Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Counterpointer

What-a-watt

Én av de første da. Kan det tenkes at HW 2.5 kan være en årsak, eller styres Autowipers av MCU? Min TMS ble levert med HW 2.5 i september 2018, men ble oppgradert til HW 3 i april 2019. Har egentlig gitt opp Autowipers for lenge siden, så har slått av funksjonen permanent. 

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. februar 2025, klokken 22:51Én av de første da. Kan det tenkes at HW 2.5 kan være en årsak, eller styres Autowipers av MCU? Min TMS ble levert med HW 2.5 i september 2018, men ble oppgradert til HW 3 i april 2019. Har egentlig gitt opp Autowipers for lenge siden, så har slått av funksjonen permanent. 
Samme konklusjon for oss ser det ut til.

For relevans til denne tråden. Tesla har generelt vært veldig gode til å ha bakover oppgraderinger av eldre modeller med ny funksjonalitet over OTA. Der har de skilt seg fra Apple som er spesialister på å gjøre nye modeller mer attraktive med nye funksjoner.
Det kan synes som Tesla beveger seg i den retningen og dermed vil gi mer til Juniper enn til gamle Y. Knyttes jo også til HW som ikke kan oppgraderes på eldre biler som f.eks frontfanger kamera. Argumentet om at bilen oppgraderes står fremdeles, men svekkes noe imho.

Handyman

Testet igjen på vei til jobb i dag og hastigheten øker ved et kort trykk.
Hvorfor den øker er umulig å si. Det kan være at trykk på knappen bare setter viskerne ett trinn høyere enn hva auto gjør, eller at følsomheten øker og at auto derfor setter ett trinn høyere. Resultatet er vel veldig likt?. Det er kanskje vanskelig å finne ut av, uten å se i koden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på tirsdag 04. februar 2025, klokken 10:37Testet igjen på vei til jobb i dag og hastigheten øker ved et kort trykk.
Hvorfor den øker er umulig å si. Det kan være at trykk på knappen bare setter viskerne ett trinn høyere enn hva auto gjør, eller at følsomheten øker og at auto derfor setter ett trinn høyere. Resultatet er vel veldig likt?. Det er kanskje vanskelig å finne ut av, uten å se i koden.

Kanskje du må teste rett før en tunnel, for å se om viskerne stopper når det blir tørt i denne perioden.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Det skrev jeg litt om tidligere. Jeg opplevde for første gang at autviskere startet i tunnel. Tidligere har de kategorisk stoppet etter ca 3 slag inn i tunnel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jimnordb

Fra en på TFF Forum som har pratet med Tesla Selgere i Tyskland og man får ta det med litt salt samtidig:

• Test drives will be offered in 1-3 weeks
  • The launch edition will be available for order for another 2-3 weeks before the remaining configurations are offered
  • The performance variant will (unfortunately) appear as was the case with the M3HP, i.e. a few months later
  • There was talk of about 9 months later, which would mean that the performance variant would unfortunately only be available to order towards the end of Q3/beginning of Q4

Klykken

Greit for meg å vente litt på Performance. Er også spennende og se hvor mye folk blir påvirket av det som foregår over dammen, og om et potensielt sviktende salg vil gjøre noe med prisene også. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Snakket med en kollega i går som vurderer om han skal kjøpe gammel eller ny Model Y. Jeg spurte han hva han syns om Elon Musk, og han hadde fått med seg "nazi-hilsenen", men det var overhode ikke noen faktor i hans bilvalg. Jeg trur nok det gjenspeiler befolkningen forøvrig, men vi får se på salgstallene om noen måneder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Radial

Må på en annen side være grenser for hvor mye Musk kan blande politisk arbeid og business.

Mulig det er lurt å ta permisjon noen år fra toppsjefs-jobbene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

What-a-watt

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. februar 2025, klokken 10:19Snakket med en kollega i går som vurderer om han skal kjøpe gammel eller ny Model Y. Jeg spurte han hva han syns om Elon Musk, og han hadde fått med seg "nazi-hilsenen", men det var overhode ikke noen faktor i hans bilvalg. Jeg trur nok det gjenspeiler befolkningen forøvrig, men vi får se på salgstallene om noen måneder.
Det tror jeg virkelig er unntaket, har fem nære kollegaer som kjører Tesla og flere i familien, som alle sier de ikke vil kjøpe en ny Tesla.

Og det er mange som egentlig ikke er veldig interessert i bil, som har spurt meg om jeg ville kjøpt Tesla igjen.

Elon Musk har en stor påvirkningskraft, nå fungerer det også til hans ulempe.
Autoline (stor U.S. bilkanal på YouTube) hadde en undersøkelse hvor Musk er bedre likt blant pickup sjåfører enn de som kjører EV i USA

https://youtu.be/jYPxkusuhIs?si=91G13i49Kmq_2bk3

hELgenen

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA