Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:48
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.

Har Kia selv nå fra tesla, og det er litt gi og ta. Synes Kia absolutt er blant de som konkurrerer best med tesla, mer solid følelse, knapper og mer praktisk bil som kjennes veldig solid ut.
Men tesla vil jeg si fremdeles har beste totalpakken med app, ruteplanlegger, infotainment, ladenettverk, rekkevidde og forbruk. Men akkurat blinklys, vindusvisker, gir og cruise/AP på hendler på rattstammen hadde jeg savnet fra min gamle model s på de nye.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på torsdag 16. januar 2025, klokken 17:05
Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2025, klokken 09:48
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

EV3 er vel i nærheten? Long Range-utgaven koster fra 429 900 kr med utstyrspakke Exclusive. Da er blinklyshendler inkludert. ;)

Problemet, som NAF belyser, er at Tesla annonserer med 702 km. rekkevidde. På denne måten har det over tid festet seg et inntrykk av at man får veldig mye bil for pengene. Ja, man får mange mil for pengene. Men tar man med at andre tilbyr mer komplette biler mht. utstyr og komfort og omtrent like god rekkevidde i praksis, så tegner det seg kanskje et mer nyansert bilde.

Har Kia selv nå fra tesla, og det er litt gi og ta. Synes Kia absolutt er blant de som konkurrerer best med tesla, mer solid følelse, knapper og mer praktisk bil som kjennes veldig solid ut.
Men tesla vil jeg si fremdeles har beste totalpakken med app, ruteplanlegger, infotainment, ladenettverk, rekkevidde og forbruk. Men akkurat blinklys, vindusvisker, gir og cruise/AP på hendler på rattstammen hadde jeg savnet fra min gamle model s på de nye.
EV3 kan sikkert sees i sammenheng med TM3 av noen...ikke av meg.... TM3 er i en helt annen liga, minst et par divisjoner over EV3 selv om EV3 er en kjempegod bil det også. TM3 er en rullende svært avansert datamaskin på hjul...det er ikke EV3

Me la nå ikke det bli en diskusjon om jeg har rett eller feil for dette er mest om smak...og noen liker mora mens andre liker dattera ;D

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:18Nei, du tar feil i alt.
Da Teslaen lå bak traileren så kjørte traileren i 32 km/t. Du nytter deg ikke av mye dragsug når du ligger 5 sekunder bak noe i 32 km/t. Dersom du så litt mer på testen så vil du se at Teslaen lå 6-7 sekunder bak nærmeste bil, når det var bil. Når du ligger som nr 24 i en lang rekke, og du ligger 2 sekunder bil nummer 23 så har du tørrere bilspor enn om du ligger først i rekken med en og annen bil foran av og til, 6-7 sekunder foran. Var tydelig at Teslaen ikke ønsket noe salt på rutene, mens f.eks. Byd Sylion, eller hva den het, lå tett den foran, og fikk konstant medvind.

Du nytter deg ikke særlig av dragsug om du ligger 2 sekunder bak heller. Og særlig ikke i hastigheter godt under autobahn-traving.

https://www.quora.com/How-far-behind-a-car-truck-and-semi-truck-do-you-need-to-be-to-take-advantage-of-the-slipstream-for-fuel-economy-on-the-highway

Men hvor lenge skal man klamre seg til dette halmstrået for å prøve å bortforklare at Model 3 skuffet litt?

filtvet

Var ikke akkurat så kaldt i denne vintertesten.

Har kjørt 2021 modell 3 i -22 og da bruker du mye mer strøm + at forvarming før lading har vist seg umulig, dvs at den starter på ca 60 kw uansett og har brukt masse strøm på borkastet forsøk på forvarming.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på fredag 17. januar 2025, klokken 08:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 12:18Nei, du tar feil i alt.
Da Teslaen lå bak traileren så kjørte traileren i 32 km/t. Du nytter deg ikke av mye dragsug når du ligger 5 sekunder bak noe i 32 km/t. Dersom du så litt mer på testen så vil du se at Teslaen lå 6-7 sekunder bak nærmeste bil, når det var bil. Når du ligger som nr 24 i en lang rekke, og du ligger 2 sekunder bil nummer 23 så har du tørrere bilspor enn om du ligger først i rekken med en og annen bil foran av og til, 6-7 sekunder foran. Var tydelig at Teslaen ikke ønsket noe salt på rutene, mens f.eks. Byd Sylion, eller hva den het, lå tett den foran, og fikk konstant medvind.

Du nytter deg ikke særlig av dragsug om du ligger 2 sekunder bak heller. Og særlig ikke i hastigheter godt under autobahn-traving.

https://www.quora.com/How-far-behind-a-car-truck-and-semi-truck-do-you-need-to-be-to-take-advantage-of-the-slipstream-for-fuel-economy-on-the-highway

Men hvor lenge skal man klamre seg til dette halmstrået for å prøve å bortforklare at Model 3 skuffet litt?

Ser ikke noen tegn til test av elbiler på de linkene der. Var vel heller ikke så mye spor til empiriske tester. Var heller ikke nevnt noe om snø, slaps eller vann som renner ned i hjulsporene.

Tesla Model 3 skuffet overhodet ikke. Den gjorde det strålende. Den oppnådde 531 km i vintervær med et batteri på 75kWh netto. Det er et snittforbruk på 1,41 kWh per mil. Sinnsykt lavt. WLTP-testen er i 23 varmegrader, tørt og ingen netto høydemeter. Men klart, om du ikke kjøper argumentene om at biler bruker mer strøm om vinteren/bløtt enn om sommeren, så kan du føle det.

Siden ingen forsøk på å forklare tanken ennå gjør jeg et nytt forsøk.

Hva om vi hadde (som EU vurderer) noe som heter Vinter WLTP, hvor du skal kjøre:
- Rundt 0 grader
- Frisk bris i sidevind
- Klatre 800 meter netto
- Ha 3 pauser hvor batteriet kjøles ned
- Ha en stopp ekstra hvor du ikke kjører noen meter men bruker strøm

....og så ender du opp på 531 kilometer, som da blir Vinter-WLTP

Dersom samme bil klarer bare 5-6% mer rekkevidde om sommeren, med netto 0 høydemeter, ingen pauser, og ingen vind. Er dette en vinner da? Eller er vinneren Tesla Model 3 LR RWD, som klarer 700 km om sommeren, og klarer gjennom effektivitet å kjøre enda lengre?

Jeg bare spør - men vet selv mitt svar. Jeg synes ikke Mercedes G (som stopper midt i en nedoverbakke) vinner over Tesla for det om.... selv om den bruker nesten like mye strøm om vinteren som sommeren.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: filtvet på fredag 17. januar 2025, klokken 08:47Var ikke akkurat så kaldt i denne vintertesten.

Har kjørt 2021 modell 3 i -22 og da bruker du mye mer strøm + at forvarming før lading har vist seg umulig, dvs at den starter på ca 60 kw uansett og har brukt masse strøm på borkastet forsøk på forvarming.
Hm, enig i at den bruker mye mere strøm når det er så kaldt, men forvarming fungerer fint. Har hurtigladet mye med -21 3 og -22 Y midtvinters, og ladefart har vært upåklagelig. Men man må selvfølgelig forvarme mere enn en time.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Ja det er litt moro at en av de billigste bilene i testen som kjørte delt lengst av alle, bare såvidt slått av en dobbelt så dyr bil, skulle blitt ansett som "taperen" bare fordi den går enda mye lenger på sommeren.

Det er som du sier ToWalk, et interessant perspektiv at folk ser det som en kvalitet at bilen nesten ikke går lenger om sommeren enn om vinteren, i stedet for å vurdere hvor langt en bil faktisk går på vinteren. Det gir ikke noen mening.

daktari

Hele konseptet "sammenlignet med wltp" er tåpelig, det egner seg for en egen test hvor de faktisk kjører wltp-syklusen, men fremdeles.eks. med klima/varme på.  Enig at det som er interessant er hvor langt den går.
 Tesla viser som vanlig god effektivitet, men svakt med 3,2% misvisende av kjørelengde. Men andre biler gjør det også bra, og stor bil med stort batteri er ikke å forakte heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Vaduz på fredag 17. januar 2025, klokken 20:35Ja det er litt moro at en av de billigste bilene i testen som kjørte delt lengst av alle, bare såvidt slått av en dobbelt så dyr bil, skulle blitt ansett som "taperen" bare fordi den går enda mye lenger på sommeren.

Det er som du sier ToWalk, et interessant perspektiv at folk ser det som en kvalitet at bilen nesten ikke går lenger om sommeren enn om vinteren, i stedet for å vurdere hvor langt en bil faktisk går på vinteren. Det gir ikke noen mening.

Det som ikke gir mening er å sammenligne Model 3 og Mercedes G-klasse. Sistenevnte går ikke mye lenger med bensinmotor ;D, men det er likevel en fantastisk bil i sin klasse med helt ekstreme kvaliteter.

I andre enden av skalaen finner man Model 3. Som litt satt på spissen ikke har så mange kvaliteter som bil, bortsett fra god rekkevidde. Da skaper det overskrifter når Tesla jukser med både oppgitt rekkevidde og tripteller.

Det er for øvrig interessant å se at merket i 2025 fortsatt har denne sterke tilhengerskaren, som desperat prøver å forklare resultatet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kjell Salvigsen

Denne testen handler som sagt først og fremst om å avdekke wltp avvik, der leverte både Tesla model 3 og feks id7 "dårligere" enn en del andre biler i de to siste vinter testene. Så isolert sett kan man si at de bilene leverer noe dårligere enn mange av kineserne og koreanerne. Men både Tm3 og feks id7 leverer likevel ok vinter rekkevidde mener jeg. Dette er egentlig gode og effektive biler som jevnt over leverer godt i tester.

Jeg er også overbevist om at en annen vinter test med mer korrekt løype og langt høyere snitt hastighet, mer motorvei og feks rullerende sjåfører, kunne ha gitt et noe annet bilde enn det NAF testen endte opp med. Så denne testen gir bare en liten del av bildet. Men mulig vi må ta det innover oss, kineserne er best på wltp avvik om vinteren? Mulig det er dagens situasjon som vi må erkjenne.,at feks Tesla er langt dårligere akkurat på det området. Jeg skulle ønske at feks elbil 24 kunne ha arrangert en gruppe test med en del aV disse bilene. De har jo laget en artikkel nå der de skriver at kineserne skiller seg klart ut på best wltp avvik. De kritiserer fremdeles løypa, så jeg har utfordret dem til å lage en ny vinter test med deres mer korrekte metode og rullering av sjåfører /ledebil. Test noen av "vinnerne" og noen av "taperne". Får håpe at de tar utfordringen, jeg tror de kan gi et noe annet bilde. Fint om flere også oppfordrer dem. Jeg skulle gjerne ha arrangert en slik test selv, men tviler på at man får lånt alle disse bilene om man ikke er "presse".

Personlig ville jeg uansett ikke valgt Kina bil, de ligger fremdeles etter på viktige områder som god kjøre assistent, erfaring med bil produksjon og annen software.

Tm3 gir absolutt mye rekkevidde for pengene for dem som ikke trenger en typisk familie bil. Kia Ev3 er kanske beste kjøp for familier, koster under 30.000 mer enn Tm3 og er langt mer praktisk. Gir 3 mil kortere rekkevidde iflg NAF og man får langt bedre garanti (7 år og 150.000 km)

https://www.elbil24.no/nyheter/kinesiske-elbiler-er-best/82532053
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:50Det som ikke gir mening er å sammenligne Model 3 og Mercedes G-klasse. Sistenevnte går ikke mye lenger med bensinmotor ;D, men det er likevel en fantastisk bil i sin klasse med helt ekstreme kvaliteter.

I andre enden av skalaen finner man Model 3. Som litt satt på spissen ikke har så mange kvaliteter som bil, bortsett fra god rekkevidde.
G-klasse er faktisk ikke en veldig god bil til det den brukes mest til. Det er ikke en god bil å kjøre på landevei, den har ikke luftfjæring en gang. Den er mest av alt blitt ett luksus ikon, og så har den gode terrengenskaper for de som virkelig trenger det. Men den er jo alt for dyr og ubeskyttet til at man faktisk vil bruke den til det den kan. Da velger man heller en Jeep Wrangler.

Model 3 derimot er jo en bra bil for det den er lagd for. Milsluking på landevei og motorvei med god komfort, lite støy og lave driftsutgifter. Så funker den selvfølgelig ikke så bra for de som ønsker seg hyttetraktor med plass til hele familien og fjorten par ski.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:05Denne testen handler som sagt først og fremst om å avdekke wltp avvik, der leverte både Tesla model 3 og feks id7 "dårligere" enn en del andre biler i de to siste vinter testene. Så isolert sett kan man si at de bilene leverer noe dårligere enn mange av kineserne og koreanerne. Men både Tm3 og feks id7 leverer likevel ok vinter rekkevidde mener jeg. Dette er egentlig gode og effektive biler som jevnt over leverer godt i tester.

Det er jo mange måter å beskrive WLTP avvik. Her bruker man prosent av teoretisk rekkevidde. En annen måte å måle det på er f.eks Wh/km avvik fra WLTP forbruk. Det er IMO ett mye mere interessant tall.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:09
Sitat fra: elektro på lørdag 18. januar 2025, klokken 11:50Det som ikke gir mening er å sammenligne Model 3 og Mercedes G-klasse. Sistenevnte går ikke mye lenger med bensinmotor ;D, men det er likevel en fantastisk bil i sin klasse med helt ekstreme kvaliteter.

I andre enden av skalaen finner man Model 3. Som litt satt på spissen ikke har så mange kvaliteter som bil, bortsett fra god rekkevidde.
G-klasse er faktisk ikke en veldig god bil til det den brukes mest til. Det er ikke en god bil å kjøre på landevei, den har ikke luftfjæring en gang. Den er mest av alt blitt ett luksus ikon, og så har den gode terrengenskaper for de som virkelig trenger det. Men den er jo alt for dyr og ubeskyttet til at man faktisk vil bruke den til det den kan. Da velger man heller en Jeep Wrangler.

Model 3 derimot er jo en bra bil for det den er lagd for. Milsluking på landevei og motorvei med god komfort, lite støy og lave driftsutgifter. Så funker den selvfølgelig ikke så bra for de som ønsker seg hyttetraktor med plass til hele familien og fjorten par ski.

Ja, model 3 har blitt vesentlig bedre med nyeste versjon Highland. Men er den egentlig så optimalt laget for "milsluking på landevei" når noe så elementært som en god ACC kjøre assistent ikke fungerer tilfredsstillende? På støy og komfort ble jeg oppriktig positivt overrasket, men på kjøre assistent ble jeg overasket i klar negativ retning, der leverte Tesla mye dårligere enn de tyske bilene jeg har lang erfaring med. Rart at et så teknologisk frempå selskap ikke klarer å levere på det området. Det reduserer opplevelse av komfort betydelig mener jeg. Men ellers en imponerende bil på mange måter, mye bil for pengene dersom god ACC ikke er avgjørende.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:19Ja, model 3 har blitt vesentlig bedre med nyeste versjon Highland. Men er den egentlig så til "milsluking på landevei" når noe så elementært som en god ACC kjøre assistent ikke fungerer tilfredsstillende? På støy og komfort ble jeg oppriktig positivt overrasket, men på kjøre assistent ble jeg overasket i klar negativ retning, der leverte Tesla mye dårligere enn de tyske bilene jeg har lang erfaring med. Rart at et så teknologisk frempå selskap ikke klarer å levere på det området.
Tja, jeg vil si at på god landevei (med midtstripe) og motorvei kjører Tesla sin Autopilot mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. På veldig svingete veier og veier uten midtstripe blir den slitsom. Det er dog visse motorvei strekk (som f.eks langs Mjøsa) hvor det er mye fantombremsing. Så det kommer litt an på hva man foretrekker, selv liker jeg at bilen kjører selv og så håndterer jeg avvikene. Med i4en f.eks fungerer det alt for dårlig (kresen på veimerking). Den har mindre fantombremsing dog, og manuelt feltbytte uten å koble ut skulle Tesla gjerne hatt.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:29
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 18. januar 2025, klokken 12:19Ja, model 3 har blitt vesentlig bedre med nyeste versjon Highland. Men er den egentlig så til "milsluking på landevei" når noe så elementært som en god ACC kjøre assistent ikke fungerer tilfredsstillende? På støy og komfort ble jeg oppriktig positivt overrasket, men på kjøre assistent ble jeg overasket i klar negativ retning, der leverte Tesla mye dårligere enn de tyske bilene jeg har lang erfaring med. Rart at et så teknologisk frempå selskap ikke klarer å levere på det området.
Tja, jeg vil si at på god landevei (med midtstripe) og motorvei kjører Tesla sin Autopilot mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. På veldig svingete veier og veier uten midtstripe blir den slitsom. Det er dog visse motorvei strekk (som f.eks langs Mjøsa) hvor det er mye fantombremsing. Så det kommer litt an på hva man foretrekker, selv liker jeg at bilen kjører selv og så håndterer jeg avvikene. Med i4en f.eks fungerer det alt for dårlig (kresen på veimerking). Den har mindre fantombremsing dog, og manuelt feltbytte uten å koble ut skulle Tesla gjerne hatt.

På sitt beste kan Tesla sin kjøre assistent fungere på høyde med gode tyskere, på en del viktige områder langt dårligere. Tesla sin er også omtrent umulig å tilpasse, det kan man i langt større grad med feks VW sin. Vw sin travel assist som jeg kjenner meget godt, fungerer omtrent over alt.,selv på smale veier uten midt striper. På de smaleste veiene over noen fjell tok jeg over styring selv, men jeg antar at ca 95 % fungerer utmerket basert på 3000 km test av systemet på id. 7 siste året, et prosjekt jeg hadde for å sjekke påstander i Motor. Da testet jeg både Tesla, vw og andre merker på samme strekninger.

Tesla er bedre enn vw på en del software områder, men bildet er langt mer nyansert enn det mange ivrige tesla entusiaster påstår. (sier ikke at du Turfsurf er en av dem)
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA