Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

chargedup

Jepp, så vil tippe "tilbudene på AWD inventory" vil være bedre enn fullpris (som det er nå) etter bilen blir lansert/levert i Norge. Litt rart at de ikke har senket prisen allerede, men de vet vel at de blir kvitt de ved å senke prisen senere uansett...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:38Jepp, så vil tippe "tilbudene på AWD inventory" vil være bedre enn fullpris (som det er nå) etter bilen blir lansert/levert i Norge. Litt rart at de ikke har senket prisen allerede, men de vet vel at de blir kvitt de ved å senke prisen senere uansett...

Ja, de har vel en slags automatikk på rabattprosent og hvor lenge de har vært på lager. Var enormt mange bakhjulstrukne på lager som har fått en del rabatt, men ikke mange biler på lager av LR 4WD (6-7 stk?).
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Radial på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:24Det står visstnok en SKOKK med biler i Drammen havn, så tilbudene vil nok komme på løpende bånd fremover.
Kan det være at endel av de bilene er 7-setersutgaver, som de uansett regner med å få solgt fordi TMYJ-utgaven ikke kommer som 7-seter på en stund?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 14. januar 2025, klokken 15:07
Sitat fra: Radial på tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:24Det står visstnok en SKOKK med biler i Drammen havn, så tilbudene vil nok komme på løpende bånd fremover.
Kan det være at endel av de bilene er 7-setersutgaver, som de uansett regner med å få solgt fordi TMYJ-utgaven ikke kommer som 7-seter på en stund?

Godt poeng. Håper noen i nærhet der kan sjekke opp dette om det er mulig. Eller står de innelåst?

yurgh

Har lyst på facelift Model Y, men er lite sugen på å kjøpe bil uten parkeringssensorer. Knapper på rattet kan jeg lære meg. Men kan nesten ikke se noe i ryggekamera nå på vinteren, så kan aldri tenke meg det vision-systemet funker like bra.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: yurgh på mandag 20. januar 2025, klokken 10:36Har lyst på facelift Model Y, men er lite sugen på å kjøpe bil uten parkeringssensorer. Knapper på rattet kan jeg lære meg. Men kan nesten ikke se noe i ryggekamera nå på vinteren, så kan aldri tenke meg det vision-systemet funker like bra.

Den nye Model Y får frontkamera, så da kan du sikkert se hvor langt det er til veggen.
Den gamle Model Y hadde mye bedre aerodynamikk enn de gamle Teslaene, i tillegg til at kameraet står høyere, pga høyere bakende. Det går dermed lenger tid mellom hver gang jeg må vaske ryggekameraet enn på tidligere Teslaer jeg har hatt. Er og et tips å bruke Rain-X på ryggekamera (og sikkert frontkamera). Vet ikke hvordan ryggekameraet er på den nye Model Y.

Kamera-kvaliteten, skjermkvaliteten og guide-linjene på den gamle Model Y er så gode at jeg utelukkende bruker det når jeg rygger.

Radial

Sitat fra: yurgh på mandag 20. januar 2025, klokken 10:36Har lyst på facelift Model Y, men er lite sugen på å kjøpe bil uten parkeringssensorer. Knapper på rattet kan jeg lære meg. Men kan nesten ikke se noe i ryggekamera nå på vinteren, så kan aldri tenke meg det vision-systemet funker like bra.

Vår -21 Y med sensorer ("gammel" type MCU, så kan ikke få Vision) "ser" hverken snøfonner, katter eller småunger, man er helt avhengig av visuelle referanser (kamera)

Sensorene "ser" dog veggene i garasjen og andre åpenbare større objekter, men ikke alt det andre den egentlig absolutt bør se når kamera er møkkete.

Derfor er -23 Y'en med Vision "bedre" syns jeg. Ja den "gir opp" og gir deg en advarsel om redusert nøyaktighet når kamera(ene) er møkkete, man klarer tross dette å tegne opp det meste veldig godt like vel. Og den tar hensyn til både folk og fe/katter/bikkjer/unger + eventuelle P-striper som er rundt bilen.

Så man klarer seg helt fint uten p-sensorer, men det er en litt annen måte å forholde seg til assistanse systemene på.
Totalpakka er bedre med Vision etter mitt syn, da den tar hensyn til mye mer enn bare avstander, men det klart at når kameraene blir for møkkete, så får systemet visse begrensninger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

USS fungerer særdeles dårlig på vinteren, ja. Men det gjør også kameraene. Sistnevnte kan man i det minste grave fram før man rygger. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 20. januar 2025, klokken 13:16Totalpakka er bedre med Vision etter mitt syn, da den tar hensyn til mye mer enn bare avstander, men det klart at når kameraene blir for møkkete, så får systemet visse begrensninger.
Vi har -22Y med sensorer, men bruker og heller Vision.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er rart at en må velge når uss og kamera utfyller hverandre. Nøyaktigheten på uss er også på cm nivå når sensor ikke er dekket.

Radial

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. januar 2025, klokken 18:49Det er rart at en må velge når uss og kamera utfyller hverandre. Nøyaktigheten på uss er også på cm nivå når sensor ikke er dekket.

De bruker helt åpenbart ikke ressurser på å bruke begge typer assistent samtidig, alt av utvikling er på vision virker det som.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JRP

Når tror dere Juniper vil bli tilgjengelig for bestilling og levering? Virker som det har vært en del rykter om alt fra mars til mai.

Frister jo å vente, men spørs jo helt klart på hva prisen blir kontra «gamle» Model Y. Etter hva jeg har sett så steg pris i Kina med 5-6%. Tenker jeg lever fint med det, men snakker vi 10-15% så er jeg litt mer i tvil.

Tanker?

ToWalkOrDrive

Handyman

Tipper det ligger oppe ved den indirekte belysningen. La oss håpe at det har spyling.
Ser det vel her rett over E-en
https://www.theverge.com/2024/7/31/24210360/tesla-model-y-redesign-refresh-uncovered-lightbar-juniper
Og her rett over S-en
https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2025/01/tesla_model_y_miit-1.jpg
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2025, klokken 23:01Tipper det ligger oppe ved den indirekte belysningen. La oss håpe at det har spyling.
Ser det vel her rett over E-en
https://www.theverge.com/2024/7/31/24210360/tesla-model-y-redesign-refresh-uncovered-lightbar-juniper
Og her rett over S-en
https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2025/01/tesla_model_y_miit-1.jpg

Se der, ja. Kunne nesten se ut som det var en rektangulær åpning under kameraet, som kanskje kunne vært spyler-ting, men virker rart å ikke ha det på oppsiden i så fall. Kanskje den blåser ren luft med 30m/s hastighet, sånn at ingen partikler når bort til kameraglasset ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA