Vente på nye Tesla Y (ex Juniper / new Opal), eller kjøpe nå?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 22. desember 2024, klokken 11:07

« forrige - neste »

Counterpointer

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 25. januar 2025, klokken 19:57
Sitat fra: Otkristo på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:17Ny løsning for setebeltet.Endelig😅👍🏻

Det så veldig høyt ut, og ikke høydejusterbart? Funker det for lave folk?

Har du info om belte foran? Her i huset sliter fruen med at setebeltefestet foran ikke går lavt nok (Model Y 2021 CN), så hun må kjøre setet langt bakover for å unngå at det blir plagsomt. Kunne kjørt setet oppover, men da skaller hun i dørkarmen...

Kanskje det er en endelig løsning for lave folk?

Klykken

Sitat fra: Otkristo på onsdag 29. januar 2025, klokken 11:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. januar 2025, klokken 11:50
Sitat fra: Otkristo på onsdag 29. januar 2025, klokken 11:41
Sitat fra: chargedup på onsdag 29. januar 2025, klokken 11:12Så endelig tilbake til slik regenerering var i 2019 med model 3?
Og en kjærkommen sannsynligvis permanent 4 hjulstrekk uten å skru av "alle" sikkerhetsfunksjoner beregnet for off road?
Håper det ja.

Betyr det at en må passe på det selv? Av og til når jeg kjører fra hytta, når det er kaldt, er det ca 0 regenerering, sånn at jeg kan bruke bremser på alle hjul til å komme meg ned fjellet. Vil endringen føre til at det er full regenerering dersom batteriet ikke er fullt? Eller vil det gjelde ved "vanlig kjøring" i "vanlige forhold", altså ikke rundt 0 grader, og at ved 0 grader og kaldt batteri så kutter den regenerering uansett?
Vet ikke. Brukerhåndboken er p.t ikke oppdatert.
Tipper «Auto» er som idag.
«Slippery surface» er en forbedret vintermodus.
Vi får vente og se
Utifra valgene som er der er det jo samme som før, bare andre navn.
Slippery surface = Slip start, altså tillater litt hjulspinn.
Offroad Assist = Terrain mode, permanent firehjulsdrift, lav regen og begrenset akselerasjon osv.
Auto = Firehjulsdrift ved hjulspinn, og en periode etter. Ellers RWD.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på torsdag 30. januar 2025, klokken 10:35Auto = Firehjulsdrift ved hjulspinn, og en periode etter. Ellers RWD.
Den aktuelle perioden etter hjulspin er nå omtrent borte ut fra det jeg testet nylig med SMT. Følsomheten for å oppdage hjulspin virker å være økt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 29. januar 2025, klokken 16:04
Sitat fra: Radial på onsdag 29. januar 2025, klokken 12:07Kanskje vindusvisker-sensitivity også er neste? 😇
Det er nok en utopi 🥹

Det finst jo i ein variant i dag. Om ein i "Auto" trykkar på vindusviskarknappen så går sensitiviteten opp.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Counterpointer

Sitat fra: Thalgar på torsdag 30. januar 2025, klokken 16:08
Sitat fra: Radial på onsdag 29. januar 2025, klokken 12:07Kanskje vindusvisker-sensitivity også er neste? 😇
Det er nok en utopi 🥹

Det finst jo i ein variant i dag. Om ein i "Auto" trykkar på vindusviskarknappen så går sensitiviteten opp.
Det kan umulig stemme! Har gjort dette utallige ganger uten noen effekt.

What-a-watt

Det er vel samme teknikken og teknologien Tesla har brukt i årevis på alle sine biler. Undrer meg over hvorfor de ikke  heller kunnet brukt vanlige regnsensorer som de fleste andre gjør. Tipper den koster under 5 dollar, og om ikke perfekt, så er en slik mange ganger bedre enn det den egenutviklede teknikken Tesla bruker i dag.

Tesla Auto Wipers: Why They Don't Work and Why There Isn't an Easy Fix

https://www.notateslaapp.com/news/2045/tesla-auto-wipers-why-they-dont-work-and-why-there-isnt-an-easy-fix

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. januar 2025, klokken 18:49
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 17:58
Det er nok en utopi 🥹

Det er nå det Tesla skriver i versjonsloggen:
https://www.notateslaapp.com/news/2054/you-can-now-increase-tesla-auto-wipers-sensitivity-and-autopark-can-park-in-smaller-spaces#:~:text=Tesla%20outlines%20the%20feature%20in%20the%20manual%20stating%3A%20%E2%80%9CPressing%20the%20wiper%20button%20while%20the%20wipers%20are%20set%20to%20Auto%20temporarily%20increases%20the%20sensitivity%20of%20the%20wipers.%E2%80%9D
Mine viskerne går i alle fall fortere en stund etter at man har trykket.
Høres ut som det vi i min bransje kaller placeboeffekten 🤷🏻

Har i det siste fungert så dårlig med auto på min bil at jeg har skrudd den av og kjører den manuelt.
På VW Golf og Xpeng P7 som vi har på jobb fungerer det helt greit i samme periode!

RJK

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 19:57
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. januar 2025, klokken 18:49
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 17:58
Det er nok en utopi 🥹

Det er nå det Tesla skriver i versjonsloggen:
https://www.notateslaapp.com/news/2054/you-can-now-increase-tesla-auto-wipers-sensitivity-and-autopark-can-park-in-smaller-spaces#:~:text=Tesla%20outlines%20the%20feature%20in%20the%20manual%20stating%3A%20%E2%80%9CPressing%20the%20wiper%20button%20while%20the%20wipers%20are%20set%20to%20Auto%20temporarily%20increases%20the%20sensitivity%20of%20the%20wipers.%E2%80%9D
Mine viskerne går i alle fall fortere en stund etter at man har trykket.
Høres ut som det vi i min bransje kaller placeboeffekten 🤷🏻

Har i det siste fungert så dårlig med auto på min bil at jeg har skrudd den av og kjører den manuelt.
På VW Golf og Xpeng P7 som vi har på jobb fungerer det helt greit i samme periode!
Er vel ikke sensitiviteten den justerer, men man kan justere hastigheten ved å trykke og holde der, slik jeg forstod det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 19:57Høres ut som det vi i min bransje kaller placeboeffekten 🤷🏻
Det er ikke placebo, når viskerne øker farten i en periode etter at jeg har trykket på knappen.
Det jeg derimot ikke er sikker på, er om følsomheten økes, eller om det bare er hastigheten som økes.

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:05Er vel ikke sensitiviteten den justerer, men man kan justere hastigheten ved å trykke og holde der, slik jeg forstod det!
Jeg er også usikker på om følsomheten økes. Man trenger ikke holde knappen. Et kort trykk holder.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:15
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:05Er vel ikke sensitiviteten den justerer, men man kan justere hastigheten ved å trykke og holde der, slik jeg forstod det!
Jeg er også usikker på om følsomheten økes. Man trenger ikke holde knappen. Et kort trykk holder.
Da kan jeg si med 100% sikkerhet at det ikke skjer på min bil.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 22:19
Jøss.

Thalgar

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 22:19

Vel, skjer definitivt på min.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA