Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Temperaturøkning i kupéen ved forvarming

Startet av Harlex, torsdag 17. januar 2013, klokken 15:13

« forrige - neste »

Harlex

Registrerer at det debatteres rundt batterigarantier her...Det som jeg synes er mer interessant er hva jeg må ut med den gangen batteriet MÅ byttes. Hvis batteriet ryker etter 4 år og jeg må ut med 10 000,- så er forsåvidt det helt greit for meg..... Men slik er det jo ikke nå... Noen steder leser jeg 200 000,- for et nytt batteri andre steder 90 000,- forhåndsbetalt... Synes begge tallene virker deprimerende.... 200 000,- er grisedyrt og 90 000,- 8 år på forskudd virker lite interessant. De som mener de har greie på det sier at batteriforskningen er i en enorm utvikling. Jeg har hørt at det hevdes at man får et nytt batteri som er mye bedre enn dagens for under halve prisen om noen år. Hvis salget av Tesla fortsetter å holde seg/stige vil vel det være et såpass stort marked for batterier om en 8 til 10 år at man kan forvente at det blir konkurranse? Da lurer jeg på om å betale 90 000,-  for noe man får om 8 år kan være en god investering?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

I USA kan du forhåndsbetale 12.000USD for 85kWh bytte etter 8 år. Omregnet i NOK er dette ca 67.000,-.
Men så får vi selvfølgelig ikke US pris på batteriet. Usikker på om batteri kjøpt sammen med bilen når den er ny blir mva belagt ettersom elbiler slipper mva, men må vi betale mva ville jeg tatt utgangspunkt i 12.000USD x valutakurs på 6 X mva 1,25= 90.000,-.

Batteriprisen 8 år frem i tid tror jeg de færreste her på forumet er i stand til å anslå nøyaktig. McKinsey har gjort en vurdering, og anslår ca $200 per kWh i år 2020. Det skulle med valutakurs 6 + mva innebære en batterikostnad på ca 127.000 i 2020 mot dagens pris på ca 320.000 med samme kalkyle.

Jeg kommer antakelig til å droppe batterikjøp fordi jeg forventer en god utvikling mtp pris/kapasitet i batterier. Jeg tror ikke nødvendigvis li-ion batterier vil være det man benytter om 8 år, men det blir et veddemål fra min side om jeg beholder bilen i 10-15 år. Med mitt bruksmønster er jeg ikke bekymret for at batteriet skal være utslitt om 10 år (ca 20.000km per år).

Du må nok dessverre ta innover deg realitetene :) Et batteriskifte om 4 år til 10.000,- kan jeg aldri tenke meg at vil skje. Det som derimot kan skje om noen år er at andre enn Tesla tilbyr batteriskifte/batterireparasjon, ettersom Tesla har gått for standard 18650 celler. Med det volumet vi kommer til å se av Model S blir det sikkert et marked for brukte batterier/batterier fra kondemnerte karosseri.

http://www.mckinseyquarterly.com/Battery_technology_charges_ahead_2997
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 31. desember 2012, klokken 17:19
Registrerer at det debatteres rundt batterigarantier her...Det som jeg synes er mer interessant er hva jeg må ut med den gangen batteriet MÅ byttes. Hvis batteriet ryker etter 4 år og jeg må ut med 10 000,- så er forsåvidt det helt greit for meg..... Men slik er det jo ikke nå... Noen steder leser jeg 200 000,- for et nytt batteri andre steder 90 000,- forhåndsbetalt... Synes begge tallene virker deprimerende.... 200 000,- er grisedyrt og 90 000,- 8 år på forskudd virker lite interessant. De som mener de har greie på det sier at batteriforskningen er i en enorm utvikling. Jeg har hørt at det hevdes at man får et nytt batteri som er mye bedre enn dagens for under halve prisen om noen år. Hvis salget av Tesla fortsetter å holde seg/stige vil vel det være et såpass stort marked for batterier om en 8 til 10 år at man kan forvente at det blir konkurranse? Da lurer jeg på om å betale 90 000,-  for noe man får om 8 år kan være en god investering?

90.000 kroner nå er ikke en investering, det er en forsikring. Sannsynligvis kommer man dyrere ut ved p gjøre det på denne måten, akkurat som med all annen forsikring. Det er et tilbud til den som vil ha kontroll på alle kostnadene på forhånd.

Personlig forventer jeg at batteriet varer vesentlig lengre enn 8 år og kommer ikke til å kjøpe noe på forhånd. Sannsynligvis selger jeg bilen med fullt bruktbart originalbatteri og bekymrer meg derfor ikke for byttekostnaden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 18:03
90.000 kroner nå er ikke en investering, det er en forsikring. Sannsynligvis kommer man dyrere ut ved p gjøre det på denne måten, akkurat som med all annen forsikring. Det er et tilbud til den som vil ha kontroll på alle kostnadene på forhånd.

Personlig forventer jeg at batteriet varer vesentlig lengre enn 8 år og kommer ikke til å kjøpe noe på forhånd. Sannsynligvis selger jeg bilen med fullt bruktbart originalbatteri og bekymrer meg derfor ikke for byttekostnaden.
Etter hvor mange år og med hvor mange km totalt kjørt planlegger du å selge?

Hvilke forutsetninger regner du med:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag?
- enkelte eller alle falt bort?
- med vilken virkning på bruktbil- og nybilpris?

De to ytterpunktene er:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag
- alt bortfallt

I første tilfellet må du regne med minst samme relative avskrivning som for vilken som helst bil.
jfr artikkel i dagens Dagblad hvor det koster totalt omtrent det samme å kjøpe ny bil og beholde i 3 år som å kjøpe 3 år gammel og beholde i 3 år. Dette forholdet kommer høyst sannsynlig til å endre seg til fordel for ny bil siden all elektronikken i dagens biler  minimaliserer hva hobbymekanikeren kan gjøre selv på en bil for å slippe billig fra reparasjonene.

I det andre blir det meget lav eller ingen avskriving på bilen du selger, men desto høyere nybilpris og høyere finansieringbehov.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 18:58
Hvilke forutsetninger regner du med:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag?
- enkelte eller alle falt bort?
- med vilken virkning på bruktbil- og nybilpris?

De to ytterpunktene er:
- samme subsidiering/særfordeler som i dag
- alt bortfallt

I første tilfellet må du regne med minst samme relative avskrivning som for vilken som helst bil.
jfr artikkel i dagens Dagblad hvor det koster totalt omtrent det samme å kjøpe ny bil og beholde i 3 år som å kjøpe 3 år gammel og beholde i 3 år. Dette forholdet kommer høyst sannsynlig til å endre seg til fordel for ny bil siden all elektronikken i dagens biler  minimaliserer hva hobbymekanikeren kan gjøre selv på en bil for å slippe billig fra reparasjonene.

I det andre blir det meget lav eller ingen avskriving på bilen du selger, men desto høyere nybilpris og høyere finansieringbehov.

Den eneste særfordelen som er virkelig viktig for meg er fravær av engangsavgift. Denne ville i dag mer enn doblet prisen på Model S P85. Kollektivfelt har vi ikke her, bompenger utgjør maks 2000,- i året, parkere gjør jeg stort sett gratis uansett. Merverdiavgift regner jeg garantert med at kommer, men fallende pris på bilene bør noenlunde kompensere det.

Så:
Uten andre avgifter enn moms antar jeg at jeg bytter ca. når jeg har nedbetalt lånet, etter 8 år (om jeg ikke betaler ekstra da). 7-8 år er uansett den tiden jeg normalt beholder biler, og med utvidet garanti til 8 år med 8 års forhåndsbetalt service virker det gunstig å bytte et halvår før garantien går ut og med én gjenstående forhåndsbetalt service. Jeg tror det virker tryggere for kjøper med litt garanti og service igjen på bilen.

Etter 7-8 år bør restverdien være ganske grei om batteriet fortsatt er i god form. Aluminiumskarosseri og elektrisk drivlinje gjør at resten av bilen bør være i godt stand. Det som evt. kan krølle på sikt er leamikk som dørhåndtakene, bakluka og luftfjæringen. Men ved salg etter 7,5 år skal dette garantert være i orden på salgstidspunktet siden jeg nok kjøper den utvidede garantien.

Om det derimot blir full engangsagift og prisen passerer millionen for en ny er det ikke urealistisk at jeg beholder den mye lengre. Da blir det mer lønnsomt å betale for reparasjoner fremfor å fylle statskassen med hk-avgift. I så fall vil jeg budsjettere med et batteribytte på sikt. Ett bytte bør holde i bilens levetid.

Leafen kan det godt hende vi bytter tidligere, jeg er ikke like overbevist om holdbarheten der på lengre sikt. Hverken på batteri, rust eller interiør (spesielt gulvteppet ser lite slitesterkt ut). Så om Tesla kommer med GenIII til en startpris på f.eks 300k om 3-4 år vil jeg tro vi kjøper en slikt også. Jeg kommer ihvertfall til å reservere en for sikkerhets skyld, når det går ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 19:32
Så om Tesla kommer med GenIII til en startpris på f.eks 300k om 3-4 år vil jeg tro vi kjøper en slikt også. Jeg kommer ihvertfall til å reservere en for sikkerhets skyld, når det går ;)
Madre mia!
Du er optimistisk. Jeg tror genIII blir dyrere enn dagens pris. Men da har TM sikkert fått opp produksjonsvolumet og enten gått fra bestillingssystemet til kjøp rett fra showroom eller ingen ventetid fra bestilling til bilen går i produksjon.

Men skulle prisen gå ned fra 500 til 300K, må nødvendigvis bruktprisen på den du kjøper nå falle tilsvarende.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 19:32
Så om Tesla kommer med GenIII til en startpris på f.eks 300k om 3-4 år vil jeg tro vi kjøper en slikt også. Jeg kommer ihvertfall til å reservere en for sikkerhets skyld, når det går ;)
Madre mia!
Du er optimistisk. Jeg tror genIII blir dyrere enn dagens pris. Men da har TM sikkert fått opp produksjonsvolumet og enten gått fra bestillingssystemet til kjøp rett fra showroom eller ingen ventetid fra bestilling til bilen går i produksjon.

Men skulle prisen gå ned fra 500 til 300K, må nødvendigvis bruktprisen på den du kjøper nå falle tilsvarende.

GenIII skal jo liksom være en rimeligere, mindre bil da. Jeg forutsetter at den leveres med en mindrre batteripakke enn 60kWh. Model S 40kWh ville kostet ca. 385k i Norge så 300k for en mindre bil med like stor batteripakke ser jeg ikke som urealistisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 21:45
GenIII skal jo liksom være en rimeligere, mindre bil da. Jeg forutsetter at den leveres med en mindrre batteripakke enn 60kWh. Model S 40kWh ville kostet ca. 385k i Norge så 300k for en mindre bil med like stor batteripakke ser jeg ikke som urealistisk.
SORRY,
misforsto, trodde GenIII betydde tredje generasjon av nåværende S. Men vil du bli komfortabel med å skifte fra 480 til 300 (????) rekkevidde? Mindre bil derimot, er sikkert mer praktisk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

#8
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 23:13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 21:45
GenIII skal jo liksom være en rimeligere, mindre bil da. Jeg forutsetter at den leveres med en mindrre batteripakke enn 60kWh. Model S 40kWh ville kostet ca. 385k i Norge så 300k for en mindre bil med like stor batteripakke ser jeg ikke som urealistisk.
SORRY,
misforsto, trodde GenIII betydde tredje generasjon av nåværende S. Men vil du bli komfortabel med å skifte fra 480 til 300 (????) rekkevidde? Mindre bil derimot, er sikkert mer praktisk.

Du misforstår igjen;)
Det er Leafen som evt. byttes i en GenIII (som konebil). S'en skal jeg beholde selv ;)
Dermed klarer vi oss også med det minste batterialternativet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

satheesh.net

Nå som prisen for ny batteripakke for Nissan Leaf er offentliggjort (helt akseptabel pris spør du meg), kanskje vi får se litt menneskelige priser fra Tesla også? ::)

Offisiell pris på batteripakken i Nissan Leaf
http://www.dinside.no/929402/offisiell-pris-paa-batteripakken-i-nissan-leaf

"Batteripakken i Nissan Leaf har nå fått en offisiell prislapp. I USA koster den netto 34.000 kroner - før montering. "

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA