Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rengjøring av kamera

Startet av 2ris, mandag 16. desember 2024, klokken 08:45

« forrige - neste »

2ris

Hei! Har en hvit TMY LR som ble hentet ut i slutten av juni. Vedr. rengjøring av ryggekamera: metoden dette skal gjøres på, avhenger tydeligvis av produksjonsdato, ref. manual:

Kameraobjektivet må holdes rent og fritt for forstyrrende elementer for å sikre et tydelig bilde. Det finnes ulike metoder for rengjøring av et kamera, avhengig av når bilen ble bygd.

For biler som er bygd på Gigafactory Berlin før ca. midten av april 2024 : Fjern eventuell oppsamling av smuss eller rusk ved å sprute vann på kameraobjektivet med en sprayflaske. Ikke prøv å fjerne smuss eller rusk ved å tørke av et eksponert objektiv med hendene eller en klut. Rusket kan skade overflaten på objektivet når det gnis mot den under tørking.

For biler som er bygd på Gigafactory Berlin fra og med ca. midten av april 2024: Fjern eventuell oppsamling av smuss eller rusk ved å sprute vann på kameraobjektivet og tørke det med en mikrofiberklut. Rengjør kameraobjektivet ukentlig ved vått vær (snø, regn, sludd), og månedlig ved tørt vær.

Hvordan vet jeg hva som gjelder for meg? Er rimelig sikker på at jeg har HW4.

ToWalkOrDrive

Føler det er veldig overdrevent i manualen. Når en vasker bilen vasker en og ryggekamera. Synes beste måten er å spyle det og bilen ren litt ofte. Skal du bare vaske ryggekamera er det jo veldig bra å bare spraye på Rain X, og klappe forsiktig med en klut f.eks., Hovedpoenget er nok at en ikke skal gni sand frem og tilbake over linsen. Letteste for å unngå det er gjerne å svippe innom en selvvask å spyle litt med høyttrykksspyler etter skumlegging.

https://www.garasjetid.no/rain-x/88199500/rain-x-2in1-glass-cleaner-plus-repellent-rain-x-glassrens

Personlig gjør jeg dette mindre optimalt med bare å tørke av linsen når den er skitten, uten å ha sett noen negative konsekvenser av det etter 80.000km.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Da høres det ut som de har byttet fra plast til glass i linsen, siden det plutselig er lov å gnikke på den. Det er fint.

Jeg stryker fingeren over hvis det er vått, eller tar litt spytt på fingeren først hvis det er tørt. 60k km og 3 år, og det har vært uproblematisk så langt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

På vår TM3 -19 var jeg veldig nøye med å ikke komme borti linsa når den var smussete.
Men den andre vinteren tørket jeg den forsiktig et noen få ganger med mykt papir, og resultatet ble at bildet ble uskarpt. Ny eier fikk byttet kameraet på garanti og bildet sylskarpt igjen.
Jeg unngår derfor å komme borti linsa. Bruker vannavvisende middel på den og det hjelper en del.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 16. desember 2024, klokken 10:43På vår TM3 -19 var jeg veldig nøye med å ikke komme borti linsa når den var smussete.
Men den andre vinteren tørket jeg den forsiktig et noen få ganger med mykt papir, og resultatet ble at bildet ble uskarpt. Ny eier fikk byttet kameraet på garanti og bildet sylskarpt igjen.
Jeg unngår derfor å komme borti linsa. Bruker vannavvisende middel på den og det hjelper en del.

Papir er ofte noe en ikke bør bruke på verken briller eller linser, men det hørtes sykt ut.

Dersom en sliter med skitten linse ofte, og en ikke vil bruke rain x så kan en gjerne kjøpe et cover (ikke for HW4)
https://abstractocean.com/products/superhydrophobic-camera-cover-for-model-3-y?srsltid=AfmBOoo3weUkHhqmd4gzujtC4sG6nKDW62SDmdDfIl9vlBTF7qs6yH5V

Klykken

Drar fingern over en gang i blant. De får lage en ordning med egen spyler hvis de ønsker at det ikke skal gnis med fingre og whatnot. :D
SitatDersom en sliter med skitten linse ofte, og en ikke vil bruke rain x så kan en gjerne kjøpe et cover (ikke for HW4)
https://abstractocean.com/products/superhydrophobic-camera-cover-for-model-3-y?srsltid=AfmBOoo3weUkHhqmd4gzujtC4sG6nKDW62SDmdDfIl9vlBTF7qs6yH5V
Det der er bare bullshit og gjør at du får enda en overflate som blir skitten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

2ris

Takk for svar. Noen som vet hvordan jeg finner ut hvorvidt min bil tilfredsstiller første eller andre alternativ nevnt i første post?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 2ris på mandag 16. desember 2024, klokken 12:58Takk for svar. Noen som vet hvordan jeg finner ut hvorvidt min bil tilfredsstiller første eller andre alternativ nevnt i første post?

Jeg ser i hvert fall at det Cover-et jeg linket til opplyser om at skillet er HW4 (passer kun for før-HW4 biler). Så sånn sett kan en tro at de endret kameraet ved HW4, og at du dermed har bil bygget etter april 2024, og siste instruksjon gjelder. Men er sikkert andre som kan si mer om det.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. desember 2024, klokken 11:43
Sitat fra: Handyman på mandag 16. desember 2024, klokken 10:43På vår TM3 -19 var jeg veldig nøye med å ikke komme borti linsa når den var smussete.
Papir er ofte noe en ikke bør bruke på verken briller eller linser, men det hørtes sykt ut.
Belegget på linsa tåler lite, og det er velkjent. Det er nok derfor de har forbedret den.
Det er nok hovedsaklig piggdekkstøv, som i praksis er en effektiv slipepasta, som ødelegger belegget når man berører linsa, ikke papiret.

Syklist

Er det noen som har forsøkt med polering av linsa med acrylpoleringspasta?  (Ryggekameraet på Corsa'en har blitt betydelig dårligere med tiden, mens på TM3 er det fremdeles ok.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Handyman

Polering av optikk blir sjelden bra. Har forsøkt på en kikkert hvor coatingen var slitt. Ble bare slør.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på mandag 16. desember 2024, klokken 15:28Polering av optikk blir sjelden bra. Har forsøkt på en kikkert hvor coatingen var slitt. Ble bare slør.
Ja må bare spraye med lunka vann på linsa

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 16. desember 2024, klokken 15:46
Sitat fra: Handyman på mandag 16. desember 2024, klokken 15:28Polering av optikk blir sjelden bra. Har forsøkt på en kikkert hvor coatingen var slitt. Ble bare slør.
Ja må bare spraye med lunka vann på linsa
Det fikser heller ikke slitt coating ;-)

førategangtesla

Jeg elsker min MYP, tesla vision er faktisk bra så lenge kamera er rent. På denne årstiden så er kameraet ofte ikke mulig å se gjennom.

Tesla har mange fantastiske gode løsninger men jeg er ikke redd for å innrømme hva tesla gjør dårlig. Løsningen med tesla vision og bakkamera uten spyling er utrolig teit rett og slett.

Jeg liker ikke å tørke over skittent kamera med fingeren og jeg gidder heller ikke å gå ut av bilen og spyle av det hver gang jeg skal parkere så det holder seg skittent frem til neste vask.

Syklist

Takk for svar, er kanskje ikke noe særlig på den lille plastlinsen.

(Polering av vanlige billykter som har blitt matte fungerer bra, eventuelt etter sliping med fint våtslipepapir. Men her snakker vi om andre tykkelser og dimensjoner.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA