Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:58
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:50
Er det erfaringene fra USA, at det er lange køer på superladerne? I så fall er de jo helt ubrukelige. Om jeg skal stå i kø for å superlade er hele poenget borte. Enig i at jeg ikke trenger dem så ofte men når jeg trenger dem er det helt avgjørende at jeg får ladet.

Jeg vet ingenting om erfaringene fra USA, men bare tenk selv.
Det er til nå snakk om 1000-1500 biler og 6-8 superladere. Når regner du med å ha behov for hurtiglading? Hvor stor er sansynligheten for at du er alene om å trenge hurtiglading på det tidspunktet?

Synsing rett og slett :)

Hvor mange ladeplasser settes opp de ulike stedene? Vi vet ikke. Tesla er ikke tjent med at det blir køer på superladeplassene og har vist i USA at de utvider der det er behov. Får håpe de fortsetter med det. Om de selger 5000 bil i Norge de neste 4 årene til en snittpris på 600k, vil det tilsvare en omsetning på 3mrd.  De vil neppe risikere masse ekstra salg for at superladenettverket ikke fungerer.

Men de vil trolig aldri kunne dimmensjonere for de store utfartene (påske, vinterferie). Da blir det travelt i Gol.. Ellers har jeg troen på at det vil fungere bra.

Sitat fra: Oreo på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:04
Oppfordrer til detektivarbeid slik som ved Tesla store Bergen.
Så langt er det vel rykter om en Tesla delegasjon som har vært på Dombås?
Samt at det skulle komme to stk. mellom Bergen og Oslo?
Noen flere rykter eller ledertråder? Noe jeg har gått glipp av?

Ryktene er vel Dombås, "i nærheten av Voss" og Gol?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:58
Jeg vet ingenting om erfaringene fra USA, men bare tenk selv.
Det er til nå snakk om 1000-1500 biler og 6-8 superladere. Når regner du med å ha behov for hurtiglading? Hvor stor er sansynligheten for at du er alene om å trenge hurtiglading på det tidspunktet?

6-8 ladere med flere plasser på hver ja. Jeg vil tro de begynner med ihvertfall 4 på de mest sentrale plassene. De minste får muligens bare 2, 1 blir det ikke da en lader har to uttak og 120kW totalt til fordeling.
Og husk at langt de fleste (over 95% ihvertfall) kommer frem til hytta uten lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Oreo på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:04
Oppfordrer til detektivarbeid slik som ved Tesla store Bergen.
Så langt er det vel rykter om en Tesla delegasjon som har vært på Dombås?
Samt at det skulle komme to stk. mellom Bergen og Oslo?
Noen flere rykter eller ledertråder? Noe jeg har gått glipp av?

Om noen har kontakter innen e-verkene er nok det et godt tips på å få ut info...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:11
Men de vil trolig aldri kunne dimmensjonere for de store utfartene (påske, vinterferie). Da blir det travelt i Gol.. Ellers har jeg troen på at det vil fungere bra.

Folk kjører vel sjelden så langt (over 35 mil) de store utfartsdagene. Den virkelig lange kjøringa foregår nok heller utenom, f.eks at man skal i et bryllup, hente noe i Bergen osv. Hytta ligger som regel maks 3 timer unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Min viktigste Supercharger-plassering vil bli Østerdalen, gjerne Alvdal. Antar dette er beste plassering for alle som reiser Trondheim <-> Oslo. Er det noen som har mer eller mindre sikre rykter om status på plassering av SC i Østerdalen?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

OleJA

#125
Sitat fra: fonberg på torsdag 02. mai 2013, klokken 09:29
Min viktigste Supercharger-plassering vil bli Østerdalen, gjerne Alvdal. Antar dette er beste plassering for alle som reiser Trondheim <-> Oslo. Er det noen som har mer eller mindre sikre rykter om status på plassering av SC i Østerdalen?
Deler din oppfatning, men ryktene vil ha det til at det er E6 som får SC'en. Det skal være observert en Tesla delegasjon på bla. Dombås. Utfra at Dombås også dekker de som skal vestover fra Trondheim så er jo det en forståelig plassering, men ikke ikke så veldig OK for oss som skal fortest mulig fra Bartebyen til Oslo.

Edit: Vi bør kanskje prøve å påvirke f.eks Alvdal Veikro til å sette opp et Type 2 ladepunkt på 22kW. En liten stopp der bør være nok til å komme seg trygt inn på E6 i sør og der kommer det nok også en SC.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. mai 2013, klokken 23:17
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 01. mai 2013, klokken 22:11
Men de vil trolig aldri kunne dimmensjonere for de store utfartene (påske, vinterferie). Da blir det travelt i Gol.. Ellers har jeg troen på at det vil fungere bra.

Folk kjører vel sjelden så langt (over 35 mil) de store utfartsdagene. Den virkelig lange kjøringa foregår nok heller utenom, f.eks at man skal i et bryllup, hente noe i Bergen osv. Hytta ligger som regel maks 3 timer unna.

Nå har kanskje de fleste som kjøper Tesla innlagt strøm på hytta, men vi har bare solstrøm og det funker dårlig til lading. Vil tippe det er en god del flere i samme bås. Derfor må det nok bli fossilbilen på hyttetur for meg.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eclipse

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:58
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:50
Er det erfaringene fra USA, at det er lange køer på superladerne? I så fall er de jo helt ubrukelige. Om jeg skal stå i kø for å superlade er hele poenget borte. Enig i at jeg ikke trenger dem så ofte men når jeg trenger dem er det helt avgjørende at jeg får ladet.

Jeg vet ingenting om erfaringene fra USA, men bare tenk selv.
Det er til nå snakk om 1000-1500 biler og 6-8 superladere. Når regner du med å ha behov for hurtiglading? Hvor stor er sansynligheten for at du er alene om å trenge hurtiglading på det tidspunktet?

Superladere er noe du trenger på langtur, ikke til daglig lading av bilen. Hvis Model S eierene respekterer dette så vil det ikke bli noe problem. Derfor bør heller ikke laderene settes opp i større byer men heller på innfartsveiene.

Tesla overvåker Superladerene, hvis det er noen ladere som har stor pågang så utvider de kapasiteten sier de. Og så får du muligheten til å lade med ChaDemo ladere så jeg skjønner ikke hvorfor dette spørsmåler får deg til å utsette kjøpet. Men for all del, det er bare til å kansellere.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 02. mai 2013, klokken 10:15
Nå har kanskje de fleste som kjøper Tesla innlagt strøm på hytta, men vi har bare solstrøm og det funker dårlig til lading. Vil tippe det er en god del flere i samme bås. Derfor må det nok bli fossilbilen på hyttetur for meg.

Vi har også kun solstrøm, og 283km til hytta. Ingen fossilbil. Så vi kommer til å basere oss på hurtiglading enten på vei opp eller ned, evt. f.eks 20kW på vei opp mens vi handler og hurtiglading på vei hjem. Har også aggregat på hytta som kan levere 5.5kW kontinuerlig om det kniper.

Siden er det 566km til sammen er det ikke all verdens med lading som trengs. 20kWh er nok tilstrekkelig sommerstid, vinterstid trengs kanskje påfyll av 50kWh. Kommer det en SC på Espa/Tangen/Kolomoen et sted er den biten fikset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: OleJA på torsdag 02. mai 2013, klokken 09:45
Sitat fra: fonberg på torsdag 02. mai 2013, klokken 09:29
Min viktigste Supercharger-plassering vil bli Østerdalen, gjerne Alvdal. Antar dette er beste plassering for alle som reiser Trondheim <-> Oslo. Er det noen som har mer eller mindre sikre rykter om status på plassering av SC i Østerdalen?
Deler din oppfatning, men ryktene vil ha det til at det er E6 som får SC'en. Det skal være observert en Tesla delegasjon på bla. Dombås. Utfra at Dombås også dekker de som skal vestover fra Trondheim så er jo det en forståelig plassering, men ikke ikke så veldig OK for oss som skal fortest mulig fra Bartebyen til Oslo.

Edit: Vi bør kanskje prøve å påvirke f.eks Alvdal Veikro til å sette opp et Type 2 ladepunkt på 22kW. En liten stopp der bør være nok til å komme seg trygt inn på E6 i sør og der kommer det nok også en SC.

Jepp, enig i at Alvdal veikro er rett sted å henvende seg for oss her.

Driver Elbilforeningen lobbyering/påvirkning av dette slaget?

22 kw ladepunkt vil kreve dobbeltlader for full utnyttelse, sant? Jeg hadde tenkt å droppe den...
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på torsdag 02. mai 2013, klokken 11:50
22 kw ladepunkt vil kreve dobbeltlader for full utnyttelse, sant? Jeg hadde tenkt å droppe den...

Jepp, med enkeltlader får du bare 10kW. Det begynner å bli plagsomt tregt når man er på vei et sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

orjan

På meg så virker Dombås som et mer naturlig valg enn Alvdal, siden SC'en da også kan betjene oss som kjører mellom Oslo og - Møre og Romsdal.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Epleskreller

#132
Sitat fra: orjan på torsdag 02. mai 2013, klokken 13:04
På meg så virker Dombås som et mer naturlig valg enn Alvdal, siden SC'en da også kan betjene oss som kjører mellom Oslo og - Møre og Romsdal.

For meg virker Otta mye bedre enn Dombås igjen. Her er min argumentasjon  fra en annen tråd:

Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 12:01
Dombås vs Otta:
Fra/til Trondheim er Dombås best da den dekker Trondheim-Ålesund/Åndalsnes/Stranda. Men de aller aller fleste vil kjøre E39 Ålesund-Trondheim (under 30 mil), så den faller bort.

Fra Oslo er etter min mening Otta klart best da den i tillegg dekker Ottadalen (Lom, Vågå, Skjåk, Stryn, Geiranger (om sommeren), Nordfjordeid, Måløy, Volda/Ørsta og Ulstein (med den nye Kvivsveien som nå er åpnet). Dette går man glipp av ved å sette laderen på Dombås. Otta er likevel nære nok Dombås til å ha nok av strøm for å kommer over der til Trondheim (241km) eller Ålesund/Kristiansund (267/268km).

For ruta Bergen-Trondheim: Det er 31mil fra Voss (der det trolig kommer lader) til Otta og litt lenger til Dombås. Dette er i øvre grense over hvor langt det bør være mellom laderne.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Quattro

Har virkelig Tesla ikke kommet med noe håndfast på hvor det kommer superladere i Norge?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

mrjalle

Sitat fra: Quattro på mandag 06. mai 2013, klokken 20:37
Har virkelig Tesla ikke kommet med noe håndfast på hvor det kommer superladere i Norge?

Vill gjetting: men det tror jeg ikke Tesla sier noe offisielt om før første bilen leveres i Norge. Da er til gjengjeld flere SC'ere ferdig bygget og klar til bruk.

Som sagt: vill gjetting

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA