Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:08Tesla og id.7 hadde nok gjort det bedre om det hadde vært mer motorveistrekninger og langt høyere snitt fart.

En god elbil skal jo prestere godt under alle forhold så det er greit det der synes jeg.

Absolutt, helt greit bilde dette - så lenge man er klar over at dette er en del av virkeligheten - et av mange ulike scenario. Poenget mitt er at TM3, id7 og andre som presterer "middels/dårlig" på WLTP avvik denne dagen, vil kunne ha gjort det langt bedre i et annet scenario (der en del av dagens vinnere ville ha levert dårligere WLTP avvik enn feks TM# og id7 mfl.) JA, dette er en viktig del av helheten som er ok å få frem. 
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:08Tesla og id.7 hadde nok gjort det bedre om det hadde vært mer motorveistrekninger og langt høyere snitt fart.

En god elbil skal jo prestere godt under alle forhold så det er greit det der synes jeg.

Absolutt, helt greit bilde dette - så lenge man er klar over at dette er en del av virkeligheten - et av mange ulike scenario. Poenget mitt er at TM3, id7 og andre som presterer "middels/dårlig" på WLTP avvik denne dagen, vil kunne ha gjort det langt bedre i et annet scenario (der en del av dagens vinnere ville ha levert dårligere WLTP avvik enn feks TM# og id7 mfl.) JA, dette er en viktig del av helheten som er ok å få frem. 
Ser den ja :+1: enig i din vurdering

Rosstopher

Ja, men de som har høyt forbruk både om sommeren og vinteren, og som gjerne vinner når det er avvik fra WLTP som måles, er jo ikke gode elbiler under alle forhold. De er tvert imot dårlige elbiler under alle forhold.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

PS3 og TM3H igjen, Q6 E-Tron stoppet ved nesten 481, mens Porsche Taycan og KIA EV3 stoppet begge ved ca 499 km!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:50

Ja, men de som har høyt forbruk både om sommeren og vinteren, og som gjerne vinner når det er avvik fra WLTP som måles, er jo ikke gode elbiler under alle forhold. De er tvert imot dårlige elbiler under alle forhold.

Er det da også sånn at bensin- og dieselbiler med lavt forbruk er de beste og mest attraktive bilene?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kjell Salvigsen

Håper at de neste år kan vise ledebil og fotobilen sin hastighet når de live streamer. Synes det gikk fryktelig sakte noen partier nå i slutten, de skal jo stanse så snart de ikke kan holde fartsgrenser. (jeg kan bli lurt av dårlig streaming eller nett osv) Uansett fint å kunne sett slike data underveis
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

RJK

Da ser det ut som de to siste har stoppet på samme sted ved 531 km.

"Også Polestar 3 er ferdig nå. Triptelleren viser 531 km. Teslas tripteller stanset på 548, men bilene stoppet samme sted. Med utgangspunkt i feilvisningen på Teslas tripteller tidligere i testen, tyder alt på at Polestars sluttnotering er ganske presis. Bilene har kjørt eksakt samme rute."
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:32Da ser det ut som de to siste har stoppet på samme sted ved 531 km.

"Også Polestar 3 er ferdig nå. Triptelleren viser 531 km. Teslas tripteller stanset på 548, men bilene stoppet samme sted. Med utgangspunkt i feilvisningen på Teslas tripteller tidligere i testen, tyder alt på at Polestars sluttnotering er ganske presis. Bilene har kjørt eksakt samme rute."
Sikkert en tilfeldighet at Tesla alltid viser lengre kjørelengde enn andre, og dermed tilsynelatende lavere forbruk og tilsynelatende lengre rekkevidde? 3,2% avvik er merkbart. Greit å tenke på reiseregningen også for de som bruker Tesla i jobben.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:32Da ser det ut som de to siste har stoppet på samme sted ved 531 km.

Litt antiklimaks at det stod en kar med refleksvest på avkjøringen til Folldal og tilsynelatende stoppet Polestar 3 som fremdeles hadde OK fremdrift. Derfra går det rett utfor med ca. 300 negative høydemeter på de 30 neste kilometerne til Folldal.

batterimannen

De burde brukt faktisk ljørt rekkevidde, ikke hva tripptelleren viser. Sikkert mange som kun ser på tabellen og temker at Tesla vant...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:56De burde brukt faktisk ljørt rekkevidde, ikke hva tripptelleren viser. Sikkert mange som kun ser på tabellen og temker at Tesla vant...

Tipper de justerer Teslaen sitt tall til 530 km, mens Polestar 3 blir stående på 531 km. Alt annet blir jo helt useriøst.

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:51

Litt antiklimaks at det stod en kar med refleksvest på avkjøringen til Folldal og tilsynelatende stoppet Polestar 3 som fremdeles hadde OK fremdrift. Derfra går det rett utfor med ca. 300 negative høydemeter på de 30 neste kilometerne til Folldal.
La jeg ikke merke til. Jeg switcha over til fotball på TV, og har fulgt med via Motor sin side om testen.

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:56De burde brukt faktisk ljørt rekkevidde, ikke hva tripptelleren viser. Sikkert mange som kun ser på tabellen og temker at Tesla vant...
Går ut fra at de korrigerer tabellen etter at de har ettergått tallene bedre. Men uansett, Tesla hadde et temmelig drastisk stort rekkeviddetap sammenlignet med de fleste, selv om den foreløpig står på 15endeplass med 22 % avvik, dog ut i fra det som nok mest sannsynlig er feil tall fra bilen.

Så kan man kanskje si at den fikk lengst stopptid ved RV4, og dermed tapte mest rekkevidde av de som måtte stoppe og vente, men det utgjør neppe samme distanse som feilvisningen tilsier, selv om det foreløpig er snakk om 17 km differanse.

Med 531 som oppnådd, blir rekkeviddetapet 24,36 %, og vil dytte Tesla ned til 21steplass, bak VW ID.7 GTX. Dvs. at det bare er Peugeot E-5008, Voyah Dream og Peugeot E-3008 som gjorde det dårligere.

Forøvrig, elendige resultater for Peugeot. Og skulle man da antatt at den manglende Renaulten ville havnet nede i bunnsjiktet den og?

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:42

Sikkert en tilfeldighet at Tesla alltid viser lengre kjørelengde enn andre, og dermed tilsynelatende lavere forbruk og tilsynelatende lengre rekkevidde? 3,2% avvik er merkbart. Greit å tenke på reiseregningen også for de som bruker Tesla i jobben.
Så såret at du måtte inn med et stikk? Forøvrig, om du leser over, så "disser" jeg jo Tesla for det aller største tapet av rekkevidde her, i faktiske kilometer. Om jeg hadde vært det du antydet at jeg måtte være, skulle jeg vel ikke klart å komme med slikt?  ::)

Uansett, kommer en sommerrekkeviddetest om noen måneder, så da får vi se hvordan den gjør det sammenlignet med de andre av disse bilene som blir med på årets neste El-Prix! Og forøvrig de av de nye bilene som ikke rakk å komme med her, og de som lanseres i mellomtiden.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:19
Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:51

La jeg ikke merke til. Jeg switcha over til fotball på TV, og har fulgt med via Motor sin side om testen.

Går ut fra at de korrigerer tabellen etter at de har ettergått tallene bedre. Men uansett, Tesla hadde et temmelig drastisk stort rekkeviddetap sammenlignet med de fleste, selv om den foreløpig står på 15endeplass med 22 % avvik, dog ut i fra det som nok mest sannsynlig er feil tall fra bilen.

Så kan man kanskje si at den fikk lengst stopptid ved RV4, og dermed tapte mest rekkevidde av de som måtte stoppe og vente, men det utgjør neppe samme distanse som feilvisningen tilsier, selv om det foreløpig er snakk om 17 km differanse.

Med 531 som oppnådd, blir rekkeviddetapet 24,36 %, og vil dytte Tesla ned til 21steplass, bak VW ID.7 GTX. Dvs. at det bare er Peugeot E-5008, Voyah Dream og Peugeot E-3008 som gjorde det dårligere.

Forøvrig, elendige resultater for Peugeot. Og skulle man da antatt at den manglende Renaulten ville havnet nede i bunnsjiktet den og?

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 20:42

Så såret at du måtte inn med et stikk? Forøvrig, om du leser over, så "disser" jeg jo Tesla for det aller største tapet av rekkevidde her, i faktiske kilometer. Om jeg hadde vært det du antydet at jeg måtte være, skulle jeg vel ikke klart å komme med slikt?  ::)

Uansett, kommer en sommerrekkeviddetest om noen måneder, så da får vi se hvordan den gjør det sammenlignet med de andre av disse bilene som blir med på årets neste El-Prix! Og forøvrig de av de nye bilene som ikke rakk å komme med her, og de som lanseres i mellomtiden.
Enig. Gleder meg til sommertesten 

Vaduz

Utrolig bra av model 3, pris til rekkevidde forholdet er ekstremt, fremdeles ingen i nærheten.

Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt. Alle moderne elbiler har ok rekkevidde på landevei, men det er lengre turer i høy fart som er interessant. Heldigvis har vi Bjørn Nyland!

Enig også i at de burde rotere sjåførene for å ta vekk konkurranseaspektet.

Elektrowagen

Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.
BMW i3s - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA