Hovedmeny

Ny frontrute med varme

Startet av TheNicelander, fredag 27. desember 2024, klokken 15:08

« forrige - neste »

TheNicelander

Har en Y uten varme i frontruten. Kom på banen litt etter jeg fikk min. 

Nå er det en sprekk i ruta, og må få den byttet på nyåret.

Er det mulig å få varmetråder i den nye ruten?

Er det noen som har forsøkt å få til en oppgradering mht dette?

TeslaMYQS

Tviler på man kan få det, men det hadde vært deilig.

What-a-watt

SitatHar en Y uten varme i frontruten. Kom på banen litt etter jeg fikk min.
På S så er det bare et 4-5 cm. felt nederst på frontruten og området ved kamera som er oppvarmet. Finnes det oppvarmet frontrute på TMY lik noen VAG-biler som har varmetråder over hele vinduet?

Handyman

Tror ikke Tesla har fullt oppvarmet rute.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Nei, kan ikke huske å ha lest noe om det. Og trodde alle Y hadde oppvarmet felt nederst på ruten også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

De "usynlige" varmetrådene på VAG-biler er absolutt synlige. Men ikke til sjenanse, og veldig effektive. Synes også at defrosteren på Tesla er bra, og spesielt blir det å "forsvinne som dugg for solen" en riktig beskrivelse. Men synes kanskje det dugger vel mye og ofte på min Teslas frontrute....

ps. Gidder sjelden å bruke garasjen i låven 50 meter unna.....

Orbit

Sitat fra: What-a-watt på søndag 29. desember 2024, klokken 10:54De "usynlige" varmetrådene på VAG-biler er absolutt synlige. Men ikke til sjenanse, og veldig effektive.
Sjenansen kan variere mye med synet til hver enkelt. For meg er disse trådene  i fokus selv når jeg ser langt fremover, og veldig forstyrrende. Jeg ville personlig valg bort dette dersom jeg hadde valget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlaM

På I-Pace er det også ganske synlig i tunneler bl.a. Tror nok jeg ikke hadde valgt det hvis jeg kunne, kanskje hvis jeg parkerte utendørs på et sted med mye frost. De få gangene jeg ikke står i garasje så gjør grundig forvarming susen. Har et par steinsprut som jeg har fått reparert, de kunne kanskje ha brutt kretsen og medført frontrutebytte. Det er noe jeg helst vil unngå, fordi det er en risk for dårlig tilpasning og følgefeil som støy og vannlekk.
'21 3LR

Stjerneglis

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. desember 2024, klokken 10:33Nei, kan ikke huske å ha lest noe om det. Og trodde alle Y hadde oppvarmet felt nederst på ruten også.

TMY har oppvarming ved kameraet øverst samt ved viskerparkeringen. Det siste kom vel i 2022 eller noe sånt.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 29. desember 2024, klokken 14:15
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. desember 2024, klokken 10:33Nei, kan ikke huske å ha lest noe om det. Og trodde alle Y hadde oppvarmet felt nederst på ruten også.

TMY har oppvarming ved kameraet øverst samt ved viskerparkeringen. Det siste kom vel i 2022 eller noe sånt.
Ja bare varme helt øverst. Og det er litt dumt at ikke Tesla klarer å levere noe som andre biler i samme segment leverer. Hvertfall varme nede og i kjøre sikt sonen

Handyman

Nå skriver jo Stjerneglis at det er varme nederst.

TheNicelander

Min Y har ikke oppvarming, men kort etter jeg fikk den kom det en oppdatering hvor det er varme i viskersonen.

På min Y har viskerne en lei tendens til å ise, og fryse fast.

Det er denne oppvarming i ruten jeg gjerne ville ha fått inn nå.

Handyman

OK, i det første innlegget ditt så trodde nok flere at du ønsket oppvarmet frontrute, og ikke bare varme ved viskerne.
Hvis HW ligger klart, så burde det være en smal sak for Tesla, men det er ikke sikkert de vil gjøre det likevel. Spør dem i appen.

RJK

Sitat fra: TheNicelander på søndag 29. desember 2024, klokken 14:27Min Y har ikke oppvarming, men kort etter jeg fikk den kom det en oppdatering hvor det er varme i viskersonen.

På min Y har viskerne en lei tendens til å ise, og fryse fast.

Det er denne oppvarming i ruten jeg gjerne ville ha fått inn nå.
Nå antar jeg at det er noen fysiske kontakter som skal forbinde disse varmetrådene, som du nok mangler gitt at bilen er fra før dette kom.

Det vil altså tilsi at du må lagt til dette også, før det eventuelt vil virke. Hvor vanskelig og hvor dyrt den "operasjonen" blir, har jeg ingen formening om.

Men antar du helst bør få dratt ruta og denne elektronikken ut fra en kondemnert bil, for at det ikke skal gjøre for stort innhogg i lommeboken. Og at du selv er i stand til å få lagt opp så mye son mulig i forkant, før du ev. drar inn en av disse glass-verkstedene for å utføre selve skiftet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Varmestripen nederst på frontruta har Tesla hatt siden tidenes morgen på S/X. Ikke så effektivt at jeg ville ha spandert tusener på å installere. Hvis det iser såpass mye at viskerne sitter fast, er jo hele ruten også nediset. Så da blir det å skrape åkkesom. IMO!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA