Hovedmeny

Actually Smart Summon

Startet av atele, torsdag 19. desember 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

atele

Er det noen som har fått Actually Smart Summon til å fungere i Norge?

What-a-watt

Tror regelverket hindrer ASS i Europa.

CorsoDante

Sitat fra: atele på torsdag 19. desember 2024, klokken 08:31Er det noen som har fått Actually Smart Summon til å fungere i Norge?

Ja. Og nei. Systemet er fullstendig vingeklippet pga. EU-regler, som gjør at det må være mindre enn 6 m. mellom deg og bilen til enhver tid (med der tilhørende margin, baserer seg på GPS...). Altså en billengde. Da har den ikke manøvreringsrommet som behøves for å fungere tilfredsstillende, med følgende (dys)funksjonelle resultat;

Satser på at du tåler litt tysk.
TMYP HW4 / TM3P Atom

atele

Han opplever det samme som meg ser jeg, så da er det hvert fall ikke noe galt med bilen min. Men kjedelig da, når det endelig ble lansert noe spennende her også  :(

Otto

Er det ikke enklere å parkere selv??
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

CorsoDante

Sitat fra: Otto på fredag 20. desember 2024, klokken 10:08Er det ikke enklere å parkere selv??

Det absolutt enkleste er å la bilen parkere selv, noe den fikser med bravur (samtidig som du kan ta av deg beltet og forberede exit mens den parkerer). Dette er dog Autopark, og ikke ASS, som er tilkalling av bilen, dvs. at bilen kommer dit du står - eksempelvis foran en eller annen dør. Fungerer dessverre ikke med de hersens EU-reglene. Vi får håpe at tyskerne kommer etter, og at EU da letter litt på de dels proteksjonistiske kravene.

Slik kan det fungere;
TMYP HW4 / TM3P Atom

SurSnasen

Sitat fra: CorsoDante på fredag 20. desember 2024, klokken 10:14Fungerer dessverre ikke med de hersens EU-reglene. Vi får håpe at tyskerne kommer etter, og at EU da letter litt på de dels proteksjonistiske kravene.

Proteksjonistisk er det jo ikke. Men EU har en litt annen sikkerhetstilnærming enn USA. Her i Europa skal det være velprøvd, dokumentert, og sikkert, før det slippes ut på veiene. Mens i USA kan Tesla og andre fritt eksperimentere. Og nå har Musk lobbyert mot Trump slik at de skal få slippe å rapportere om ulykker.

hELgenen

Sitat fra: Otto på fredag 20. desember 2024, klokken 10:08Er det ikke enklere å parkere selv??

Hysj - du må ikke nevne slik til Tesla eiere - de vil at bilen skal ordne dette.

What-a-watt

Helt riktig, og det betyr ikke noe om bilen bruker 1 minutt på å parkere, selv om man fint kunne klart det manuelt på 15 sekunder 😅.

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på fredag 20. desember 2024, klokken 14:50Helt riktig, og det betyr ikke noe om bilen bruker 1 minutt på å parkere, selv om man fint kunne klart det manuelt på 15 sekunder 😅.

Hvis bilen kan parkere uten tilsyn så er jo det helt riktig. Det gjør ingenting at oppvaskmaskinen bruker to timer, selv om man kunne gjort jobben på ti minutter selv. Samme med vaskemaskin, robotstøvsuger , robotgressklipper, lading av elbil, etc.

Når man må stå rett ved siden av bilen og vente kan man heller gjøre det selv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 20. desember 2024, klokken 14:50Helt riktig, og det betyr ikke noe om bilen bruker 1 minutt på å parkere, selv om man fint kunne klart det manuelt på 15 sekunder 😅.
Har du prøvd den senere tid? Nå parkerer den jo like raskt som en gjennomsnittlig forsiktig sjåfør, og bedre enn veldig mange.
De som ikke føler seg trygg på dette vil finne det veldig praktisk nå. Tidligere var det jo en selsom opplevelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Tja. Sjelden jeg prøver, men fikk en anledning for et par uker siden. Den viste på skjermen at den "godkjente" parkeringsplassen. Men etter 3-4 forsøk stoppet den prosessen med halve bilen ute i veien. Jeg overtok "jobben", og klarte det greit på første forsøk. NB! Jeg har TMS Legacy, så ser ikke bort fra at den ikke lenger får oppdateringer når det gjelder denne funksjonen. Skjer oftere nå at nyheter ikke lenger kommer til disse bilene. Nå som HW4 gjør sitt inntog, bør man være forberedt på at HW3-biler etterhvert også blir nedprioritert. Spennende med hva som skjer med FSD på HW3.

Lynet

Varsle hele nabolaget med nødblink når man skal parkere, og utslitte styreledd på ett år etter all tvinningen på rattet med stillestående hjul.
NEI TAKK!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Har testet en del ganger i det siste og som regel kjører den rett inn på første forsøk (noe den aldri gjorde før), slik man gjør når man kan parkere. Tydeligvis at det er forskjell på bilene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Jada, den klarer det greit når det er god plass. Men altså ikke på det marginale.

ps. Jeg "snakker" om "fortausparkering".  Lukeparkering alla SuC-ladeplasser går bra hvis man posisjonerer den nogenlunde riktig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA