Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Bellatrix

Blir det noe helt nytt på Performance tro? Var jo derfor de ikke lanserte Model 3 P samtidig med LR på Highland, den var ikke ferdig utviklet ved lanseringen. Hadde de bare kjørt samme endringer fra 3P tilpasset YP, burde vel denne blitt lansert nå også? Får vel uansett svaret innen våren kommer tipper jeg

kirky

Har du kilder på power trunk og det med hengerfeste? ikke sett før :) Super interessant hvertfall.

Auto åpning av trunk, kan for det første slås av, og så krever det vel noe med mobilen og at du står i ro bak bilen, så kommer det vel noe lyd som "advarer" gir deg tid til å reagere. Sånn det har vært hittils.

Sitat fra: saphran på lørdag 11. januar 2025, klokken 13:15Utfellbart (auto?) hengerfeste og automatisk heving av frunk er to av mine favorittnyheter...Bedre demper eog lydisolering er ok og, mens utseendeendringene blir litt for mye tilnærming til andre...

[...
2023 Model S

turfsurf

Sitat fra: Bellatrix på lørdag 11. januar 2025, klokken 15:07Blir det noe helt nytt på Performance tro? Var jo derfor de ikke lanserte Model 3 P samtidig med LR på Highland, den var ikke ferdig utviklet ved lanseringen. Hadde de bare kjørt samme endringer fra 3P tilpasset YP, burde vel denne blitt lansert nå også? Får vel uansett svaret innen våren kommer tipper jeg
Det blir nok ganske like oppgraderinger som for 3 P. Men den er jo ikke tilgjengelig for bestilling enda, så er nok noen spesialiteter for Y.

Selv ønsker jeg meg heller en "rugged" utgave med luftfjæring og bedre beskyttelse rundt om kring samt større batteri. Altså en perfekt hytte-ekspress.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: Bellatrix på lørdag 11. januar 2025, klokken 15:07Blir det noe helt nytt på Performance tro? Var jo derfor de ikke lanserte Model 3 P samtidig med LR på Highland, den var ikke ferdig utviklet ved lanseringen. Hadde de bare kjørt samme endringer fra 3P tilpasset YP, burde vel denne blitt lansert nå også? Får vel uansett svaret innen våren kommer tipper jeg

Designet blir nok mer differensiert, jf. Highland. Adaptive dempere (igjen; mye av samme komponenter som 3). Men neppe store endringer, da dette i all hovedsak er en såkalt facelift.

Tesla har alltid noe bedre/nytt rundt neste sving, og da er det naturlig å lansere RWD + AWD først, før Performance-varianten kommer diltende etter. Og så 7-seter... :D Og så kommer det sikkert en lekkerbisken av Model X (med bakhjulsstyring...) etter der igjen, og selvsagt billigversjonen Q et sted i mellom.

Flott med frontkamera og autoåpning av trunk (og sikkert frunk, selv om denne nok ikke har elektrisk åpning/lukking). Er litt skeptisk til de nye hovedlyktene under vinterforhold. Også usikker på om designendringene løfter Juniper like mye som Highland, da 3 lider mer av duck-face (og jeg synes fronten på Highland er mer appellerende enn CT-inspirerte Juniper), men må selvsagt se bilen de visu først. Ligger uansett an til en forbedring visuelt.

Når kommer neste FSD-transfer-kampanje, mon tro? :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

SHJ234

Hadde håpet 7 seter kom ved lansering. Men utfra de plassene vi ser de har blitt tilgjengelig for kjøp så tror jeg ikke det skjer dessverre.

Klykken

Sitat fra: kirky på lørdag 11. januar 2025, klokken 16:55Auto åpning av trunk, kan for det første slås av, og så krever det vel noe med mobilen og at du står i ro bak bilen, så kommer det vel noe lyd som "advarer" gir deg tid til å reagere. Sånn det har vært hittils.

Garasjen hjemme har 2,15m høyde under himlinga, så vil slå av denne funksjonen ganske med en gang. Risikosport å åpne luka. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Man må vel kunne anta at høydeinnstilling også fungerer når luka åpnes automatisk?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Jo, men vi har full åpning, for med nedjustert høyde skaller vi i luka hele tiden ellers.  ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på mandag 13. januar 2025, klokken 14:28Jo, men vi har full åpning, for med nedjustert høyde skaller vi i luka hele tiden ellers.  ;D
He he ja rart det der ;D

Nå er det gode TMY tilbud på lagerbilene. Inventory. Sjekk selv.

Klykken

Tror flere, inkludert meg, ønsker seg at dette var GPS-styrt som f.eks det er på luftfjæringa på S/X.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Vi har høydebegrensing aktiv. Har nemlig opplevd å åpne luka uten at det var meningen mens bilen stod i garasjen. Passer  ellers på å ikke dunke hodet  ;), og man kan jo lett dytte den opp når det er fritt over.
Burde dog vært knyttet til posisjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. januar 2025, klokken 15:01
Sitat fra: Klykken på mandag 13. januar 2025, klokken 14:28-----------
---------

Nå er det gode TMY tilbud på lagerbilene. Inventory. Sjekk selv.

Det var utrolig mange bakhjulstrukne på "Ferdigbygde biler". Er nok ikke lett å selge. Ikke så mye dyrere med 4WD. Var en og annen Performance på tilbud og. 4WD var ikke på tilbud.
Personlig ville jeg ventet på Juniper, og vil tro de fleste bør det.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDet var utrolig mange bakhjulstrukne på "Ferdigbygde biler". Er nok ikke lett å selge. Ikke så mye dyrere med 4WD. Var en og annen Performance på tilbud og. 4WD var ikke på tilbud.

ToWalk... man må huke av for awd og da ser man svært mange gode tilbud. Dette er «jo helt konge deals» for mange tenker jeg ;D spesielt de som ikke er så opptatt av å ha det helt siste men bare vil ha seg en superbillig ny TMY awd

Merk også dette med postnr. Så muligens du  satte inn feil postnr? Jeg vet ikke

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 07:01
SitatDet var utrolig mange bakhjulstrukne på "Ferdigbygde biler". Er nok ikke lett å selge. Ikke så mye dyrere med 4WD. Var en og annen Performance på tilbud og. 4WD var ikke på tilbud.

ToWalk... man må huke av for awd og da ser man svært mange gode tilbud. Dette er «jo helt konge deals» for mange tenker jeg ;D spesielt de som ikke er så opptatt av å ha det helt siste men bare vil ha seg en superbillig ny TMY awd

Merk også dette med postnr. Så muligens du  satte inn feil postnr? Jeg vet ikke

Du har huket på "Performance" og, så da får du mange tilbud. Den ordinære "Long Range firehjulsdrift" har kun rabatt på to av bilene, hvorav den ene er kjørt over 8000km, så da synes jeg det er feil å sammenligne med nybil-pris. Får samme resultat uavhengig av postnummer.

Vi vet ikke hva den nye kommer til å koste, så sånn sett kan det jo være en del å spare på gammel modell. Tror de må senke prisen på gammel modell etter at den nye vises på nettsiden i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Det står visstnok en SKOKK med biler i Drammen havn, så tilbudene vil nok komme på løpende bånd fremover.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA