Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Per Magnus

Starter en ny tråd her ettersom det skled litt ut i en annen tråd. Beklager dette OleJA.

Det har vært litt uro ang. Model S sine vinteregenskaper i Teslamotors club sitt forum. Se: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences

Det er bla. lagt ut videoer der Model S sin fremkommelighet blir sammenlignet med Volt, se:

Model S:



og



Volt:

http://www.youtube.com/watch?v=bSGNjmSVU-4&feature=youtu.be

og

http://www.youtube.com/watch?v=7vUhZbZY-VA&feature=youtu.be

Det mistenkes at ikke fult så gode Pirelli dekk kan være en del av årsaken til problemene. Vedkommende skal nå forsøke å bytte til Nokian's Hakkapeliitta R piggfrie dekk. Blir spennende å se hvilken virkning det vil ha på fremkommeligheten.

Flere har også argumentert for at traction controllen bør justeres noe for å sikre bedre fremkommelighet.

Uansett så er det nyttig å se brukere fra USA og Canada "hardteste" model S``en under lignende forhold som vi har her til lands.

Model X - 90

ebbrey

Jeg leste denne tråden på TMC tidligere ikveld å må si jeg tenkte det samme.. Gode vinterdekk og smart kjøring så skal det vel gå greit.. Men TM kan også justere TC'en sin via software (eller?)

Bare her om dagen sleit jeg med golfen min opp bakken hjemme, vinter er vinter.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Hmm, tror nok jeg kommer til å velge en testvinner til bilen om vinteren.

Jeg er ingen felg/dekkekspert men må vi bruke standard 19" sett på vinterhjula eller kunne vi gått for noe mindre?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OleJA

Selv med traction kontrol så vil nødvendigvis en bakhjuldrevet bil aldri bli like bra som en med drift på alle fire. Det kan virke som det er litt urealistiske forventninger på TMC forumet til at Model S er en superbil som skal fikse alle utfordringer. Det eneste som garanterer topp fremkommelighet er firehjulsdrift, og jeg håper dette kommer som en option på 'S' før det blir min tur til å konfigurere. Betaler gjerne 100K ekstra for dette.

Er nesten mer bekymret over at det kommer endel rapporter som kan tyde på mangelfull testing i vinterforhold.
Med fare for å havne 'of topic',  :o ting som jeg har plukket opp på TMC forumet:

- Ujevn fordeling av friskluft mellom førerside og passasjerside medfører at førersiden dugger igjen.
- Ved døråpning vil sidevinduet automatisk trekkes ned et par cm for å gå klar av lister rundt taket.
   Med is på vinduet fryser dette fast, og vindu eller taklist skades ved åpning/lukking av dør.
- Det er for lang 'leppe' i bakkant av panser der hvor vindusvisker 'parkeres'. Dette umuliggjør at
  viskerne kan vippes ut for fjerning av is og snø.
- Ladeplugg fryser fast.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ebbrey

- Ujevn fordeling av friskluft mellom førerside og passasjerside medfører at førersiden dugger igjen.

Har sett en tråd om dette på TMC selv, regner med dette blir tatt tak i, og allerede er fikset før prod for EU

- Ved døråpning vil sidevinduet automatisk trekkes ned et par cm for å gå klar av lister rundt taket.
   Med is på vinduet fryser dette fast, og vindu eller taklist skades ved åpning/lukking av dør.

Hmm, den er ikke bra, mener fra en test video at dørene klargjør seg bare du kommer i nærheten med nøkkelen. Håper dette kan skrues av på en måte, slik at du bare åpner med å trykke på nøkkel. Da kan man hvertfall ha en flaske med sånn avisning spray i bagasjerommet. Har for min egen del kun tenkt å latt bilen sove i garasje om natten.

- Det er for lang 'leppe' i bakkant av panser der hvor vindusvisker 'parkeres'. Dette umuliggjør at
  viskerne kan vippes ut for fjerning av is og snø.

Leste en som sa han fikk fjernet snø og is under viskerne, og at dette var kritisk for ellers fikk ikke elektromotoren til viskerene gå igjennom syklusen sin hvis de stopper mot snø/is og dette skader motoren.
Hadde frontruten hatt 12v varme hadde mange problemer på steder med vinter vært løst. Både dugg og fastfryste viskere osv.

- Ladeplugg fryser fast.

Jøss, trodde da ledningene hadde en viss temperatur så lenge bilen lader.. Merkelig
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OleJA

#6
Sitat fra: ebbrey på mandag 31. desember 2012, klokken 01:36
- Ladeplugg fryser fast.

Jøss, trodde da ledningene hadde en viss temperatur så lenge bilen lader.. Merkelig

Ja, men den 'popper' ikke ut når bilen er ferdigladet 8), og da fryser snøen som smeltet mens den ladet til is når temperaturen synker.

Problemet kan vel trolig reduseres ved å smøre silikon el. på kritiske plasser i ladeporten.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

#7
Jeg fikk først ikke opp dørene på Passaten før jeg skulle dra på fjellet, så silikon bør man nok smøre på her og der også på Model S for at ting ikke skal fryse fast. Model S er ikke banebrytende på det punktet :)
Forvarming vil dog antakelig løse en del av problemet ved fastfrosne dører/vinduer.

Det eneste jeg har hørt ift. vinter som bekymrer meg litt er vinduene som går ned en cm ved åpning samt meldingen om en vindusviskermotor som hoppet ut av sporet under belastning.

Det vi må huske på er at feilene eiere nå melder om tas alvorlig av Tesla, og Tesla har all grunn til å løse alle småbugs fortløpende for å unngå at fremtidig produksjon inneholder samme feil. Om 4-6 måneder når de begynner å produsere biler for EU går jeg ut i fra at mye av det eiere har rapportert om så langt er løst. Samtidig tror jeg ikke noen biler er helt feilfrie. Passaten jeg kjører nå er egentlig en gammel konstruksjon, men med facelift (2012 model). Ila de første 6 månedene brøt webastoen fullstendig sammen og måtte skiftes. Den ene bakhøytaleren har spraket fra dag 1, og nå i helgen begynte bakluken å åpne og lukke seg mens bilen er parkert og låst.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Per Magnus

Ser også ut til at en bruker har opplevd å få advarsel om at batteripakken er for kald, selv da det ikke var så veldig kaldt... 

"When I tried to minimize energy consumption, driving about 80 km/hr in range mode, I managed to get the consumption down to about 200 W/hr per km, but after 40 or 50 km I received a cold battery pack warning, even though the outside air temperature was only a few degrees below freezing and the battery still had close to 300 km of range left? Does anyone know the implications of that warming? I arrived home shortly after receiving the warning, put the car on charge and all seems to be fine, but the warning seemed to be a cause for some concern (especially in view of the relatively warm temperature and short duration of the trip)."

Model X - 90

Leaffen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 06:54

Det vi må huske på er at feilene eiere nå melder om tas alvorlig av Tesla, og Tesla har all grunn til å løse alle småbugs fortløpende for å unngå at fremtidig produksjon inneholder samme feil. Om 4-6 måneder når de begynner å produsere biler for EU går jeg ut i fra at mye av det eiere har rapportert om så langt er løst.


La oss virkelig håpe at det. Ser frem mot dokumentason på at disse tingene virkelig tas alvorlig. De mest innlysende sakene må ordnes før jeg konfigurerer bilen. Ellers blir det avbestilling av hele greien.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Blip

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 06:54
Det vi må huske på er at feilene eiere nå melder om tas alvorlig av Tesla, og Tesla har all grunn til å løse alle småbugs fortløpende for å unngå at fremtidig produksjon inneholder samme feil. Om 4-6 måneder når de begynner å produsere biler for EU går jeg ut i fra at mye av det eiere har rapportert om så langt er løst.

Dette høres for meg ut som en rein fanboy-uttalelse. Selvsagt kan vi håpe at det stemmer, men 'the proof of the pudding is in the eating' som de sier på nynorsk.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

Sitat fra: Blip på mandag 31. desember 2012, klokken 12:45
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 06:54
Det vi må huske på er at feilene eiere nå melder om tas alvorlig av Tesla, og Tesla har all grunn til å løse alle småbugs fortløpende for å unngå at fremtidig produksjon inneholder samme feil. Om 4-6 måneder når de begynner å produsere biler for EU går jeg ut i fra at mye av det eiere har rapportert om så langt er løst.

Dette høres for meg ut som en rein fanboy-uttalelse. Selvsagt kan vi håpe at det stemmer, men 'the proof of the pudding is in the eating' som de sier på nynorsk.
Rein fanboy uttalelse?
Du har kanskje ikke fått med det hvor mye tid Tesla bruker på kvalitetssikring, og den tette dialogen de har med early adopters som har meldt inn feil? Tesla har definitivt alt å vinne på å rette småfeil så fort som mulig. Klarer ikke se at en slik forventing bare kan innehas av en "fanboy"?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Hadde vært ålreit om tesla team folkene hadde vært mere aktive på TMC forumet
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

De er vel ikke mer aktive av en god grunn.
Tesla er et aksjeselskap og skal passe seg litt, og spesielt ikke kommentere informasjon som ikke enda er 100% bekreftet offisielt fra Tesla sentralt.

At de er tilstede alene er jo en bragd mange selskaper burde følge. Å kommentere på Facebook er liksom ikke greia.
At Tesla i tillegg publiserer på et forum som ikke er dems eget, når dem selv har ett, det er rimelig Najs.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Blip

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 13:00
Rein fanboy uttalelse?
Du har kanskje ikke fått med det hvor mye tid Tesla bruker på kvalitetssikring, og den tette dialogen de har med early adopters som har meldt inn feil? Tesla har definitivt alt å vinne på å rette småfeil så fort som mulig. Klarer ikke se at en slik forventing bare kan innehas av en "fanboy"?

Rolig, rolig :) Mitt poeng er bare at vi ikke vet utfallet før TM har enten kommentert og/eller korrigert evt. feil. Jeg synes egentlig bare det er et sunnehtstegn at det kommer noen negative tilbakemeldinger på denne bilen som til nå kun har blitt lovpriset i skyene (uten at det ruller spesielt mange av dem på veiene).

Fan-boys er jeg litt redd for å bli selv, siden dette (reint psykologisk) er et menneskelig fenomen; vi prøver alltid å finne argumenter som støtter vårt eget standpunkt (og motargumenter mot motargumenter).

Jeg synes også dette med batteri-tapping er mer alvorlig enn å risikere å kjøre en forbrenningsmotor tørr for olje. Det bør heller sammenlignes med å kjøre en dieselmotor tom for diesel.

Når det er sagt: Jeg håper at jeg er en lykkelig (?) eier av Model X om ca 2 år, og at alle barnesykdommer fra S er fjernet når hele systemet puttes inn i et X-karosseri!  8) 8)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA