Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Er flott at Talk Show-folk bruker så mye tid på å fortelle om galne Trump. Kanskje noen i USA vil begynne å våkne snart.....nææææh... Jimmy Kimmel:
https://youtu.be/bXDTViC0zfA?si=YTkBVlo4CVHnkVdT
Tesla Model Y                         2021-

Andreas84

Jeg lurer på om de samme som henger seg opp i hilsenen til Musk (som er jøde fra mors side), bryr seg om varer kjøpt ifra kommunister.

Eller om de handler made in China og støtter et land som bedriver barnearbeid, slavearbeid, re-educationsl camps, høster organer fra politisk opposisjon, kommunisme m.m.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Andreas84 på fredag 07. februar 2025, klokken 16:00Jeg lurer på om de samme som henger seg opp i hilsenen til Musk (som er jøde fra mors side), bryr seg om varer kjøpt ifra kommunister.

Eller om de handler made in China og støtter et land som bedriver barnearbeid, slavearbeid, re-educationsl camps, høster organer fra politisk opposisjon, kommunisme m.m.
Tror svaret er Ja på ditt spørsmål for Tesla selger vel  mellom totalt sett ca 20 til 40% mindre nå i januar måned mot samme måned i fjor. Sikkert differanser i land til land men uansett veldig mye.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. februar 2025, klokken 16:05
Sitat fra: Andreas84 på fredag 07. februar 2025, klokken 16:00Jeg lurer på om de samme som henger seg opp i hilsenen til Musk (som er jøde fra mors side), bryr seg om varer kjøpt ifra kommunister.

Tror svaret er Ja på ditt spørsmål for Tesla selger vel  mellom totalt sett ca 20 til 40% mindre nå i januar måned mot samme måned i fjor. Sikkert differanser i land til land men uansett veldig mye.
Flere mulige grunner til at akkurat denne januarmåneden var dårligere enn i fjor, men det er fremdeles godt opp i forhold til januar årene før det igjen der de ikke har vært over 200 biler før, jamfør teslastats.no!

Tesla sitt totalsalg for januar er som følger:

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Du må holde tungen rett i munnen her. At man handler fra Kina kan på ingen som helst måte sammenlignes med å støtte en amerikansk statskupp som går på å endre USA fra et demokrati til i praksis et dikatur.

Elon Musk står som fremste soldat i dette kuppet - han er generalen for det hele.
Poenget er folk må få opp øynene - dette er ekstremt. Det foregår nå i relativt stille former, men det som skjer vil forandre USA på alle mulige måter om man ikke reagerer.

https://commonwealthbeacon.org/opinion/we-need-a-communications-plan-to-combat-trumps-coup/

https://www.nettavisen.no/nyheter/det-er-et-pagaende-statskupp-i-usa/v/5-95-2276999

Folk flest skjønner jo ikke dette før det er for sent....Folk trekker på skuldrene og tenker at om 4 år er  han borte..ja, han kan være død, men hva slags USA er det egentlig man sitter igjen med?

Vil sønnen arve USA?

At USA går fra å være en partner man kan stole på til en fiende man ikke kan stole på.

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. februar 2025, klokken 09:20Kina har vel aldri påberopt seg å være demokratisk  ;) ?

Nei,men det er forskjell på diktatur som er bygget på kommunisme og et diktatur som er bygget på kapatalisme.
Et diktatur bygget på kapitalisme var det Hitler fikk til - nå har vi en som forsøker å få til noe lignende i USA. Folk flest skjønner jo ikke bæret før det for sent. Slik var det vel også når 2 verdenskrig startet - folk forstod ingenting før det var for sent.....

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 16:22

Du må holde tungen rett i munnen her. At man handler fra Kina kan på ingen som helst måte sammenlignes med å støtte en amerikansk statskupp som går på å endre USA fra et demokrati til i praksis et dikatur.

Elon Musk står som fremste soldat i dette kuppet - han er generalen for det hele.
Poenget er folk må få opp øynene - dette er ekstremt. Det foregår nå i relativt stille former, men det som skjer vil forandre USA på alle mulige måter om man ikke reagerer.

https://commonwealthbeacon.org/opinion/we-need-a-communications-plan-to-combat-trumps-coup/

https://www.nettavisen.no/nyheter/det-er-et-pagaende-statskupp-i-usa/v/5-95-2276999

Folk flest skjønner jo ikke dette før det er for sent....Folk trekker på skuldrene og tenker at om 4 år er  han borte..ja, han kan være død, men hva slags USA er det egentlig man sitter igjen med?

Vil sønnen arve USA?

At USA går fra å være en partner man kan stole på til en fiende man ikke kan stole på.
Jeg klarer virkelig ikke forstå at du går så hardt mot Tesla, samtidig som du er blind for hva Kina står for!

Hadde du nå ennå ikke leflet med mulig kjøp av kina-bil, skulle jeg tatt dette mer seriøst, men når du likevel viser at du ikke bryr deg om trusselen Kina står for, så blir dette for useriøst for min del!

Og før noen tror jeg er Tesla/Musk/Trump-sympatisør, så må jeg bare slå fast at det er jeg ikke. Trump er i mine øyne er dust, og at på til en farlig en. Og Musk viser absolutt endel sider nå som er veldig lite attraktivt.

De siste hendelser med Trump og denne "doge"-departement som må sies å være klart brudd på mange regler i USA, og langt forbi hva som er akseptabelt av noen som IKKE har nødvendig myndighet og sikkerhetsklarering til å ha tilgang og ikke minst kontroll over, håper jeg for all del blir slått kraftig ned på, og ikke minst fordømt i kongressen.

Og helst hadde jeg sett at både Trump, Musk og de som sitter i denne gruppen som har tilranet seg tilgang de ikke skal ha, blir straffet for dette, jo fortere jo bedre. Jeg frykter dog for at det ikke vil skje pga at Trump har fått en fullmakt han ikke kan er kapabel til å inneha, og kan og (temmelig garantert kan og vil) benåde Musk og hans gruppering for det kriminelle de nå har gjort!

Dessverre skjer dette under Trump sin velsignelse (er dessverre ikke overrasket), og han mener jo han har frikort til å bryte lovene når han er president, noe "Supreme Cort" på lang vei har gitt han grunnlag for å tro.

Dessverre virker Trump som om han har lært business av mafiaen i USA, og virker å tro han er en slags moderne gudfaren, men liksom til beste for USA. Hans uttalte disrespekt for naboer og allierte vil nokl sette USA langt tilbake i anseelse i mange år, med mindre de konservative spesielt, vil vise at de tar avstand fra han når han er ferdig med denne president-perioden.

Jeg liker bilene, men de har og noen mangler (ikke HUD eller V2L) som gjør spesielt KIA (EV3/5/6/9 - dog kun EV5 om den produseres i Sør-Korea eller Europa)) og Hyundai (Ioniq 5/7) til mine fremste favoritter som neste bil, selv om de er dårligere enn Tesla på visse ting. Dog, de dyreste versjonen (Ioniq 9/EV9) nok er langt unna mitt budsjett, så de blir det ihvertfall ikke uten en lottopremie i forkant! ;)
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 16:22

Flere mulige grunner til at akkurat denne januarmåneden var dårligere enn i fjor, men det er fremdeles godt opp i forhold til januar årene før det igjen der de ikke har vært over 200 biler før, jamfør teslastats.no!

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696
Ja det blir litt tall lek det der  ;D men jeg har jo hørt at Tesla selger dårligere i flere land nå etter at Elon har begynt å hilse med strak arm samt delta på tyske partimøter på storskjerm. Tenker flere av de litt yngre i mange av de EU landene samt England som har lest historien fra krigen på 40 tallet nå tenker at de heller vil kjøpe et annet bilmerke enn Tesla

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 16:51

Vil sønnen arve USA?

Jeg klarer virkelig ikke forstå at du går så hardt mot Tesla, samtidig som du er blind for hva Kina står for!

Hadde du nå ennå ikke leflet med mulig kjøp av kina-bil, skulle jeg tatt dette mer seriøst, men når du likevel viser at du ikke bryr deg om trusselen Kina står for, så blir dette for useriøst for min del!

Og før noen tror jeg er Tesla/Musk/Trump-sympatisør, så må jeg bare slå fast at det er jeg ikke. Trump er i mine øyne er dust, og at på til en farlig en. Og Musk viser absolutt endel sider nå som er veldig lite attraktivt.

De siste hendelser med Trump og denne "doge"-departement som må sies å være klart brudd på mange regler i USA, og langt forbi hva som er akseptabelt av noen som IKKE har nødvendig myndighet og sikkerhetsklarering til å ha tilgang og ikke minst kontroll over, håper jeg for all del blir slått kraftig ned på, og ikke minst fordømt i kongressen.

Og helst hadde jeg sett at både Trump, Musk og de som sitter i denne gruppen som har tilranet seg tilgang de ikke skal ha, blir straffet for dette, jo fortere jo bedre. Jeg frykter dog for at det ikke vil skje pga at Trump har fått en fullmakt han ikke kan er kapabel til å inneha, og kan og (temmelig garantert kan og vil) benåde Musk og hans gruppering for det kriminelle de nå har gjort!

Dessverre skjer dette under Trump sin velsignelse (er dessverre ikke overrasket), og han mener jo han har frikort til å bryte lovene når han er president, noe "Supreme Cort" på lang vei har gitt han grunnlag for å tro.

Dessverre virker Trump som om han har lært business av mafiaen i USA, og virker å tro han er en slags moderne gudfaren, men liksom til beste for USA. Hans uttalte disrespekt for naboer og allierte vil nokl sette USA langt tilbake i anseelse i mange år, med mindre de konservative spesielt, vil vise at de tar avstand fra han når han er ferdig med denne president-perioden.

Jeg liker bilene, men de har og noen mangler (ikke HUD eller V2L) som gjør spesielt KIA (EV3/5/6/9 - dog kun EV5 om den produseres i Sør-Korea eller Europa)) og Hyundai (Ioniq 5/7) til mine fremste favoritter som neste bil, selv om de er dårligere enn Tesla på visse ting. Dog, de dyreste versjonen (Ioniq 9/EV9) nok er langt unna mitt budsjett, så de blir det ihvertfall ikke uten en lottopremie i forkant! ;)

Jeg anser det Trump og Elon driver med for 10000 ganger farligere for verden og Europa enn det Kina er.
Så enkelt er det! Jeg heier ikke på Kina - ikke misforstå, men jeg klarer ikke sidestille dette med noe annet enn Hitler sin maktovertagelse på 30 tallet. Og i den settingen så blir Kina bare en fis i en orkan for å si det slik. Så ekstremt mener jeg det er. Vi ser nå et demokrati vakler i sine grunnvoller og det er viktigere enn noen gang å stå opp for demokratiet - og ved f.eks handle mer fra Kina så vil man sende et ekstremt signal til USA sin befolkning om at nå må de våkne! Når folk har panikk så gi dem en kilevink for å si det på den måten!

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. februar 2025, klokken 17:06
Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 16:22

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696
Ja det blir litt tall lek det der  ;D men jeg har jo hørt at Tesla selger dårligere i flere land nå etter at Elon har begynt å hilse med strak arm samt delta på tyske partimøter på storskjerm. Tenker flere av de litt yngre i mange av de EU landene samt England som har lest historien fra krigen på 40 tallet nå tenker at de heller vil kjøpe et annet bilmerke enn Tesla
Som sagt, gi det litt mer tid før man konkluderer, for dette virker foreløpig å være "sensasjonsjournalistikk", når man blåser opp overskrifter selv om man vet at det er mange andre, viktige(re) faktorer som nok spiller større rolle.

Allerede kan det virke som Tesla-salget er i gang igjen i Norge, med Tesla som leder an foreløpig i februar, samtidig som man vil kunne tenke seg at mange av de andre bilene som er levert ut, kan være utleveringer som med vilje er utsatt til 2025 for å virke inn på tall for gjennomsnittsutslipp.

Man kan nok antyde langt mer om hva som faktisk skjer, når vi får mer oversikt over hvordan salget for de forskjellige merkene utspiller seg denne måneden. Går lufta ut av de andre, eller er det faktisk en økning? Og kommer Tesla sine salgstall til å styrke seg/falle til mer "normale" nivåer nå?

Er det fremdeles fall i februar, vil det nok være mer sannsynlig at dette er årsaken, enn det er grunn for å konkludere bare etter januartallene!
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 17:13
Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 16:51

Vil sønnen arve USA?

Jeg anser det Trump og Elon driver med for 10000 ganger farligere for verden og Europa enn det Kina er.
Så enkelt er det! Jeg heier ikke på Kina - ikke misforstå, men jeg klarer ikke sidestille dette med noe annet enn Hitler sin maktovertagelse på 30 tallet. Og i den settingen så blir Kina bare en fis i en orkan for å si det slik. Så ekstremt mener jeg det er. Vi ser nå et demokrati vakler i sine grunnvoller og det er viktigere enn noen gang å stå opp for demokratiet - og ved f.eks handle mer fra Kina så vil man sende et ekstremt signal til USA sin befolkning om at nå må de våkne! Når folk har panikk så gi dem en kilevink for å si det på den måten.
Er helt enig i at det er skremmende å se det som ser ut til å utspille seg i USA akkurat nå. Er helt klart grunn til å reagere, og gjerne få gitt noen signaler.

Men som sagt, jeg ser heller ingen grunn for å trekkes mot Kina-biler, om man skal opptre som og oppfattes som et seriøst, bekymret (for demokratiet, flytting av maktsentrumet og handelsbalansen) menneske.

"Two wrongs, doesn't make right", for å si det litt populært!
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 07. februar 2025, klokken 17:21Er helt enig i at det er skremmende å se det som ser ut til å utspille seg i USA akkurat nå. Er helt klart grunn til å reagere, og gjerne få gitt noen signaler.

Men som sagt, jeg ser heller ingen grunn for å trekkes mot Kina-biler, om man skal opptre som og oppfattes som et seriøst, bekymret (for demokratiet, flytting av maktsentrumet og handelsbalansen) menneske.

"Two wrongs, doesn't make right", for å si det litt populært!

Forstår godt det argumentet - og kan ikke si deg imot.
Men konsekvensene av det Trump og Donald gjør i USA om dagen - det vil kunne ha mye mer langtrekkende konsekvenser en enn vi klarer å forestille oss for øyeblikket. Folk flest har jo ikke anelse om hva som skjer før det har skjedd for å si det slik.

Jeg har aldri sett noe så skremmende som det som skjer nå.
Jeg hører Trump vil leie plass i El Salvador for å huse kriminielle - både utelandske og egne.

https://www.npr.org/2025/02/05/nx-s1-5287670/trump-el-salvador-americans-prison

Han vil åpne Guantanamo for å huske flyktninger som man sliter med å returnere - barn inkludert.

https://www.bbc.com/news/articles/cy0p1ykxyzjo
https://www.reuters.com/world/us/trump-says-he-will-instruct-homeland-security-pentagon-prepare-migrant-facility-2025-01-29/

Hvem andre i historien har gjort noe slikt? Jo - Tyskland med jødene.

Men likheten stopper ikke der :

https://ndla.no/r/historie-pb/hitlers-vei-til-makten/36ef15a19e

I dagens samfunn så har man kontroll om man har kontroll på alle offentlige instanser - Elon jobber nå for å få gjennomført dette oppdraget.

Så må man skape entusiamse i befolkningen slik at de glemmer sine egne problemer. Dette målet om Mars er vel en del av dette, Panama og Grønland de 2 andre - her har du keiseren som skal bygge et nytt og større USA og gjøre nye store oppdagelser i verdensrommet.

Folk i USA er skikkelig sløve - de ser ikke hva som skjer rett foran øynene på dem - og verden rundt bare prøver å bruke konvensjonelle fraser og tankesett mhp det som skjer - men disse passer  ikke - de fungerer rett og slett ikke akkurat som de ikke fungerte når Hitler gikk til makten.

MAGA folk blant befolkningen er jo i bunn og grunn veldig sløve og i en del tilfeller skikkelig tilbakestående.

https://www.youtube.com/watch?v=xwZT_nisxsQ

Se og le!

RJK

Uansett, hva man mener om det, så er dette egentlig veldig utenfor topic av tråden, som vel egentlig gjelder å diskutere om man vil vente med ny TMYJ eller bare kjøpe dagens TMY, om man uansett vurderer kjøp av Tesla.

Er nok av andre tråder som går på det om man uansett bør velge noe annet pga EM/Trump! Så jeg ilegger meg selv en stopp på det temaet i denne spesifikke tråden!

Moderator kan godt rense opp her ved å flytte disse inn i mer egnet tråd for temaet!
Bosted Oslo

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA