Hovedmeny

Bruktbiltest ID.4

Startet av vinterdekk, torsdag 26. desember 2024, klokken 13:57

« forrige - neste »

vinterdekk

God dansk oppsummering om noen tenker å kjøpe en brukt ID.4.

https://youtu.be/oncns6j2PVU

Noen ting som blir nevnt i videoen:

• Hjuloppheng foran har en slitedel som må byttes om man hører lyder.
  • Noen biler får problemer med batterimoduler, men disse kan ofte byttes rimelig med brukte moduler fra vrakede biler. Litt avhengig av hvor modent service markedet er der man bor, antar jeg.
  • Slitasje på innsiden av bakdekk forekommer. Lurt å tenke igjennom om man ønsker store felger. Rimeligere å spandere dekk til 19 tommer. Hadde problemer med dette på forrige ID.4, andre opplever lite eller ingen antydning til feilslitasje.
  • Noen biler har hatt feil på dørhåndtak. Tror ikke dette er vanlig på nyere årsmodeller.
  • God rustbeskyttelse ift. konkurrentene - samt ordentlige skjermer i hjulbuene uten mye hulrom.
  • Ikke noen klar vinner mellom en brukt ID.4 og en brukt Tesla, i følge programlederne. De har ulike styrker og svakheter.

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Bare legg til at i Noege er det en recall slik at de som opplever svikt i batterimodul får byttet dette. VW/Møller er ikke så transparente, og mitt inntrykk er at det er vanskelig å få dokumentert problemet. Jeg mistenker at de som får lav hurtigladefart, selv med varmt batteri, kombinert med dårlig rekkevidde, har det problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

De fleste biler, altså ikke bruktimport og/eller veldig høy km får jo alt dette dekket på garanti. Altså, ingen kostnad utenom å få bilen til og fra verksted.
Ellers så er jo det positivt å se at bilen er godt rustbeskyttet fra fabrikk, men tar det litt med en klype salt 😉. Kunne tenkt meg å sett en tilsvarende test av en bil som har gått på utsatte områder med salt i Norge. De eldste id4 begynner å nærme seg 4 år og man kan danne seg et brukbart inntrykk hvordan bilen vil holde seg rustmessig.
De lenkestagene i forstilling ble jeg fortalt av Møller at det var en annen produsent nå enn når bilen min (2021 mod) ble produsert, så regner med de er mer holdbar. Tror jeg byttet begge mine lenkestag før bilen var gått 35k km og det er kriminelt dårlig kvalitet!
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA