Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:42
Sitat fra: RJK på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:37Skam er og de som velger bort den Teslaen som de ellers mener er beste bilkjøpet innenfor budsjettet, men som velger noe annet pga nettopp skam-følelsen/tankegangen!
??

Tenker det gir god magefølelse å vite at man ikke bidrar til fascismen. Det har en verdi i seg selv for mange.

RJK

Sitat fra: RJK på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:37Skam er og de som velger bort den Teslaen som de ellers mener er beste bilkjøpet innenfor budsjettet, men som velger noe annet pga nettopp skam-følelsen/tankegangen!
??
Skjønte du ikke hva jeg mente?

Altså det er Tesla-skam som får folk til å velge bort den bilen de egentlig har lyst på, eller finner at er beste valget når man ser på bilens prestanda som rekkevidde, forbruk etc, og dens oppfyllelse av andre krav som plass, drivhjul, laste/hengerkapasitet etc og ikke minst "må/vil ha"-følelse.

Når den bilen altså er en Tesla, men man ikke vil kjøpe pga hva andre vil kunne si om bilvalget, så man i seg selv føler man ender opp med et isolert sett dårligere kjøp.

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:42
Sitat fra: RJK på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:37
Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. februar 2025, klokken 21:48Teslaskam gjelder vel mest for eksisterende kunder. De som ikke vil kjøpe fra et firma som representeres av Musk tar et verdivalg, det dekkes ikke av skam.

Skam er den lille gruppen som kjøper bil selv om de ikke kan stå for det fra verdi ståsted.
Skam er og de som velger bort den Teslaen som de ellers mener er beste bilkjøpet innenfor budsjettet, men som velger noe annet pga nettopp skam-følelsen/tankegangen!
Vi er vel enige der, da jeg kaller det verdivalg og ikke skam👍🏼
Ja, men velger man det bort pga eget verdivalg, så er det vel ikke direkte skam, men nettopp et valg pga egen overbevisning.

Jeg snakker om å gå mot sitt eget valg pga av hva andre mener om det (eller man tror de mener om det).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:47
??

Tenker det gir god magefølelse å vite at man ikke bidrar til fascismen. Det har en verdi i seg selv for mange.

Da er det ikke "Tesla-skam" som styrer valget, men et verdivalg. Jeg mener det er en forskjell der!
Bosted Oslo

Handyman

Kan jo være greit å se hva Store norske leksikon definerer skam som:
Skam er en sterkt ubehagelig følelse av å ha vist en nedverdigende side av seg selv, og dermed avslørt seg selv som et mislykket, udugelig eller umoralsk individ. Men skam kan også knyttes til hvilke handlinger man begår og hjelpe individer til å ikke gjøre ting som skader fellesskapet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:35
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. februar 2025, klokken 13:36Men assosiasjoner til Musk nå og spesielt armeer av apologetiske fans som skal bortforklare alle hans uttalelser som kamp mot sløsing og korrupsjon (av alle ting), gjør meg flau.
Det er jo mange som tror alle som kjører Tesla støtter Musk uten forbehold.

Akkurat nå er det like greit å kjøpe en kinesisk bil som en Tesla etter min vurdering. For min del blir det ingen av dem.
I forhold til det å kjøpe kinesisk så er det utrolig mange ting som produseres i Kina, men det er bare biler det er uetisk å kjøpe[emoji1744]
Hva andre sier, mener eller tror greier jeg ikke å hverken føle skam eller bli flau over. Så hadde jeg gjort noe nå som er i mot det jeg står for så hadde jeg følt skam.

F.eks kjøpe en Tesla eller en Polestar fordi jeg synes det var ett så fantastisk bra kjøp, på tross av hva jeg synes om eiere og regimer bak.

Når det gjelder kjøp av andre kinesiske (eller Tesla) varer så er bil ihvertfall en vesentlig verdi. Det er rett og slett fryktelig vanskelig å greie å unngå kinesiske varer fullstending, spesielt integrerte komponenter. Men jeg gjør ting som å sjekke lappene på klær, og ser etter Made in China. F.eks kommer jeg ikke til å kjøpe flere klær produsert av Swix. Og så handler jeg ikke på Temu eller AliExpress.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. februar 2025, klokken 14:35
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. februar 2025, klokken 13:36
Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. februar 2025, klokken 21:48Teslaskam gjelder vel mest for eksisterende kunder. De som ikke vil kjøpe fra et firma som representeres av Musk tar et verdivalg, det dekkes ikke av skam.

Skam er den lille gruppen som kjøper bil selv om de ikke kan stå for det fra verdi ståsted.
Kan ikke si jeg føler noen skam over å eie Tesla som jeg kjøpte for to år siden. Hadde jeg kjøpt nå, eller kjøpt kinesisk hadde det vært annerledes.
Kjøpte selv Tesla i 2018 så er ingen skam med det, enig der.  Men assosiasjoner til Musk nå og spesielt armeer av apologetiske fans som skal bortforklare alle hans uttalelser som kamp mot sløsing og korrupsjon (av alle ting), gjør meg flau.
Det er jo mange som tror alle som kjører Tesla støtter Musk uten forbehold.

Akkurat nå er det like greit å kjøpe en kinesisk bil som en Tesla etter min vurdering. For min del blir det ingen av dem.
I forhold til det å kjøpe kinesisk så er det utrolig mange ting som produseres i Kina, men det er bare biler det er uetisk å kjøpe🤷🏻
Fordi mye blir produsert i Kina skal de som vil ta et standpunkt og ikke ville kjøpe kinesisk altså drite i det? Jeg kjøper ikke-kinesisk så sant jeg kan, men det er vanskelig å unngå 100%. Alle monner drar, og jo flere som kjøper kinesisk jo vanskeligere blir det for andre produsenter.

Biler får spesielt stort fokus siden det er forbrukertingen en ser mest av i media og det er snakk om store verdier, men det gjelder selvsagt andre ting også. Jeg har aldri vurdert å kjøpe noe fra Temu.

Counterpointer

For å gå tilbake til tema. Nå som Juniper er ute for salg, når får vi tall som indikerer hvilken retning salget går, opp/ned/nøtralt?

At det øker noe med ny refresh er vel utvilsomt, men blir det nok til at trenden snur?

RJK

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. februar 2025, klokken 16:56For å gå tilbake til tema. Nå som Juniper er ute for salg, når får vi tall som indikerer hvilken retning salget går, opp/ned/nøtralt?

At det øker noe med ny refresh er vel utvilsomt, men blir det nok til at trenden snur?
Siden TMYJ ikke kommer før mars-april, så tenker jeg man bør vente til første eller andre måned med utleveringer, før man kan si noe sikkert.

Som flere har antydet, det er nok mange som har avventet kjøp fordi nå var/er Juniper rett rundt hjørnet. Og med de forbedringene som er, vil det nok være færre som kjøper "gammel" modell.

Men så er det kanskje endel som synes den er litt for dyr nå i starten, og forventer at den skal mer ned straks de ivrigste har fått sine. Så kanskje man må vente helt til slutten av Q3 før man virkelig kan si for sikkert, selv om man kan antyde noe både etter Q1 og Q2-slutt, eller rett før kvartalsslutt!
Bosted Oslo

turfsurf

Tja, jeg tenker salget først vil normalisere seg i Q3 for y.  Det tar noen måneder med lavt salg før prisene går ned igjen, og så skal effekten av det vises på salget. Så etter sommeren får vi se hvor stor Musk effekten er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Zeekr 7x og Polestar 4 blir rundt 700k med vinterhjul og hengerfeste.

Byd sealion 7 billigst med rundt 520k.

Tmy 2025 563k.

Enyaq over 600k hvis man legger til sammenlignbart utstyr. Id4 gtx passerer 600k, men kanskje pro 4 motion til 550k+.

Vanskelig å sammenligne eksakt, men som minimum trekk på alle fire, panotak, vinterhjul og hfeste.

De kinesiske bilene røper sitt opphav ofte med elendig sikkerhet målt etter Ncap og tvilsom autopilot. Men bra på mye.

Det kommer en haug med positive saker on Tmy nå på våren, blir nok mange terningkast 6. Kan ikke se for meg at den skal nye ned i pris når man ser på konkurransen.

Counterpointer

@RJK og turfsurf

Tenker det er en god vurdering at det først synes i Q3.

What-a-watt

SitatDe kinesiske bilene røper sitt opphav ofte med elendig sikkerhet målt etter Ncap og tvilsom autopilot. Men bra på mye.

BYD og Polestar får 5 stjerner hos NCAP. Zeekr 7 er av naturlige grunner ikke testet.

https://www.euroncap.com/en/results/byd/seal/50012
https://www.euroncap.com/en/results/polestar/2/42252

ToWalkOrDrive

Føler at Februar-tallene så langt er en fin indikasjon på at norske kunder fortsatt kjøper Tesla. Og da er det med en utdatert modell de ligger på sølvplass.
Tror Q2 viser enormt med Model Y, og Q3 litt lavere.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Mange hardbarka Musk/Trump fans i Norge, så det overrasker ikke selv om det er veldig trist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

..eller har Musks bieffekt slått til allerde?

VAG har 5 av de 10 første plassene, og har solgt 1698 biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA