Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

#75
Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:31Tesla kunne bare sendt energien til varme-element rundt batteriene istedet.
Det burde de definitivt gjort. 60kW regen kunne sikkert varmet hele pakken på under 60 sekunder, men hvordan skal man legge opp et batterivarmesystem som takler å levere varme tilsvarende 60 panelovner à 1000w uten å svi av hele batteripakken :)

Nå vet jeg ikke hva den eksisterende batterivarmeren trekker maksimalt, men regen burde i hvert fall kunne levert strøm til den, samt glødetråder i bilens varmeanlegg etc. Så kunne man beholdt litt regen. Mulig dette blir for komplekst ift. Teslas erfaringer så langt, samt ønsket om å levere en så feilfri bil som mulig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Det blir jo bare som at hvordan en bil reagerer avhenger av føret. Ser ikke store problemet siden bilen leveres med bremsepedal, i en situasjon du trenger å bremse kjapt vil du vel benytte denne? Det går jo an å motorbremse med vanlige biler, men det er jo ikke det en basere seg på i en bråbremssituasjon uansett.

Tror de fleste vil lære seg til dette raskt. Jeg vil i hvert fall heller måtte bruke bremsene noen flere ganger enn å måtte ha et system som kan føre til skade på de dyre batteriene.

Øyvind.h

Nå har broren til Elon lagt ut sin erfaring med en kjøretur fra Vail til Boulder og tilbake. Brukte 79kWh på ca 360km.
Temperaturer under kjøreturen på vei til Boulder var ca -29.


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12595-Driving-my-Model-S-in-extreme-winter-conditions
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trondns

I debattforumet under innlegget til Musk blir det påpekt at Model S får dugging særlig på vesntre sidevindu og det fryser igjen i værste fall, om luftfuktigheten er høy. :-\  Det høres kansje ikke helt ut som er særlig bra med tanke på norsk
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 16:18
Nå har broren til Elon lagt ut sin erfaring med en kjøretur fra Vail til Boulder og tilbake. Brukte 79kWh på ca 360km.
Temperaturer under kjøreturen på vei til Boulder var ca -29.


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12595-Driving-my-Model-S-in-extreme-winter-conditions
vinterkjøring? Noen som har sett andre kommenterer på dette?
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

Øyvind.h

#79
Ser flere som har kommentert dette, og Tesla jobber slik jeg forstår det allerede med tiltak for å få bukt med problemet. Det blir interessant å se til våren/sommeren om de europeiske bilene allerede er korrigert, eller om problemet må rettes under service på et senere tidspunkt. Det virker rett og slett ikke som luftstrømmen er tilstrekkelig ved ytre hjørner på frontvindu.

Dette er uansett en feil de ikke kan overse. Noen mangler i Model S versjon 1 må man leve med, noen kan man betale for å kvitte seg med (eks ettermontering av ekstrautstyr) og noen mangler får man fikset kostnadsfritt. Dugg er jeg helt sikker på at ligger i siste kategori om problemet ikke allerede er løst.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 07:02å få dumpet 60kW effekt er jeg usikker på om er fysisk mulig?
Bilene burde leveres med denne, den kan ta imot 1,21 GW ;D


gbzdoc

Joa, men da ender du jo opp i 1985 eller noe da... ;-)

19quiz76

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 10. januar 2013, klokken 22:57
Joa, men da ender du jo opp i 1985 eller noe da... ;-)

Hahahahahahahah - det er min humor :D :D :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Bent

Sitat fra: OleJA på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:02
En superkapasitor som tar imot regen energi og slipper den (langsomt) tilbake til batteriene i kaldt vær hadde jo kanskje løst problemet?
Jeg mistenker at man heller vil bruke plassen og vekten til superkapasitoren til mere batteri istedet.
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:43
Man kan forvente når man slipper opp foten at bilen skal bremse ganske kraftig, men så gjør den ikke det allikevel. Tenk deg selv en situasjon hvor du trykker på bremsen i dieselbilen, men så skjer det ingen ting :) Litt samme greia.
Roadsteren bremser aldri noe videre kraftig på regen, så det er uansett ikke noe å basere seg på for rask stopp. Det som skjer i praksis er at du slipper opp pedalen kanskje en 30 meter før du skal stoppe i den hensikt å få en sakte oppbremsing mot full stopp, observerer at ingenting skjer, innser at du ikke har regen, og så flytter foten bort til bremsen. Da er det fremdeles rikelig med avstand å stoppe på siden du nå har ordentlig bremse å gjøre jobben med.

Dersom du i utgangspunktet hadde ment å stoppe veldig fort ville du klemt til med bremsepedalen med en gang, og fravær av regen er da av helt marginal betydning.
Tesla Roadster, 25Mm

Cato76

Kanskje jeg bryter med den pågående diskusjonen, men jeg viste ikke helt hvor jeg skulle legge denne nyheten...   ???
Men det ser ut til at man kan få sett Teslaen på vinterbane nå til helgen. Gunnar Birkenfeldt har en Tesla Model S stående på kai i Oslo som de ønsker å vise frem på Ferdinand Ice Festival dersom tollpapirene er i orden.
Jeg lurer selv på å ta turen oppover, og kanskje være så heldig å få prøvekjøre (da jeg er kompis til en kompis, osv...)  ;D

Håper uansett noen skriver en rapport om hvordan bilen oppfører seg på glattisen. Det meldes -15 og sol.  8)

http://www.ostlendingen.no/nyheter/trysil-engerdal/klart-for-festdager-pa-vurrusjoen-1.7716729
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Stig O

Et senario jeg kom til å tenke på, og som er aktuelt for meg.Hva om jeg blir stående 2 timer i kolonnekjøring på Haukeli en kald vinterdag? Hvordan vil det påvirke batterikapasiteten med varmepumpa på hele tiden? Det er mye å tenke på med elbil.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på fredag 11. januar 2013, klokken 08:54
Et senario jeg kom til å tenke på, og som er aktuelt for meg.Hva om jeg blir stående 2 timer i kolonnekjøring på Haukeli en kald vinterdag? Hvordan vil det påvirke batterikapasiteten med varmepumpa på hele tiden? Det er mye å tenke på med elbil.

2t stillestående med varmepumpa i gang + noe energi til å holde batteripakka varm trekker neppe mer enn 5% av batterikapasiteten, sannsynligvis mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. januar 2013, klokken 09:07
Sitat fra: Stig O på fredag 11. januar 2013, klokken 08:54
Et senario jeg kom til å tenke på, og som er aktuelt for meg.Hva om jeg blir stående 2 timer i kolonnekjøring på Haukeli en kald vinterdag? Hvordan vil det påvirke batterikapasiteten med varmepumpa på hele tiden? Det er mye å tenke på med elbil.

2t stillestående med varmepumpa i gang + noe energi til å holde batteripakka varm trekker neppe mer enn 5% av batterikapasiteten, sannsynligvis mindre.

Er det ikke slik at varmepumen trekker maks 1 KW/t? Bør ikke ha store påvirkningen på kapasiteten da...  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Jeg leste at noen hadde testet energiforbruk til oppvarming i USA ved å gjøre diverse målinger. Mener de kom frem til at varmen brukte ca 5kW maksimalt når all varme ble satt på full fres, men maksimal ytelse har selvfølgelig ikke mye med forbruket i praksis å gjøre. Med en tett kupè som raskt blir varm bør det ikke kreve mer enn 1-2kW kontinuerlig varme for å holde kupeen varm.

Sitter du med vinduet åpent og varmeanlegget på full fres klarer du med andre ord kanskje å bruke 10kW på et par timer. Men merk at disse målingene er langt fra offisielle, så fasiten kan ligge både høyere og lavere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA