Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2017 Tekna - Batteri

Startet av Evveen, onsdag 11. desember 2024, klokken 15:28

« forrige - neste »

Evveen

Hei  :)

Jeg eier en 2017 Nissan Leaf Tekna som har knapt gått 50.000km. Da jeg kjøpte den manglet det to streker på batteriet (25.000km ca.) og etter noen måneder mistet jeg enda en batteri strek. Fikk en gratis system oppdatering hos Nissan og fikk tilbake to batteri streker. Mistet en strek kort tid etter. Så no mangler jeg to streker og når bilen er fulladet viser den 160km maks, når jeg har kjørt ofte uten AC, varme og i eco modus. Det er ikke noe problem siden jeg bruker bilen korte avstander, men siden 8 års garantien på batteriet nærmer seg lurer jeg derfor på:

- Nissan sier at jeg må ha mistet 4-5 streker før de regner med at batteriet har ett problem. Høres ikke det mye ut? Er det ikke under 80% man har rett på nytt batteri?

- Batteri test hos Nissan er veldig dyrt. Jeg har hørt om Leaf Spy og det kan være interessant å prøve, bare for å få en generell tilstandsrapport. Om det er noen i Bergen som har en Leaf Spy, er det mulig for de å teste min Leaf også, eller blir Leaf Spyen "låst" til den første bilen de tester? Jeg skal selvsagt betale.

Beklager evt. dumme spørsmål, men dette er min første el bil og jeg har svært lite peiling på bil generelt  :)

kaiat

Nissan sier vel under 9 av 12 streker før garantien slår inn. Det skulle bli rundt 65-70 % SOH tror jeg. Leaf Spy kan brukes til å lese av batteritilstand, men kan ikke brukes mot Nissan. De vil uansett ønske å teste bilen selv.

Selve Leaf Spy-appen finnes i en gratisversjon som vil gi deg batteritilstand og så trenger du en OBD-dongle (kjøpte min på Kjell & Company for et par hundrelapper). Det finnes en del videoer på Youtube som forteller deg hvordan du går frem.

Trekkoppbil

#2
Det er nok ingen som vil garantere 80% kapasitet over 8 år for ett konvensjonellt Li-ion-batteri.  Batterier holder seg ikke så bra, om du ikke tar godt vare på det.

Hvis jeg har forstått det rett, så kommer du ned på 8 barer, om SOH er under 66.25% over 2mnd.

https://www.nimblefins.co.uk/study-real-life-nissan-leaf-battery-deterioration
https://mobility.lk/2020/10/11/soh-capacity-bars/

Let's identify what the Leaf capacity bars tell us about battery health.

100% to 85% = 12 bars (15% or 2.4 times a "normal" bar)
85% to 78.75% = 11 bars (6.25%)
78.75% to 72.5% = 10 bars (6.25%)
72.5% to 66.25% = 9 bars (6.25%)
66.25% to 60% = 8 bars (6.25%)
60% to 53.75% = 7 bars (6.25%)
53.75% to 47.5% = 6 bars (6.25%)
47.5% to 41.25% = 5 bars (6.25%)
41.25% to 35% = 4 bars (6.25%)
35% to 28.75% = 3 bars (6.25%)
28.75% to 22.5% = 2 bars (6.25%)
22.5% to 16.25% = 1 bar (6.25%)
16.25% to 0% = 0 bars (16.25% or 2.6 times a "normal" bar)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA