Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket politisk parti ivaretar elbilistenes interesser best?

Startet av Per Magnus, onsdag 16. januar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

ebbrey

Sitat fra: laumb på mandag 31. desember 2012, klokken 14:04
At de er tilstede alene er jo en bragd mange selskaper burde følge. Å kommentere på Facebook er liksom ikke greia.
At Tesla i tillegg publiserer på et forum som ikke er dems eget, når dem selv har ett, det er rimelig Najs.

Joda, du har et poeng der
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Stig O

Leste på www.teslamotorsclub.com for en par dager siden om meget dårlige erfaringer på vinterføre. Ble skikkelig bekymret, og følte at å bytte Allroaden i en Tesla S hang i en tynn trå. Det har vært mye dårlig vinterføre her på vestlandet i det siste og er kjempefornøyd med Allroaden i alle bakkene jeg har opp til huset. Humøret ble vesentlig bedre etter å ha lest nye tester av han som var så missfornøyd. Han hadde byttet Pirelli dekkene med Nokian Hakkapelita R og bilen var vesentlig bedre. Da sover jeg litt bedre om natten, men må bli tryggere på at den fungerer bra på vinterføre.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Øyvind.h

Sitat fra: Stig O på mandag 31. desember 2012, klokken 20:27
...Humøret ble vesentlig bedre etter å ha lest nye tester av han som var så missfornøyd. Han hadde byttet Pirelli dekkene med Nokian Hakkapelita R og bilen var vesentlig bedre.

Jeg ser Klikk.no har endret litt på skalaen sin etter at testen av Sottozero dekkene ble testet, men når jeg sjekker en klikk.no dekktest fra 2011 ser jeg at flere dekk får 10/10 der Sottozero får primært 40-70/100. Mao. virker Sottozero å være et dårlig/middelmådig vinterdekk for norske forhold.

Test av vinterdekk:
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article793996.ece

Testen av Sottozero series 2:
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article630149.ece
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Det der virker å være et mediokert vinterdekk, som nok oppfører seg mer som et året-rundt dekk (d.v.s. dårlig på alle underlag). Tesla må omarbeide sine vinterdekkpakker før de begynner å selge her.

Jeg kommer å ønske å kjøpe 19" med helst Nokian Hakka, evt. Michelin X-ice som jeg hatt god erfaring med eller Continentals sine piggfrie som fått ganske gode omdømmen i tester. En ting som nevnes lite, men som egentlig er viktig, er å se om man ikke kan få på et litt smalere dekk på 19" felgene. I Tesla's online butikk selger de piggede Nokian Hakka med bredde 245 og høyde 45. Iflg. Tirerack.com vill også et 235/50 dekk gå fint. Hvis det gikk å få på f. eks. 225/50 eller 225/55 ville det vært enda bedre etter min mening og nok gjort en forskjell til det bedre, vet ikke om Hakka lages i disse dimensjoner.

Øyvind.h

Jeg har også tenkt på det å gå ned fra 245 til 235 evt 225 bredde for å redusere rullemotstand.

For øvrig leser jeg på teslamotorsclub at en Canadisk (Ottawa) eier ved navn Doug_G melder om en rekkevidde på rundt 35 mil vinterstid på langtur. I Ottawa er det for øyeblikket rundt -15, og det skal bli -23 i morgen. Så erfaringer fra Doug_G er viktige for norske forhold :)

Med andre ord bør vinter-rekkevidden for fullt batteri ligge i sjiktet 30-40 mil ut fra snittfart/temperatur etc.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ohh

Så lenge rekkevidden ligger på 35+ med fullt klimaanlegg på, så er rekkevidden ok for min del.

Må si jeg ble skeptisk da jeg hørte de første tilbakemeldingene fra vinterføre i Canada. Godt å høre at bytte av dekk ser ut for å gjøre bilen noe mer kjøredyktig på vinteren.

Jeg ser for meg 225 bredde på mine Hakka R vinterdekk. Problemet er vel at man da ikke kan bruke de originale 19" felgene?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Per Magnus

Sitat fra: ohh på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:56
Så lenge rekkevidden ligger på 35+ med fullt klimaanlegg på, så er rekkevidden ok for min del.

For å komme seg mellom de store byene Oslo - Bergen, Oslo - Stavanger og Oslo - Trondheim, (tar også med Oslo - Haugesund/Karmøy (E134 som er praktisk for min del) der avstanden er ca 50 mil og deler av strekningen går over høyfjellet, må det settes opp hurtigladere, aller helst superchargere for at det skal være praktisk å komme seg fra A til B uten å måtte overnatte langs veien.

Sitat fra: ohh på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:56Må si jeg ble skeptisk da jeg hørte de første tilbakemeldingene fra vinterføre i Canada. Godt å høre at bytte av dekk ser ut for å gjøre bilen noe mer kjøredyktig på vinteren.

Enig i det. Godt at brukerne i Canada får hardtestet bilen en vinter og forhåpentligvis avdekket det som måtte være av "vintersvakheter" før den kommer til Norge  :)
Model X - 90

ebbrey

Sitat fra: Per Magnus på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:43
Enig i det. Godt at brukerne i Canada får hardtestet bilen en vinter og forhåpentligvis avdekket det som måtte være av "vintersvakheter" før den kommer til Norge  :)

Håper på dette selv.. Men en ting jeg lurer litt på.. Hvis de eller når de inrømmer svakheter og endrer den europeiske versjonen for å forbedre ting som er påpekt av "betakjørerene" i canada feks, må ikke de da tilbakekalle alle biler for å fikse opp i hvert punkt? Dette vil jo isåfall være grunn nr 1 til å ikke fikse noen ting
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Foleson

Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:58


Håper på dette selv.. Men en ting jeg lurer litt på.. Hvis de eller når de inrømmer svakheter og endrer den europeiske versjonen for å forbedre ting som er påpekt av "betakjørerene" i canada feks, må ikke de da tilbakekalle alle biler for å fikse opp i hvert punkt? Dette vil jo isåfall være grunn nr 1 til å ikke fikse noen ting

Tja, hvis det rapporteres om vinterproblemer av en grad jeg anser som alvorlig og Tesla IKKE gjør noe med det fordi de må korrigere på eksisterende "betabiler" så mister de fremtidig salg. Jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg kommer til å kansellere hvis ikke bilen i det store og hele fungerer med høy driftssikkerhet på vinterstid. Jeg kan ikke ha en TMS om det bare er en godværsbil.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

ohh

Sitat fra: Per Magnus på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:43

For å komme seg mellom de store byene Oslo - Bergen, Oslo - Stavanger og Oslo - Trondheim, (tar også med Oslo - Haugesund/Karmøy (E134 som er praktisk for min del) der avstanden er ca 50 mil og deler av strekningen går over høyfjellet, må det settes opp hurtigladere, aller helst superchargere for at det skal være praktisk å komme seg fra A til B uten å måtte overnatte langs veien.
Et viktig poeng jeg glemte å ta med. Det må være en forutsetning at det bygges ut superladere i Norge og Europa forøvrig, slik at vi kan faktisk bruke bilen slik vi er vant til med våre fossilbiler i dag.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

ebbrey

Jeg tviler på vi vil se noen superladere langs veiene her hjemme tilpasset våre biler på en stund. For min dle legger jeg opp til god hjemmelading, også vil jeg bruke hoteller med god lading når jeg skal på langtur
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. januar 2013, klokken 15:33
Jeg tviler på vi vil se noen superladere langs veiene her hjemme tilpasset våre biler på en stund.
Hei,

Hva er grunnen til at du tviler på det? De første bilene kommer nok til Norge nærmere sommeren, og Tesla har varslet at superladere kommer i europa andre halvår 2013.
Både vestkysten og østkysten i USA har allerede fått superladere, og Teslas pr rundt disse laderne tyder på at de vet de trengs for å eliminere rekkevidde-kritikken elbilene så ofte utsettes for.

Etter mitt syn bør vi ha minst et par superladere i Norge senhøsten 2013, noe som vil gjøre kjøring mellom de største byene i Norge problemfritt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: ohh på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:56
Jeg ser for meg 225 bredde på mine Hakka R vinterdekk. Problemet er vel at man da ikke kan bruke de originale 19" felgene?

Neppe, siden jeg tror du skal slite med å finne vinterdekk i 225/50-19. Alternativet er 225/55-18 om du kan finne 18" felger som fysisk går utenpå bremsene (noe jeg tviler på går) og ellers passer. Da får du dog ikke Hakka R, men kan få OEM Pirelli dekkene eller Bridgestone Blizzak WS70. Ærlig talt tror jeg Hakka R i 245/45-19 gir bedre kjøreegenskaper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Nokian Hakka R kommer i følgende dimensjoner til 19":

235/35 R 19 91 R XL
245/45 R 19 102 R XL
245/40 R 19 98 R XL
255/40 R 19 100 R XL

*kilde: http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R

ebbrey

Hmm hadde håpet på mindre bredde på vinterdekkene, bremsene er såpass store at man må ha 19" men også så brede felger altså?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA