Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

daktari

Såret?
Tvert om, jeg synes det er pinlig at "verdens mest avanserte og beste bil", som forøvrig "straks blir selvkjørende" avsløres i å overdrive kjørelengden med 3,2%. Slik unøyaktighet vil funke elendig når bilen skal kjøre selv naturligvis. Men, andre parametre ser bedre ut.
Neppe tilfeldig, og antagelig en del av Musks modus operandi. Hvorfor ikke jukse med 10% lenger kjørelengde? Det vil selvfølgelig bli avslørt raskt. 3% hjelper mye.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.

Jepp - og så har du sånne som meg - som ALLTID vil velge en annen vei enn motorvei om det er mulig.
Synes motorvei er noe herk!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.
...
Ja TM3 er mye bil for pengene. Polestar koster vel en mill?

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:05
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.
...
Ja TM3 er mye bil for pengene. Polestar koster vel en mill?

700 000 for en ps3 Lr rwd som ville nok klart å bryte 600 grensa idag 😝
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt. Alle moderne elbiler har ok rekkevidde på landevei, men det er lengre turer i høy fart som er interessant. Heldigvis har vi Bjørn Nyland!

Enig også i at de burde rotere sjåførene for å ta vekk konkurranseaspektet.

Ja, ikke verst av Model 3. Det en ikke må glemme er at Model 3 kom like langt med 75-82 kWh batteri tilgjengelig som Polestar klarte med over 100 kWh.

Synes ikke bare sjåførene bør rulleres - også rekkefølgen på bilene. Nå må jo Tesla starte først i alle tester pga høyest WLTP. I dag var det nok en del mer slaps og regn som måtte brøytes for Model 3 enn bil nr 23 som lå 2 sek bak bil 22.

Får ikke håpe noen finner opp en enda mer effektiv sommerbil. Ikke fest solceller så du får 1200 km om sommeren. Da vil du garantert bli kalt "Taperen" (som Motor kaller Model 3) selv om du kom nesten på delt 1. plass på distanse og har lavest forbruk av alle.

Blir nok og bra med sommertest. Får ikke håpe det blir ny  Ekstremvær som ved forrige test.

Kult at Polestar gjorde det så bra.

Ser at Mercedes gjorde det "bra" som jeg forventet. En tanks bruker 10 liter diesel per mil om det er snø, sol eller regn...eller dobbelt så mye strøm som Model 3, om en bruker Mercen som eksempel.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.
Ca 40-50 km/t snittfart er nærmest for hypermiling å regne. På 12 timer vil de fleste ha 3 spisepauser. Vi snakker 50% lenger tid enn en vanlig dag på jobben. De fleste jeg kjenner bruker under 7 timer til Oslo-Trondheim. Disse folka brukte 5 timer mer. Relevansen, spesielt for folk på østlandet, er svak synes jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:55
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.
Ca 40-50 km/t snittfart er nærmest for hypermiling å regne. På 12 timer vil de fleste ha 3 spisepauser. Vi snakker 50% lenger tid enn en vanlig dag på jobben. De fleste jeg kjenner bruker under 7 timer til Oslo-Trondheim. Disse folka brukte 5 timer mer. Relevansen, spesielt for folk på østlandet, er svak synes jeg.

De kjørte 30 km/t veldig lenge. Og så tok de 3 lange pauser og mistet temperatur på batteriet, og så sto de fastlåst lenge, og så kjørte de mye i 80 tror jeg. Ikke helt ideellt for hypermiling.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

#217
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.

Helt enig, landevei som teller!

"Per 22. desember 2024 er det rundt 624 kilometer med skiltet motorvei i Norge" - blir kjedelig langtur det 😂

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:59
Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:56De burde brukt faktisk ljørt rekkevidde, ikke hva tripptelleren viser. Sikkert mange som kun ser på tabellen og temker at Tesla vant...

Tipper de justerer Teslaen sitt tall til 530 km, mens Polestar 3 blir stående på 531 km. Alt annet blir jo helt useriøst.
Allerede justert nå ser jeg, så TM3H RWD LR (phew) kom nå nest lengst, med samme km som PS3, og 24 % rekkeviddetap, rundet av til runde tall. Det vil si det bare var 3 biler med større rekkeviddetap i prosent. I rene km var den nok desidert nederst av alle...

Ja, den kom nest lengst, men burde kommet lengst, med det som grunnlag. Med mindre batteri og lavere vekt, får den heller ikke like mye tap i bakkene som tyngre kjøretøy, selv om de nok skal ha kompensert endel for det med tilsvarende større batteri.

Hadde dog vært artig om de kjørte en paralelltest med 5-6 av de med lengst WLTP-rekkevidde, og kjørt de langs E6 slik at de hadde fått både 100 og 110-sone å bryne seg på. Det ville vell ført til større tap, men da spesielt for de tyngre og mer volumiøse (bredde og høyde) bilene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:55
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.
Ca 40-50 km/t snittfart er nærmest for hypermiling å regne. På 12 timer vil de fleste ha 3 spisepauser. Vi snakker 50% lenger tid enn en vanlig dag på jobben. De fleste jeg kjenner bruker under 7 timer til Oslo-Trondheim. Disse folka brukte 5 timer mer. Relevansen, spesielt for folk på østlandet, er svak synes jeg.

De kjørte 30 km/t veldig lenge. Og så tok de 3 lange pauser og mistet temperatur på batteriet, og så sto de fastlåst lenge, og så kjørte de mye i 80 tror jeg. Ikke helt ideellt for hypermiling.

Hypermilling ja,da triller det langt...

VW:s elbil klarade 941 km på en laddning – i stadstempo

Utetemperaturen varierade mellan 5 och 15°C och snittfarten var låg, endast 29 km/h.

https://alltomelbil.se/vws-elbil-klarade-941-km-pa-en-laddning-i-stadstempo/

ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

#220
Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som bikker 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Edit
Skrivefeil
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:42Sikkert en tilfeldighet at Tesla alltid viser lengre kjørelengde enn andre, og dermed tilsynelatende lavere forbruk og tilsynelatende lengre rekkevidde? 3,2% avvik er merkbart. Greit å tenke på reiseregningen også for de som bruker Tesla i jobben.
Har kanskje med hjulkonfigurasjonen å gjøre. De gangene jeg har kjørt Y og 3 med standardhjul har de hatt litt avvik på speedometer og kjørelengde.

Vår Y og i4 viser akkurat det samme til hytta, og det samme som e-tron, i-pace, i3, Model 3 med 19", X osv gjorde. 25,0 mil.

Eller kanskje Model 3 hadde litt hjulspinn grunnet bakhjulstrekk og dårlig føre. Vil jo forklare både økt forbruk og kjørelengde (ironi).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:54
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt. Alle moderne elbiler har ok rekkevidde på landevei, men det er lengre turer i høy fart som er interessant. Heldigvis har vi Bjørn Nyland!

Enig også i at de burde rotere sjåførene for å ta vekk konkurranseaspektet.

Ja, ikke verst av Model 3. Det en ikke må glemme er at Model 3 kom like langt med 75-82 kWh batteri tilgjengelig som Polestar klarte med over 100 kWh.

Enig i at Polestar 3 imponerte. Den har visstnok samme drivverk som Volvo EX90. Husk at Polestar 3 er en SUV på størrelse med BMW iX og litt større enn f eks Audi Q6 etron og macan. Dermed også like stor eller større enn en Model Y. Så å sammenligne den med Model 3 på batteristørrelse må man også ta med at Model 3 er en betydelig mindre bil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: E-Trond på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som tipper 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Det er vel ikke akkurat å tippe WLTP. Det er en norm so ikke inkluderer:
- vintertemperatur
- først i køen på slaps og regn
- netto klatrehøydemeter, siden de har sluttet å kjøre ned fra fjellet

Er bare fordi den er mer effektiv enn de andre bilene om sommeren / på WLTP føre at den blir straffet så hardt, sammen med en del andre effektive biler.

Polestar 3 har 111 kWh batteri. Model 3 har 75-82 kWh. Hvis en tar utgangspunkt i 80 kWh så har 870.000 bilen 31 kWh mer batteri, og kjører like langt.

POLESTAR 3 HAR 39% STØRRE BATTERI OG KJØRER BARE 300 METER LENGER ENN MODEL 3.

...burde kanskje overskriften være.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Suverin på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:05
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.

Helt enig, landevei som teller!

"Per 22. desember 2024 er det rundt 624 kilometer med skiltet motorvei i Norge" - blir kjedelig langtur det [emoji23]
Vel, halvparten av Norges befolkning bor vel i nærheten av og kjører en del på motorvei, så en del av testen kunne godt vært på det. Kanskje 15-20 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA