Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 02. januar 2025, klokken 11:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:07Hvor stort er batteri i model 3 som deltar her ? Finner ikke det på NAF sine sider
Det er en RWD LR, så skal ha samme batteri som standard AWD Dual Motor.

Nå er vel ikke akkurat Tesla kjent for å levere spesifikke tall for slikt, så det kommer fort an på hvilke batterier de får tak i, og hvem som leverer de.

F.eks. TMY fra Berlin, har vel Blade-batterier på RWD om jeg husker rett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:35
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:

Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.
Tror jammen noen har lest posten din, for virker som de har fått beskjed om å øke avstand til foranliggende bil. Nå er bl.a. fotobilen endel lengre bak bilen den følger! ;)
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:53
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Foreløpig imponerer BYD bilene med lavt forbruk  :+1:

Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.
Jeg mener at ByD bilene det her er snakk om kjøres av duoen bak Finansavisen sin Podcast Mil etter mil. I en av podcastene forteller de med iver at de går All in i disse testene. I intervju i morges forteller de også om intern konkurranse her, og hvem som kommer lengst. Dette og flere eksempler viser at man strengt tatt bør rullere sjåfører hver gang man tar pause, for å utjevne evt forskjeller i kjørestil.
Ja, det ville ihvertfall fjernet noe av muligheten til å "jukse" med dette. Så må det og sies at jeg synes det er trist at noen velger å "bruke alle triks i boka" når de skal representere "hvermansen", som neppe driver slik sparekjøring.

Burde være slik at det måles avstand til forankjørende, og om du over tid ligger for nært, så får du tidsstraff, og melding om å øke avstanden.

En annen ting, kjør etter GPS-speed. Bruk en standard måleenhet som er kalibrert, og lik for alle biler/sjåfører, og krav om å ligge på fartsgrensen som er på stedet, på denne måleren. Da slipper man at noen biler tjene på stor differanse mellom bilens anviste hastighet, og den reelle hastigheten. Det gjør resultatene riktigere, så langt det lar seg gjøre.

Gode poeng! 👍
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:15
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:07Hvor stort er batteri i model 3 som deltar her ? Finner ikke det på NAF sine sider

Nå er vel ikke akkurat Tesla kjent for å levere spesifikke tall for slikt, så det kommer fort an på hvilke batterier de får tak i, og hvem som leverer de.

Akkurat dette at Tesla ikke åpent kommuniserer brutto/netto batteri til kunder er problematisk mtp wltp. Wltp-rekkevidde-estimatet baserer seg på forbruk i ca 46,5 km, i form av forbrukt strøm fra lader fra SOC v test avsluttet til 100%, og så estimering av rekkevidde basert på netto oppgitt kapasitet.
Musk juger om alt, så kan kanskje ikke utelukke at han juger om netto til wltp-testerne også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:30Musk juger om alt, så kan kanskje ikke utelukke at han juger om netto til wltp-testerne også?
Nææææ han juger ikke... han er bare litt lite presis og på fremdrifts vurderinger så kjører han etter Elon time prinsippene ;D

Blir nok bedre når han også blir kongen av Tiktok hi hi

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:30

Akkurat dette at Tesla ikke åpent kommuniserer brutto/netto batteri til kunder er problematisk mtp wltp. Wltp-rekkevidde-estimatet baserer seg på forbruk i ca 46,5 km, i form av forbrukt strøm fra lader fra SOC v test avsluttet til 100%, og så estimering av rekkevidde basert på netto oppgitt kapasitet.
Musk juger om alt, så kan kanskje ikke utelukke at han juger om netto til wltp-testerne også?
Begynner ikke du å bli litt lei av å spre eder og galle nærsagt overalt hvor du ser en sjanse for det, selv om det ikke er en åpenbar mulighet, som her?

Jeg vet ihvertfall at jeg er i ferd med å gå lei dette evig-gnålende Tesla/Musk-hatet ditt. På tide å se deg selv i speilet litt, for hvordan du opptrer og fremstår for oss andre. Hva med å prøve å være litt mer sympatisk, og ikke bare gå rett i "hat-modus" hele tiden?

M5C/IMNSHO
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Det hadde vært interessant om de hadde ladet bilene til 100 prosent etter at de "stopper" og loggført antall kWh ladet inn. Man vet jo at produsentene i en del tilfeller har ulike måter å beregne forbruket på. En slik lading til 100 prosent vil også bidra til et bedre bilde av reelt forbruk. Bakdelen er at de må tømme bilene et par timer ekstra i morgen før lade testen da (motorvei kjøring, så får forholdsvis raskt)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ToWalkOrDrive

Kan det være 87,75? WLTP rekkevidde er 70,2 mil, og WLTP forbruk er 1,25 mil per kWh, og en får 70,2 om en deler 87,75 på 1,25. Vet ikke om det er riktig metode. Virker litt for stort. Veldig stort.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.
Jeg mener at ByD bilene det her er snakk om kjøres av duoen bak Finansavisen sin Podcast Mil etter mil. I en av podcastene forteller de med iver at de går All in i disse testene. I intervju i morges forteller de også om intern konkurranse her, og hvem som kommer lengst. Dette og flere eksempler viser at man strengt tatt bør rullere sjåfører hver gang man tar pause, for å utjevne evt forskjeller i kjørestil.
Ja, det ville ihvertfall fjernet noe av muligheten til å "jukse" med dette. Så må det og sies at jeg synes det er trist at noen velger å "bruke alle triks i boka" når de skal representere "hvermansen", som neppe driver slik sparekjøring.

Burde være slik at det måles avstand til forankjørende, og om du over tid ligger for nært, så får du tidsstraff, og melding om å øke avstanden.

En annen ting, kjør etter GPS-speed. Bruk en standard måleenhet som er kalibrert, og lik for alle biler/sjåfører, og krav om å ligge på fartsgrensen som er på stedet, på denne måleren. Da slipper man at noen biler tjene på stor differanse mellom bilens anviste hastighet, og den reelle hastigheten. Det gjør resultatene riktigere, så langt det lar seg gjøre.

Nå var det mye klaging her, folkens. :) Jeg elsker at duoen fra Finansavisen er med, og de som lytter til Mil etter Mil er nok enige i at denne innbyrdes konkurransen nok først og fremst er fleip. Kan det være at det ser ut som de ligger nærmere hverandre enn de gjør fra fotobilen pga. perspektivet? Eller at farten på et tidspunkt var svært lav? Når det gjelder referansen til Kristoff, så må man ligge veldig nærme for å få noen særlig effekt av slipstreaming. Vi snakker centimeter sånn som det praktiseres i sykkelsporten. Selv om de faktisk i perioder når samme hastighet som gjennomsnittsfarten på denne testen. Det å ligge flere billengder bak såpestykket Model 3 i mellom 50 (ved Biri)-80 km/t gir nok ingen målbar fordel. Selv om jeg vet at mange er lei seg for at Teslaen ikke gjør det bedre.

Når det gjelder GPS-hastighet er jeg imidlertid enig. Det bør inn. Og så bør de kanskje rullere litt på rekkefølgen på bilene etter hvert stopp. Å rullere sjåfør er kanskje ikke så hensiktsmessig, da det tar tid å bli kjent med en bil og kunne kjøre den optimalt. Det er heller ikke så praksis, da folk har med seg endel personlig utstyr med på turen.

Synes NAF skal ha ros for at testen- og dekningen blir bedre for hvert år. Et eksempel som man kunne se godt i Xpengen til Benny, hvor det var en snor mellom forsetene hvor var montert et termometer for å forsøke å holde 21 grader i kupeen. Og så er det justeringen av ruta. Selv om noen av oss fremdeles ikke er fornøyd. Og livestreamen er jo helt konge.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:19

Tror jammen noen har lest posten din, for virker som de har fått beskjed om å øke avstand til foranliggende bil. Nå er bl.a. fotobilen endel lengre bak bilen den følger! ;)
Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:53

Gode poeng! 👍

Enig.
Ser ut som at Tesla-sjåføren kjører sympatistreik for Sverige. Holder hele tiden 6-7 sekunder avstand...

Daniel_0007

ev-database pleier å være ganske riktig så er nok 75 brukbar, er rundt det teslabjørn får og når han testa m3 hl.

https://ev-database.org/car/3034/Tesla-Model-3-Long-Range-RWD
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:39

Begynner ikke du å bli litt lei av å spre eder og galle nærsagt overalt hvor du ser en sjanse for det, selv om det ikke er en åpenbar mulighet, som her?

Jeg vet ihvertfall at jeg er i ferd med å gå lei dette evig-gnålende Tesla/Musk-hatet ditt. På tide å se deg selv i speilet litt, for hvordan du opptrer og fremstår for oss andre. Hva med å prøve å være litt mer sympatisk, og ikke bare gå rett i "hat-modus" hele tiden?

M5C/IMNSHO
Hva med å gå litt i seg selv og faktisk akseptere realitetene? Tåler du ikke den ubehagelige sannhet? Liker du å leve på en rosa sky, og se bort istedetfor å gjøre noe med problemene?
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:54
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:27Ja, det er imponerende tall. Men jeg begynner jo å lure på om sjåførene har fått en tusing ekstra for å konstant ligge 1,5 - 2 sekunder bak bilen foran, i slip streamen. Vanligvis blir en jo opplært til å holde ca 3 sekunders avstand. Fotobilen ligger bak BYD Sealion, og den ligger nesten som Alexander Kristoff på hjul... mens Model 3 ligger helt først i fri motvind.

Nå var det mye klaging her, folkens. :) Jeg elsker at duoen fra Finansavisen er med, og de som lytter til Mil etter Mil er nok enige i at denne innbyrdes konkurransen nok først og fremst er fleip. Kan det være at det ser ut som de ligger nærmere hverandre enn de gjør fra fotobilen pga. perspektivet? Eller at farten på et tidspunkt var svært lav? Når det gjelder referansen til Kristoff, så må man ligge veldig nærme for å få noen særlig effekt av slipstreaming. Vi snakker centimeter sånn som det praktiseres i sykkelsporten. Selv om de faktisk i perioder når samme hastighet som gjennomsnittsfarten på denne testen. Det å ligge flere billengder bak såpestykket Model 3 i mellom 50 (ved Biri)-80 km/t gir nok ingen målbar fordel. Selv om jeg vet at mange er lei seg for at Teslaen ikke gjør det bedre.

Når det gjelder GPS-hastighet er jeg imidlertid enig. Det bør inn. Og så bør de kanskje rullere litt på rekkefølgen på bilene etter hvert stopp. Å rullere sjåfør er kanskje ikke så hensiktsmessig, da det tar tid å bli kjent med en bil og kunne kjøre den optimalt. Det er heller ikke så praksis, da folk har med seg endel personlig utstyr med på turen.

Synes NAF skal ha ros for at testen- og dekningen blir bedre for hvert år. Et eksempel som man kunne se godt i Xpengen til Benny, hvor det var en snor mellom forsetene hvor var montert et termometer for å forsøke å holde 21 grader i kupeen. Og så er det justeringen av ruta. Selv om noen av oss fremdeles ikke er fornøyd. Og livestreamen er jo helt konge.

Uenig med det meste du skrev der:

Finansavisens folk er "click-bait" folk ja. De var jo hardt ute og mente ID4 er en drittbil, og mente verdien ville halvere seg over natten når neste VW kom. Kan ikke stole på det.

BYD Sealion ligger ikke bak Model 3. Den lå foran Fotobilen, langt bak i feltet, bak en ikke-såpe-bil. Model 3 ligger helt først.

Drag-effekten er eksponensiell med fart. Er riktig at du får mest effekt rett bak, men du reduserer luftmotstanden også et stykke bak, særlig når du kjører i tog. På elbil vil effekten være mye større på forbruket enn bensinbil, siden bensinbil uansett bruker masse.

Jeg så ikke bare på bilder da jeg anslo 1,5 til 2 sekunder for BYD Sealion. Jeg talte sekunder da de passerte stolper osv. i sving, hvor jeg kunne se både BYD Sealion og bilen foran BYD Sealion.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:51

Kan det være 87,75? WLTP rekkevidde er 70,2 mil, og WLTP forbruk er 1,25 mil per kWh, og en får 70,2 om en deler 87,75 på 1,25. Vet ikke om det er riktig metode. Virker litt for stort. Veldig stort.
altfor stort tror jeg. Mener å ha hørt 72-78ish tidligere.

elektro

Nå blir det spennende, kan Mercedes G-klasse slå BMW 5-serie? Det hadde vært litt av en skrell!
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 16:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:39

M5C/IMNSHO
Hva med å gå litt i seg selv og faktisk akseptere realitetene? Tåler du ikke den ubehagelige sannhet? Liker du å leve på en rosa sky, og se bort istedetfor å gjøre noe med problemene?
Hva slags "sannheter" mener du jeg ikke tåler å høre?

Nei, det er bare møkkaspredningen din som kommer stort sett ved hvert eneste innlegg du har, der du kan spy edder og galle i retning EM/Tesla. Man blir etterhvert ganske lei å lese, for det er så forutsigbart hva skal eder du kommer med, og det kommer bortimot hele tiden. Og du er veldig flink på å opprette tråder som tydeligvis har som mål å sette Tesla i et negativt lys. Så, jammen meg på tide at noen gidder å fortelle deg at det blir for mye. Så værsågod, her fikk du det av meg!

Jeg skrev jo at de (Tesla) ikke var så flink til å oppgi batterikapasitet på batteriene, noe jeg selvsagt synes er synd. Der er f.eks. Hyundai/Kia langt bedre, ved at du får info først og fremst om netto tilgjengelig kapasitet, men er ikke vanskelig å få frem info om brutto også, da de og oppgir dette. Slik mener jeg langt flere burde gjort.

Men du måtte jo selvsagt legge inn en "spekulasjon" på at de (EM/Tesla) faktisk bevist og med vilje juger. WLTP er noe som er målbart, og fort avsløres i tester om man ønsker. Tesla-bilene er blant de som relativt greit oppnår de tall de sier, i tester som gir nogenlunde de vilkår som passer med snittforbruk på de fleste elbiler.

Toyota har jo oppgitt WLTP-rekkevidde basert på at man må tømme batteriet langt forbi 0 % SoC, og selv da er det ikke nok fordi noe er stoppet der og i hva bilen er villig til å gi ut av energi fra batteriet. Det må vel kalles langt mere svindel, ihvertfall i mine øyne.

Eller som jeg selv oppdaget, Jaguar presenterte tydeligvis tall fra WLTP Urban-test-syklusen, som gjorde at stort sett ingen klarte å oppnå rekkevidden i praksis. Det kunne man tydelig lese ut at rekkeviddeindikatoren de hadde på hjemmesiden sin, som viste langt mer korrekt hva man kunne forvente Dette gjorde og en viss importør av noen Kina-merker, som fikk langt mere negativ oppmerksomhet for det, enn Jaguar fikk.

Både WLTP og EPA gir en viss mulighet for å tilpasse svaret man gir ut, men fremdeles innenfor hva testkriteriene sier, og hvordan man kommer frem til tallet. Noen gir et litt vel pessimistisk anslag som BMW og Audi/Porsche tydeligvis gjør, Tesla har vel vist seg å ikke være like konservativ, men fremdeles innenfor det som er helt greit oppnåelig.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA