Beste bruktkjøp til 400 000 kroner?

Startet av 1stneko, mandag 06. januar 2025, klokken 09:44

« forrige - neste »

1stneko

Hei,

Jeg og samboer skal oppgradere fra Renault Zoe for å få mer plass, lengre rekkevidde og en tryggere bil. Vi er to voksne og en baby.

Bilen skal brukes til daglig pendling ca 10 mil på motorvei, diverse småkjøring, og en og annen hyttetur til fjellet. Vi holder til i Oslo-området.

Vi tenker å kjøpe brukt fra forhandler og har budsjett på 400 000 kroner.

Vi har vurdert modeller som Ioniq 5, EV6, ID4, Enyaq, Polestar 2 osv, men vil ikke ha Tesla.

For meg virker det som at mange egenskaper på er ganske like på disse bilene, men er det spesielle ting å ta hensyn til ved bruktkjøp? For eksempel var Ioniq 5 lenge favoritten, men problematikken med 12-voltsbatteriet gjør meg skeptisk. Er dette et stort nok problem til å se bort fra den bilen? Og er problemet like utbredt på EV6?

Er det andre biler i denne kategorien som har spesielle «røde flagg» eller som skiller seg ut som ekstra gode/trygge bruktkjøp?

Øyvind.h

Må du ha 4wd, eller holder det med 2wd? Hvis det holder med 2wd ville jeg tatt en titt på BMW IX3.
Ioniq5 og EV6 er smak og behag. Bygget over samme lest, men ganske forskjellige biler.

Uavhengig av bilvalg er det ikke feil å bruke noen hundrelapper på en booster.

Om du ser for deg å hurtiglade ofte er Ioniq 5 og EV6 veldig raske så lenge laderen tilbyr 800V. Jeg var litt skuffet over lysene på Ioniq 5, spesielt kurvelys som den ikke har i det hele tatt. EV6 har en enkel matrix funksjon, men rakk aldri å teste kurvelys på den opp til hytta. I starten mener jeg å huske at begge ble levert med klønete gammeldags manuelt hengerfeste hvor du må krabbe på bakken og klikke det på plass. Dårlig løsning, men mener elektrisk hengerfeste ble mulig etter hvert. Kanskje ikke så viktig om dere er vant med Zoe og veldig sjeldent bruker hengerfeste. Ioniq 5 har pinnehåndtak. Ikke så gode i bruk, men i det minste spretter de ut automatisk på biler med premium pakken. Hakket mindre ubehaget og klønete enn fast innfelte håndtak.
Mener også I5 og EV6 i starten hadde kablet versjon av AA/Carplay så du må plugge i telefonen for at det skal virke, men det skal visstnok kunne oppdateres til trådløst uten at jeg har sjekket om det ble slik i praksis på eldre biler.

Polestar 2 er relativt trang/liten i kupe og har begrenset bagasjeplass, men bra infotainment og sprek og god å kjøre. Veldig gode lys.

ID4 rwd har eksepsjonelt god svingradius, bra forbruk og generelt god og gjennomført bil. En del biler er levert uten førerassistent + pakken. Uten den pakken får du ikke travel assist, som er en veldig god og myk autopilot vi bruker mye. Ingen fantombrems eller annet tull så lenge du skrur av automatisk tilpasning til fartsgrense. Noe sw tull på eldre sw versjoner, men de fleste er nok oppdatert nå. Trådløs AA/Carplay, så du får personlig Google maps, Spotify, Podme, Waze osv på skjermen.

Enyaq kjører jeg i blant og den er også god og romslig. Litt mer tradisjonelt lekkert interiør enn ID4. Eneste jeg ikke har vært så fornøyd med på Enyaq er manglende berøringssensor nederst på rattet. Dvs når jeg kjører den med autopilot og hviler hånden nederst på rattet så registrerer den ikke berøringen. Tvinger frem et mer korrekt grep på rattet, men det trengs egentlig ikke for den gjør ikke feil på langkjøring på motorvei.
En kamerat har Enyaq og han liker den bedre enn ID4, men når jeg kjøpte sist var Enyaq litt dyrere.
Enyaq har helt ordinære dørhåndtak, noe som er et pluss i min bok. Gode å bruke og fungerer problemfritt på vinteren. Id4 har en mellomting. Enkelt i bruk, men el utløser som ikke er ideelt.

Om det er noe fleks i budsjettet er det veldig gode tilbud hos forhandlerne nå, så du kan få godt utstyrte nye biler til under 500 med vinterhjul, serviceavtale osv. En vurderingssak kontra lett brukte til 400.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Skogstrollet

Vil anbefale deg å gå en strafferunde på nybil når du har landet litt mer på hva dere faktisk skal ha. Du tåler fort litt ekstra prisdifferanse når du får 3-5% bedre kampanjerente på nybil enn ordinært billån på bruktbil.
- Tesla Model 3 LR Highland (i bestilling)
- 2020 EQC 400 4MATC AMG.

MNA

Sjekk Nissan Ariya med 87 kwh, skikkelig konfortabell og stillig inne. Eneste nedside er at AWD har litt mindre bagasjeplass enn vanlig hos andre modeller.

Effektstyrer

Kona er jo også et alternativ, dog noe mindre enn de du foreslår. Ellers kan du jo også spare en del penger på å kjøpe en stellantis-bil med noe kortere rekkevidde. For eksempel Opel Corsa, Citroen e-c3 og Peugot 208

1stneko

Takk for gode svar!

Når det kommer til spørsmålet om 2wd eller 4wd, så er vi vel der at 4wd er et ønske, men strengt tatt ikke en nødvendighet. Vil en bil med 4wd føles tryggere ved kjøring på motorvei i dårlig vintervær?

400 000 er en litt knotete sum å kjøpe brukt for når nyprisene er som de er. Har bare inntrykk av at det fort baller på seg når man kjøper nybil og at 490 000 fot blir 530 000 etter vinterhjul, hengerfeste osv. Men jeg får ta en runde til og å se på tilbud, utstyr og renter.

Har også sett på både Ariya og Kona, men bagasjeplassen på Ariya sikkerhetsscoren til Kona ble «deal breakers». Jeg noterer meg at det er en del større bagasjerom på Ariya 2wd.

turfsurf

Sitat fra: 1stneko på tirsdag 07. januar 2025, klokken 15:34Når det kommer til spørsmålet om 2wd eller 4wd, så er vi vel der at 4wd er et ønske, men strengt tatt ikke en nødvendighet. Vil en bil med 4wd føles tryggere ved kjøring på motorvei i dårlig vintervær?

Det kommer veldig an på bilen. De fleste elbiler med AWD kjører ofte som standard med bare drift på ett hjulpar aktivt for å spare strøm, og så kobler det andre inn ved behov. Så handler det om hvor god automatikken er.

De som oppleves best på vinterføre er de med mulighet for permanent aktivering av AWD, enten manuelt eller automatisk når det er kaldt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Om du kjører 2wd i dag og synes det fungerer helt fint er det ikke nødvendigvis et poeng å gå for 4wd.
Du får gjerne litt lengre rekkevidde med 2wd versjon av samme bil, og prisen er litt lavere.
Fordelen med 4wd på elbil er at pristillegget ofte er ganske lite.  Sammenlignet med annet ekstrautstyr som el hengerfeste, head up etc fremstår det billig for å få en ekstra motor og trekk på alle 4.

Som turfsurf påpeker er vel nesten alle elbiler 2wd frem til bilen merker behov for 4wd. VW har traction mode som gir 4wd, men har aldri hatt behov for å aktivere det fordi bilen ikke slenger med baken og kjører stødig uten at jeg må justere noe. 4wd kobles inn veldig raskt.
Ioniq 5 hadde snow mode og grafikken viste effektfordeling mellom akslingene. Den modusen ga permanent 4wd, men aldri noe jeg aktiverte annet enn for test selv om jeg ser at eiere skryter voldsomt av at bilen går på skinner med dette. Det sier for så vidt alle eiere om alle elbiler, at bilen går som på skinner bare en aktiverer en eller annen modus, men i bilen jeg har nå har jeg ærlig talt ikke tenkt på traction mode. Kun testet noen ganger for moroskyld.
Regenerering går også sømløst og korrigerer for grep i nedoverbakker. En del biler kutter all regenerering om bilen slipper. Det gjør ikke VW, men går over i en veldig bra sømløs fordeling av regen avhengig av grep mellom hjulene slik at du kan bruke den som det andre produsenter kaller hill descent.

Årsaken til spørsmålet om 4wd vs 2wd var fordi jeg synes IX3 var en god bil, med mange smarte sw løsninger, og den hadde veldig god fremkommelighet til å være 2wd. Solid kvalitet, gjennomtenkte løsninger osv. Ved prøvekjøring kjørte jeg ned den bratte snødekte innkjørselen utenfor huset vårt med utgangpsunkt i at "klarer den dette med 2wd blir jeg veldig overrasket, og den kan faktisk være bra nok på vinteren". IX3`en kjørte rett opp, antakelig pga noe mer vekt over bakhjul enn forhjul. Egentlig ikke så gjennomtenkt fra min side, for hadde jeg blitt stående fast der hadde det vært utfordrende å komme seg opp. Spesielt mtp tidsvindu for prøvekjøring og tilbakelevering av bil :D

Andre fordeler ved 2wd er eksepsjonelt god svingradius. Jeg har aldri hatt en bil med så liten svingradius som ID4 rwd. Helt utrolig hvor liten plass den trengte for å snu. 4wd versjonen har også normalt god svingradius slik at den ikke oppleves som dårlig/klønete, men rwd versjonen var  i en annen liga.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Er du usikker på om du trenger 4WD, så hold deg unna de som er FWD ihvertfall. Vektfordelingen tilsier at RWD er langt å foretrekke, og det er og grunnen til at jeg har svært lite lyst på en FWD som neste bil.

Skulle ut av et garasjeanlegg i går kveld med min 19mod Kona med nye Hakka 5 for sesongen.

Våt og bløt snø som på deler av stigningen hadde pakka seg tykk, og stigning i spiralform. Kom ikke opp før jeg fikk vaska dekkene og måkt vekk snøen der det var lagt seg som tykkest, så jeg kunne nå ned til asfalt. Det var ca midt i bakken/svingen, så da fikk jeg bakkekontakt og moment til å komme meg opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:17Er du usikker på om du trenger 4WD, så hold deg unna de som er FWD ihvertfall. Vektfordelingen tilsier at RWD er langt å foretrekke, og det er og grunnen til at jeg har svært lite lyst på en FWD som neste bil.

Skulle ut av et garasjeanlegg i går kveld med min 19mod Kona med nye Hakka 5 for sesongen.

Våt og bløt snø som på deler av stigningen hadde pakka seg tykk, og stigning i spiralform. Kom ikke opp før jeg fikk vaska dekkene og måkt vekk snøen der det var lagt seg som tykkest, så jeg kunne nå ned til asfalt. Det var ca midt i bakken/svingen, så da fikk jeg bakkekontakt og moment til å komme meg opp.
Er det gjort skikkelige forsøk på dette fwd vs rwd?
Jeg hadde aldri problemer på snø med en 2020 Kona jeg hadde, men du verden for en slede Ioniq 5 rwd jeg hadde etterpå, var. Jeg ble ikke imponert av bakkestart i løssnø med den, de samme bakkene som med 2020 Kona'n.
Nå har jeg en 2024-Kona/Flodhest, og har ennå ikke opplevd problemer med start i nysnøen.

PS, TS: Kona fikk trekk fordi den har utgaver som ikke har alt stæsj en kan ha av sikkerhetssystemer.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:17Er du usikker på om du trenger 4WD, så hold deg unna de som er FWD ihvertfall. Vektfordelingen tilsier at RWD er langt å foretrekke, og det er og grunnen til at jeg har svært lite lyst på en FWD som neste bil.

Er det gjort skikkelige forsøk på dette fwd vs rwd?
Jeg hadde aldri problemer på snø med en 2020 Kona jeg hadde, men du verden for en slede Ioniq 5 rwd jeg hadde etterpå, var. Jeg ble ikke imponert av bakkestart i løssnø med den, de samme bakkene som med 2020 Kona'n.
Nå har jeg en 2024-Kona/Flodhest, og har ennå ikke opplevd problemer med start i nysnøen.

PS, TS: Kona fikk trekk fordi den har utgaver som ikke har alt stæsj en kan ha av sikkerhetssystemer.
Definisjon på "skikkelig". Elbil.no hadde en test der de tok for seg noen modeller av hver type, og også 4WD-utgaver av noen av de, for å se hva de fikk slags svar:

https://elbil.no/ma-du-ha-firehjulstrekk-for-a-komme-deg-opp-bakken/

https://elbil.no/elbilforeningens-vintertest-2024-ma-du-ha-firehjulstrekk-pa-ubroytet-vei/

Og her, test av regen på vinteren, dog bare TMY LR og I5 (project 45):

https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Teori og praksis. I teorien kunne man klart seg men 2wd her i Oslo men i praksis med så dårlig brøyting er det gull å ha 4wd. Og helst en suv med god bakke-klaring. Tesla 3 er nå parkert til ting er ryddet.

ToWalkOrDrive

Tror jeg ville sjekket ut denne EV6, som har både 4WD, 4 år garanti igjen og hengerfeste, stort batteri til 399.000.
https://www.finn.no/mobility/item/387245400?ci=1

Samtidig kan det jo være en idé å ha med vogn, og sjekke om bagasjeplassen er tilstrekkelig, og se om du kan fjerne gulvplaten osv.

Er nok andre biler som har større bagasjeplass. Det er jo varslet priskrig, og mange har gode rentekampanjer. Du bør regne på hvor mye du sparer på f.eks. 3 år med lavere rente ved nykjøp enn renten ved bruktkjøp. Kan ofte være 50.000 bare der...og da har du ny bil med full garanti og ubrukte dekk. Men da må en gjerne litt opp i kjøpspris. Kia EV6 har kommet med ny modell med blant annet større batteri, men da snakker vi "fra 520.000", så synes det virker som et ok kjøp med den i linken om du vil ha bil til 400.000. Jeg er for øvrig strålende fornøyd med min Kia e-Niro som bil nr 2. Føler det er veldig bra kvalitet på alle måter.

EV6 ser jo veldig bra ut og, i motsetning til mange andre biler. Sjekk den fronten.
Tesla Model Y                         2021-

hakotorg

Du får en demokjørt ID7 fastback for rett over 400 000.

Beckern

Sitter i omtrent samme situasjon. Startet med budsjett på 350, testet bla PS2, men så at den nye modellen ble vel dyr. Vi har nå nærmest bestemt oss for ny TM3. Et argument som gjorde at vi økte budsjettet litt er at de har en god låneavtale. Ikke av vi trenger lån, men når den effektive renten de første 3 årene ligger på ca 2,5% mot rammelånets 5,6 så sparer vi faktisk 10 000 i året med et lån på 400k ish ved å låne på bilen. Etter tre år bli lånet løst inn og vi putter resten inn i rammelånet som opprinnelig planlagt. All egenkaptial går inn i rammelånet i stedet for i bilen.
Sjekk om noen av dine aktuelle merker har gode låneavtaler. Det blir faktisk en del å spare på det.
Da låner vi maks på bilen med lengste nedbetaling for å betale mest mulig på det dyrere boliglånet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA