Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Radial

Som nevnt Må de kvitte seg med gammel modell, så kommer prisfallet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 24. januar 2025, klokken 09:33Som nevnt Må de kvitte seg med gammel modell, så kommer prisfallet.

Ja, jeg synes forøvrig det er veldig hyggelig gjort av Tesla at en har muligheten til å velge både gammel versjon (med gamle priser), og ny versjon med prisen på den. Da kan folk som har ventet for å se gjøre et valg. Ser de og har en del på lager av de gamle, hvor det er gode rabatter på f.eks. bakhjulstrukket.

Dersom hvit / svart farge ikke betyr noe for en, og 19" er like ok som 20", så koster Ny Model Y 128.182 (svart med 20") mer enn en gammel modell med 19" i hvit farge. Dersom en sammenligner svart med svart og 20" med 20" ser prisforskjellen 97.682 akkurat i dag.

En annen ting er at det historisk ikke har gjort noe å la Tesla produsere biler en stund på ny modell for å luke vekk barnesykdommer / produksjonstilpasning. Ser at 70% av delene er nye.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Alltids noen som er villig til å betale prisen de har gått for nå. Så lenge de får solgt det de klarer å produsere vil de ikke senke prisen. Det varer jo selvfølgelig kun en kort stund, selv om det sikkert tar tid å få produsjonen av ny til og nå gamle produksjonsantall pr dag. Tesla er jo ekstremt flinke til å få høyest mulig pris ut av etterspørselskurven. Nå som "alle" model y eiere fra 21-22 ønsker ny bil vet de jo også at etterspørselen er ekstremt stor.

Den gamle kostet vel ca 535' hvis man bestilte i sept 2021, uten vektavgift og mva. Selv med å holde mva og vektavgift utenom vil prisvekst på 20,69% (https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/) fra 2021-2024 tilsvare ca 645' i dagens pengeverdi. Sånn sett er den ikke så dyr, men i dag finnes det selvfølgelig flere konkurrenter og også "gammel" Y til en langt lavere pris.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Daniel_0007

Vanlig praksis er vel at man heller priser ned utgående model  ::)
Tesla burde nok ha litt bedre kampanje på utgående model men tipper det kommer nok et priskutt der etter hvert hvis de har mange gamle biler på lager.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

yurgh

Den er da LITT bedre enn gode gamle Ford Scorpio! :D

Jeg venter med å bestille nye Y til prisen blir lavere, evt. blir det sikkert kinabil ala Sealion eller G6 når vi bytter bil til høsten.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 24. januar 2025, klokken 09:49Vanlig praksis er vel at man heller priser ned utgående model  ::)
Tesla burde nok ha litt bedre kampanje på utgående model men tipper det kommer nok et priskutt der etter hvert hvis de har mange gamle biler på lager.

De har egentlig en del biler på lager og. De sender bare biler oppover til Norge, og så setter de ned prisen etterhvert som tiden går og de ikke får solgt. Ligger her: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=4318&range=0

Et eksempel:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: yurgh på fredag 24. januar 2025, klokken 09:55Den er da LITT bedre enn gode gamle Ford Scorpio! :D

Jeg venter med å bestille nye Y til prisen blir lavere, evt. blir det sikkert kinabil ala Sealion eller G6 når vi bytter bil til høsten.

Jeg synes Scorpio er kul  :D
Ser forresten at en Model Y Launch Edition i USA koster 59.990 USD. Det tilsvarer jo 670.000 NOK. Er ikke mange bilmerker så har så rimelige priser i Norge sammenlignet med i andre land. Men andre merker har jo både egne importør-firmaer, og egne forhandler-firmaer, så det må jo ganges opp påslag en gang ekstra eller to.

daktari

Sitat fra: SurSnasen på fredag 24. januar 2025, klokken 08:32Våknet. Så nyheten om at det var åpnet for kjøp av den i USA. Inn på norske siden for å få lagt inn bestilling.
Men nei. Rett og slett enormt høy pris. Tenkte at det kanskje var inkludert både FSD og vinterhjul. Men atter nei. Tipper de har mange "gamle" Y som de må kvitte seg med, og dermed melker markedet for betalingsvillighet fra de som bare mååå være først ute.
Helt klart tusenvis av utgående modell som skal ut først. Sikkert også lurt å vente mtp barnesykdommer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: yurgh på fredag 24. januar 2025, klokken 09:55Jeg venter med å bestille nye Y til prisen blir lavere, evt. blir det sikkert kinabil ala Sealion eller G6 når vi bytter bil til høsten.
G6 er jo så lik Juniper at Juniper kunne kalles kopi.

Nå er det jo heller ikke så stor forskjell lenger på hvilken «diktator» en vil assosieres med Musk eller Xi.

Counterpointer

Hvis det stemmer at Tesla nå kommer med kamera med spyling og varme, så åpner det potensielt ett rimelig stort ettermarked.
Hadde garantert vært interessert i ett originalt kamera fra Tesla med disse funksjonene til begge våre biler om det hadde passet🤞🏼

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Butare

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Suverin

Får ikke valgt 7 seter hverken på gammel eller ny- Y ser jeg. De har endel "gammel-Y"- 7-setere i inventory dog. Så skal man ha syv seter i nærmeste framtid, bør man kanskje slå til på en av de lagerbilene?  :o
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA