Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMS_a064_SW_SOC_Imbalance - Service og lånebil

Startet av alb92, fredag 13. desember 2024, klokken 15:33

« forrige - neste »

alb92

Hei

Har fått error a064 med beskjed "Maximum Battery Charge Level Reduced" på min 2021 M3P.

Bilen nekter å lade, og har snakket med support og prøvd noe feilsøking, men står bære i bilen "Charging complete" på 30%.

30% er ikke nok for meg å komme meg til service verksted, eller til supercharger til test lading, så nå skal Tesla sende bergningsbil for å hente bil.

Tesla nekter å godkjenne låne/leiebil før teknikere får sett på bilen, og support lover ikke at de kan gjøre det før godt ut i neste uke. Hvordan har folk håndtert dette? Høres ut som et batteri problem, og ikke noe som ordnes på under en uke, og jeg regner sterkt med dette er en garanti sak. Jeg har ikke vært i noe kollisjon eller noe som skal tilsi egen skade. Å stå en uke uten bil er ikke akkurat gunstig.

Har aldri brukt forsikring til leiebil før. Er dette en mulighet, er vel ikke egentlig en forsikring sak men en garanti sak?

Hvis noen har hatt denne meldingen før, hva ble utfallet? I fra det jeg finner på nett, som ikke er så veldig mye, høres det ut som at det krever nytt hovedbatteri.

chargedup

"Dersom det oppstår en feil på bilen din som dekkes av garanti eller reklamasjon, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til lånebil dersom reparasjonen tar mer enn én uke. En slik feil er en feil du selv ikke er skyld i gjennom bruk, og bilen er inntil fem år gammel og dermed omfattet av reklamasjonsretten."

Kilde: https://www.motor.no/aktuelt/sa-lenge-far-du-leiebil-ved-feil-og-skader/221894
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

submarine

Har hatt akkurat samme feil på min 2021 M3P, HV batteriet ble byttet.  Gå inn i Service mode og du vil få mange flere alerts.

Jeg sendte dette bildet til Tesla og alt det andre de hadde planer om å teste forsvant.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 20:54
Sitat fra: submarine på fredag 13. desember 2024, klokken 18:22Har hatt akkurat samme feil på min 2021 M3P, HV batteriet ble byttet.  Gå inn i Service mode og du vil få mange flere alerts.

Jeg sendte dette bildet til Tesla og alt det andre de hadde planer om å teste forsvant.

Fint du fikk byttet HV batteriet

Ja det der var litt av en batteristatus :o på det bildet.

ang service mode så er det greit å nevne at går man inn der med «service», får opp rød kant, bekrefter melding og gjør ellers omfattende endringer så kan Tesla bruke det på eier ift begrense ev garantien. Bare så det er sagt i tilfelle ikke alle vet det. 

alb92

Leiebil har ordnet seg. Cirka 1 time etter han på kunderservice sa at jeg måtte vente til neste uke, så fikk jeg telefon fra Tesla roadside, de hadde da ordnet bergningsbil og det var ikke et spørsmål om leiebil da, det var en selvfølge.

Sitat fra: chargedup på fredag 13. desember 2024, klokken 16:29"Dersom det oppstår en feil på bilen din som dekkes av garanti eller reklamasjon, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til lånebil dersom reparasjonen tar mer enn én uke. En slik feil er en feil du selv ikke er skyld i gjennom bruk, og bilen er inntil fem år gammel og dermed omfattet av reklamasjonsretten."

Kilde: https://www.motor.no/aktuelt/sa-lenge-far-du-leiebil-ved-feil-og-skader/221894

Jo da, referte til dette, og han på kundeservice var ikke uenig, problemet var at han ikke kunne svare på at det var garantisak i det hele tatt før de fikk sjekket bilen.

Sitat fra: submarine på fredag 13. desember 2024, klokken 18:22Har hatt akkurat samme feil på min 2021 M3P, HV batteriet ble byttet.  Gå inn i Service mode og du vil få mange flere alerts.

Har vært inne på den menyen, og ja, det var helt likt. Har ikke sendt bilde til Tesla, jeg regnet med de hadde tilgang til alt det dere allerede. De har nå brukt å ha info om feil meldinger før jeg melder dem.

submarine

Sitat fra: alb92 på fredag 13. desember 2024, klokken 21:23

Har vært inne på den menyen, og ja, det var helt likt. Har ikke sendt bilde til Tesla, jeg regnet med de hadde tilgang til alt det dere allerede. De har nå brukt å ha info om feil meldinger før jeg melder dem.

Jo, de kan finne mye uten at du trenger å si et pip, men litt hjelp på veien hjelper når du VET du har noe å komme med.  Der er de også veldig sår når de skjønner du diagnoserte bilen bedre enn de giddet å gjøre.

Jeg spurte ikke om leiebil siden jeg trodde dette ville bli max noen få dager service. 3+uker og lite info.  Selv etter tre uker savnet jeg ikke bilen så mye, E-sykkelen min holder for 99,8% av min transport idag (bor ikke i Norge) men veldig fint å ha den i bakhånd.

CorsoDante

Sitat fra: submarine på fredag 13. desember 2024, klokken 21:49
Sitat fra: alb92 på fredag 13. desember 2024, klokken 21:23

Jo, de kan finne mye uten at du trenger å si et pip, men litt hjelp på veien hjelper når du VET du har noe å komme med.  Der er de også veldig sår når de skjønner du diagnoserte bilen bedre enn de giddet å gjøre.

Jeg spurte ikke om leiebil siden jeg trodde dette ville bli max noen få dager service. 3+uker og lite info.  Selv etter tre uker savnet jeg ikke bilen så mye, E-sykkelen min holder for 99,8% av min transport idag (bor ikke i Norge) men veldig fint å ha den i bakhånd.

Opplever Tesla som veldig imøtekommende, dersom man har dokumentert problemet (her burde de dog gjort en bedre jobb med fjerndiagnostikk, åpenbart). Men vil selvsagt være variasjoner mellom ulike service-punkt og service-medarbeidere. Bra at de hentet seg selv inn mht. TS, for dette er åpenbart en garanti-sak (som trigger lånebil).

I alle tilfeller kan følgende gjøre seg gjeldende, ved Kasko pluss; "Du får også leiebil hvis du ikke kan kjøre bilen videre, uansett om skaden er dekket av forsikringen eller ikke."

Det at jeg har opplevd Tesla som fremoverlent i de få tilfellene hvor bilen må inn, og hvor enkelt det har vært å få en loaner, gjør at jeg ikke har leiebil i forsikringene min. Ville dog vært skeptisk til å bo langt unna et service-punkt...

Noen få dager er optimistisk anslag, nærmest i alle tilfeller, men selv noen få dager kvalifiserer til loaner. Hvor man bare bruker egen telefon som nøkkel. Opererer man ikke med loaner der du bor, trodde dette var etablert rundt om? Du takket kanskje nei, mht. 99,8 %?
TMYP HW4 / TM3P Atom

JRF

Det kan vel være lurt å undersøke om du kan få leiebil på forsikringen istedenfor i og med at lånebilene til Tesla vel har en egenandel på over 30 000 kr hvis det skulle skje noe med den mens du har den siden de ikke har forsikring på bilene sine...

Kan vel fort bli helt oppimot den egenandelen av noe så enkelt som en steinsprut skade, eller noen som slenger døra inn i lånebilen når den står parkert.

Ellemelle

Husk at i den oppdaterte forbrukerkjøpsloven fra i fjor ikke lengre har rett til lånebil ved reparasjon.

Man kan imidlertid kreve å få erstatning for at man selv må skaffe seg alternativ transport, som f.eks. leiebil, men dette blir nok krevende å få til hvis de allerede fra starten av nekter deg lånebil fordi de mener du ikke har rett på det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: JRF på torsdag 02. januar 2025, klokken 14:06Kan vel fort bli helt oppimot den egenandelen av noe så enkelt som en steinsprut skade, eller noen som slenger døra inn i lånebilen når den står parkert.
Ja det der er et godt poeng.

Jeg tror det er faktisk mange som ikke har fått med seg de vanvittige høye egenandelene på disse lånebilene som mange av bilbutikkene/verkstedene benytter. Helt sykt at de for lov til det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA