Hovedmeny

Ladeeffektivitet gammel type

Startet av Martinschei, søndag 29. desember 2024, klokken 15:36

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:37Kan det tenkes at bilen din også driver med denne oppvarmingen av batteriet når den blir satt til saktelading?
Trådstarter har 39kWh 2021 Kona.
Slik jeg har oppfattet var det bare i svært lave temperaturer batteriet ble varmet på 2018-2023 modellene?
Bare noen for å ganger jeg observerte varmen var aktiv, typisk ved passering av fjelloverganger.

2024 modellen har varme av batteriet, den forstår jeg kan aktivere seg selv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Martinschei

Sitat fra: TB på tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:41
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:37Kan det tenkes at bilen din også driver med denne oppvarmingen av batteriet når den blir satt til saktelading?
Trådstarter har 39kWh 2021 Kona.
Slik jeg har oppfattet var det bare i svært lave temperaturer batteriet ble varmet på 2018-2023 modellene?
Bare noen for å ganger jeg observerte varmen var aktiv, typisk ved passering av fjelloverganger.

2024 modellen har varme av batteriet, den forstår jeg kan aktivere seg selv.

Batteriet kan nok ha vært rundt -10 ved  siste ladeøkt. Det var etter at bilen hadde stått i ro i flere dager og været var -14 til -5.

Hvis det er tilfelle at bilen varmer batteriet ved saktelading 4kW så hadde det vært fint å kunne skru dette av eller minimere det.

automat

Hvorfor ønsker du å deaktivere batterivarme? Et batteri som er for kaldt tar ikke imot lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Martinschei

Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 16:19Hvorfor ønsker du å deaktivere batterivarme? Et batteri som er for kaldt tar ikke imot lading.

Ønsker mest mulig effektiv lading for å bruke mindre strøm. Jeg ønsker å kunne skru av denne varmen og heller aktivere den når det eventuelt trengs.

Martinschei

Ønsker forsåvidt også å finne ut hva bilen gjør under ulike forhold slik at jeg ikke plutselig har for lite rekkevidde fordi jeg har forutsatt at batteriet lades fortere enn det faktisk gjør

automat

Bilens BMS beskytter batteriet fra å bli ødelagt når det er kaldt. Det er derfor ladehastigheten reduseres i kulde, og når batteriet er kaldt nok vil ladingen stoppe helt. Batterivarmeren er der for at man skal oppnå mer normal ladehastighet, eller i ytterste konsekvens få ladet i det heletatt.

Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 16:19Hvorfor ønsker du å deaktivere batterivarme? Et batteri som er for kaldt tar ikke imot lading.
Jeg er på min 10. elbil nå, hvor siste tilskudd er 2024 Kona. Den gjør akkurat det samme, varmer opp batteriet på saktelading, som medfører at batteriet tappes og rekkevidden går ned de første 45-50 min selv på 16A ladestrøm.
Dette medfører at små top-ups, feks lading mens en handler, komme hjem-lade en times tid-kjøre videre ol fort blir meningsløst.
Nattlading når strømmen er billigst medfører også at batteriet forbruker 4-5 kwt på å varmes før det lades, for så å kjøles ned igjen i timene frem til bruk. Altså ingen fordel av varmt batteri ved oppstart.
Ingen av de andre elbilene mine har holdt på sånn, og selv i 20 kalde har batteriene hatt stigende soc og økende rekkevidde fra første stund.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Bilens BMS beskytter batteriet fra å bli ødelagt når det er kaldt. Det er derfor ladehastigheten reduseres i kulde, og når batteriet er kaldt nok vil ladingen stoppe helt. Batterivarmeren er der for at man skal oppnå mer normal ladehastighet, eller i ytterste konsekvens få ladet i det heletatt.

Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Dersom et iskaldt batteri kan ta imot en ladeeffekt på, la oss si 15-20-30 kW på hurtiglader ved ladestart, så skulle det vel fint kunne ta imot 3-4 kW ladeeffekt hjemme?
Elbil er best.

Martinschei

Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
Godt argument.
Kanskje det er en løsning å programmere inn én times lading? Da vil/bør jo bilens bms vite(?)
Jeg skal prøve det når jeg får anl.
Elbil er best.

automat

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:46
Jeg er på min 10. elbil nå, hvor siste tilskudd er 2024 Kona. Den gjør akkurat det samme, varmer opp batteriet på saktelading, som medfører at batteriet tappes og rekkevidden går ned de første 45-50 min selv på 16A ladestrøm.
Dette medfører at små top-ups, feks lading mens en handler, komme hjem-lade en times tid-kjøre videre ol fort blir meningsløst.
Nattlading når strømmen er billigst medfører også at batteriet forbruker 4-5 kwt på å varmes før det lades, for så å kjøles ned igjen i timene frem til bruk. Altså ingen fordel av varmt batteri ved oppstart.
Ingen av de andre elbilene mine har holdt på sånn, og selv i 20 kalde har batteriene hatt stigende soc og økende rekkevidde fra første stund.
Nå kjenner ikke jeg Kona, og det kan godt hende bilen har svakheter i design av batterivarme, spesielt med tanke på effektivitet. Men hvis valget står mellom  ikke få ladet i det heletatt fordi batteriet er for kaldt, og litt lite effektiv lading, så velger jeg helt klart det siste.

Tidlig i min Tesla-karriere opplevde jeg å ikke klare å lade på kaldt batteri, tross batterivarme. Effekten jeg fikk fra en vanlig stikkontakt var ikke nok til at batterivarmeren klarte å varme batteriet nok. Jeg måtte starte forvarming av bilen, slik at at batterivarmen kunne kjøre på full effekt, ved å kannibalisere batteriet. Da fikk jeg selvfølgelig full kupevarme i tillegg. Å tappe batteriet ved å bruke 6 + 6 kW på varme gjorde vondt, når jeg egentlig ønsket å tilføre batteriet energi. Og jeg måtte gjøre det i flere runder, for selv om batterivarmen slo inn underveis, så klarte ikke bilen å opprettholde høy nok temperatur i batteriet, uten kannibalisering.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:51
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Bilens BMS beskytter batteriet fra å bli ødelagt når det er kaldt. Det er derfor ladehastigheten reduseres i kulde, og når batteriet er kaldt nok vil ladingen stoppe helt. Batterivarmeren er der for at man skal oppnå mer normal ladehastighet, eller i ytterste konsekvens få ladet i det heletatt.

Dersom et iskaldt batteri kan ta imot en ladeeffekt på, la oss si 15-20-30 kW på hurtiglader ved ladestart, så skulle det vel fint kunne ta imot 3-4 kW ladeeffekt hjemme?

Er batteriet iskaldt når det det kan ta i mot 15-20-30kW? Man har jo normalt ikke parkert i flere døgn i kulda rett ved siden av en hurtiglader. Selv en kort kjøretur vil starte prosessen med å varme batteriet fra bunnfrosset. Og batterivarmeren vil også ta av disse 15-20-30 kilowattene.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56

Selvfølgelig en ulempe at klattlading fungerer dårlig.

Du antok at batteriet hadde -10 grader. Li-ion-batterier tar ikke særlig med lading når de er under null.
https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2025, klokken 10:34
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:51

Er batteriet iskaldt når det det kan ta i mot 15-20-30kW? Man har jo normalt ikke parkert i flere døgn i kulda rett ved siden av en hurtiglader. Selv en kort kjøretur vil starte prosessen med å varme batteriet fra bunnfrosset. Og batterivarmeren vil også ta av disse 15-20-30 kilowattene.
Ioniqene mine fra 2019 og 2021 gjør det, Ioniq 5'n gjorde det, Kona'n fra 2020 gjorde det, og de andre jeg har hatt. LFP-batterier sliter nok. Tror du er en smule optimistisk om hvor fort et batteri varmes opp av å kjøre. Hvorfor tror du muligheten til å aktivt forvarme batteriet har oppstått? Jeg har 1,8 km til hurtiglader og har prøvd (bare for egne undersøkelser) ved rundt 20 kuldegrader.
I denne tråden handler det om stor sløsing med strøm allerede ved 4-6 plussgrader på saktelading.
Om en elbil ikke klarer å ta imot 3-4 kW ved 6 plussgrader, som nye min nye Kona, men er ubetinget avhengig av å oppvarmes først før oppladningen av batteriet i det hele tatt starter, da er det ikke annet enn komisk.
Elbil er best.

automat

Husk at det er batteritemperaturen, ikke utetemperaturen, som er avgjørende her. Det kan ta veldig mange timer før batteriet når utetemperatur i en parkert bil. Det gjelder både når man parkerer en gjennomvarm bil i kulda, og ved væromslag til mildvær.

Jo kaldere et batteri er, jo større indre motstand har det. Og jo større indre motstand, jo raskere går egenoppvarmingen. Et batteri vil derfor gå raskere fra -20 til -10 enn de gjør fra -10 til 0, ved samme effektuttak.

Generelt lader li-ion-batterier dårlig under null. Og så er det selvfølgelig variasjoner avhengig av batterikjemi. Batteriet i første gen Ioniq er så proppfullt av kobolt at det lader bra nesten uansett. Dessuten er det lite, slik at det varmes opp raskt.

Mitt hovedpoeng er at batterivarme er av det gode, også ved saktelading. Selv om det kan ha enkelte ulemper, særlig hvis løsningen er dårlig designet. Alternativer kan være at man ikke får ladet i det heletatt.

Så lar jeg spørsmålet om hvor mye effekt man har klart å hurtiglade med i forskjellige situasjoner ligge for min del. Her er det for mange ukjente faktorer.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA