Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: luffe på torsdag 22. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: Gladtrd på torsdag 22. august 2013, klokken 16:30
Sitat fra: teslapower på torsdag 22. august 2013, klokken 16:26
Man trenger ikke dobbellader for SC? er det riktig?

Har man Software for SC så trenger man ikke dobbellader

Irrelevant med enkel-/dobbeltlader da Supercharging ikke bruker laderen i bilen, men kjører DC-strøm rett i batteriet. Laderen(e) er der for å konvertere AC til DC.
Som du sier trenger man ikke dobbeltlader for å utnytte SC. Dobbeltladeren er viktig av andre grunner!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Alle Model S har superladerHW.
Har du ikke betalt for å aktivere dette på en 60kWh kan du betale i ettertid.
Da koster det mer.

Pris i Norge er usikkert.

Gusse

Kanskje et dumt spørsmål:
Med medfølgende ladekabel kan man via en knapp på "håndtaket/plugg/støpslet" åpne ladeluken på model S.
Er dette også tilfellet på SC. Er det også der en knapp på støpselet som komuniserer med din model S på samme måte?
Om så hvordan? Sikkerhetsmessig sett, kan du via en slik ladekabel åpne hvilken som helst model S(med ladeabnm.) så lenge bilen ikke er låst?

teslapower

Sitat fra: laumb på torsdag 22. august 2013, klokken 16:41
Alle Model S har superladerHW.
Har du ikke betalt for å aktivere dette på en 60kWh kan du betale i ettertid.
Da koster det mer.

Pris i Norge er usikkert.

Takk for svar
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

laumb


Sitat fra: Gusse på torsdag 22. august 2013, klokken 16:45
Kanskje et dumt spørsmål:
Med medfølgende ladekabel kan man via en knapp på "håndtaket/plugg/støpslet" åpne ladeluken på model S.
Er dette også tilfellet på SC. Er det også der en knapp på støpselet som komuniserer med din model S på samme måte?
Om så hvordan? Sikkerhetsmessig sett, kan du via en slik ladekabel åpne hvilken som helst model S(med ladeabnm.) så lenge bilen ikke er låst?

Alle kan åpne ladeluken med denne knappen.
Har lest eksempel der de i butikkene i USA bare lar bilene stå med luken åpen, siden når de skal åpne en, så åpner de fort flere samtidig. De fikk lei av å gå og lukke dem.

Du får ikke åpnet en Model S som er låst med kabelknappen, bare ladeluken. Det er ikke på noen måte farlig.

laumb

Apropo superchargers fant jeg denne grafen på sidene til tesla interessant satt i sammenheng med grubling rundt framtidig chademo adapter:

Kilde: http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

Yagi

Testa Lillehammer i går. Fikk bekrefta at SC funker på bilen min også  :) Møtte en hyggelig dame fra Trondheim som hadde en sig red. Hun hadde vært helt til Kristiansand og var nå på vei tilbake til Trøndelag.  8) Hadde litt trøbbel med å få bilen til å lade, men etter et par forsøk fikk hun grønt lys hun også.

Med en ladefart på 429km/t var det ikke behov for å stå der særlig lenge. (Sant å si hadde jeg nok ikke trengt å lade der i det hele tatt - men greit å sjekke at det virker)


Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

gjerten

Vi trenger en Supercharger i Sandnes/Stavanger, utenfor Bergen og sentralt i Sogn og Fjordane (Skei / Førde). Med dette på plass har Tesla en unik posisjon i det norske elbilmarkedet.

Hvis du starter turen i Flekkefjord og skal til Nordvestlandet vil du ikke treffe en eneste SC på turen, uten å legge inn en lang ekstra sløyfe til Aurland, og du står i praksis likevel i fare for å gå tom før Aurland.

Håper Tesla også ser dette... :)

Jimpec

Sitat fra: gjerten på mandag 16. september 2013, klokken 12:48
Vi trenger en Supercharger i Sandnes/Stavanger, utenfor Bergen og sentralt i Sogn og Fjordane (Skei / Førde). Med dette på plass har Tesla en unik posisjon i det norske elbilmarkedet.

Hvis du starter turen i Flekkefjord og skal til Nordvestlandet vil du ikke treffe en eneste SC på turen, uten å legge inn en lang ekstra sløyfe til Aurland, og du står i praksis likevel i fare for å gå tom før Aurland.

Håper Tesla også ser dette... :)

Tesla tenker vel muligens å sette opp 22kw eller HPWC ladepunkter ifbm butikken sin i Stavanger (ikke Sandnes ;-)) og Bergen. Da er man dekket et stykke nordover langs vestkysten.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

arnkl

Sitat fra: gjerten på mandag 16. september 2013, klokken 12:48
Vi trenger en Supercharger i Sandnes/Stavanger, utenfor Bergen og sentralt i Sogn og Fjordane (Skei / Førde). Med dette på plass har Tesla en unik posisjon i det norske elbilmarkedet.

Hvis du starter turen i Flekkefjord og skal til Nordvestlandet vil du ikke treffe en eneste SC på turen, uten å legge inn en lang ekstra sløyfe til Aurland, og du står i praksis likevel i fare for å gå tom før Aurland.

Håper Tesla også ser dette... :)
Tesla plasserar vel ikkje superladarar i byane, men langs vegane mellom byane.

På det europeiske superladerkartet ser det ut som det kjem ein superladar mellom Stavanger og Bergen. Eg vil tippe at den kjem ved Aksdal, nær krysset mellom E39 og E134. Det er 227 km frå Lyngdal, så det vil passe perfekt til denne. Vidare er det 270 km frå Askdal til Aurland, som er ein overkomleg avstand også vintertid.

Skei ligg 325 km frå Aksdal, 122 km frå Aurland og 202 km frå Gol. Det er nok litt langt frå Aksdal til Skei til at E39 skal vere dekka under alle vêrforhold, men med nokre 22kW ladarar på strekningen burde det ikkje vere noko stort problem. Så superladarar i Aksdal og Skei burde dekkje heile Vestlandet opp til Ålesund.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

AllanW

Fikk mail idag fra Tesla.
De har ingen planer om supercharger i Oslo  :(
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

satheesh.net

Sitat fra: AllanW på mandag 16. september 2013, klokken 15:08
Fikk mail idag fra Tesla.
De har ingen planer om supercharger i Oslo  :(

Jeg synes faktisk dette er hårreisende teit for å si det rett ut. Hadde vært knall å hatt en i hver ende av utfartsveiene (sør/nord) ut av hovedstaden der det desidert høyeste antall TMS'er vil farte. Jaja, vi får krysse fingrene for at de faktisk har en plan på lur, men holder kortene tett til brystet foreløpig. ::)

OleJA

Sitat fra: AllanW på mandag 16. september 2013, klokken 15:08
Fikk mail idag fra Tesla.
De har ingen planer om supercharger i Oslo  :(

Det er helt naturlig - Har aldri vært intensjonen med superladerne at de skal stå i byene. Det hadde jo vært veldig fint for Oslo Taxi f.eks om de kunne kjørt sine Tesla drosjer 100.000km i året helt gratis, men økonomisk selvmord for Tesla.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

AllanW

De kunne jo ha satt opp en RDFi betaling som de har begynt å gjøre på de andre ladestasjonene.
Schuko er for dårlig.
De må tenke på at det finnes flere som meg som ikke har parkeringsplass eller garasje med strøm.
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

ebbrey

Sitat fra: OleJA på mandag 16. september 2013, klokken 15:33
Sitat fra: AllanW på mandag 16. september 2013, klokken 15:08
Fikk mail idag fra Tesla.
De har ingen planer om supercharger i Oslo  :(

Det er helt naturlig - Har aldri vært intensjonen med superladerne at de skal stå i byene. Det hadde jo vært veldig fint for Oslo Taxi f.eks om de kunne kjørt sine Tesla drosjer 100.000km i året helt gratis, men økonomisk selvmord for Tesla.

Det er vel også selvmord på batteriet å drive daglading på supercharger slik enkelte da hadde gjort om det var SC i oslo. SC er for langkjøring mellom byer ikke ankomst eller avgang.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA