Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Chlangum

Noen som vet om Model S har sperr/brems på differensialen bak?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

laumb

Jeg er mest interessert i å få bilen levert med vinterdekk fra Nokian, ikke sommerdekk i det hele tatt - dersom den kommer sent nok på høsten.

Det vil si at Tesla burde tilby å levere bilen med vinterdekk i stedet for sommerdekk.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

ohh

Sitat fra: Chlangum på fredag 04. januar 2013, klokken 08:15
Noen som vet om Model S har sperr/brems på differensialen bak?
Dette er IKKE mitt fagfelt, men av hva jeg har lest av erfaringer i US/Canada tyder det på at bilen ikke har dette.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Chlangum

Prøvde å lese meg fram til det jeg også men fant veldig mye forskjellige om emnet. Alt fra at den har det til at den ikke har differensial i det hele tatt. Husker når diff sperren på gamle chevyen min tok kvelden. Bilen ble betydlig dårligere på glatten. Riktig nok en bil uten noen elektroniske hjelpemidler (ikke en gang ABS c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Cirion

Var ikke akkurat sommerføre når jeg prøvekjørte. Syns Model S klarte seg langt bedre enn min Honda.
Lurer på hvilke dekk som var på den Sølvfargede S'en.

Mener den holdt seg langt bedre på glatta enn den svarte...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ohh

Sitat fra: Chlangum på fredag 04. januar 2013, klokken 10:09
Prøvde å lese meg fram til det jeg også men fant veldig mye forskjellige om emnet. Alt fra at den har det til at den ikke har differensial i det hele tatt. Husker når diff sperren på gamle chevyen min tok kvelden. Bilen ble betydlig dårligere på glatten. Riktig nok en bil uten noen elektroniske hjelpemidler (ikke en gang ABS c",)
Jeg har hentet informasjonen min fra denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences
Se post nr: 297, 300, 302, 305, 306.... osv.

De virker å være enige i at det er en åpen differensial, men at man elektronisk bør kunne styre hjulene slik at man oppnår noe ala den funksjonaliteten du etterspør. Men, som sagt, dette er ikke mitt fagfelt overhodet....
Kanskje noen andre her kan komme med noe mer opplysninger?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

ohh

Sitat fra: Cirion på fredag 04. januar 2013, klokken 10:35
Var ikke akkurat sommerføre når jeg prøvekjørte. Syns Model S klarte seg langt bedre enn min Honda.
Lurer på hvilke dekk som var på den Sølvfargede S'en.

Mener den holdt seg langt bedre på glatta enn den svarte...

Samme type dekk (Pirelli Sottozero) på begge bilene så vidt jeg kunne se. Kan det ha vært forskjell på føret?
Jeg kjørte kun den svarte, og den holdt seg greit på veien, men det var (dessverre) relativt bart da jeg kjørte.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: ohh på fredag 04. januar 2013, klokken 10:47
De virker å være enige i at det er en åpen differensial, men at man elektronisk bør kunne styre hjulene slik at man oppnår noe ala den funksjonaliteten du etterspør. Men, som sagt, dette er ikke mitt fagfelt overhodet....
Kanskje noen andre her kan komme med noe mer opplysninger?

Diffbrems/lås brukes vanligvis ikke på "normale" biler lengre siden det øker motstanden i drivverket. Spesielt plagsomt på en elektrisk bil. Ordentlige off-road biler har fortsatt differensiallås.

Man løser det heller på den måten at antispinnsystemet bremser ned det hjulet som spinner. Dermed overføres kraften til det andre hjulet. Hvis det også spinner begrenses også motorkraften inntil et av hjulene får feste. Er det så glatt at ingen av de får feste er det fram med kjettingene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nordvik

Sitat fra: OleJA på mandag 31. desember 2012, klokken 00:34

Er nesten mer bekymret over at det kommer endel rapporter som kan tyde på mangelfull testing i vinterforhold.
Med fare for å havne 'of topic',  :o ting som jeg har plukket opp på TMC forumet:

- Det er for lang 'leppe' i bakkant av panser der hvor vindusvisker 'parkeres'. Dette umuliggjør at
  viskerne kan vippes ut for fjerning av is og snø.

Det er ikke med Tesla som med Peugeot da, at du etter å ha skrudd av tenninga dytter viskebryteren på en manuell visking innen 20 sekunder. Da vil viskerne gå opp og bli stående der. Sleit med å finne ut av hvordan jeg skulle skifte viskerblader etter at jeg kjøpte den, så måtte ty til instruksjonsboka..

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Øyvind.h

Oppdatering fra US forumet:
En som har testet både Pirelli og Blizzak dekk sier det er stor forskjell. Bridgestone Blizzak er visst mye bedre på snø enn Sottozero.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences/page48?highlight=pirelli+blizzak

Fikk for øvrig tilbakemelding på mitt spørsmål om temperaturer lavere enn -30 og garanti. Foreløpig tilbakemelding er at bilen ikke bør stå i temperaturer kaldere enn -30, men det er ingen automatikk i at garantien utløper.
Så lenge bilen står koblet til strøm var det ikke noe problem at den stod i temperaturer under -30.
De jobbet for øvrig på spreng med å utarbeide garanti og andre vilkår for Europa, så jeg kommer ikke til å mase mer på Tesla før de har offentliggjort infoen de jobber med nå.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 12:33
Oppdatering fra US forumet:
En som har testet både Pirelli og Blizzak dekk sier det er stor forskjell. Bridgestone Blizzak er visst mye bedre på snø enn Sottozero.

Han skriver: 'Driving up the snow packed back road was a pleasure. +6*F with setting sun, so tire grip was at maximum. Driving up rutted driveway was a total success. I sensed a slight TC effect but had as much power available as I felt I needed. Compared to doing this with the "all seasons' at 32*F = totally different. ModelS is now a WINTER CAR for me at least.'

Dvs. Blizzak på snøføre i omkring -15C er bedre enn Pirelli på nullføre ???. En ganske unfair sammenligning, så jeg vet ikke hvor mye vekt jeg vil legge på dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

#56
Sitat fra: OleJA på onsdag 09. januar 2013, klokken 12:47
Han skriver: 'Driving up the snow packed back road was a pleasure. +6*F with setting sun, so tire grip was at maximum. Driving up rutted driveway was a total success. I sensed a slight TC effect but had as much power available as I felt I needed. Compared to doing this with the "all seasons' at 32*F = totally different. ModelS is now a WINTER CAR for me at least.'

Dvs. Blizzak på snøføre i omkring -15C er bedre enn Pirelli på nullføre ???. En ganske unfair sammenligning, så jeg vet ikke hvor mye vekt jeg vil legge på dette.

Ok, får ta med hele innlegget fra US forumet (erfaringen er for øvrig konsistent ift Sottozero/snø med tilbakemeldingen til en annen som var kritisk til Model S`` vinteregenskaper før han byttet til Nokian):

Took my first drive yesterday in the S, after the initial drive home from Denver. Put on brand new snows: Bridgestone Blizzak LM-60 245/45/19 all around, on an extra set of rims. Rims: Tesla branded, made in USA and are stouter than any alloy rims I've ever seen, IMHO. BIG difference with these snows driving around the coral!! Enough confidence that I drove down 1100ft driveway without first plowing out the recent snow. Car stayed in the existing ruts for the most part and when it jumped over did not yaw beyond reason. Regen was present and gave confidence. 1.5 mile road is now completely snow covered and well packed. No dirt showing. 20*F with strong sun so surface is potentially slippery. Tested the brakes often. Hit brakes as hard as I would ever expect to and stopping power was impressive! Did not overdo it to try to find adhesion point. New, fresh snow tires are a MUST HAVE for driving in "snow country". NO exceptions, accept NO substitutes!!

On the highway car is still super stable. Wheels are properly balanced, ride is smooth. Returning from short test run the cabin has now cooled down from the toastyness resulting from sitting in the sun all day. Turned on the heat/defrost/seats. Right away left side of drivers view blocked by fog, turning to ice. Had to lean a bit to the right to see properly, but zero traffic today. Will find my mini heater/blower unit & velcro to dash as a temporary cure. Something weird must be blocking the defrost vent on the far left, as others have reported.

Driving up the snow packed back road was a pleasure. +6*F with setting sun, so tire grip was at maximum. Driving up rutted driveway was a total success. I sensed a slight TC effect but had as much power available as I felt I needed. Compared to doing this with the "all seasons' at 32*F = totally different. ModelS is now a WINTER CAR for me at least.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 12:33
Fikk for øvrig tilbakemelding på mitt spørsmål om temperaturer lavere enn -30 og garanti. Foreløpig tilbakemelding er at bilen ikke bør stå i temperaturer kaldere enn -30, men det er ingen automatikk i at garantien utløper.
Så lenge bilen står koblet til strøm var det ikke noe problem at den stod i temperaturer under -30.
De jobbet for øvrig på spreng med å utarbeide garanti og andre vilkår for Europa, så jeg kommer ikke til å mase mer på Tesla før de har offentliggjort infoen de jobber med nå.
Slik jeg forstår det, om en står parkert på Røros/Tynset ei helg i -40 skulle det gå greit så lenge en er koblet på strømnettet? Dvs. strømtilkoblingen sørger for å holde batteritempereaturen på et akseptabelt nivå?

Som du sier Øyvind er det greit å se hve de kommer med av opplysningene de jobber med nå.
Takk for at du deler informasjonen. Er vel ennå en stund til vi skal bestille noe tenker jeg.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Oreo

Fant antagelig svaret til meg selv her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences/page47?highlight=pirelli+blizzak
SitatFirst an explanation of "trickle charging": It's a technique I came up with to avoid having a stone cold pack every morning. If the pack is extremely cold you get no regen, power limits, and high power consumption due to the pack heater. Trickle charging it would be unnecessary if (a) the Model S charge timer was available (because you could arrange for it to complete just before you need the car), or (b) the Model S kept heating the pack while plugged in but not charging (like the Roadster does). Hopefully the need for trickle charge will be eliminated by a firmware update in the not-too-distant future (reportedly the next update is planned for March).

Here's how you trickle charge: charge at very low power, say 110V 12A (or equivalently 240V 6A). This is incredibly slow, so it'll still be charging in the morning. Since it's still charging the pack is being kept warm by the pack heater. This way, depending on temperature, at worst I will have a slight regen limit that lasts just a few minutes. (We have a high power charger at work so I usually top off when I get to the office.)

Now, what happens if you already have a fully charged pack (Standard mode) and it's stone cold? Well, you can still warm the pack without draining it. The trick is to turn on Range mode charging but set it to charge at trickle rates. After a few hours the pack will be a lot warmer, but you'll only have added a few miles of range to the pack. That won't be enough to accelerate pack degradation - it won't be anywhere near 100% - but it'll warm it up!

One last trick I've discovered: Even if you don't have a power source, it's nice to be able to preheat the car before driving it. Without the smartphone app there's apparently no way to do it. If you start up the car, then get out and shut the door, it powers down again. So I start up the car, get out, and close the door just to the first click - so the door isn't shut. Now the car keeps warming up. It doesn't just warm up the cabin, it runs the pack heater too. I routinely do this while clearing snow off the car.

Får håpe det kommer en FW update som nevnt som varmer/kontrollerer batteripakken når tilkoblet strømnettet.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

OleJA

Det skrives mye om problemet med kondens på førersiden på TMC forumet i tråden 'Model S Canadian Deliveries': http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10623-Model-S-Canadian-Deliveries/page45, klipper litt fra post#442 og utover:

'Strangely enough, I wrote to Elon and within an hour he had written me back and it wasn't a cookie-cutter response either. I'm really quite astonished.'

Post#444:
'My main concern was the fogging. Elon just wrote me back again and in Steve Jobs fashion wrote "we will definitely address fogging".'

Post#446:
'I just spoke with Lisa at Tesla Toronto; she called to follow up on an issue I reported. Rest assured that they are quite aware of the cold weather issues (e.g. fogging, TC, pack temperature) and their engineers are working on them. I fully expect everything will be dealt with in due course.'

Post#448:
'After a few back and forths with Elon and his brother, Elon finally ended off with "Bottom line is we will make it good." Although he is just one man, he is obviously dedicated to his product. I am now completely reassured that these issues will be worked out and that we will eventually see solutions which satisfy all of us driving Model S in cold climate.'

Post#449:
'I recently got off the phone with Ben Kanner, a PD at Tesla. He was very helpful and explained that Tesla engineers are taking the fogging issue very seriously. He says Tesla has already proposed some temporary solutions to current owners but that they will be implementing a permanent solution to fix the problem for good. I was very encouraged after talking to him'

Så det lover jo godt mtp. at de har fikset dette innen de europeiske bilene blir produsert.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA