Lyst på Tesla MY, men….

Startet av Helios906, torsdag 19. desember 2024, klokken 11:10

« forrige - neste »

Helios906

Hei,
Jeg er på jakt etter arvtager etter 2015 Leaf og ønsker større plass og 4x4. Størrelsesmessig er Tesla MY den som utpeker seg nærmest behovet, med plass til hundebur og familie på tre, men leser så mye rart om merket og på Trustpilot er det mange som skriver «Styr unna», grunnet ræva kundeservice. Har fulgt med på Tesla forum og er mye feil på disse bilene, så har foreløpig ikke turt å handle. Finnes det noe alternativ, med bedre service og support?

Vollis47

På 10 år har Tesla solgt ca 150000 biler i Norge, så det er klart at noen opplever problemer og kanskje ikke får den kundebehandlingen de hadde ventet.

Selv har jeg hatt TMS i snart 7 år og har ikke hatt noen reparasjoner jeg måtte betale for uten å skifte to bremseskiver pga rust (jeg brukte nok bremsene altfor lite). Det har vært 2-3 mindre problemer i garantitiden som Tesla ordnet raskt, så jeg opplevde god kundeservice. Det er nok tilfellet for de fleste av de 150000 Teslaeierne.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Rosstopher

Det fins mange alternativer. Det er imidlertid noen grunner til at Model Y selger langt bedre enn sine konkurrenter. Noe av kritikken er nok berettiget, men du klarer nok fint å finne tilsvarende kritikk om de fleste bilmerker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Helios906 på torsdag 19. desember 2024, klokken 11:10Hei,
Jeg er på jakt etter arvtager etter 2015 Leaf og ønsker større plass og 4x4. Størrelsesmessig er Tesla MY den som utpeker seg nærmest behovet, med plass til hundebur og familie på tre, men leser så mye rart om merket og på Trustpilot er det mange som skriver «Styr unna», grunnet ræva kundeservice. Har fulgt med på Tesla forum og er mye feil på disse bilene, så har foreløpig ikke turt å handle. Finnes det noe alternativ, med bedre service og support?
Vel vel ja gjør deg opp din egen mening. Alle kjøper jo TMY om dagen over hele verden. Da kan det jo ikke være så gærnt ;D

batterimannen

Velger du noe annet, så slipper du Musk-skam.

En av hans siste poster

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rosstopher

Sitat fra: batterimannen på fredag 20. desember 2024, klokken 15:39Velger du noe annet, så slipper du Musk-skam.

Om det er noen som opplever "Musk-skam" så vurderer de sikkert ikke Tesla. Salgstallene tyder på at Musk-skam ikke er noe stort problem. Også i år har Model Y solgt bedre enn noen andre biler i norgeshistorien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

OC-Freak

Få biler som matcher totalpakken til TMY.

Selv om mange er omtrent på nivå eller bedre på noen områder.

Du må nesten velge selv hva du ønsker. Jeg styrer unna Tesla, mye fordi de aldri uttaler seg til media i saker hvor de får kritikk/taper saker i kundekonflikter. Viser holdningene til selskapet.

Thalgar

Viss du er for at rike menn totalt utan respekt for lova skal styra verda, kjøp Tesla. Om ikkje, kjøp noko anna.
Model Y LR Quicksilver, 2023

josje

sitat fra dagens broom  (https://www.tv2.no/broom/salget-faller-vi-har-et-par-problemer/17300015/)
<< Salget av elbiler i EU sank med 9,5 prosent i november sammenlignet med samme måned året før, med størst nedgang i Tyskland og Frankrike.
Elbilandelen av totalsalget falt til 15 prosent, ned fra 16,3 prosent i november forrige år
Tesla opplevde en nedgang på hele 40,9 prosent i salget i november, delvis på grunn av straffetoll på biler bygd i Kina.>>
Antageligvis ikke bare straffetoll som er årsaken

P_M_R

Sitat fra: josje på fredag 20. desember 2024, klokken 20:06sitat fra dagens broom  (https://www.tv2.no/broom/salget-faller-vi-har-et-par-problemer/17300015/)
<< Salget av elbiler i EU sank med 9,5 prosent i november sammenlignet med samme måned året før, med størst nedgang i Tyskland og Frankrike.
Elbilandelen av totalsalget falt til 15 prosent, ned fra 16,3 prosent i november forrige år
Tesla opplevde en nedgang på hele 40,9 prosent i salget i november, delvis på grunn av straffetoll på biler bygd i Kina.>>
Antageligvis ikke bare straffetoll som er årsaken
Flere venter på Juniper

daktari

Ingen grunn til å velge Tesla når man får bedre europeiske biler.kvaliteten er ikke spesielt bra heller.

Legg til at Musk aktivt støtter og promoterer høyreradikale og rasistiske partiet AfD i Tyskland, kriminelle Trump og også skal støtte gale Farange i UK.
Musk er en trussel mot grunnleggende menneskerettigheter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 21. desember 2024, klokken 10:47Ingen grunn til å velge Tesla når man får bedre europeiske biler.kvaliteten er ikke spesielt bra heller.

Bra at folk er forskjellige. Nordmenn er jo en saueflokk og kjøper ikke så varierte biler, så det er fint at du har helt andre meninger enn de fleste. Veldig mange andre mener jo det motsatte, altså at det er gode grunner til å velge Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Er nok mye saueflokk ja. Etter en rundtur innom flere merker merket jeg at andre leverer til dels mye bedre på mange områder.
Men når eksisterende eiere kan tjene penger på å lokke andre til å kjøpe blir en god del lurt til å kjøpe feil bil.
Tesla var tidlig ute med gode elbiler, så det er også mange som feilaktig antar at Tesla må være best, fordi de var best for en stund siden.

Av et tosifret antall Tesla-kjøpere jeg kjenner er det nesten ingen igjen som fortsatt kjører Tesla. Det er en grei intro til elbil, men nå er merkets image så totalt smadret at kjøperne må stå stødig i det verdivalget. Og blant de med slike holdninger er det nok potensielt mange nye kjøpere som tidligere ikke ville ha elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. desember 2024, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på lørdag 21. desember 2024, klokken 10:47Ingen grunn til å velge Tesla når man får bedre europeiske biler.kvaliteten er ikke spesielt bra heller.

Bra at folk er forskjellige. Nordmenn er jo en saueflokk og kjøper ikke så varierte biler, så det er fint at du har helt andre meninger enn de fleste. Veldig mange andre mener jo det motsatte, altså at det er gode grunner til å velge Tesla.
Bææææ bæææ bæææ ja muligens du har rett, jeg vet ikke. Nå er det jo slik at den TMY og TM3 er snart verdens mest solgte de siste årene så da er det en stor saueflokk i så fall

Selv er jeg litt svak for Taycan 2 seter feks den på bilde men den har jo bare plass til et bitte lite fuglebur bak så det er bare meg da ...men ungene får jeg ikke stappa inn i det fugleburet så da må jeg vente noen år til men jeg skal ha den en gang

Gjerne 1 gen i den grønne og med alt av utstyr. Men har bare sitti inne i denne i butikk og ikke kjørt så hva vet jeg...muligens jeg tar feil...og at den ikke er så go å kjøre. men det tror jeg den er

Hadde jeg hatt den nå så hadde jeg nok tatt meg en tur på autostradan og ringen hvis den var åpen da

daktari

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 21. desember 2024, klokken 13:08

Ja, før var det Corolla. Avensis, Mondeo og Passat, nå er det Y. Forskjellen er at sjefen til ene firmaet er uttalt høyreradikal, så får jo håpe folk våkner litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA