Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Stig O

Flott å se at de har fikkset dette problemet med nye ventiler på A-stolpen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

19quiz76

Får håpe de testet det også i fuktig luft, det er gjerne da problemet oppstår ifølge canadierne..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL


laumb

Sitat fra: petersv på mandag 21. januar 2013, klokken 18:54


Jeg ser et megaproblem: legge til vindusviskere i vedlikeholdskostnaden. For dette blir dyrt! :P

Å skrape dem over is er ikke kjempeheldig.

Spent på når viskerne fryser fast, gir motoren etter og går tilbake i nullposisjon, eller brenner den seg slik den gjorde på gamle A4'n jeg hadde...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OleJA

#110
Sitat fra: kjølholdt på mandag 21. januar 2013, klokken 19:43
Ok alltid vippe de ut da
Dette er nok en 'vinterbug' som det klages over: Viskerne kan ikke stoppes i midtstilling oppe på vinduet, og de parkerer for langt nede under 'leppa' i bakkant av panseret til at de kan vippes ut derfra. Mulig at det finnes en skjult feature som gjør det mulig å stoppe dem oppe på vinduet, men har ikke sett noe slikt rapportert.
Ser for meg at dette kan medføre mye frustrasjon når en parkerer en varm bil ute i snøfall: Snøen smelter på frontruta og siger ned under panserleppa hvor alt fryser til en fin isklump >:(
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på mandag 21. januar 2013, klokken 19:07
Jeg ser et megaproblem: legge til vindusviskere i vedlikeholdskostnaden. For dette blir dyrt! :P
At vindusviskerne tar en sveip når du åpner døren er noe eierne har klaget på, så jeg regner med/håper det blir rettet med ny sw ila kort tid.

Viskerne kan for øvrig ikke vippes ut, for de ligger lavt litt innunder panseret som OleJA skriver. En service-innstilling kommer sikkert etter hvert slik at de kan vippes ut.

Jeg har opplevd en gang i vinter at viskerne på Passaten har forsøkt å jobbe når de var frosset fast. Resten av vinteren har det gått fint, for jeg forvarmer alltid. Og har jeg av en eller annen merkelig grunn glemt å forvarme er det bare å skrape vinduene helt ned til der viskerne sitter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Hvordan får vi byttet vindusviskere om det ikke er mulig å komme til dem?

Dette burde jo være veldig lett å fikse for Tesla, ser ingen grunn til at vindusviskere skal starte automatisk, det er jo dritteit for å si det rett ut.

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:00
Hvordan får vi byttet vindusviskere om det ikke er mulig å komme til dem?

Dette burde jo være veldig lett å fikse for Tesla, ser ingen grunn til at vindusviskere skal starte automatisk, det er jo dritteit for å si det rett ut.
Det går visstnok an å bytte dem om du åpner panseret og tar det derfra, men det er selvfølgelig ingen god løsning (på lik linje med påfylling av spylevæske, som ser ut til å komme i konflikt med den ene gassdemperen til panseret.

Ett sveip har jeg hørt eierne fortelle at flere biler har, og det påstås at bilen gjør det for å kalibrere sensoren. Når det er sagt håper og tror jeg at dette rettes med software oppdatering, for jeg synes det er en elendig løsning. Ingen slik kalibrering av regnsensoren i bilen jeg har nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:36
Ett sveip har jeg hørt eierne fortelle at flere biler har, og det påstås at bilen gjør det for å kalibrere sensoren. Når det er sagt håper og tror jeg at dette rettes med software oppdatering, for jeg synes det er en elendig løsning. Ingen slik kalibrering av regnsensoren i bilen jeg har nå.

Fra http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/rev-42-downloaded-early-sunday-0

The other feature that has been addressed in 4.2 is the windshield wipers which others say are now well behaved
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:36
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:00
Hvordan får vi byttet vindusviskere om det ikke er mulig å komme til dem?

Dette burde jo være veldig lett å fikse for Tesla, ser ingen grunn til at vindusviskere skal starte automatisk, det er jo dritteit for å si det rett ut.
Det går visstnok an å bytte dem om du åpner panseret og tar det derfra, men det er selvfølgelig ingen god løsning (på lik linje med påfylling av spylevæske, som ser ut til å komme i konflikt med den ene gassdemperen til panseret.

Ett sveip har jeg hørt eierne fortelle at flere biler har, og det påstås at bilen gjør det for å kalibrere sensoren. Når det er sagt håper og tror jeg at dette rettes med software oppdatering, for jeg synes det er en elendig løsning. Ingen slik kalibrering av regnsensoren i bilen jeg har nå.

Løses enkelt ved å flytte sveipet til "2 sekunder etter at rumpesensoren i setet er aktivert og bremsen er trykket inn".

De fleste har lukket døren da. Så sveiper den heller mens man fikler med å få bilen i Drive.

Gjermund

Er det mulig å slå av den automatiske vindusviskeren slik at den ikke gjør dette? Noen biler med slikt blir den jo slått av om du setter vindusviskeren på 0.

Øyvind.h

Skrur du vindusviskeren helt av er sensoren deaktivert, og da gjør den ikke noe sveip. Synes for øvrig ikke det er noen løsning å flytte sveip til rumpesensoren slår ut+forsinkelse, for jeg vil uansett ikke ha vindusviskere som går hver eneste gang jeg kjører uavhengig av om de er frosset fast eller om ruten er knusktørr.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:52
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:36
Ett sveip har jeg hørt eierne fortelle at flere biler har, og det påstås at bilen gjør det for å kalibrere sensoren. Når det er sagt håper og tror jeg at dette rettes med software oppdatering, for jeg synes det er en elendig løsning. Ingen slik kalibrering av regnsensoren i bilen jeg har nå.

Fra http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/rev-42-downloaded-early-sunday-0

The other feature that has been addressed in 4.2 is the windshield wipers which others say are now well behaved
Skulle gjerne hatt dette bekreftet ved at en eier skriver "no longer swipes when I open the door" :)
For det har vært et par andre issues med viskerne (for trege og for lav sensitivitet på sensor) som kan være adressert nå uten at sveipen ved døråpning er deaktivert.

Uansett tyder alt på at Tesla rydder opp i slike småfeil, så det som ikke er rettet nå blir antakelig rettet før vi får bilene (det som kan fikses med sw).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Så med andre ord skri vindusviskeren helt av når du skal ut av bilen på vinteren. Litt kjipt at de kan bli ødelagt om du eller kona glemmer dette  :(

Virker som det er noen småting som burde forbedres i forhold til vinter, men så sant duggfjerningen blir fikset er det andre mer småting.

Jeg har også tenkt på at det vil være kjipt å bomme litt med spylervæska så får masse spylervæseke i frunken, men kanskje det ikke er så ille.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA