Første elbil - eTron

Startet av Norseman, onsdag 25. desember 2024, klokken 18:05

« forrige - neste »

Norseman

God jul, godtfolk!  :) Vurderer å bytte ut dieselbilen (X5) med en eTron 50/55. Det er ganske mange på markedet til 350-400K, ser på biler som har minst 1 år igjen på nybilgaranti - å helst under 100K på telleren. Planen å ta en garantiutløpstest via NAF, for så å kjøpe en utvidet motor/drivlinjegaranti. Mulig man kan kjøpe utvidet (8 år pluss) på batteri også? Noen tanker om hvor godt eTron holder seg etter de har rulla 100K? Eller har andre eTron-erfaringer å dele?

turfsurf

Sjekk at du kan leve med egenstøyen fra frontmotoren, den kan være litt irriterende. Og sjekk at bilen ikke er rammet av batteri recall.

MMI er litt irriterende, men ellers er det en komfortabel og støysvak bil med veldig god fremkommelighet, på topp tre av alle jeg har hatt. Og den ballanserer plass til passasjerer med bagasjeplass (etter å ha hivd ut noe skumplast) ganske godt.

Ellers kan det være greit å vite at noen deler er ganske kostbare, f.eks en lykt koster fort 40-50k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Norseman

Takk for tips, turfsurf. Godt råd ang. batteri recall, det skal jeg huske å få undersøkt. Ser mange av bilene som selges via forhandler har gått som leasingbil, det kan jo ofte være ett pluss, da de blir gått gjennom nøye etter innlevering. Samt att forhandlere som regel har bedre fortjeneste på leasingbiler, så det kan være mer å gå på når man skal diskutere pris. Det er litt betenkelig at Audi sliter såpass med salget av elbil nå, siden eTron var norges mest solgte bil i 2020. Leste at de skal legge ned fabrikken i Belgia - hvor de lager Q8 eTron.

Svk

Kjøpte 3år gammel leasingbil. Mange mangler. Neppe gjennomgått

vartli

Du bør ha plussforsikring med maskinskade. Spesielt viktig hvis noe dyrt som motor ryker etter garanti og reklamasjon er ute.

Gikk fra 2018 Sharan til 2021 etron 55 i vår. For en forskjell. Helt fantastisk bil både med henger, på Autobahn og ellers i det daglige. Stillheten når en kjører er herlig. Vet ikke om du trenger midtsetet bak, men det er ikke noe å skryte av hjelper godt om en har med en ekstra pute.

Vi prioriterte nyest mulig framfor mest mulig utstyr. Både for lengst mulig garanti, men også i håp om at barnesykdommer var løst.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Norseman

Sitat fra: Svk på onsdag 25. desember 2024, klokken 21:31Kjøpte 3år gammel leasingbil. Mange mangler. Neppe gjennomgått
Leit å høre, sånt burde jo være på stell, men er vel store variasjoner i den bransjen.

Norseman

Sitat fra: vartli på onsdag 25. desember 2024, klokken 22:29Du bør ha plussforsikring med maskinskade. Spesielt viktig hvis noe dyrt som motor ryker etter garanti og reklamasjon er ute.

Gikk fra 2018 Sharan til 2021 etron 55 i vår. For en forskjell. Helt fantastisk bil både med henger, på Autobahn og ellers i det daglige. Stillheten når en kjører er herlig. Vet ikke om du trenger midtsetet bak, men det er ikke noe å skryte av hjelper godt om en har med en ekstra pute.

Vi prioriterte nyest mulig framfor mest mulig utstyr. Både for lengst mulig garanti, men også i håp om at barnesykdommer var løst.
Pluss m/maskinskade er verdt hver krone i min bok også, det er jo såpass store kostnader om ting går i stykker. Skal sjekke litt villkår rundt det med forsikringsselskapet mitt. Fra Sharan til eTron var vel en fantastisk oppgradering ja, man blir godt vant til komforten.                    Det er lett å bli fristet av mye utstyr, men det fornuftige er jo nyest mulig bil ja. Jeg oppfatter att batteriene i eTron er laget for å beholde kapasiteten lengst mulig, fremfor lengst mulig rekkevidde. Hvordan vil du si den er som vinterbil? Ting fungerer som det skal i 15-20 blå også?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Norseman på torsdag 26. desember 2024, klokken 00:03
Sitat fra: vartli på onsdag 25. desember 2024, klokken 22:29Du
Pluss m/maskinskade er verdt hver krone i min bok også, det er jo såpass store kostnader om ting går i stykker. Skal sjekke litt villkår rundt det med forsikringsselskapet mitt.
Kongebiler både 55 og 50 alt etter hva lommeboka sier på det tidspunktet. Det er veldig mye bil for pengene.

Ja du må legge litt tilside når man kjøper eldre ev, slik er de bare og frontlyktene på en diesel passat kan jo også fort koste tredve laken :o  så det gjelder ikke bare ev dette her som har dyre deler. Og skal de ha ekstra dyre deler så se heller på Jaguar i-Pace der hovedbatteri koster snart mye mer enn bilens verdi nå om dagen ;D

Maskinskade MÅ/BØR du ha..(såfremt du ikke elsker mest mulig risiko i hverdagen da) så hvis ikke ditt selskap tilbyr dette så bytt selskap eller kjøp det som tilleggsforsikring andre steder (hvis det er mulig nå om dagen da...)

Eladdin - Elbilfareren

Min tanke er følgende:
Dersom X5'n din er i god stand og er godt vedlikeholdt osv, så ville jeg aldri byttet den ut med en 'high end'-elbil med enda med delikat elektronikk en dieselbil ikke har. (ombordlader, omformer, batteripakke)
Det er fint lite økonomi i å bytte bare-for-å-bytte, selv om mye kan utlignes ved å lade hjemme.
Kan du tegne maskinskadeforsikring på X5'n ville jeg heller gjort det.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Norseman

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. desember 2024, klokken 10:09
Pluss m/maskinskade er verdt hver krone i min bok også, det er jo såpass store kostnader om ting går i stykker. Skal sjekke litt villkår rundt det med forsikringsselskapet mitt.
Kongebiler både 55 og 50 alt etter hva lommeboka sier på det tidspunktet. Det er veldig mye bil for pengene.

Ja du må legge litt tilside når man kjøper eldre ev, slik er de bare og frontlyktene på en diesel passat kan jo også fort koste tredve laken :o  så det gjelder ikke bare ev dette her som har dyre deler. Og skal de ha ekstra dyre deler så se heller på Jaguar i-Pace der hovedbatteri koster snart mye mer enn bilens verdi nå om dagen ;D

Maskinskade MÅ/BØR du ha..(såfremt du ikke elsker mest mulig risiko i hverdagen da) så hvis ikke ditt selskap tilbyr dette så bytt selskap eller kjøp det som tilleggsforsikring andre steder (hvis det er mulig nå om dagen da...)
.                                Takk for feedback! Yes, jeg leser jo diverse reviews, å det virker som de holder seg godt kvalitetsmessig - i det store bildet. Skulle en lykt ta kvelden vil jeg nok forsøke å skaffe en pent brukt, ser de ligger på ca 15K. Jaguar ja, da blir man godt kjent med gutta på verkstedet sikkert, vært på nippet til å kjøpe engelsk ett par ganger, men ikke noe jeg tar sjansen på - i edru tilstand hvertfall. :laugh:  Ja, skal ta en ringerunde i morgen, virker som det er et must med utvidet forsikring.                       

Norseman

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 26. desember 2024, klokken 11:14Min tanke er følgende:
Dersom X5'n din er i god stand og er godt vedlikeholdt osv, så ville jeg aldri byttet den ut med en 'high end'-elbil med enda med delikat elektronikk en dieselbil ikke har. (ombordlader, omformer, batteripakke)
Det er fint lite økonomi i å bytte bare-for-å-bytte, selv om mye kan utlignes ved å lade hjemme.
Ja den er i god stand, er ingen mekaniker - men liker å holde ting ved like. Du har jo et poeng selvfølgelig, kjørt X5 i såpass mange år, å vært fornøyd. Men føler tiden er moden for å prøve «noe nytt». Jeg skulle «aldri» ha ev for noen år siden, men kjenner såpass mange som er fornøyde. Tesla X og Y har jo vært oppe til vurdering også, men har vel hatt et godt øye til eTron siden de kom ut.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 26. desember 2024, klokken 11:14Min tanke er følgende:
Eladding :+1: Hmmm jeg var egentlig litt skeptisk når jeg leste dette over 1. gang men så etter 2. gang lesing så må jeg innrømme at du har et godt poeng. Så jeg støtter deg i din vurdering

Eladdin - Elbilfareren

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Svk

Sitat fra: Norseman på onsdag 25. desember 2024, klokken 23:26
Sitat fra: Svk på onsdag 25. desember 2024, klokken 21:31Kjøpte 3år gammel leasingbil. Mange mangler. Neppe gjennomgått
Leit å høre, sånt burde jo være på stell, men er vel store variasjoner i den bransjen.

Får håpe andre er bedre.
Fikk min med :
-bremseheng bak
- knust sminkespeil i solskjerm
-smågodt mellom seter
- hengerkule rustet fast + størnet lås
-manglet nøkkel til hengerfeste
+ besk deksel.
- 2 utslitte vinterdekk. Alle skulle være 9mm iflg takst.
-ulyd nedre rattaksel(garanti)

Alt er ordnet opp uten diskusjon,men forventer mer når de har laget tilstandsrapport og skryter på seg NBF medlemskap.

Ingeniøren

Sitat fra: Norseman på torsdag 26. desember 2024, klokken 20:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. desember 2024, klokken 10:09

.                                Takk for feedback! Yes, jeg leser jo diverse reviews, å det virker som de holder seg godt kvalitetsmessig - i det store bildet. Skulle en lykt ta kvelden vil jeg nok forsøke å skaffe en pent brukt, ser de ligger på ca 15K. Jaguar ja, da blir man godt kjent med gutta på verkstedet sikkert, vært på nippet til å kjøpe engelsk ett par ganger, men ikke noe jeg tar sjansen på - i edru tilstand hvertfall. :laugh:  Ja, skal ta en ringerunde i morgen, virker som det er et must med utvidet forsikring.                       

Tja !

Jaguar I-pace er produsert i Østerriket og konstruert vesentlig av andre enn Jaguar. Har hatt min i 5.5 år og ikke EN feil så langt og godt sammenskrudd. Et par tilbake kallinger som ikke har kostet meg noe med lånebil, men vær obs på modell 2019 (produsert i 2018) - der er det mange batteri problemer. Min er 2020 og er i grenseland for når LG Polan oppdaget fadesen de hadde gjort i batteri produksjonen - time vill sjå om jeg får problemer - null så langt  :+1:.  Nyere etter Modell 2021 og til nå har ikke det problemet med Pouch cells - produksjon endret.

Audi eTron har og batteriproblemer, så vær obs.

Har og maskinskade forsikring - If Pluss
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA