Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kangoo

Startet av kyrre, fredag 22. februar 2008, klokken 06:24

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. august 2008, klokken 19:56
Vi andre kollektivfeltbrukere stopper ved skiltet med opphør av kollektivfeltet og venter på plass inn i køen i venstre felt. Køen av busser og taxier bak den ventende MC eller elbil blir forhåpentligvis lang. Dette kan skape fortgang i denne utrolig dumme saken.

Omtrent samme "teknikk" motorsyklistene brukte i sin tid da bomstasjonene begynte sitt inntog, og motorsyklistene ble krevet for bompenger. Alle måtte parkere sykkelen for å ta av hjelm, regndress, og skinndress for å komme til lommeboka som selvfølgelig lå i baklomma på dongeribuksa. Oppe lommeboka var der kun store sedler, og etter alt dette måtte alt på igjen før neste motorsyklist i rekken kunne begynne sitt "rituale". Ofte kjører 10-100 motorsyklister sammen, og det tok ikke lang tid før motorsyklister kjørte gratis i de fleste bomstasjonene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Problemet er at skiltingen mildt sagt er forvirrende. Kollektivtrafikkskilt og påbudt-sving-til-høyre-skilt blandes. F. eks. er det flere steder i Oslo at det står et slikt skilt (altså påbudt sving til høyre unntatt buss og taxi), men så står det et kollektivtrafikkskilt tre meter bak det igjen, et sted står skiltene samtidig på hver side av kollektivfeltet. Hvordan skal man da tolke det? Jeg håper jeg får en bot snart, slik at Norstart kan ta denne saken til retten.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Jeg må nok tilstå at jeg følger loven ånd og ikke lovens bokstav når jeg kjøre på disse strekkingene i Oslo. Det er mye sikrere for trafikken og meg selv.

Men jeg håper Norstart får ordnet dette snart slik at jeg slipper bot. Det skal en del til å slippe en bot i retten når den er gitt i henhold til regelverkets bokstav,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Som Tom konkluderer i saken om parkeringshus i Tromsø:
"skal man få noe til må man aksjoner eller benytte pressen".

Er noen som HAR fått bot for "påbudt sving til høyre unntatt buss og taxi" med Elbil som kan ta sin konkrete sak til TV2 hjelper deg eller ForBrukerInspektørene på NRK ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Catalyzator

I saken om parkering i Tromsø så kom også et meget viktig og
tungtveiende argument inn og det var politikerne.
Miljøpartiet de grønne ble engajerte og de vet både hvordan
få frem ting på rett plass samt å bli sett av det rette mediene.

Alle disse problemene bør følges videre av samme partiet og
jeg tror også at det kan komme langt fler til nytte med et politisk
parti i ryggen når slike saker belyses.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

ilmarw

Dersom noen får en slik bot: ikke vedta den, og ta kontakt med Norstart snarest! Har forstått det slik at de bare venter på en slik sak.

ilmar
Polestar i bestilling

Laura

Litt forvirrende, alt sammen. Og ikke bare snakk om bot. Men har dere også opplevd agressive reaksjoner fra andre :drosjer, MC, som ikke forstår at man egentlig har rett til å kjøre i kollektivfelt? Jeg har bare hatt bilen i 10 dager, og har opplevd "farlig" atferd på veien fra en drosjesjåfør og en motorsyklist som pekte til meg at jeg måtte bytte felt, og deretter begynte å svinge foran bilen som en gærning! :)
Tror det er viktig å bruke pressen til flere mål:
1)unngå at vi får bot fra politi
2)informere alle : drosjesjåferene, bussjåferene, motorsyklistene og ellers alle andre som ikke får lov til å kjøre i kollektivfelt og som enten
-viser tegn på at de er forbannet over at vi kjører i "feil" felt
-kjører saktere fordi de forventer at vi kommer til å bytte felt før eller siden, når vi innser at vi er i "feil" felt og kan til slutt også bli forbannet. hehe

Hva er deres mening om det? Andre som opplever rare ting når de kjører i kollektivfelt?
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Christian

Jeg tror at problemet er størst med elbiler som kommer fra "vanlig" bilproduksjon som Citroen Saxo, Peugeot 106 osv. de agressive skjønner ikke at de har eldrift når de ikke ser ut som en Think Kewet el.

Laban

Har selv nesten bare positive erfaringer fra Trondheim. Det er kun noen taxisjåfører fra Stjørdal Taxi som ikke skjønner at elbiler har lov til å bruke kollektivfelt (ikke så mange kollektivfelt på Stjørdal) og de ligger ofte å "dytter" litt bakfra.

Jeg kjører stort sett Buddy (av og til Think) og de ser jo ikke ut som "vanlige" biler, så Christian har nok et poeng når det gjelder PSA. Tror ikke folk kikker så mye på registreringsnummeret - og er heller ikke klar over at EL står for elektrisk.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Sitat fra: Laura på søndag 10. august 2008, klokken 12:28
Andre som opplever rare ting når de kjører i kollektivfelt?
Tror det en nesten dagligdagse hendelser, ja. Blir fort vant til det. Så langt har ingen klart å kjøre på meg eller fått meg til å kjøre inn i dem bakfra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Christian på søndag 10. august 2008, klokken 13:35
Jeg tror at problemet er størst med elbiler som kommer fra "vanlig" bilproduksjon som Citroen Saxo, Peugeot 106 osv. de agressive skjønner ikke at de har eldrift når de ikke ser ut som en Think Kewet el.

Jeg kjører en elektrisk VW Golf (CityStromer) her i Oslo, og har egentlig aldri hatt det problemet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Laura

Ja jeg tror også Christian har et poeng! Min bil ser ut som en helt vanlig bil. Og det er ikke sikkert folk ser på nummerplate som begynner med EL-
Det kan hende man blir vant til det, men jeg opplever det foreløpig som en stressfaktor.
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Catalyzator

Kanske det må innføres et slikt "drosjeskilt" på taket med
tydelig EL-BIL på slik at folk ser at dette er ingen køsniker
men lovlig kjøring for el-bil og fordeler disse har i trafikken   ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: Catalyzator på søndag 10. august 2008, klokken 16:41
Kanske det må innføres et slikt "drosjeskilt" på taket med
tydelig EL-BIL på slik at folk ser at dette er ingen køsniker
men lovlig kjøring for el-bil og fordeler disse har i trafikken   ;D

Jeg kjører jo (nesten alltid) på fartsgrensen, så de har ikke noe å klage over.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA