Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

laumb

Har Hakka R i 235 bredde i dag.
Forhjulstrekk og dieseltønne, kommer fram overalt. Selv om jeg må kjøre slalåm i mellom alt som står fast oppover veien.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. januar 2013, klokken 20:34
Hmm hadde håpet på mindre bredde på vinterdekkene, bremsene er såpass store at man må ha 19" men også så brede felger altså?

Du kan sette på så smale felger du vil men ingen produserer smale vinterdekk til 19" felger, ihvertfall ikke til så store hjulstørrelser. De som evt. produseres er beregnet på biler med mindre hjul der noen har satt på alt for store felger ;)

Dessuten har man problemet at smalere dekk normalt har lavere load index. Model S er en tung bil, og kanhende den krever f.eks 102 i load index. De fleste smalere dekk har lavere load index og i så fall er de ikke lovlige på bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Apropo lasteindeks, hastighetskoden er også absolutt i norsk lovverk. Krever vognkortet en S og du setter på R, uansett hvor langt under 270km/t du holder deg, så er ikke dette lov. (Altså, det er ikke lov å gå "bakover" i alfabetet fra det som står i vognkortet. Krever det S, så er det dekk med kode mellom S og Z som gjelder.).

Ser at Hakka R dekkene har hastighetskode R, også på de jeg har nå. Dette vil jo fungere fjell for all tid, men byråkratiet er ikke enig. Vet vi hva S'n får som hastighetsindeks/hva den har fått i utlandet?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

OleJA

Sitat fra: laumb på onsdag 02. januar 2013, klokken 23:05
Apropo lasteindeks, hastighetskoden er også absolutt i norsk lovverk. Krever vognkortet en S og du setter på R, uansett hvor langt under 270km/t du holder deg, så er ikke dette lov. (Altså, det er ikke lov å gå "bakover" i alfabetet fra det som står i vognkortet. Krever det S, så er det dekk med kode mellom S og Z som gjelder.).

Ser at Hakka R dekkene har hastighetskode R, også på de jeg har nå. Dette vil jo fungere fjell for all tid, men byråkratiet er ikke enig. Vet vi hva S'n får som hastighetsindeks/hva den har fått i utlandet?

Er det ikke et unntak for denne hastighetskoden på vinterdekk da? Er rimelig sikker på at det ihvertfall var det sist jeg sjekket - men det hender at jeg tar feil også  ::)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Det hender jeg tar feil også... *krysser fingre i påvente av fakta/potensiell ødeleggelse av all min troverdighet*


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 02. januar 2013, klokken 23:11
Er det ikke et unntak for denne hastighetskoden på vinterdekk da? Er rimelig sikker på at det ihvertfall var det sist jeg sjekket - men det hender at jeg tar feil også  ::)

Det stemmer, det gjelder ikke for M+S (Mud+Snow) merkede dekk. Dvs. alle vinterdekk og helårsdekk. Hvis ikke måtte vi tatt til takke med vesentlig dårligere vinterdekk, noe som hadde ført til langt flere ulykker. Sommerdekk har ikke den samme kjøremessige ulempen, høyere merking der betyr stort sett bare kortere levetid og høyere pris.

Men Load Index merkingen er absolutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Fant dette i Kjøretøyforskriften, det har dere sikkert også gjort til nå :P

§13-1.4.1 Motorvogn med totalvekt ikke over 3.500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.

Så alt bedre enn Q er lov i norge på vintern
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. januar 2013, klokken 23:36
Så alt bedre enn Q er lov i norge på vintern

Nja, korrekt blir vel heller:
"Så alt lik Q eller bedre er lov i Norge på vinteren"
Evt. alt bedre enn P.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Ja skrivefeil der, Q eller bedre! Blir haka r på meg
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ebbrey

Sitat fra: petersv på onsdag 02. januar 2013, klokken 20:28
Nokian Hakka R kommer i følgende dimensjoner til 19":

235/35 R 19 91 R XL
245/45 R 19 102 R XL
245/40 R 19 98 R XL
255/40 R 19 100 R XL

*kilde: http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R

Tenkte med en gang jeg skulle ha 235/35 R 19 91 R XL, men kom til å tenke på at det er vel maks lov til å endre orginal størrelse inntil +-5% er det ikke? Standard er vel 245/45 R 19 (27,68") samt 245/35 R 21 (27,75")

Jeg får følgende tall på dekkene nokian tilbyr:

235/35 R 19 91 R XL - 25,48", -8%
245/45 R 19 102 R XL - 27,68", 0%
245/40 R 19 98 R XL - 26,72", -3,5%
255/40 R 19 100 R XL - 27,03", -2,3%

Nå bruker jeg dekkhotell og har ikke noe peiling på dekk og regler, så dere som kan dette får si hva som er riktig. Men ser ut til at rulleomkretsen endrer seg mye med 235 dekkene.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 03. januar 2013, klokken 00:40
Jeg får følgende tall på dekkene nokian tilbyr:

235/35 R 19 91 R XL - 25,48", -8%
245/45 R 19 102 R XL - 27,68", 0%
245/40 R 19 98 R XL - 26,72", -3,5%
255/40 R 19 100 R XL - 27,03", -2,3%

Nå bruker jeg dekkhotell og har ikke noe peiling på dekk og regler, så dere som kan dette får si hva som er riktig. Men ser ut til at rulleomkretsen endrer seg mye med 235 dekkene.

Jepp. I tillegg får du mindre gummi mellom felg og vei enn med 21" dekkene.

21": 245*0.35=85.75mm
235/35: 235*0.35=82.25mm

Tror ikke det er så gunstig på norske vinterveier...

Jeg kan også nesten garantere deg at en Load Index på 91 er alt for lavt for en bil på over to tonn. Originaldekkene har minst 102.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

#41
Så da landa vi på 245/45 R 19 102 R XL da :)

ca 2800,- pr dekk håper tesla i norge bruker tilnærmet samme pris for ekstra sett med 19" felger (1000$ på service sentre i usa)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Cronos

Kanskje på tide å lage egen tråd for dekk?
Og muligens komme opp med en samlebestilling når diskusjonsstøvet har lagt seg..?

Øyvind etterlyste også dette i tråden for "Kapasitetsfall ved parkering i kulde".
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6800.msg72742.html#msg72742

Anyone?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Real EoN

Det må jo bli mulig å bestille et vinterdekk sett når man kjøper bilen, alle andre leverandører gjør jo dette.  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Real EoN på torsdag 03. januar 2013, klokken 15:17
Det må jo bli mulig å bestille et vinterdekk sett når man kjøper bilen, alle andre leverandører gjør jo dette.  :)

Det kommer garantert til å gå fint. Tesla leverer jo dette i USA, til $2400. Forhåpentligvis går de for Nokian dekk i Norge istedenfor Pirelli. Da antar jeg en pris på ca. 17.000 kroner for 4 dekk på felg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA