gull for oss som liker å kjøre Hardangervidda.

afitch80

#293
Sitat fra: krister461 på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:01
Tja. Nå er Aurland SC genial for den dekker både Hemsedalsfjellet, Aurland-Hol og Filefjell, hvorav begge de to førstnevnte også går via Gol. Jeg skjønner ikke hva du mener med 150 KM omvei. Aurland-Hol er i følge Google Maps 28 km lenger enn Hemsedalsfjellet.

Når det gjelder 22 KW-ladere mellom Bergen og Gol så finnes dette i alle fall i Eidfjord og snarlig også på Dale og Voss. Men uansett, en superlader i Eidfjord hadde vært gull for oss som liker å kjøre Hardangervidda.
Du skal ha ganske kalde nerver for å kjøre Oslo-Aurland over Filefjell på vinteren. Så den utelukker jeg for vinteren. Er Hemsedalsfjellet og Hol-Aurland stengt, så står man igjen med Hardangervidda. Og da er Aurland kjempe omvei.
Der finnes 1 i Eidfjord ja. Og det kommer på Voss og Dale, men det er ingenting i forhold alle de som finnes rundt Oslo.
Derfor mener jeg at en i Eidfjord/Voss burde vært på listen.
Vi blir ikke så høyt prioritert på Vestlandet generelt. Og det virker sånn på SC'er og.
Før amerikansk, nå tysk.

jkirkebo

Sitat fra: afitch80 på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:50
Du skal ha ganske kalde nerver for å kjøre Oslo-Aurland over Filefjell på vinteren. Så den utelukker jeg for vinteren. Er Hemsedalsfjellet og Hol-Aurland stengt, så står man igjen med Hardangervidda. Og da er Aurland kjempe omvei.

Nåja, om du vet om stengningen på forhånd er da også Haukeli en mulighet. Samt E18 om alt i høyden er stengt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

afitch80

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. oktober 2014, klokken 17:03
Sitat fra: afitch80 på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:50
Du skal ha ganske kalde nerver for å kjøre Oslo-Aurland over Filefjell på vinteren. Så den utelukker jeg for vinteren. Er Hemsedalsfjellet og Hol-Aurland stengt, så står man igjen med Hardangervidda. Og da er Aurland kjempe omvei.

Nåja, om du vet om stengningen på forhånd er da også Haukeli en mulighet. Samt E18 om alt i høyden er stengt.

Blir som du selv sier. Man liker ikke kjøre omveier. Hvis Hardangervidden er åpen, så vil jeg heller kjøre den enn Haukeli. Haukeli er omvei 30 km og 1,5 timer sammenlignet med Hardangervidden.
Vil bare poengtere at det er behov for SC'er andre plasser enn østlandet. Og kanskje større behov. Aksdal er ikke begynt på en gang. Det er pr i dag ikke mulig å kjøre E39 mellom Kristiansand og Ålesund med TMS uten lengre stopp. Til og med Bergen - Lyngdal er på hengende håret.
Før amerikansk, nå tysk.

Mariusd

#296
Sitat fra: afitch80 på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:50
Sitat fra: krister461 på mandag 13. oktober 2014, klokken 12:01
Tja. Nå er Aurland SC genial for den dekker både Hemsedalsfjellet, Aurland-Hol og Filefjell, hvorav begge de to førstnevnte også går via Gol. Jeg skjønner ikke hva du mener med 150 KM omvei. Aurland-Hol er i følge Google Maps 28 km lenger enn Hemsedalsfjellet.

Når det gjelder 22 KW-ladere mellom Bergen og Gol så finnes dette i alle fall i Eidfjord og snarlig også på Dale og Voss. Men uansett, en superlader i Eidfjord hadde vært gull for oss som liker å kjøre Hardangervidda.
Du skal ha ganske kalde nerver for å kjøre Oslo-Aurland over Filefjell på vinteren. Så den utelukker jeg for vinteren.

Etter det jeg kan se er det hurtiglader i Nes i Ådal som en greit skulle kunne nå fra Aurland (Ca 23 mil iflg Google Maps) Planlegges visst hurtiglader på Fagernes også ser det ut til. Jeg kjører mye over Filefjell, men for mitt  bruk skulle jeg gjerne hatt en hurtiglademulighet f.eks. ved Tyinkrysset eller i Vang. Får bare håpe....
Tesla model S 85D siden mars 2015.

NegativeElectrode

Sitat fra: fonberg på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:13
Sitat fra: NilsG på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:39
I tillegg savner jeg en sør for Trondheim. for de som kommer sørfra og skal ut til kysten. 33 mil fra Frøya til Dombås kan bli litt langt..... ;) (Kom frem med ca 3 mil typical igjen på "tanken" i høstferien)

Det bør komme en SC på Berkåk eller Ulsberg i løpet av 2015. Kommer til å bli mye "hyttefolk" (les: Trondheim-Oppdal mm) som kjøper Tesla SD.
For de som kommer fra Nordmøre, og har tatt seg opp Gråura, vil litt påfyll på Oppdal være midt i blinken. Langt til Alvdal, og nytt fjell til Dombås om man skal sørover.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Eip

Skaidi. Knutepunkt mellom Alta , Hammerfest og Lakselv.
Ofte er det kolonne over sennalandet og hatter. Det kan være fint og toppe opp før man krysser fjellene
VIN: 509XX PD

Rio

Hvor mange Teslaer finnes i Finnmark?

Hvor mange av dem kjører der, og trenger hurtiglading?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA