Hovedmeny

Første dødsfallet i CT krasj?

Startet av Electric cars in Norway, torsdag 12. desember 2024, klokken 22:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Så denne nå. 2 døde on en skadet i en CT. Første dødsfallet jeg hører om i CT.

Trist sak og det er bilder og lang video.

Jeg legger ved et bilde og jeg synes fronten har klart seg bra mot det treet

Den har vel vært gjennom ncap?

Jeg oppfatter at CT er en trygg bil. Men i dette tilfellet var det brann også.

https://www.ktvu.com/news/3-die-1-injured-fiery-piedmont-cybertruck-crash

Kopi av noe tekst under som jeg har google oversatt:

Da offiserer ankom Hampton Road og King Avenue, fant de en Cybertruck fullstendig oppslukt av flammer.
Bowers sa at nødmannskaper prøvde å slukke brannen med brannslukningsapparater, men intensiteten på flammene var for varme.
Det er ikke klart hva som skjedde med Cybertrucken eller hva den traff, selv om Bowers sa at hastighet sannsynligvis var en av de medvirkende faktorene.
Cybertrucken havnet fastklemt mellom et tre og en støttemur.

SurSnasen

3 døde og 1 skadet.

Ikke første kræsj med fatalt utfall for Cybertruck. Var en i august også:
https://abc13.com/post/driver-dies-fiery-tesla-cybertruck-crash-fisher-road-chambers-county-texas-dps-says/15145937/

Og nei, Cybertruck har IKKE vært gjennom NCAP. Ei heller amerikansk offisiell kræsjtest.

Handyman

#2
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:12Jeg legger ved et bilde og jeg synes fronten har klart seg bra mot det treet
Fronten er jo i praksis borte!! Det er bakenden man ser på bidet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:56Og nei, Cybertruck har IKKE vært gjennom NCAP. Ei heller amerikansk offisiell kræsjtest.

Rare regler de har i US. Selge biler som ikke har vært kræsjtestet :o

Ellemelle

Bilene blir kontinuerlig kræsjtestet av Tesla, de har egne fasiliteter for dette på Giga Texas:
https://youtu.be/C3AFiFf98pY?si=EsrH85QPUoBnHbEv&t=1582

Kommer nok en uavhengig test snart.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. desember 2024, klokken 00:23
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:56Og nei, Cybertruck har IKKE vært gjennom NCAP. Ei heller amerikansk offisiell kræsjtest.

Rare regler de har i US. Selge biler som ikke har vært kræsjtestet :o

Hvordan er reglene i Europa?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

What-a-watt

#6
Ikke påbudt med kræsjtester Europa heller. Men fravær av en slik test vil nok bli bemerket. EuroNCAP tester et utvalg av biler, og blir sponset av bilprodusentene. Men alle må dokumentere at bilene deres følger et rigid EU-lovverk.

5-stjerners kræsjtester utført av NHTSA i USA, og som blir publisert, plukkes ut blant de mest populære bilene. NHTSA kjøper selv inn de bilene de velger å teste.

Electric cars in Norway

#7
Sitat fra: What-a-watt på fredag 13. desember 2024, klokken 10:55Ikke påbudt med kræsjtester Europa heller. Men fravær av en slik test vil nok bli bemerket. EuroNCAP tester et utvalg av biler, og blir sponset av bilprodusentene. Men alle må dokumentere at bilene deres følger et rigid EU-lovverk.

5-stjerners kræsjtester utført av NHTSA i USA, og som blir publisert, plukkes ut blant de mest populære bilene. NHTSA kjøper selv inn de bilene de velger å teste.
Stemmer det. Ikke påbudt men de fleste bruker ADAC el NCAP pga reklame effekten. Btw hørte noen indiske bensin småbiler ala e-up som scora så lavt at det kunne de ikke bruke i markedsføringa  :laugh:

sjokomelk

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 12. desember 2024, klokken 22:56Og nei, Cybertruck har IKKE vært gjennom NCAP. Ei heller amerikansk offisiell kræsjtest.
Cybertruck er kategorisert som "truck" i USA. Biler i dette segmentet er fritatt for krav til kollisjonstester for å bli typegodkjent for salg. Det samme gjelder tilsvarende Ford F-150, Chevrolet Silverado og SUV-versjonene av disse - Tahoe, Suburban, Escalade, Jeep Wagoneer, osv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

... og i Europa må kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500kg utrustes med fartssperre på 90km/t.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 15. desember 2024, klokken 13:13... og i Europa må kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500kg utrustes med fartssperre på 90km/t.
"Gammal, gammal Ammazoooooon"! ;)

Dette er utdatert info, som antydet med Øystein Sunde-referansen over.

Dette finnes å lese om reglene for C1 hos "der WegWeezzzzzzen":

PS! På de øvrige punktene, står intet om fartsbegrensning, som det her står spesifikt om "Motor-redskap".

"Med klasse B tatt før 2005 (kode 152) når du tok klasse C1 i 2005 eller senere
Du kan kjøre motorredskap med eller uten tilhenger med en tillatt totalvekt på maks 7 500 kg. Det er ingen begrensning på hvor fort motorredskapet kan kjøre.

Du kan kjøre motorredskap med eller uten tilhenger med en tillatt totalvekt over 7 500 kg hvis det maks kan kjøre 50 km/t.

Med klasse C1 tatt før 1. januar 2005 (kode 140)
Du kan kjøre motorredskap uten begrensning på fart eller vekt."

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/lett-lastebil-klasse-c1/

Men om du finner andre steder der de skriver motsatt, så gjerne vis hvor med lenke og sitat! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

#11
Motorredskap er irrelevant her, men personbiler, altså klasse M1 kan følge skiltet fartsgrense uansett totalvekt. Lastebil klasse N2 skal ha fartssperre og fartsskriver.

EDIT: Og ja, reglene har blitt endret i nyere tid. Den var under Ketil Solvik-Olsen at det ble endret. Tidligere var fartsgrensen 80 for alt over 3500 kg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

OK, jeg er tydeligvis utdatert. Men så har jeg alle bokstavene i sertifikatet og kan kjøre det meste uten å måtte sette meg inn i diverse klasser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Ny hendelse. Dog for tidlig å konkludere.
Cybertruck-dødsfall i Las Vegas

Og en annen sak, uten som betimelig nok har dukket opp:
Tesla bytter Cybertruck-høyvoltsbatterier

Boikott My Ass

Ett ordtak sier: En høster som en sår. Dvs., Kjøper en møkk, så får en møkk.
Bmw 530i G30

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA