Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:51
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:07Hvor stort er batteri i model 3 som deltar her ? Finner ikke det på NAF sine sider

Kan det være 87,75? WLTP rekkevidde er 70,2 mil, og WLTP forbruk er 1,25 mil per kWh, og en får 70,2 om en deler 87,75 på 1,25. Vet ikke om det er riktig metode. Virker litt for stort. Veldig stort.
WLTP forbruket er oppgitt med ladetap. Så forbruk uten ladetap er kanskje 85% av oppgitt. Så 0,85*1,25*70 blir vel rett rundt 75kWh som vel stemmer bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:51
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:07Hvor stort er batteri i model 3 som deltar her ? Finner ikke det på NAF sine sider

Kan det være 87,75? WLTP rekkevidde er 70,2 mil, og WLTP forbruk er 1,25 mil per kWh, og en får 70,2 om en deler 87,75 på 1,25. Vet ikke om det er riktig metode. Virker litt for stort. Veldig stort.
WLTP forbruket er oppgitt med ladetap. Så forbruk uten ladetap er kanskje 85% av oppgitt. Så 0,85*1,25*70 blir vel rett rundt 75kWh som vel stemmer bedre.

Ok, takker for alle svar. Da antar jeg rundt 75-76 kWh netto
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Kjell Salvigsen

Mye har blitt bedre ja, men bakkene vil i år også gi feil sammenligningsgrunnlag for en del av bilene. Særlig de 6 bilene som tok av på en sidevei før bakkene opp til Dombås grunnet lavere batteri kapasitet gjenværende. Det er stor forskjell på det og kjøre oppover til Dombås, Fokstumyra, Dovre platået til Hjerkinn osv.

Så bakkene burde som tidligere nevnt ha vært unnagjort ved 20-30 mil og siste del avsluttes på sletter like for alle.

Noen steg i riktig retning er det uansett, men en del unødvendige feilkilder er det fremdeles.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

RJK

Betyr vel ikke all verden, men hadde vært interessant å sett hvor lenge Teslaen måtte vente, sammenlignet med den som sist rakk å få stopp ved RV4, før de fikk kjøre videre. Tross alt, hvert minutt venting, gir et forbruk som ikke kan brukes til fremdrift.

Men er vel kanskje ikke så mange km i forskjell! Ja, Tesla'en var jo fremst, så dermed og den som dermed fikk lengst ventetid... 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:24
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:39
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:30
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:15
Det er en RWD LR, så skal ha samme batteri som standard AWD Dual Motor.

Nå er vel ikke akkurat Tesla kjent for å levere spesifikke tall for slikt, så det kommer fort an på hvilke batterier de får tak i, og hvem som leverer de.

F.eks. TMY fra Berlin, har vel Blade-batterier på RWD om jeg husker rett.
Akkurat dette at Tesla ikke åpent kommuniserer brutto/netto batteri til kunder er problematisk mtp wltp. Wltp-rekkevidde-estimatet baserer seg på forbruk i ca 46,5 km, i form av forbrukt strøm fra lader fra SOC v test avsluttet til 100%, og så estimering av rekkevidde basert på netto oppgitt kapasitet.
Musk juger om alt, så kan kanskje ikke utelukke at han juger om netto til wltp-testerne også?
Begynner ikke du å bli litt lei av å spre eder og galle nærsagt overalt hvor du ser en sjanse for det, selv om det ikke er en åpenbar mulighet, som her?

Jeg vet ihvertfall at jeg er i ferd med å gå lei dette evig-gnålende Tesla/Musk-hatet ditt. På tide å se deg selv i speilet litt, for hvordan du opptrer og fremstår for oss andre. Hva med å prøve å være litt mer sympatisk, og ikke bare gå rett i "hat-modus" hele tiden?

M5C/IMNSHO
Hva med å gå litt i seg selv og faktisk akseptere realitetene? Tåler du ikke den ubehagelige sannhet? Liker du å leve på en rosa sky, og se bort istedetfor å gjøre noe med problemene?
Hva slags "sannheter" mener du jeg ikke tåler å høre?

Nei, det er bare møkkaspredningen din som kommer stort sett ved hvert eneste innlegg du har, der du kan spy edder og galle i retning EM/Tesla. Man blir etterhvert ganske lei å lese, for det er så forutsigbart hva skal eder du kommer med, og det kommer bortimot hele tiden. Og du er veldig flink på å opprette tråder som tydeligvis har som mål å sette Tesla i et negativt lys. Så, jammen meg på tide at noen gidder å fortelle deg at det blir for mye. Så værsågod, her fikk du det av meg!

Jeg skrev jo at de (Tesla) ikke var så flink til å oppgi batterikapasitet på batteriene, noe jeg selvsagt synes er synd. Der er f.eks. Hyundai/Kia langt bedre, ved at du får info først og fremst om netto tilgjengelig kapasitet, men er ikke vanskelig å få frem info om brutto også, da de og oppgir dette. Slik mener jeg langt flere burde gjort.

Men du måtte jo selvsagt legge inn en "spekulasjon" på at de (EM/Tesla) faktisk bevist og med vilje juger. WLTP er noe som er målbart, og fort avsløres i tester om man ønsker. Tesla-bilene er blant de som relativt greit oppnår de tall de sier, i tester som gir nogenlunde de vilkår som passer med snittforbruk på de fleste elbiler.

Toyota har jo oppgitt WLTP-rekkevidde basert på at man må tømme batteriet langt forbi 0 % SoC, og selv da er det ikke nok fordi noe er stoppet der og i hva bilen er villig til å gi ut av energi fra batteriet. Det må vel kalles langt mere svindel, ihvertfall i mine øyne.

Eller som jeg selv oppdaget, Jaguar presenterte tydeligvis tall fra WLTP Urban-test-syklusen, som gjorde at stort sett ingen klarte å oppnå rekkevidden i praksis. Det kunne man tydelig lese ut at rekkeviddeindikatoren de hadde på hjemmesiden sin, som viste langt mer korrekt hva man kunne forvente Dette gjorde og en viss importør av noen Kina-merker, som fikk langt mere negativ oppmerksomhet for det, enn Jaguar fikk.

Både WLTP og EPA gir en viss mulighet for å tilpasse svaret man gir ut, men fremdeles innenfor hva testkriteriene sier, og hvordan man kommer frem til tallet. Noen gir et litt vel pessimistisk anslag som BMW og Audi/Porsche tydeligvis gjør, Tesla har vel vist seg å ikke være like konservativ, men fremdeles innenfor det som er helt greit oppnåelig.
Kanskje du ikke følger utenrikspolitiske tema særlig tett. Eller du faktisk støtter Musks holdninger, siden du er så aggressiv når det kommer frem? Selv når vi er enige at det er dårliglig for kjøper å ikke få oppgitt netto batteri, så går du i kraftig angrep. Du får late som ingenting - Musk og hans skadelige holdninger og oppførsel blir ikke borte.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 17:41
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:24
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:39
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:30
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:15
Det er en RWD LR, så skal ha samme batteri som standard AWD Dual Motor.

Nå er vel ikke akkurat Tesla kjent for å levere spesifikke tall for slikt, så det kommer fort an på hvilke batterier de får tak i, og hvem som leverer de.

F.eks. TMY fra Berlin, har vel Blade-batterier på RWD om jeg husker rett.
Akkurat dette at Tesla ikke åpent kommuniserer brutto/netto batteri til kunder er problematisk mtp wltp. Wltp-rekkevidde-estimatet baserer seg på forbruk i ca 46,5 km, i form av forbrukt strøm fra lader fra SOC v test avsluttet til 100%, og så estimering av rekkevidde basert på netto oppgitt kapasitet.
Musk juger om alt, så kan kanskje ikke utelukke at han juger om netto til wltp-testerne også?
Begynner ikke du å bli litt lei av å spre eder og galle nærsagt overalt hvor du ser en sjanse for det, selv om det ikke er en åpenbar mulighet, som her?

Jeg vet ihvertfall at jeg er i ferd med å gå lei dette evig-gnålende Tesla/Musk-hatet ditt. På tide å se deg selv i speilet litt, for hvordan du opptrer og fremstår for oss andre. Hva med å prøve å være litt mer sympatisk, og ikke bare gå rett i "hat-modus" hele tiden?

M5C/IMNSHO
Hva med å gå litt i seg selv og faktisk akseptere realitetene? Tåler du ikke den ubehagelige sannhet? Liker du å leve på en rosa sky, og se bort istedetfor å gjøre noe med problemene?
Hva slags "sannheter" mener du jeg ikke tåler å høre?

Nei, det er bare møkkaspredningen din som kommer stort sett ved hvert eneste innlegg du har, der du kan spy edder og galle i retning EM/Tesla. Man blir etterhvert ganske lei å lese, for det er så forutsigbart hva skal eder du kommer med, og det kommer bortimot hele tiden. Og du er veldig flink på å opprette tråder som tydeligvis har som mål å sette Tesla i et negativt lys. Så, jammen meg på tide at noen gidder å fortelle deg at det blir for mye. Så værsågod, her fikk du det av meg!

Jeg skrev jo at de (Tesla) ikke var så flink til å oppgi batterikapasitet på batteriene, noe jeg selvsagt synes er synd. Der er f.eks. Hyundai/Kia langt bedre, ved at du får info først og fremst om netto tilgjengelig kapasitet, men er ikke vanskelig å få frem info om brutto også, da de og oppgir dette. Slik mener jeg langt flere burde gjort.

Men du måtte jo selvsagt legge inn en "spekulasjon" på at de (EM/Tesla) faktisk bevist og med vilje juger. WLTP er noe som er målbart, og fort avsløres i tester om man ønsker. Tesla-bilene er blant de som relativt greit oppnår de tall de sier, i tester som gir nogenlunde de vilkår som passer med snittforbruk på de fleste elbiler.

Toyota har jo oppgitt WLTP-rekkevidde basert på at man må tømme batteriet langt forbi 0 % SoC, og selv da er det ikke nok fordi noe er stoppet der og i hva bilen er villig til å gi ut av energi fra batteriet. Det må vel kalles langt mere svindel, ihvertfall i mine øyne.

Eller som jeg selv oppdaget, Jaguar presenterte tydeligvis tall fra WLTP Urban-test-syklusen, som gjorde at stort sett ingen klarte å oppnå rekkevidden i praksis. Det kunne man tydelig lese ut at rekkeviddeindikatoren de hadde på hjemmesiden sin, som viste langt mer korrekt hva man kunne forvente Dette gjorde og en viss importør av noen Kina-merker, som fikk langt mere negativ oppmerksomhet for det, enn Jaguar fikk.

Både WLTP og EPA gir en viss mulighet for å tilpasse svaret man gir ut, men fremdeles innenfor hva testkriteriene sier, og hvordan man kommer frem til tallet. Noen gir et litt vel pessimistisk anslag som BMW og Audi/Porsche tydeligvis gjør, Tesla har vel vist seg å ikke være like konservativ, men fremdeles innenfor det som er helt greit oppnåelig.
Kanskje du ikke følger utenrikspolitiske tema særlig tett. Eller du faktisk støtter Musks holdninger, siden du er så aggressiv når det kommer frem? Selv når vi er enige at det er dårliglig for kjøper å ikke få oppgitt netto batteri, så går du i kraftig angrep. Du får late som ingenting - Musk og hans skadelige holdninger og oppførsel blir ikke borte.
Og når du ikke har noe å komme med, så tyr du til rene antagelser basert på vill gjetning.

Du er deg selv lik! Og tydeligvis "uhelbredelig".

Nei, av og til så er det faktisk bedre å smile og ellers holde kjeft, fremfor å gulpe opp ett eller annet bare for å komme med noe som du ikke har snøra peiling på om stemmer eller ikke!

Det var som sagt det helt umotiverte angrepet, og dertil påfølgende påstand om bevisst juks, som du pent kunne spart deg for.

Ja, vi er enige om at det er best å oppgi netto og brutto kapasitet, og det er synd og svakt å ikke ville oppgi dette.

Av det jeg har lest om Tesla sine batterier, så virker det som Tesla er mer opptatt av å ha litt fleksibilitet på hvilke batterier de faktisk leverer med bilene, og det viktigste for ev. kjøpere, er at de skal få en rekkevidde som ikke burde stå tilbake for andre Teslaer av samme type, selv om Tesla skulle finne på å levere bil med batteri fra f.eks. CATL istedet for BYD eller Panasonic.

Om det da står et 82 kWh batteri av en litt annen type enn f.eks. et 78 kWh-batteri fra en annen leverandør, så er det viktigste at bilen leverer tilsvarende rekkevidde. Om det da betyr at de låser ned litt kapasitet for ikke å gi en rekkevidde mer enn hva andre kan få utlevert i samme batch, så mener tydeligvis Tesla at det er helt OK, og ikke skal gi noen grunn for å klage på sin bil vs andre sine levert ut ca samtidig.

Tesla leverer jo tross alt ut betydelig flere biler av samme modell enn konkurrentene, men der f.eks. VW kan levere forskjellig på ID.3 vs ID.4 eller Q4 e-Tron for å unngå spekulasjoner, så ønsker tydeligvis Tesla mulighet til å levere ut fra hva de har fått slags deals hos batterifabrikantene, der de ikke leverer 100 % egenproduserte batterier.

Jeg skjønner derfor at Tesla ikke vil gå ut med dette, samtidig som jeg mener det er feil, og noe de burde ha gått ut med. Men så lenge de leverer ut biler som klarer rekkevidde-tallene de oppgir, så er det altså ikke totalt krise, juks eller det som verre er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Merkelige tall for Taycan, hvordan kan den bruke tre prosent av batteriet fra 200-250km når alle andre bruker rundt 10%?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Imponerende tall av Polestar 3. Nå er klokken 18:22. De begynte 09:00. Skal være ganske standhaftig fossil-bil-entusiast hvis en føler rekkevidden er for kort, og at en ikke trenger pause, selv om en trekker fra de 3 ikke-lade-pausene de har hatt.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:19Merkelige tall for Taycan, hvordan kan den bruke tre prosent av batteriet fra 200-250km når alle andre bruker rundt 10%?
Sikkert bare feilrapportering, forsinket eller noe. Sjekk passeringene før/etter så finnes det sikkert en naturlig forklaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:24Imponerende tall av Polestar 3. Nå er klokken 18:22. De begynte 09:00. Skal være ganske standhaftig fossil-bil-entusiast hvis en føler rekkevidden er for kort, og at en ikke trenger pause, selv om en trekker fra de 3 ikke-lade-pausene de har hatt.

JEg er enig i det! Artig at de gjør det bra, de har jo levert litt variert. Stor og tung bil på 2584 kg , er vel bare Mercedes' som er tyngre? Stor batteripakke på 107 kWh netto hjelper godt. Jeg liker mye av designet de leverer!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:33Artig at de gjør det bra, de har jo levert litt variert. Stor og tung bil på 2584 kg , er vel bare Mercedes' som er tyngre? Stor batteripakke på 107 kWh netto hjelper godt.
Tja Voyah Dream er vel tyngre. EL8 og vil jeg tro. E-HS7 omtrent lik.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:40
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:33Artig at de gjør det bra, de har jo levert litt variert. Stor og tung bil på 2584 kg , er vel bare Mercedes' som er tyngre? Stor batteripakke på 107 kWh netto hjelper godt.
Tja Voyah Dream er vel tyngre. ES8 og vil jeg tro. E-HS7 omtrent lik.

Beklager, overså dem!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

turfsurf

Det som er ganske klart her er vel at bilene med litt høyere forbruk og større batteri holder seg generelt nærmere WLTP. De med brede dekk gjør det dårligere enn de med smale dekk, og for de som kommer seg opp på fjellet så tar de lette bilene igjen noe av det de tapte i flatere landskap.

Ganske som forventet egentlig. Kjempesmell for Tesla ifht WLTP, men jeg kjenner at mangel på rotasjon av sjåfører og mangel på samtidig start gjør denne testen mere til kuriosa enn nyttig fakta.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:46Det som er ganske klart her er vel at bilene med litt høyere forbruk og større batteri holder seg generelt nærmere WLTP. De med brede dekk gjør det dårligere enn de med smale dekk, og for de som kommer seg opp på fjellet så tar de lette bilene igjen noe av det de tapte i flatere landskap.

Ganske som forventet egentlig. Kjempesmell for Tesla ifht WLTP, men jeg kjenner at mangel på rotasjon av sjåfører og mangel på samtidig start gjør denne testen mere til kuriosa enn nyttig fakta.

Tesla og id.7 hadde nok gjort det bedre om det hadde vært mer motorveistrekninger og langt høyere snitt fart. Her var det ikke optimale forhold for den typen biler, de fikk ikke vist seg på sitt beste. Helt fair det, andre tester kan gi andre resultat som gir et annet bilde.

Uansett en god del biler som imponerer!
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:08Tesla og id.7 hadde nok gjort det bedre om det hadde vært mer motorveistrekninger og langt høyere snitt fart.

En god elbil skal jo prestere godt under alle forhold så det er greit det der synes jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA