Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Breezec på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:17
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.

Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde.  Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.
Her er en artikkel som forklarer dette litt nærmere, men @Breezec's oppsummering er helt i tråd med det som fremkommer her.

https://blog.evbox.com/v2g-v2h-difference
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Breezec på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:17
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.

Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde.  Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.
Helt enig i dine synspunkter. Det er samme teknologi bare med forskjellig adresse.

Tesla har vært tilbakeholden med slik teknologi, antagelig på grunn av biler med fri superlading slik som What.. tullet med.
Samt at Tesla selger hjemmebatterier som er bedre egnet og de vil ikke konkurrere med seg selv.

turfsurf

Frem til "evigvarende" batterier kommer vil nok V2X være litt begrenset av de grunnene som blir nevnt over. Batterigaranti kan jo løses om f.eks VW har gjort, med en grense på uttak (10.000kWh?).

Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.

For effekfordeling må det bli fast batteri siden bilene ofte ikke er hjemme når solcellene produserer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torro

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 08:36Frem til "evigvarende" batterier kommer vil nok V2X være litt begrenset av de grunnene som blir nevnt over. Batterigaranti kan jo løses om f.eks VW har gjort, med en grense på uttak (10.000kWh?).

Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.

For effekfordeling må det bli fast batteri siden bilene ofte ikke er hjemme når solcellene produserer.

Holder det da ikke bare med en inverter du kobler til 12/16v uttaket bak? Får en 500 W som er rimeligere enn kontakten en må kjøpe til ekstra til de biler som støtter dette. https://www.elbilgrossisten.no/products/ebg-type-2-til-schuko-vehicle-to-load-v2l-3-6-kw

edit: Beklager, så først nå at du ønsker V2H og ikke V2L. Da blir det nok for snaut å bruke el-uttaket ja.
-= torro =-

turfsurf

Er V2H som er mest interessant ja. Har en slik inverter, men 500w er litt puslete for en del ting.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 13:21Er V2H som er mest interessant ja. Har en slik inverter, men 500w er litt puslete for en del ting.
Forrige innlegg skrev du V2L, men da trenger du ingen inverter eller Power Gateway for å koble huset fra nettet.. Det du beskriver er altså påkrevd for V2H.

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 08:36Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 09. mars 2025, klokken 22:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 13:21Er V2H som er mest interessant ja. Har en slik inverter, men 500w er litt puslete for en del ting.
Forrige innlegg skrev du V2L, men da trenger du ingen inverter eller Power Gateway for å koble huset fra nettet.. Det du beskriver er altså påkrevd for V2H.

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 08:36Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.
Hvis du leser hele setningen så står det "V2L for sporadisk bruk, og som backup ved strømbrudd". V2L er altså bare sporadisk nyttig, men backup ved strømbrudd=V2H er det mest nyttige (selv om det åpenbart vil bli ganske sjelden benyttet.

Så jeg vet akkurat hva jeg skrev, og det ble tolket helt riktig av torro.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på søndag 09. mars 2025, klokken 22:56

Hvis du leser hele setningen så står det "V2L for sporadisk bruk, og som backup ved strømbrudd". V2L er altså bare sporadisk nyttig, men backup ved strømbrudd=V2H er det mest nyttige (selv om det åpenbart vil bli ganske sjelden benyttet.

Så jeg vet akkurat hva jeg skrev, og det ble tolket helt riktig av torro.
Trodde man skrev innlegg for at andre skulle forstå, uten behov for å tolke kryptiske meninger ut... V2L er forresten inkludert i både V2H og V2G, så om du mente V2H, så kunne du jo bare skrevet det! IMHO
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 10. mars 2025, klokken 09:09Trodde man skrev innlegg for at andre skulle forstå, uten behov for å tolke kryptiske meninger ut... V2L er forresten inkludert i både V2H og V2G, så om du mente V2H, så kunne du jo bare skrevet det! IMHO
Jeg beskrev det jeg mente, dvs sporadisk V2L i forskjellige varianter, og spesifikt den ene bruken av V2H. Å skrive V2H ville overhodet ikke formidlet det samme.

Og, V2L/H/G er ikke det samme (og ingen av de inkluderer hverandre), det handler om software og hva som er koblet til bilen.

Teknisk sett fra bilen sin side er alt det samme, den trenger å støtte å levere strøm fra batteriet.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 10. mars 2025, klokken 09:09Trodde man skrev innlegg for at andre skulle forstå, uten behov for å tolke kryptiske meninger ut... V2L er forresten inkludert i både V2H og V2G, så om du mente V2H, så kunne du jo bare skrevet det! IMHO
Jeg beskrev det jeg mente, dvs sporadisk V2L i forskjellige varianter, og spesifikt den ene bruken av V2H. Å skrive V2H ville overhodet ikke formidlet det samme.

Og, V2L/H/G er ikke det samme (og ingen av de inkluderer hverandre), det handler om software og hva som er koblet til bilen.

Teknisk sett fra bilen sin side er alt det samme, den trenger å støtte å levere strøm fra batteriet.
Som jeg prøvde å si, har bilen støtte for V2H, har den og støtte for V2L, men ikke nødvendigvis støtte for V2G. V2G derimot, har bilen dette, har den og støtte for V2L og V2H.

Slik jeg forstår det, må bilen støtte riktig nivå, for at du skal få dette koblet riktig, i tillegg til at du må ha både støtte i eget utstyr for V2H eller V2G, og nettleverandør må og kunne "samkjøre" for å støtte V2G, så det ikke går strøm ut samtidig som det sendes strøm inn, da man ellers ville fått kortslutning.

Ved V2H kan du ikke sende strøm ut, men du kan styre om strøm inn kommer bare fra bil, solcellepaneler eller grid, eller en kombinasjon av disse om behovet er stort. F.eks. kan du styre at du får ladet bil fra solcellepanelene, men og henter litt forbruksstrøm fra grid, om man skulle ha stort behov for å lade bilen og samtidig trenger mer effekt uten å få effekten fra grid i taket, som ville blitt dyrt.

Jeg er altså godt kjent med forskjellene, og likhetene. Jeg bare synes det ble uklart fra din side når du sier V2L, og samtidig nevner bruk som krever V2H uten at du nevner det separat. Det fremstod derfor noe rotete, selv om jeg skjønte at du snakket om V2H. Derfor jeg korrigerte/opplyste om "feilen".

Personlig har jeg ingen behov for V2H eller V2G da jeg bor i leilighet, der vi kun har noen få fellesladere, og noen "personlige" ladere for de som har fått kjøpt egen plass i garasjekjelleren. Har heller ikke hytte/landsted der V2H hadde vært nyttig.

Hadde det derimot vært faste plasser og personlig lader, eller enda, lader koblet til eget sikringsskap, hadde V2H vært aktuelt, kanskje og V2G. Men det siste er nok mest nyttig om man og har solcelle-paneler der man ønsker selv å styre om man vil lade, gi strøm til boligen eller gi strøm til nettet alt etter hva som er mest lønnsomt for meg.

Men tror ikke jeg trenger/ønsker eller vil dra dette lengre. De fleste har nå fått den klarheten jeg etterlyste, og ellers anser jeg at vi er enige om hvordan dette fungerer.
Bosted Oslo

derwaechter

Sitat fra: torro på lørdag 08. mars 2025, klokken 12:53
Sitat fra: derwaechter på fredag 07. mars 2025, klokken 13:14
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene .

Jeg gjorde nettopp det. Syns ikke den er tåpelig, men ganske morsomt. Og så er det ingenting galt med å vise hva man støtter eller ikke støtter.

https://www.etsy.com/no-en/listing/1854235220/elon-musk-humor-vinyl-sticker-funny?

Bør passe på hvor du lader langs landeveien da, så du ikke blir altfor selvmotsigende  ;)

Da sprer jeg i det minste Tesla-skam til andre Tesla-eiere.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA