Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Huff. Shame on me, som aldri lærer at spøk og skjemt er bannlyst her.

"Det skjer dramaaaatiske ting under El-Prix nå, som når Carlsen flyttet dronningen til A7 under sjakk-VM 27. desember 2019! Alle bilene er strandet i kø!!! Følg med, dere, følg med!"-er det siste han sa før han ble lei av venting.

"Elbil-hater"? Gud bedre! Jeg har 3 elbiler og digger dem alle på hver sin måte. Å mene at elbiler er tåpelig/oppkonstruert dyre å reparere (hv-batteri/obc/motorcontroller/varmepumpe) og å tro at godt vedlikeholdt fossilbiler har lenger økonomisk levetid enn elbil = å hate elbiler...

Jeg må si den logiske sansen er heller laber.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

elektro

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:53Men nå har jeg tilfeldigvis turnusfri i dag, og satt og leste meg opp. Satte på den streamen fra motor, men den var relativt kjedelig med bare "heismusikk" av den intetsigende varianten. Eneste lyden ellers var litt kommentar nå når de var stoppet ved Circle K Kallerud(etfornoe, hva?)... ;)

OK, litt mere kommentarer nå fra han som kjører Taycan!

Synes faktisk musikkvalget var OK jeg  :), har den på øret mens jeg jobber så får jeg med de innslagene som kommer. Benny var nettopp inne direkte fra Xpeng G6'en. Og nå ser jeg Model 3'en svingte av til gamleveien ved Biri. Dette funker. Bra NAF!
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:46
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:53Men nå har jeg tilfeldigvis turnusfri i dag, og satt og leste meg opp. Satte på den streamen fra motor, men den var relativt kjedelig med bare "heismusikk" av den intetsigende varianten. Eneste lyden ellers var litt kommentar nå når de var stoppet ved Circle K Kallerud(etfornoe, hva?)... ;)

OK, litt mere kommentarer nå fra han som kjører Taycan!

Synes faktisk musikkvalget var OK jeg  :), har den på øret mens jeg jobber så får jeg med de innslagene som kommer. Benny var nettopp inne direkte fra Xpeng G6'en. Og nå ser jeg Model 3'en svingte av til gamleveien ved Biri. Dette funker. Bra NAF!
Repeterende teknoinspirert og lavmælt, rett og slett intetsigende og lite engasjerende, dog i "lite-versjon! Nei takk, da tar jeg heller naturlige lyder som lett dekkstøy, vindstøy og trafikkstøy ellers er langt å foretrekke!

Jeg var i ferd med å skru av lyden totalt, men så kom det noe innslag likevel. Den eneste grunnen til at jeg ikke har mutet lyden og satt på noe annet i stedet! Kunne jo satt på noe langt mer inspirerende fra Youtube eller Spotify selv, nooe jeg altså var i ferd med å gjøre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektrowagen

Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:
BMW i3s - 2019

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:20Huff. Shame on me, som aldri lærer at spøk og skjemt er bannlyst her.

"Det skjer dramaaaatiske ting under El-Prix nå, som når Carlsen flyttet dronningen til A7 under sjakk-VM 27. desember 2019! Alle bilene er strandet i kø!!! Følg med, dere, følg med!"-er det siste han sa før han ble lei av venting.

"Elbil-hater"? Gud bedre! Jeg har 3 elbiler og digger dem alle på hver sin måte. Å mene at elbiler er tåpelig/oppkonstruert dyre å reparere (hv-batteri/obc/motorcontroller/varmepumpe) og å tro at godt vedlikeholdt fossilbiler har lenger økonomisk levetid enn elbil = å hate elbiler...

Jeg må si den logiske sansen er heller laber.

Tror kanskje du bommer på "humoren" din når folk ikke skjønner at det er humor og bruker masse tid på å søke opp det du sa.

Med din humor bør du gjerne tagge bidragene dine med: "PS: dette er bare onsdagshumor". Jeg var heller ikke sikker på om det var spøk eller ikke, men siden jeg kjenner til dine elbil-hat-utsagn fra før så regnet jeg med det var "spøk", selv om jeg ikke lo. Signaturen din er jo og sånn 90-talls-satire, fra folk født i 1972, så det ga deg og vekk.  :D  ;)
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:

De er vel litt feil, mener når teslabjørn testa så viser de bare forbruket siste 100ish kilometer, forbruket er nok rundt 25 tenker jeg, gjelder for øvrig de fleste elbiler fra kina.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:

Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

Ulike forbruksrapporteringer
Bilene rapporterer forbruk litt ulikt. For BYD-modellene meldes forbruk basert på siste 50 km.

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 07:35Hva blir testerne instruert til å gjøre? Velger de Normal, Standard eller tilsvarende hvis bilen har flere moduser? Altså ikke Eco, men heller ikke Sport?
De velger normal modus, tipper jeg

Så en YT på dette fra i fjor. De har fått ark pr bil med instruksjoner om pålagte innstillinger.

Men det var i fjor....

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:35

Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.
Jeg mener at ByD bilene det her er snakk om kjøres av duoen bak Finansavisen sin Podcast Mil etter mil. I en av podcastene forteller de med iver at de går "All in" i disse testene for å oppnå optimale resultater. I intervju i morges forteller de også om intern konkurranse her, og hvem som kommer lengst. Dette og flere eksempler viser at man strengt tatt bør rullere sjåfører hver gang man tar pause, for å utjevne evt forskjeller i kjørestil.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:35I en av podcastene forteller de med iver at de går "All in" i disse testene for å oppnå optimale resultater. .
Just a way of speaking ;D ikke legg mer enn det i det

Øyvind.h

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:52
Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 07:35Hva blir testerne instruert til å gjøre? Velger de Normal, Standard eller tilsvarende hvis bilen har flere moduser? Altså ikke Eco, men heller ikke Sport?

Så en YT på dette fra i fjor. De har fått ark pr bil med instruksjoner om pålagte innstillinger.

Men det var i fjor....

Når jeg var med i testen var føringen at vi skulle velge eco modus dersom bilen hadde dette.

For øvrig litt rart de svinger av ved Biri. Det ble jo opprinnelig gjort ved en feil, og dernest for sikker stans for biler som gikk veldig kort.
Når ruta nå er endret kunne de droppet den avstikkeren, ettersom den ikke lenger er identisk med tidligere år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Tror jammen noen har lest posten din, for virker som de har fått beskjed om å øke avstand til foranliggende bil. Nå er bl.a. fotobilen endel lengre bak bilen den følger! ;)
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:53

Jeg mener at ByD bilene det her er snakk om kjøres av duoen bak Finansavisen sin Podcast Mil etter mil. I en av podcastene forteller de med iver at de går All in i disse testene. I intervju i morges forteller de også om intern konkurranse her, og hvem som kommer lengst. Dette og flere eksempler viser at man strengt tatt bør rullere sjåfører hver gang man tar pause, for å utjevne evt forskjeller i kjørestil.
Ja, det ville ihvertfall fjernet noe av muligheten til å "jukse" med dette. Så må det og sies at jeg synes det er trist at noen velger å "bruke alle triks i boka" når de skal representere "hvermansen", som neppe driver slik sparekjøring.

Burde være slik at det måles avstand til forankjørende, og om du over tid ligger for nært, så får du tidsstraff, og melding om å øke avstanden.

En annen ting, kjør etter GPS-speed. Bruk en standard måleenhet som er kalibrert, og lik for alle biler/sjåfører, og krav om å ligge på fartsgrensen som er på stedet, på denne måleren. Da slipper man at noen biler tjene på stor differanse mellom bilens anviste hastighet, og den reelle hastigheten. Det gjør resultatene riktigere, så langt det lar seg gjøre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:52

Men det var i fjor....

Når jeg var med i testen var føringen at vi skulle velge eco modus dersom bilen hadde dette.

Da trekker jeg meg på min vurdering for dette kan du best :+1: som har deltatt før

Kjell Salvigsen

Hvor stort er batteri i model 3 som deltar her ? Finner ikke det på NAF sine sider
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA