Elbiler i motorsport - og kanskje Formel 1?

Startet av Atle Gulbrandsen, onsdag 18. desember 2024, klokken 23:00

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

I årene fremover vil det skje svært mye med elbiler, både selve bilene og alle dets komponenter og ikke minst batteriene. Elbiler vil innen ti år bli enerådende i alle land, ikke minst i utviklingsland der elbiler er mye lettere å håndtere og langt billigere i drift (se elmototorsykler i Kenya som en liten begynnelse).

Når en majoritet av nye biler er elbiler i de fleste land, vil også racing i ulike klasser konvertere til eldrift for at folk vil ha teknologi de har et nærforhold til og ikke minst fordi kommersielle krefter står bak det meste i racing og de støtter ikke en "død hest", altså utdaterte fossilbiler.

For oss som også liker fossilbiler av ulike grunner, vil en alltid ha historisk racing som mer er styrt og finansiert av deltagerne selv. Det er med andre ord grunn til å se fremtiden lyst i møte for oss alle!  :)

Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 23. desember 2024, klokken 18:18I årene fremover vil det skje svært mye med elbiler, både selve bilene og alle dets komponenter og ikke minst batteriene. Elbiler vil innen ti år bli enerådende i alle land, ikke minst i utviklingsland der elbiler er mye lettere å håndtere og langt billigere i drift (se elmototorsykler i Kenya som en liten begynnelse).

Når en majoritet av nye biler er elbiler i de fleste land, vil også racing i ulike klasser konvertere til eldrift for at folk vil ha teknologi de har et nærforhold til og ikke minst fordi kommersielle krefter står bak det meste i racing og de støtter ikke en "død hest", altså utdaterte fossilbiler.

For oss som også liker fossilbiler av ulike grunner, vil en alltid ha historisk racing som mer er styrt og finansiert av deltagerne selv. Det er med andre ord grunn til å se fremtiden lyst i møte for oss alle!  :)
Godt skrevet :+1:

Legger til noe som ikke er like hyggelig og det er at snart vil elbiler også brukes i krig.

Jepp jeg så det på tv at man tester med digre elbatteri i kjøretøy typ langtrekkende - myntet på krig.... Det er en jæxxxxxx trist nyhet men en nyhet

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. desember 2024, klokken 09:42
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 23. desember 2024, klokken 18:18I årene fremover vil det skje svært mye med elbiler, både selve bilene og alle dets komponenter og ikke minst batteriene. Elbiler vil innen ti år bli enerådende i alle land, ikke minst i utviklingsland der elbiler er mye lettere å håndtere og langt billigere i drift (se elmototorsykler i Kenya som en liten begynnelse).

Når en majoritet av nye biler er elbiler i de fleste land, vil også racing i ulike klasser konvertere til eldrift for at folk vil ha teknologi de har et nærforhold til og ikke minst fordi kommersielle krefter står bak det meste i racing og de støtter ikke en "død hest", altså utdaterte fossilbiler.

For oss som også liker fossilbiler av ulike grunner, vil en alltid ha historisk racing som mer er styrt og finansiert av deltagerne selv. Det er med andre ord grunn til å se fremtiden lyst i møte for oss alle!  :)
Godt skrevet :+1:

Legger til noe som ikke er like hyggelig og det er at snart vil elbiler også brukes i krig.

Jepp jeg så det på tv at man tester med digre elbatteri i kjøretøy typ langtrekkende - myntet på krig.... Det er en jæxxxxxx trist nyhet men en nyhet

Vi går mot lysere tider. Klimavennlig krig!

Electric cars in Norway

SitatVi går mot lysere tider. Klimavennlig krig!
Trist - men sant.

ToWalkOrDrive

Ser CarWow testet Tesla Model 3 Performance mot Hyunday Ioniq 5 N, og Ioniq var litt raskere på 1/4 mile, mens Tesla var litt kjappere fra start.

Ser at når Ioniq skrudde på falsk giring så var Teslaen litt raskere. De sa imidlertid at Ioniq føltes raskere med kunstig giring og var mer gøy, så kanskje det kan hjelpe petrol heads litt. Bittelitt. Begge fikk 11,3 på quarter mile:

https://youtu.be/TSLPtSBegkI?si=TkZYLRGwMJg-gMgS
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. desember 2024, klokken 14:51Ser CarWow testet Tesla Model 3 Performance mot Hyunday Ioniq 5 N, og Ioniq var litt raskere på 1/4 mile, mens Tesla var litt kjappere fra start.

Ser at når Ioniq skrudde på falsk giring så var Teslaen litt raskere. De sa imidlertid at Ioniq føltes raskere med kunstig giring og var mer gøy, så kanskje det kan hjelpe petrol heads litt. Bittelitt. Begge fikk 11,3 på quarter mile:

https://youtu.be/TSLPtSBegkI?si=TkZYLRGwMJg-gMgS
WoW det der var en skikkelig fet video :+1:

Radial

Elektrisk vil komme til motorsport, bare man får de kloke hodene inn i gamet og knekker "koden" til styringen av effekt, nappe ut celler/moduler man ikke trenger (ref vekt)etc.

Det er jo allerede noen som vurderer Nissan Leaf i Bilcross, den kan vel muligens klare dette vekt-kravet på 1700kg (maks pr vognkort).
Problemet må bli vekta og alt for lav effekt, som er alt for dårlig når konkurrentene gjerne veier nedi 1300kg og har 50-60 ponnier ekstra...man skal jo gjerne prøve å vinne ihvertfall, ikke bare delta😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#22
Sitat fra: Radial på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:40, nappe ut celler/moduler man ikke trenger (ref vekt)etc.

Tesla sine 4680 pakkene er ikke lagd for deling og de binder gigacast foran bak. Ikke mye å skru på der he he

Må bli egen Tesla klasse etterhvert da :+1: 





Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. januar 2025, klokken 15:28
Sitat fra: Radial på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:40, nappe ut celler/moduler man ikke trenger (ref vekt)etc.

Tesla sine 4680 pakkene er ikke lagd for deling og de binder gigacast foran bak. Ikke mye å skru på der he he

Må bli egen Tesla klasse etterhvert da :+1:

Ja de 4680 cellene vil være ubrukelige å bruke til noe annet enn bilen de står i...man må i beste tilfelle kappe ut pakka av bilen og bruke den i sin helhet på noe vis.

Selv 2170 er egentlig ikke noe bedre de heller, men der kan du bruke de friske modulene i det minste (var vel en 4stk pr batteri), og dermed redusere vekta betydelig den veien.

Leaf-konseptet er enklere å trikse med når bilene blir gamle, det ryktes at man kan man bytte og trikse helt ned på celle-nivå.
Det gir mange muligheter for motorsport.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#24
SitatSelv 2170 er egentlig ikke noe bedre de heller, men der kan du bruke de friske modulene i det minste (var vel en 4stk pr batteri), og dermed redusere vekta betydelig den veien.

4 stk? Var det ikke 6 celler, 16 moduler på TMY. Mener jeg så det på munro på den røde TMY Texas bygde da de demonterte den i 22

Muligens jeg husker feil.... Gjør ofte det... ;D

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 05. januar 2025, klokken 21:01
SitatSelv 2170 er egentlig ikke noe bedre de heller, men der kan du bruke de friske modulene i det minste (var vel en 4stk pr batteri), og dermed redusere vekta betydelig den veien.

4 stk? Var det ikke 6 celler, 16 moduler på TMY. Mener jeg så det på munro på den røde TMY Texas bygde da de demonterte den i 22

Muligens jeg husker feil.... Gjør ofte det... ;D

4680 pakka er så limt sammen at du i praksis ikke får gjort noe der inne, foruten å slegge ut celle på celle.

Og 2170 i 3 og Y kommer "stappa sammen" i 4 stk svæææære moduler, der du i praksis må bytte modul om noe er galt (får ikke ut 1x defekt celle)

https://evshop.eu/en/battery-module/1075-25s-tesla-model-3-battery-module.html
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Timmi76

Klart elektrisk racing kommer til å bli stort. Se til RC (Radiostyrt). Der har motor, batterier og kontrollere blitt modulifisert, man bygger, matcher og mikser, evt utvikler deler selv. Det vil man se i vanlig bilpark etterhvert også. Det vil være ingeniører vil kunne tilføre sin kompetanse og kunst, akkurat som dagens mekanikere. Det blir ett helt nytt fag. På RC gir EL helt ville prestasjoner i forhold til drivstoff, selv sammenlignet med nitro. At det vil ta tid er naturlig, men når det først kommer er det bare nostalgi-race som vil foretrekke bensin.

ToWalkOrDrive

#27
Sitat fra: Timmi76 på mandag 06. januar 2025, klokken 09:29Klart elektrisk racing kommer til å bli stort. Se til RC (Radiostyrt). Der har motor, batterier og kontrollere blitt modulifisert, man bygger, matcher og mikser, evt utvikler deler selv. Det vil man se i vanlig bilpark etterhvert også. Det vil være ingeniører vil kunne tilføre sin kompetanse og kunst, akkurat som dagens mekanikere. Det blir ett helt nytt fag. På RC gir EL helt ville prestasjoner i forhold til drivstoff, selv sammenlignet med nitro. At det vil ta tid er naturlig, men når det først kommer er det bare nostalgi-race som vil foretrekke bensin.

Ja, hjelper jo og godt på at batteriprisene synker, og at det forskes veldig mye på området.
https://www.goldmansachs.com/insights/articles/electric-vehicle-battery-prices-are-expected-to-fall-almost-50-percent-by-2025
https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/electric-vehicle-battery-packs-experience-record-price-drop-2024

https://www.scmp.com/business/china-evs/article/3293032/oversupply-trump-20-outlook-ev-batteries-2025

Sykt hvordan Kina gønner på med elbiler og solceller. Er jo egentlig ekstremt bra at de ikke kjører på med bensin. Virker å være Kina som er i førersetet på å lage batterier og, både med tanke på å skaffe råvarer, teknologi og pris. Nesten litt synd at Trump skal øke importskattene så mye...med tanke på EV-utbredelse i USA. Uten den ville jo elektriske biler glatt utkonkurrert bensinbiler, selv uten subsidier...

Med slike batteripriser så vil det jo fort ikke være så dyrt å skifte ut et kollisjonsskadet batteri fra en rally-bil heller. Kanskje en snart kan bestille på Alibaba, Temu eller Wish :-)
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. januar 2025, klokken 13:39Sykt hvordan Kina gønner på med elbiler og solceller. Er jo egentlig ekstremt bra at de ikke kjører på med bensin. Virker å være Kina som er i førersetet på å lage batterier og, både med tanke på å skaffe råvarer, teknologi og pris. Nesten litt synd at Trump skal øke importskattene så mye...med tanke på EV-utbredelse i USA. Uten den ville jo elektriske biler glatt utkonkurrert bensinbiler, selv uten subsidier...


Det som er sykt er jo at vesten ikke tidligere har lager tollgrenser mot Kina også på elbil batteri.

Hadde vesten gjort det så kunne det vært en god og sunn batteri produksjon her i vesten. Men Kina har fått holde på med urein trav. Burde vært disket. Det er bare trist.

Men nå lages det jo endelig tollgrenser på ev mot Kina både i eu og US. Bra det :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. januar 2025, klokken 19:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. januar 2025, klokken 13:39Sykt hvordan Kina gønner på med elbiler og solceller. Er jo egentlig ekstremt bra at de ikke kjører på med bensin. Virker å være Kina som er i førersetet på å lage batterier og, både med tanke på å skaffe råvarer, teknologi og pris. Nesten litt synd at Trump skal øke importskattene så mye...med tanke på EV-utbredelse i USA. Uten den ville jo elektriske biler glatt utkonkurrert bensinbiler, selv uten subsidier...


Det som er sykt er jo at vesten ikke tidligere har lager tollgrenser mot Kina også på elbil batteri.

Hadde vesten gjort det så kunne det vært en god og sunn batteri produksjon her i vesten. Men Kina har fått holde på med urein trav. Burde vært disket. Det er bare trist.

Men nå lages det jo endelig tollgrenser på ev mot Kina både i eu og US. Bra det :+1:

Ja, synd kineserne ble litt for ivrige.
Så på Trump som holdt tale i dag. Der var det full galopp på travbanen. Han sto og lurte ut av seg som en full fyr på en bar som bare hadde hørt noe fra en som hadde hørt noe. Han sa vindmøller bare var søppel, og mister all støtte fra USA, at Kina kun bygget ut kraft med kull, at han skulle sporenstreks åpne kystlinjen for oljeboring igjen, om det er mulig, at varme fra gass var mye bedre varme enn elektrisk, fordi en klør av elektrisk varme. Han sa og at å kreve at vaskemaskiner brukte lite vann var idiotisk fordi en får vann fra regn. Selvsagt var krigen Bidens feil.

"Drill, baby, drill", sa han flere ganger. Slik skal de få slutt på inflasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA