Lav ladehastighet ved start på over 80%?

Startet av kvakke, søndag 15. desember 2024, klokken 14:16

« forrige - neste »

kvakke

Er på fjellet, siden det skulle være drittvær resten av helgen ladet jeg opp bilen før avreise i går. Stoppet på 90% siden været startet og jeg ikke følte for å gå ut i det.
Nå er det litt opphold så jeg tenkte å fylle på litt mer for å veie opp for prosentene som går tapt til oppvarming, men bilen nekter å lade i mer enn 4kw, vanligvis får jeg 11.

Det virker som det er en bug/funksjon som slår inn om man starter ladingen på mer enn 80%?

Mener å huske jeg også var borti noe lignende med ID3.

Andre som har merket det samme? Laderen er en Zaptec go.

vinterdekk

Kaldt batteri? Høy SOC? Eller en kombinasjon? Tar litt tid før bilen godtar høyere ladehastighet i noen situasjoner.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Overhodet ikke noe poeng å bruke DC-lading over 90%. Flytt til en type 2-lader, så får du 7 eller 11 kW og er full på 1 time.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Laderen er en Zaptec Go står det, så det er ikke DC-lading. Men også ved AC-lading kan effekten begrenses ved kaldt batteri. Ble det mer effekt etter hvert som batteriet fikk litt lunk?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Jeg har merket det samme. Ved lading helt i toppen av bil som har stått en stund hender det at AC ladeeffekt er noe begrenset. Antakelig pga kaldt batteri.
På grunn av kostnad ved effektleddet står ladeboksen på hytta stort sett på 2-4kW, men det har hendt at jeg setter den opp til 11kW om jeg vil toppe opp og vi allerede er halvveis i en klokketime eksempelvis.
Da har jeg sett at bilen ikke nødvendigvis drar 11kW. Om hensikten er energitilførsel til bilen kan du starte forvarming. Da vil bilen antakelig dra mer fra ladeboksen, men det er jo bare et poeng om det nærmer seg avreise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SveinJ

I går ladet med redusert effekt fra 21% til 61%, konstant 5,5kW. Stoppet ladeing, venter noen timer og setter igang igjen. +6grader i lufta. De siste kW-ene så slik ut

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA