Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 17:53Uansett, hva man mener om det, så er dette egentlig veldig utenfor topic av tråden, som vel egentlig gjelder å diskutere om man vil vente med ny TMYJ eller bare kjøpe dagens TMY, om man uansett vurderer kjøp av Tesla.

Er nok av andre tråder som går på det om man uansett bør velge noe annet pga EM/Trump! Så jeg ilegger meg selv en stopp på det temaet i denne spesifikke tråden!

Moderator kan godt rense opp her ved å flytte disse inn i mer egnet tråd for temaet!
Godt skrevet

Massimo

Kan noen peke meg i retning Elbilforum? Jeg har visst snublet over en slags Reddit-/Bluesky-etterligning her. Kan ikke dere som sliter med diverse ting i livet heller holde på der?

Hva tenker folk om farger? Jeg skulle ønske nye Y kom i samme fine blåfarge som dagens.

Vaduz

Sitat fra: Massimo på lørdag 08. februar 2025, klokken 17:32Kan noen peke meg i retning Elbilforum? Jeg har visst snublet over en slags Reddit-/Bluesky-etterligning her. Kan ikke dere som sliter med diverse ting i livet heller holde på der?

Hva tenker folk om farger? Jeg skulle ønske nye Y kom i samme fine blåfarge som dagens.

Jeg har hørt at den bare kommer i brunt? /s

Klarer ikke engasjere meg rundt ny tesla lenger, er ingenting egentlig nytt, hypen er over og Musk er blitt nazist hjelper jo ikke.

Model Y har fått en lys-list foran og bak som kineserne har, og litt andre materialer her og der. Ellers er vel alle bilene deres ca 6 år gamle nå, og det kommer ikke no kult eller revolusjonerende lenger. (CT kommer ikke til Europa og er uansett en flopp).   

FSD funker ca likt nå som da jeg kjøpte i 2018, så alt snakket om at neste bilmodell kommer uten ratt og med bare to seter gjør den ganske uinteressant for de fleste.

Alle de gamle merkene lager nå elbiler som matcher tesla på det meste, så blir det mer smak og behag på resten.

Alt dette gjør at elbil forumet har svunnet hen siste årene, elbil er bare blitt bil.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 09. februar 2025, klokken 08:15Jeg har hørt at den bare kommer i brunt? /s

Hadde jo vært morsomt og foliert Yen i mellombrunt med litt sorte og røde dekaler... Men da hadde vel hodet på noen her eksplodert :)

Når det gjelder nye fargers å ble det hintet til at det skal komme en ny farge i en gjennomgang med noen Tesla designere høyt oppe, uten at jeg fikk med meg hvilken. Hadde jo vært fint med noe nytt. Er ikke glad i dagens blå, så kanskje noe frozen blue hadde vært fint.

FSD skjer det jo ikke noe med i Europa mens i Kina kjører de allerede rundt med det, og i USA snart. Heia oss stagnerte Europere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. februar 2025, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på søndag 09. februar 2025, klokken 08:15Jeg har hørt at den bare kommer i brunt? /s

Hadde jo vært morsomt og foliert Yen i mellombrunt med litt sorte og røde dekaler... Men da hadde vel hodet på noen her eksplodert :)

Når det gjelder nye fargers å ble det hintet til at det skal komme en ny farge i en gjennomgang med noen Tesla designere høyt oppe, uten at jeg fikk med meg hvilken. Hadde jo vært fint med noe nytt. Er ikke glad i dagens blå, så kanskje noe frozen blue hadde vært fint.

FSD skjer det jo ikke noe med i Europa mens i Kina kjører de allerede rundt med det, og i USA snart. Heia oss stagnerte Europere.
Hørt den kommer i 2 nye farger, Eva Braun og Crystal Night White...!  ;D

Sorry, men klarte ikke dy meg!

Må jo sies at understellet vel er forbedret, så den skal være mer behagelig på veien, samt at materialene innvendig gir mer luksusfølelse, og sammen med understellet og noen forbedringer til, gir mindre støy i likhet med TM3H.

For egen del, må Tesla komme med V2L, og helst og HUD som valgbart ekstrautstyr skal den bli aktuell for meg. Er blitt "avhengig" av HUD, og det vil være ekstra savnet på en bil uten noe display foran føreren.

For al del, jeg klarer fint å leve med skjerm i midten, men hvorfor velge det bort når det finnes svært aktuelle biler som har det og HUD og V2L, og som fremdeles ser gode ut, og som har absolutt greit med rekkevidde, raskere lading og mer enn greit med krefter å rutte med, uten at prisen blir avskrekkende mye over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Noen hos Tesla synes det tydeligvis er morsomst å utfordre fremfor å utvikle. Teknologi som konkurrenter hår hatt i årevis finner etterhvert plass i Tesla-biler. Dog i en annen "wrapping". Min 2015-bil fra et annet merke hadde 2 radarer i bakre støtfanger, 2 kameraer ytterst på frontskjermen som faktisk kunne "se rundt hjørner". 360 graders "birdview", TACC som ytterst sjelden "fantombremset", ryggekamera som alltid var rent, Matrix led, varsel ved rygging, +++.

Men Tesla legger utviklingsressurser i Yoke-ratt "som i flg. EM var kommet for å bli (idag er vanlig ratt standard), og blinklysknapper som i flg, fansen ville spare Tesla for millioner av dollar, er nå erstattet med vanlige hendler.

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 09. februar 2025, klokken 10:06Hørt den kommer i 2 nye farger, Eva Braun og Crystal Night White...!  ;D

Sorry, men klarte ikke dy meg!

Må jo sies at understellet vel er forbedret, så den skal være mer behagelig på veien, samt at materialene innvendig gir mer luksusfølelse, og sammen med understellet og noen forbedringer til, gir mindre støy i likhet med TM3H.

For egen del, må Tesla komme med V2L, og helst og HUD som valgbart ekstrautstyr skal den bli aktuell for meg. Er blitt "avhengig" av HUD, og det vil være ekstra savnet på en bil uten noe display foran føreren.

Hehe, bra farger.

Når det gjelder HUD så er jeg litt sånn meh, bytter daglig mellom i4 med HUD og Y, og kunne ikke brydd meg mere. V2L/H/G burde vært standard i dag, får håpe det kommer noen flere tredjeparts adaptere.

Ellers så burde Y fått luftfjæring og større batteri. Jeg liker at Tesla prøver å effektivisere bilene mest mulig, men det gjør og at de blir mest påvirket av dårlig vær, kulde og høy last. Så der er det ja takk begge deler for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

Off topic: Har nevnt dette i en annen tråd, men det får stå sin prøve: Nå skal Model S og X stige 200.000,- i pris? Nesten ikke til å tro. Om salget på disse var nær 0 fra før, si blir det neppe bedre nå. Da sitter vi igjen med 3 og Y. Sistnevnte går vesentlig opp i pris, foreløpig iallfall. Med "utfordingene" rundt Elon blir det interessant å følge med fremover. Model Y ser dog ut til å selge bra hittil i Februar, i Norge iallfall. Så har vi stadig sterkere kinesiske alternativ som kommer inn fra sidelinjen.

RJK

Klar over at HUD er forskjellige meninger om, derfor jeg skrev at de burde ha det som valgbart ekstrautstyr. Da kan vi som vil ha slikt, få det. Og så kan andre som ikke liker det, la være. Men jeg tror du kanskje hadde tatt tillegget om du hadde valget! ;)

Forøvrig helt enig med deg om V2L/H/G, og flere som tilbyr godkjente/standariserte adaptere. Hadde gjerne tatt ett med 3-4 uttak/schuko med lokk og 1, 2 eller 3 m kabel, så man slipper skjøteledning.

Luftfjæring bør og være valgbart. synes TM3H var veldig behagelig å kjøre, så har gode håp for TMYJ, så for min del tror jeg det er bra nok. Luft-dempere er fort skrekkelig dyre å fikse på, og det virker om det ikke er spørsmål om det blir feil på slikt, men når.

Større batteri og gjerne 800V hadde vært fint, spesielt for folk som skal ra mye på henger (campigvogn på ferietur f.eks.), men synes rekkevidden er blitt så bra nå, at det ikke skal trenge så mye mere. Takler fint et ladestopp og en god pause etter rundt 50 mil, for det er et godt reisestykke.

Er klart endel mindre med 4WD og tilhenger bakpå, men da hjelper det godt på om man klarer 80 % på ca 15-20 min.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eikerkongen

Sitat fra: Massimo på lørdag 08. februar 2025, klokken 17:32Kan noen peke meg i retning Elbilforum? Jeg har visst snublet over en slags Reddit-/Bluesky-etterligning her. Kan ikke dere som sliter med diverse ting i livet heller holde på der?

Du har evig rett! Drittlei disse individene som må dytte inn egne politiske meninger i en hver sammenheng! Kan ikke folk holde seg til "topic"?

Thalgar

Sitat fra: eikerkongen på søndag 09. februar 2025, klokken 12:33

Du har evig rett! Drittlei disse individene som må dytte inn egne politiske meninger i en hver sammenheng! Kan ikke folk holde seg til "topic"?

Men dette er per nå er noko ein må ta med i vurderinga om ein skal kjøpa Tesla. Om ikkje anna fordi Tesla framover kan bli ynda mål for spott og spe, og i verste fall hærverk. Det vil spesielt gjelda nye Y, som alle får med seg at er kjøpt etter at Musk begynte som president i USA og slengte opp armen.

https://www.politico.eu/article/tesla-elon-musk-showroom-the-hague-swastika-anti-nazi-graffiti/
Model Y LR Quicksilver, 2023

SIS

Sitat fra: eikerkongen på søndag 09. februar 2025, klokken 12:33

Dessverre noe som kommer med alderen.. Jeg kan nevne 3 ting som er "On topic". Jeg hadde ikke bestilt nye Model Y til den prisen som er oppgitt nå, ville avventet og sett om det kom prisreduksjoner utover sommeren/høsten. Hvis å få mest mulig for pengene er første pri, hadde jeg sett om det kom ytterligere prisavslag på lagerbiler av nåværende Y utover våren. Evt. ringt forhandler og spurt hvor billig du kan få den hvis du henter bilen i morgen. Tror de har mer å gå på enn det som står på nettet.

hELgenen

Tesla blir jo tvunget tli å redusere prisene sine. Det er åpenbart at de vil merke konkurransen fra Kina og de vil helt klart merke at en del ikke gir f..i Elon sin elsk på nazister. Sånn sett kan man like gjerne stå i det og holde seg borte fra Tesla en periode. Det er vinn-vinn for alle - både de som ønsker  bilen billig - og oss som ønsker å sende denne tullingen en klar beskjed.

What-a-watt

SitatEvt. ringt forhandler og spurt hvor billig du kan få den hvis du henter bilen i morgen. Tror de har mer å gå på enn det som står på nettet.

Det kan du glemme. Og Tesla har ikke forhandlere...

Musk famously said, "Everyone pays full price for a Tesla, even me."

SIS

Sitat fra: What-a-watt på søndag 09. februar 2025, klokken 15:32
SitatEvt. ringt forhandler og spurt hvor billig du kan få den hvis du henter bilen i morgen. Tror de har mer å gå på enn det som står på nettet.

Det kan du glemme. Og Tesla har ikke forhandlere...

Musk famously said, "Everyone pays full price for a Tesla, even me."
Jo, jeg ser den, igrunn fair at alle betaler det samme. Men en kamerat kjøpte model 3 i Bergen for noen år siden. Fikk inntrykk av at han fikk avslag på en bil de hadde stående, muligens litt demokjørt. Vi har Tesla både på Digerneset (Ålesund) og Molde heromkring. Hva gjør de da? Er det kun utlevering og prøvekjøring? + Service/reparasjon? Du må bestille og betale på nettet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA