Finnes det ladekabel for 2fas (2x16)

Startet av spaceman, mandag 30. desember 2024, klokken 12:49

« forrige - neste »

spaceman

2.gen e-golf (mulig andre også) kan lade på 2x16 ampere. Derfor hadde det vært ideelt for meg og hatt en ladekabel som støttet akkurat dette. Vet at man kan bruke 3x16 men da har en ledning ekstra i kabelen som er unødvendig for meg.  Finner ikke noen steder at en slik kabel selges. Noen som vet om den er og få kjøpt eller laget?  Vil en bil som Tesla godta å lade på en slik kabel og bruke 2 faser?

RJK

Sitat fra: spaceman på mandag 30. desember 2024, klokken 12:492.gen e-golf (mulig andre også) kan lade på 2x16 ampere. Derfor hadde det vært ideelt for meg og hatt en ladekabel som støttet akkurat dette. Vet at man kan bruke 3x16 men da har en ledning ekstra i kabelen som er unødvendig for meg.  Finner ikke noen steder at en slik kabel selges. Noen som vet om den er og få kjøpt eller laget?  Vil en bil som Tesla godta å lade på en slik kabel og bruke 2 faser?

Hva mener du skal være godt med det?

Kan garantere deg at den kabelen ville blitt dyrere fordi det ville blitt solgt i for små kvantum. Er tross alt bare Norge (og Albania) som sliter med IT/TT-nett, resten av verden (Europa ihvertfall) er på en versjon av TN-nett.

En annen ting er at 3dje leder går til nøytral, så mulig mangel på den lederen hadde gjort at det ikke virker, eller ihvertfall ikke som annet enn 1-fas ladekabel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

eGolf kan lades i åpen delta fra IT. Men, alle tre ledere benyttes i kabelen.

Kabel med to ledere (pluss PE, jord) er enfase kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

#3
Sitat fra: TB på mandag 30. desember 2024, klokken 13:26eGolf kan lades i åpen delta fra IT. Men, alle tre ledere benyttes i kabelen.

Kabel med to ledere (pluss PE, jord) er enfase kabel.
Ja, men jeg tenkte på at 3-fase har 5 ledere, en for hver fase, nøytral og jord, så det han ber om er vel en med 4 kabler, altså 2 faser+nøytral+jord. ;)

EDIT: 5-leder med nøytral benyttes der man og vil kunne ha 400V, noe det ikke er støtte for i IT, som da er 1-fase med 3 ledere ved jordet tilkobling, og 3-fase med 4 ledere, om jeg forstod dette helt rett! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på mandag 30. desember 2024, klokken 13:45
Sitat fra: TB på mandag 30. desember 2024, klokken 13:26eGolf kan lades i åpen delta fra IT. Men, alle tre ledere benyttes i kabelen.

Kabel med to ledere (pluss PE, jord) er enfase kabel.
Ja, men jeg tenkte på at 3-fase har 5 ledere, en for hver fase, nøytral og jord, så det han ber om er vel en med 4 kabler, altså 2 faser+nøytral+jord. ;)

EDIT: 5-leder med nøytral benyttes der man og vil kunne ha 400V, noe det ikke er støtte for i IT, som da er 1-fase med 3 ledere ved jordet tilkobling, og 3-fase med 4 ledere, om jeg forstod dette helt rett! ;)
Sant nok er fire ledere er nok til trefase IT.

Men, som nevnt i tidligere innlegg er bruksområdet smalt, kabelen må trolig lages selv. En standard kabel med 5 ledere er rimeligere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Tror nok TS misforstår litt når man snakker om to-fas. To-fas IT krever jo akkurat like mange ledere som tre-fas IT.

Men som @TB skriver, ikke mange IT spesifikke kabler å få tak i, og ville blitt dyrere for å spare vekt og volum av en leder. Kanskje 10% reduksjon i volum og vekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spaceman

Ja tanken var å ha en ladekabel som kunne brukte 2 faser på TN-nett. Ville spart vekt og tykkelse på kabelen og fått samme effekt for min del. Har også lest et innlegg her inne om en som hadde I3 og ikke fikk justert hastighet verken på boks eller bil, en slik kabel ville gitt han flere muligheter. Hvis kabelen ikke finnes, er det da et sted jeg kan få noen til å lage en slik kabel som er godkjent for bruk? Har også en Tesla så hadde vært interresant og sett om den ville godta og lade på 2 faser på TN-nett.

RJK

Disse har ihvertfall tidligere laget kabler på bestilling, men jeg er usikker på om de får laget det med en 4-leders kabel, eller om de må bruke 5-leders, og bare la være å bruke den siste lederen.

Uansett, koster jo ikke noe å høre, og de kan og gi deg klart svar på om dette vil virke i det hele tatt, slik som flere her har antydet og fortalt at det IKKE vil gjøre. Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.

https://www.elbilhjelpen.no
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:17Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.
Nå må du skille mellom delta (tre-fas IT) og åpen-delta (såkalt to-fas IT). 2,5 fas vet jeg ikke hvor du har i fra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:40
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:17Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.
Nå må du skille mellom delta (tre-fas IT) og åpen-delta (såkalt to-fas IT). 2,5 fas vet jeg ikke hvor du har i fra.
2,5-fas var bare en lett "omskriving" av at man på 3-fas IT ikke får effekt på en lederx3, men mer i størrelses-orden 1x2,5, da to ledere gir "full pupp", og siste som blir brukt til å gi falsk nøytral, gir ca halv effekt, slik jeg har lest beregninger før. 

Det er altså ikke en korrekt teknisk beskrivelse, men en humoristisk tvist i skrivemåte for effekten man kan forvente ut. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#10
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:56
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:40
Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:17Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.
Nå må du skille mellom delta (tre-fas IT) og åpen-delta (såkalt to-fas IT). 2,5 fas vet jeg ikke hvor du har i fra.
2,5-fas var bare en lett "omskriving" av at man på 3-fas IT ikke får effekt på en lederx3, men mer i størrelses-orden 1x2,5, da to ledere gir "full pupp", og siste som blir brukt til å gi falsk nøytral, gir ca halv effekt, slik jeg har lest beregninger før.

Det er altså ikke en korrekt teknisk beskrivelse, men en humoristisk tvist i skrivemåte for effekten man kan forvente ut. ;)
Tre-fas it gir 73% høyere effekt en en-fas, to-fas kun 18% høyere men fordeler strømtrekket litt bedre på faselederne.

Ellers så kan man ikke snakke om effekt (vel, ett visst tap da men) og ledere, det er strøm som går gjennom lederne. Sammen med potensialforskjellen (spenningen) mellom de får man effekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ulvis

#11
Sidan vi er i gang med open delta diskusjonen igjen og trådstarter har nemnt "2x16" så synest eg det er på sin plass å opplyse om at det ikkje er tilstrekkelig med ein 3 x 16A kurs for dette.
28 ampere trengst for faseleiar som er felles for dei to, i praksis altså ein 3 x 32A kurs både med IT nett og TN nett.
Med TN nett er det N leder som får denne resultantstrømmen, og 4 polt sikring vil legge ut om denne er for 16A.
(Trådstarter nemner TN nett)


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

edyrli

Jeg har Seat mii og legger merke til at golf lader likt hjemme hos meg. Dvs:
L1-N 16A
L2-N 16A


2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Ulvis

Sitat fra: edyrli på tirsdag 31. desember 2024, klokken 19:30Jeg har Seat mii og legger merke til at golf lader likt hjemme hos meg. Dvs:
L1-N 16A
L2-N 16A



Er det på ein 3 x 16A kurs?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

edyrli

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 31. desember 2024, klokken 21:00
Sitat fra: edyrli på tirsdag 31. desember 2024, klokken 19:30Jeg har Seat mii og legger merke til at golf lader likt hjemme hos meg. Dvs:
L1-N 16A
L2-N 16A



Er det på ein 3 x 16A kurs?

Ja TN nett. Jeg har 3x32A + N
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA